Guide til sikker opsætning af netværk ?
Fra : Rubl

Dato : 07-11-02 22:27

Hejsa..

Jeg køre XP, og søger en guide til en sikker opsætning af ens netværk..
tænker på f.eks NetBios, Port 137 som jeg også får en djævlens masse angreb
på osv...

Og hvis der er nogle som har nogle tips istedet for, så skal det da også
lige siges at jeg har en ADSL router (PPPoE).. Bare så den ligger i
baghovedet

Tak på forhånd!!
----------------------------------
Name: Rubl
Email: Rubl@pc.dk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 08-11-02 15:12

"Rubl" <Rubl@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og hvis der er nogle som har nogle tips istedet for, så skal det da også
> lige siges at jeg har en ADSL router (PPPoE).. Bare så den ligger i

Det er jo en større afhandling du beder om! Kig http://a.area51.dk/sikkerhed
igennem og se om du bliver klogere (det gør du nok)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Fra : MikeU

Dato : 10-11-02 11:02

> [...]
>
> Og hvis der er nogle som har nogle tips istedet for, så skal det da også
> lige siges at jeg har en ADSL router (PPPoE).. Bare så den ligger i

Du kan starte med at fjerne din Microsoft klient + Fil og printdeling.
Derefter disabler du NetBIOS over TCP/IP og LMHosts lookup. Så lytter dine
137/138/139 porte ikke længere. Så virker fildeling jo bare ikke...

Hvis du må og skal fildele, så kør NetBEUI protokol ell. IPX/SPX (NetBIOS
over IPX/SPX hedder NWlink i XP/W2K)

Din ADSL router kan ikke flytte NetBEUI ell. IPX/SPX protokollerne til
Internet, så folk kan godt scanne dig, men ikke mappe dine sharede drev!
(med fx Legion)

Din router kører formentlig også NAT, så dine klienters IP reelt kke kan ses
fra Internettet og kun outbound connections tillades fra inderside
netværket. Og det er jo ikke så skidt.

Men hvorfor køre alt det Microsoft kludder. MS har ikke opfundet den dybe
tallerken med deres NetBIOS system, de har rippet den fra IBM's LAN-Manager
system, der aldrig var beregnet på Internet tidsalderen. Og dermed skabt et
kaos af sikkerhedsproblemer i brugervenlighedens navn.

Prøv istedet at check noget Linux/BSD Samba server ud, den kører over TCP/IP
og på meget små ressourcer (ex. gammel Pentium). Så er du fri for alle de
halve Microsoft løsninger.

Prøv det ex. her:

http://us1.samba.org/samba/samba.html

God intro og links:

http://linuxrefresher.com/servers/samba.htm

Rigtig god bog her:

http://linux.rz.ruhr-uni-bochum.de/using_samba/

Håber det kunne hjælpe.

Fra : MikeU

Dato : 10-11-02 11:41

"Rubl" <Rubl@pc.dk> skrev i en meddelelse > Hejsa..

> [...]
>
> Og hvis der er nogle som har nogle tips istedet for, så skal det da også
> lige siges at jeg har en ADSL router (PPPoE).. Bare så den ligger i

Nr. 2 indgreb er "hardening" af dit OS. Det foregår ved, at du laver en
secure baseline, hvor din maskine er så sikker som muligt, og først derefter
tilføjer de services du ikke mener, du kan leve uden.

Tip: Kør en net start commando fra en prompt og se hvilke services du kører
som standard. Kør derefter Services.msc i Run og få oversigten. Deaktiver de
services du ikke har brug for, men pas på, du kan gøre dit OS ubrugeligt
hvis du får lukket de forkerte.

Til inspiration:

http://www.systemexperts.com/win2k.html

Prøv at kigge hos MS selv: