Mz-kender søges i københavn
Fra : Jesper

Dato : 07-11-02 20:09

Hej, jeg har lige købe en Mz 251 fra 92 for 3000 og har brug for hjælp af en
Mz kender, der vil kigge på den og fortælle hvad det trænger til at blive
lavet på den, der jeg har tænkt mig at kører en tur til Holland på den til
næste år.
Venlig hilsen Den Grønne Mz ejer

Fra : Jesper Kryger

Dato : 07-11-02 20:25

Meld dig ind i MZ-klubben og få hjælp der - se fx på: http://www.mzklub.dk/

Mvh Jesper

Fra : Moller

Dato : 07-11-02 21:13

"Jesper" <jgotteberg@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> lavet på den, der jeg har tænkt mig at kører en tur til Holland på den til

hmmmm, fra 92, så lyder det som om det ku være en af de sidste DDR
modeller :) lige som min.

Nå, men hvis du vil ha gang i MZ halløjet :) så anskaf dig Hayens MZ bog
:) den vil hjælpe dig enormt :)

Næste skridt er som Jesper skrev :) meld dig ind i klubben, det koster
så lidt, og du for så meget :) især mailings listen :) hvor du kan komme i
kontakt :) med de forskellige fra KBH's området :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-11-02 21:17

> :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Smider du ikke lidt rigeligt omkring dig med smileys?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-11-02 22:50

Martin Sørensen wrote:

> Smider du ikke lidt rigeligt omkring dig med smileys?

Der skulle jo nødigt gå inflation i dem - det skal jo helst være sådan at
man stadig kan skrive uden, uden at virke som et surt røvhul.

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Jesper Kryger

Dato : 07-11-02 21:30

Hov hov Hr. Molnit - do ska' vist kikke lidt i historiebøgerne - muren blev
åbnet/revet ned i 1989 !! Så en model fra 92 er derfor næppe en DDR-model
!! Og modellen MZ ETZ 251 blev i øvrigt produceret fra 89 - 91, derefter
var det Saxon-modellerne der blev produceret..

Mvh Jesper - der i øvrigt gør opmærksom på at der på tysk er lavet mange
gode tekniske bøger om MZ'ere - bedre end de hersens Haynes......

Fra : Moller

Dato : 07-11-02 21:54

"Jesper Kryger" <jesper@jesperkryger.dk> wrote in message
> [...]
> !! Og modellen MZ ETZ 251 blev i øvrigt produceret fra 89 - 91, derefter
> var det Saxon-modellerne der blev produceret..

Sorry :) sidste tyske model, inden de blev tyrkiske :( er så i tvivl
omkring Saxon modellerne, men er alle Saxon lavet på tyrkisk bøttejern, i
stedet for ægte tyske jernbaneskinner :) eller er der nogen Saxon som er
banket sammen i tyskland ????

> Mvh Jesper - der i øvrigt gør opmærksom på at der på tysk er lavet mange
> gode tekniske bøger om MZ'ere - bedre end de hersens Haynes......

Yepsen :) hvis man kan tysk, men eftersom jeg læser El og ikke Byg og
Maskine... så er alle mine skolebøger på engelsk :) og derved har jeg kun
Hayens bogen :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Tommy Hansen

Dato : 07-11-02 22:04

> [...]
> stedet for ægte tyske jernbaneskinner :) eller er der nogen Saxon som er

Ret mig hvis jeg tager fejl, men efter muren faldt lavede MZ Saxon og Tour,
samtidig eksperimenterede de med en masse nye modeller, bla. med Yamaha
motor. Alt dette endte med konkurs, og nu er der så startet et eller anden i
Tyrkiet.
Jeg regner med min Tour fra 96 er lavet i Tyskland ???

Tommy

Fra : Moller

Dato : 07-11-02 22:44

"Tommy Hansen" <tommyhh@tdcadsl.dk> wrote in message

> Ret mig hvis jeg tager fejl, men efter muren faldt lavede MZ Saxon og
Tour,

Nej, der lavede de ETZ 251 modellerne, fra 89 til 92... Saxon og Tour er
tyrkiske modeller...

http://www.mz-b.de/mz/emzkat.htm her kan man se dem som kommer fra
"Motorradwerk Zschopau"

http://www.kanuni-mz.com er det tyrkiste... læg mærke til Meric 251, det
er jo nærmest Saxon 251 Tour, med anden lakering :)

Ellers er det som vi alle vil godtage som den gamle MZ fabriks
efterfølger http://www.muz.de/2002/index.html

Som er dem som roder med japser motore, samt deres helt egen 1000cc
række 2 motor :) som nogen af os vendter spændt på hva kommer til at koste
:) så man måske kan få sig en :)

VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 07-11-02 22:47

> Tour,
>
> Nej, der lavede de ETZ 251 modellerne, fra 89 til 92... Saxon og Tour
er
> tyrkiske modeller...

http://members.tripod.com/~roedmose/

Læg mærke til årstallet :) Rødmose vil ikke forhandle Tyrkiske dele,
derfor har han kun til modeller op til og med 92.

Fra : Jesper Kryger

Dato : 07-11-02 23:10

Næ hov - hva' nu den af Moller !

'Saxon Fun' og 'Tour' modellerne er såmænd lavet fra 92 til 94 i 'Saxen' -
Du ved, en delstat i det sydøstlige Tyskland, med Dresden som 'hovedstad'
! - Ikke så overraskende vel ?

Det var de modeller der blev lavet fra af gamle dele fra produktionen af
DDR-modeller og så dele fra Italien ( hjul/kontakter etc.)

Kanuni modellerne fra Tyrkiet kom i 1994.

Mvh Jesper

Fra : Moller

Dato : 07-11-02 23:51

> [...]
Saxen' -
> Du ved, en delstat i det sydøstlige Tyskland, med Dresden som 'hovedstad'

aaaaaarrrrrrrggggggg, ged... nå, søvnen kalder, jeg tænker ikke
klart mere :(

> Det var de modeller der blev lavet fra af gamle dele fra produktionen af
> DDR-modeller og så dele fra Italien ( hjul/kontakter etc.)
>
> Kanuni modellerne fra Tyrkiet kom i 1994.

som også kaldte for Saxon Tour og Fun :)

VH
Lars Molnit

Fra : Jesper Kryger

Dato : 08-11-02 22:30

Vi underviser igen:

Nix Moller - Tour og Fun modellerne var MuZ'ere og Europæiske produkter fra
Tyskland, Saxen ( med lidt Italiensk plastik ) - comprende....

Fra Kanuni kunne fra 94 leveres diverse kopier og 'nye' kreationer, men
ingen Tour og Fun. Det tætteste de kom var deres 'Meric' der ligner Fun'en
meget.

Og sådan er der så meget...

Mvh Jesper

Fra : Niels O. Kristensen

Dato : 09-11-02 01:59

> [...]
men
> ingen Tour og Fun. Det tætteste de kom var deres 'Meric' der ligner

Hej.

Helt enig. Jeg har en MZ 251 Fun fra feb. 94 og er overbevist om, at det
var
en af de sidste tyskere.
Min 'sparegris' har nu kørt ca. 40 KKm med samlede udgifter til sliddele
under 1000 kr.
Den er godt nok tørstig (14 km/l), men det er tilgivet, da der stort set
aldrig
er problemer - med minimal vedligeholdelse kører den bare.
Den har altid kørt med Bilka's billige 2T-olie.

Mine forventninger til den fra ny var ikke store - den kunne holde så
længe
den ville. Min skepsis er dog gjort til skamme; den har nu tjent mig i
snart
9 år i al slags vejr uden at have snablen i mine lommer.

Jo - jeg synes, det er en fornøjelse at køre Fun

Venlig hilsen
Niels O. Kristensen

Fra : Moller

Dato : 09-11-02 10:43

> [...]
> var
> en af de sidste tyskere.
> Min 'sparegris' har nu kørt ca. 40 KKm med samlede udgifter til sliddele

Ja, de er jo ik så dyre :) og du køber vel delene i tyskland :) så de er
endnu billigere...

Men dæk høre jo under sliddele ???? så jeg håbe ved gud du bare glemte
at regne dem med :)

> Den er godt nok tørstig (14 km/l), men det er tilgivet, da der stort set
> aldrig

???? what... de er opgivet til 25-28km/L .... og jeg kan da sige at når
min kørsel fik den ned på omkring 20km/L stillede jeg den efter pga.. det er
uaceptabelt i mine øjne, at der skal så meget benz til så få kræfter :)
især når jeg sammenligner med Banditten 14-19km/L og den gamle GT'er
4-8km/L'eren...

> er problemer - med minimal vedligeholdelse kører den bare.
> Den har altid kørt med Bilka's billige 2T-olie.

Yepsen, tåbeligt at gi den bedre... bare det kan smøre, er det fint nok,
man skal bare huske at hælde det på :( for så kan du ik nøjes med det
1000Kr. i dele (dårlig erfaring)

> [...]
> snart
> 9 år i al slags vejr uden at have snablen i mine lommer.

Min har tjent mig i 5 år nu... aner ik hvor langt den har kørt, men med
de 2 motore tilsammen, og manglende speedokabel i nogen år lagt sammen, er
mit bud på at den i sin leve alder har paseret 80-90k km... og de dyre
udgifter har været pga. glemt at hælde 2-takts olie på, og at den var født
med en af de først typer elektronisk tænding... og så er jeg ik lige den
bedste til at passe på den, så den blev først fikset når den gik død :) men
det ses på udsendet :) hæhæ

> Jo - jeg synes, det er en fornøjelse at køre Fun

Jeg foretrækker at drikke Fun :) og så bare nøjes med en helt alm. ETZ
251 :)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-02 13:16

> [...]
> uaceptabelt i mine øjne, at der skal så meget benz til så få kræfter :)
> især når jeg sammenligner med Banditten 14-19km/L og den gamle GT'er

Du må køre 'MØJ' forsigtig.
Hvis man bruger maskinen til at køre på, går den netop det halve af det
angivne. Set ud fra det, og at lortet går i stykker hele tiden, kan det
reelt ikke betale sig at beskæftige sig med MZ. Jeg har haft de små 150'ere
med et budget ala en mindre bil. Motorlevetid ca. 25 kkm, indbefattet en
masse bøvl. Men man lærer at skille dem ad i søvne. Forhåbentlig er der lidt
mere 'fornuft' i 250'erne, hvad det angår.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper Kryger

Dato : 09-11-02 13:59

Uha da da, ham Preben er vist en værre en. Dine erfaringer er sikkert
rigtige, men sandsynligvis et resultat af netop _din_ behandling af
køretøjet.

Hvis man tror at en MZ kan klare sig uden at blive serviceret og at det jo
bare er noget billigt skidt - ja så går det som du har erfaringer med.

Men med et minimum af pleje, og en smule fornuft - det er små maskiner - ja
så er de billige både i indkøb og drift.

Og så lige til benzinforbrug - der er vist ikke mange med 2-taktserfaringer
der ikk er klar over at forbruget er _meget_ afhængigt af ham der sidder og
vrider i håndtaget.

Jeg var i sommer på ferietur med familien til Saxen på en ældre men meget
pålidelig ETZ 250 med sidevogn og den gik i gennemsnit 16km. på literen - og
jo vi fulgte med trafikken på landevejen...

Men en 2-takter er faktisk ret følsom overfor en ufølsom fører

Mvh Jesper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-11-02 23:58

Jesper Kryger <jesper@jesperkryger.dk> skrev i en
> [...]
og
> jo vi fulgte med trafikken på landevejen...
>
> Men en 2-takter er faktisk ret følsom overfor en ufølsom fører

De blev naturligvis vedligeholdt efter behov, problemet var det store behov.
Jeg er ikke ufølsom, men der er kun to stillinger på et gashåndtag på en
MZ150, ellers kunne man ligeså godt køre knallert.

Fra 'oplevelsesarkivet': Fik den engang til at halte hjem en nat i snevejr
på fjederen fra en kuglepen. Platinfjederen var knækket, og der skulle
strammes op hvergang mine fingre netop var stivfrosne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 11-11-02 09:03

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> Jeg er ikke ufølsom, men der er kun to stillinger på et gashåndtag på en
> MZ150, ellers kunne man ligeså godt køre knallert.

*LOL* Her er jeg da helt enig. Mit gashåndtag på MZen kunne ligeså godt være
en tænd/sluk knap

Men min MZ præsterer så også kun ~15 km/l. Det er acceptabelt i mine øjne,
men naturligvis ikke optimalt.

--
Mikkel

Fra : Niels O. Kristensen

Dato : 10-11-02 04:08

> [...]

> Men med et minimum af pleje, og en smule fornuft - det er små
maskiner - ja
> så er de billige både i indkøb og drift.

Ja - MZ er billig, men man får meget for pengene.
Servicebehovet er overskueligt og reservedelspriserne er lave.

MZ er meget bedre end sit rygte efter min mening.
Min første mc købte jeg i 1966 - en 64 model 150 (Bananen).
Den havde jeg en del lade-problemer med, og efter ca. 20KKm
havde jeg rakket den godt ned.

I 1994 lod jeg lod jeg mig friste af en ny MZ 251 Fun på trods af
de lidt dårlige erfaringer fra gamle dage.
Denne maskine er langt bedre og mere driftsikker.
Efter snart 9 år og 42 KKm kan jeg sige, at de småproblemer der har
været, er selvforskyldte dvs. manglende omtanke/servicering.
Eksempel: Tændingsnøglen drejes et hak for langt tilbage =
parkeringslys hele dagen = fladt batteri = ikke til at få i gang før
batteriet har fået en smule strøm. Den kan nemlig ikke løbes i gang
på fladt batteri.

Nemli'

Venlig hilsen
Niels O. Kristensen

Fra : Niels O. Kristensen

Dato : 10-11-02 03:38

> Ja, de er jo ik så dyre :) og du køber vel delene i tyskland :) så
de er
> endnu billigere...

Næ - Køber hos Rødmose, det har indtil nu godt kunnet lade
sig gøre, hvis man spørger pænt.

> Men dæk høre jo under sliddele ???? så jeg håbe ved gud du bare
glemte
> at regne dem med :)

Nix.
Faktisk forbrug af stumper efter 42KKm:
1 bagdæk - vistnok 308 kr.
skift af dæk - vistnok 100 kr.
1 luftfilter 70 kr.
2 sæt generatorkul 66 kr
2 l gearkasseolie ca 120 kr.
1 l forgaffelolie ca 60 kr.
Ialt ca. 800 kr.

Det oprindelige batteri var defekt og blev skiftet
på garantien.

Så er der købt 'til lager' ((X)= skal skiftes i vinter):
Forrør til udstødning
Kæde (den originale sidder på endnu)
Forreste tandhjul
Generatorkul
Bremseklodser (X?)
Fordæk (X)
Bagdæk (X)

Til foråret skal der nok også et nyt batteri på.

> [...]
:)
> især når jeg sammenligner med Banditten 14-19km/L og den gamle GT'er

Min MZ bliver kørt hårdt og mest på motorvej. Den går som
regel mellem 5.500-6000 rpm. svarende til 110-125 km/t.
Den 4-takter meget, så det tyder på, at den får lige lovlig
fed blanding. At stille på blandingsforholdet er jeg ikke
meget for selv, og mekanikertimer er dyre, så den har fået
lov at drikke de dyre dråber i stedet for.

> Yepsen, tåbeligt at gi den bedre... bare det kan smøre, er det
fint nok,
> man skal bare huske at hælde det på :( for så kan du ik nøjes med det
> 1000Kr. i dele (dårlig erfaring)

Oliecheck - Oliecheck - Oliecheck er brændt ind i mine hjerneceller,
og indtil nu er ikke nogen af delene brændt sammen.

>og så er jeg ik lige den
> bedste til at passe på den, så den blev først fikset når den gik død
:) men
> det ses på udsendet :) hæhæ

Lakken på min er heller ikke ridset af en pudseklud

Venlig hilsen
Niels O. Kristensen

Fra : Moller

Dato : 11-11-02 09:16

> Næ - Køber hos Rødmose, det har indtil nu godt kunnet lade
> sig gøre, hvis man spørger pænt.

ka høre du ik har købt pakdåser eller andet gummi/plast fra ham endnu
så... det han har liggende er så gammelt at det er ubrugeligt :( efter op
til flere pakdåser som ik ku holde tæt i forgaflen, fik jeg endelig nogen
andet steds fra, og så virkede lortet.

Og godt nok er han billig i MC dele øjne, men tyskland er stadig
billigere end ham :) f.eks. mz-b

> Nix.
> Faktisk forbrug af stumper efter 42KKm:
> 1 bagdæk - vistnok 308 kr.
> skift af dæk - vistnok 100 kr.
> 1 luftfilter 70 kr.
> 2 sæt generatorkul 66 kr
> 2 l gearkasseolie ca 120 kr.
> 1 l forgaffelolie ca 60 kr.
> Ialt ca. 800 kr.

Det var ik meget :) køre du ik vinter ??? eller hvordan...

> Min MZ bliver kørt hårdt og mest på motorvej. Den går som
> regel mellem 5.500-6000 rpm. svarende til 110-125 km/t.

oki, der er min gearet om...

> Den 4-takter meget, så det tyder på, at den får lige lovlig
> fed blanding. At stille på blandingsforholdet er jeg ikke
> meget for selv, og mekanikertimer er dyre, så den har fået
> lov at drikke de dyre dråber i stedet for.

hmmm, det er en MZ.... og der er kun 3-4 ting at stille på... Dyse, nål,
luftskrue, blandingsskrue... og så lige svømmeren også :) så gå du bare i
gang, der er en go beskrivelse om hvordan du gør i Hayens :)

> Oliecheck - Oliecheck - Oliecheck er brændt ind i mine hjerneceller,
> og indtil nu er ikke nogen af delene brændt sammen.

Tjaaa :) det er jo ik være end at lige åbne fikse lukke den igen :)

> :) men
> >

> Lakken på min er heller ikke ridset af en pudseklud

??? Lak... er der sådan noget ??? hvor sider den henne :)

Fra : Niels O. Kristensen

Dato : 12-11-02 01:48

> [...]
op
> til flere pakdåser som ik ku holde tæt i forgaflen, fik jeg endelig

Skiftede forgaffelolie sidste vinter - det var lidt hårdt
at få løsnet den øverste topmøtrik.
Og der er ingen bundskrue, så hele gaffelbenet skal ud.
Pakdåsen sidder bag en gummibælg, som ikke sådan
lige er til at krænge af, så pakdåserne blev ikke kontrolleret,
men jeg tror ikke de er utætte endnu.
Iøvrigt så olien ikke særlig brugt ud efter 8 år.

> Og godt nok er han billig i MC dele øjne, men tyskland er stadig
> billigere end ham :) f.eks. mz-b

Hvordan med betaling? Jeg har kun Dankort.

> Det var ik meget :) køre du ik vinter ??? eller hvordan...

Den samlede kørsel bliver fordelt på flere køretøjer.
MZ'en anvendes mest i ydersæsonen og i dårligt vejr.
Kører dog ikke jan.,feb.,mar.

> [...]
bare i
> gang, der er en go beskrivelse om hvordan du gør i Hayens :)

Ja, jeg burde nok vove mig ud i det, men grundholdningen er, at jo
mindre man piller, jo færre ulykker laver man, når man nu ikke
har den store tekniske baggrund.

> ??? Lak... er der sådan noget ??? hvor sider den henne :)

Malingen -så da- den er da lige så god som på mange andre
Bortset fra stellet, men det varer længe inden det ruster
igennem. På olietanken er der ikke en plet rust.
Iøvrigt er sort cykellak fra cyklehandleren godt til at
(plet)male stellet med.

Venlig hilsen
Niels O. Kristensen

Fra : Jesper

Dato : 07-11-02 22:46

Tak for jeres svar, jeg vil melde mig ind i Mz klubben. jeg havde håbet at
finde en der lige vil kører en tur på den og fortælle om/hvad der trænger
til udskiftning
Hilsen