brug af lårtunge
Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 07-11-02 20:53

Hej NG,

Er der nogen derude der har nogle gode opskrifter eller råd til hvad man
kan bruge lårtunge til?

Jeg ved at man kan koge og salt det og bruge det som pålæg, men der må
da være mere man kan bruge det til...

Min mor snakkede noget om at tilberede det som en roastbeef og så skære
det i meget tynde skiver, er det noget I ved noget om.?

på forhånd tak.

Ulrik Nielsen

:: jeg har et æg, du har et æg
vi bytter og vi har begge et æg
:: jeg har en ide, du har en ide
vi bytter og vi har nu begge to ideer.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-11-02 21:46

"Ulrik Nielsen" <ulrik@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Er der nogen derude der har nogle gode opskrifter eller råd til hvad man
> kan bruge lårtunge til?

Gode gamle Carla Meyer (1941): Kan bruges omtrent som inderlåret, men saltes
dog oftest til pålæg.
Hun anbefaler inderlåret brugt omtrent som fileten ( - og til bøf a la
mode, sursteg, benløse fugle, bankekød, gullash, hakkebøf, fars og pølser.

Ofte er lårtungen hårdt kød, som umiddelbart er svær at få mør (derfor de
tynde skiver), men tag og brug kødet til noget, der kan stå og simre i lang
tid, f.eks. en sammenkogt ret - hvis du ikke vil bruge det til salt kød.

Hilsen Inger

Fra : Sofie Kurland

Dato : 07-11-02 22:59

Her er en opskrift fra sol.dk, som lyder meget lækker, har dog ikke selv
prøvet den - endnu.

V.h.

Sofie

Marineret okse-lårtunge

Ingredienser
ca. 800 g okselårtunge
3 dl hvidvin

Til marinade:
100 g mayonaise
2 store bundt basilikum
1 spsk. Dijon sennep
saft af en citron
2 fed hvidløg
salt og peper
indkogt kogelage fra lårtungen

Fremgangsmåde
Brun lårtungen i en gryde i olie til den er pæn gylden og hæld så hvidvinen
ved. Drys med salt og peper og lad kødet simre under låg i ca. 35 min., mens
det vendes flittigt. Hvis vinen er ved at dampe væk, hældes lidt vand ved.
Tag gryden af varmen og lad kødet ligge og trække i væden, til det er koldt.
Vend det en gang imellem. Herefter tages kødet op, og lagen koges ind til
ca. 1/2 dl og stilles så til afkøling.

Mayonaisen røres med meget fint hakket basilikum, hakket hvidløg og den
indkogte, kolde kogelage. Marinaden smages til med sennep, citronsaft samt
salt og peper. Den kolde lårtunge skæres i meget tynde skiver og smøres med
marinaden. Anrettes på fad og serveres f. eks. med en varm Tomatlasagne.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-11-02 23:09

"Ulrik Nielsen" <ulrik@lazy.dk> wrote in message

> Er der nogen derude der har nogle gode opskrifter eller råd til hvad man
> kan bruge lårtunge til?

Prøv at lave gravad lårtunge.

Hvis lårtungen er tykkere en et håndled (og det er den) , så del på langs.
Bland tørret dild, sukker og salt - lige store dele rumfang (en håndfuld af
hver) med en pæn portion friskkværnet peber.
Læg lårtungen i en skål eller fad, der nogenlunde passer i størrelsen.
Drys et tyndt lag af blandingen ud over bunden af fadet. Læg kødstykket i og
drys resten af blandíngen ud over kødet og stil herligheden i køleskabet.
Vend en 3-4 gange de næste 2 døgns tid. Krydderblandingen trækker meget
væske ud af kødet, så ret hurtigt dannes der en lage.

Bruges til godt brød skåret i meget tynde skiver.

Husk god køkkenhygiejne.

vh
Jan