Guds magt
Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-02 18:44

Gen 1:3 Og Gud sagde: "Der blive Lys!" Og der blev Lys.

TWOT 118

Gods word is creative. Genesis has the phrase "God said" (amar) some ten
times. Half of these times it is " God said, let there be" and it happened.
At other times it says "God said, let there be" and then God proceeded to
create. This creative word of God is signalized in Ps 33.9 "He spoke (amar)
and it was done; he commanded and it stood fast" The parallel word, "he
commanded" (sawa), and the situation in Gen 1 may give us a word of warning
against thinking that the "creative word does what it says" (TDOT. I,p.336),
as if the word had a power independent of GOd. Rather, it is God the Creator
who does what he will. This will of God is expressed in words of command and
they are effective because he makes them so.

1Ch 29:12 Rigdom og Ære kommer fra dig, og du hersker over alt; i din Hånd
er Kraft og Vælde, og i din Hånd står det at gøre, hvem det skal være, stor
og stærk.

Jos 4:23 thi HERREN eders Gud lod Jordans Vand tørre bort foran eder, indtil
I var kommet over, ligesom HERREN eders Gud gjorde med det røde Hav, som han
lod tørre bort foran os, indtil vi var kommet over,
Jos 4:24 for at alle Jordens Folk skal kende, at HERRENs Arm er stærk, at de
må frygte HERREN eders Gud alle Dage."

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-11-02 11:21

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> Gen 1:3 Og Gud sagde: "Der blive Lys!" Og der blev Lys.

Hvad Gud siger til os i bøn, vil han føre igennem

Jos 21:45 Ikke eet af alle de gode Ord, HERREN havde talet til Israels Hus,
faldt til Jorden; alle sammen gik de i Opfyldelse.

Num 11:23 HERREN svarede Moses: "Er HERRENs Arm for kort? Nu skal du få at
se, om mit Ord går i Opfyldelse for dig eller ej."

Num 23:19 Gud er ikke et Menneske, at han skulde lyve, et Menneskebarn, at
han skulde angre; mon han siger noget uden at gøre det, mon han taler uden
at fuldbyrde det?
Num 23:20 Se, at velsigne er mig givet, så velsigner jeg og tager intet
tilbage!

2Co 1:20 Thi så mange, som Guds Forjættelser ere, i ham have de deres Ja;
derfor få de også ved ham deres Amen, Gud til Ære ved os.

Heb 6:17 Derfor, da Gud ydermere vilde vise Forjættelsens Arvinger sit Råds
Uforanderlighed, føjede han en Ed dertil,
Heb 6:18 for at vi ved to uforanderlige Ting, i hvilke det var umuligt, at
Gud kunde lyve, skulde have en kraftig Opmuntring, vi, som ere flyede hen
for at holde fast ved det Håb, som ligger foran os,

Fra : Ole Madsen

Dato : 12-11-02 15:16

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message news:<3dcce193$0$50068$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>...
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message

Herlighedsteologer at der er en skabende magt i Guds ord, men ifølge
bibelen, er det det Gud siger, der har en skabende virkning