Olie - igen :-)
Fra : Bo-gsxR

Dato : 07-11-02 16:14

jeg skal bruge 10w-40 på min gsxR750'99 men skal det være
syntetisk, semi-synt. eller mineralsk?
jeg selv ville gætte på syntetisk. hva mener i andre?
og hvad er forskellen på 10w-40 og 10w-50?

bo-gsxR ( mener ikk at jeg kunne læse dette i de forrige olie-tråde )
www.skakmat.webbyen.dk
www.freya.webbyen.dk

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 07-11-02 17:07

"Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> skrev i en meddelelse
> jeg skal bruge 10w-40 på min gsxR750'99 men skal det være
> syntetisk, semi-synt. eller mineralsk?
> jeg selv ville gætte på syntetisk. hva mener i andre?
Du har ret!
og hvad er forskellen på 10w-40 og 10w-50?
Første tal i betegnelsen er oliens viskositet (tykkelse) jo tyndere olie jo
bedre smøreevne ved lave temperaturer, --kommer nemmere rundt i motoren,
hvis man ikke har tålmodighed til at vente med at fyre dyret af til den blir
helt varm!!
Sidste tal er oliens smøreevne ved høje temperaturer. Dette opnås ved
tilsætningsstoffer.
Altså er en 20w-60 en bedre olie end f.eks. en 5w-40 hvis man kan vente
til -- osv.
m.v.h.
Ervin
RF900R

Fra : Asger Steffensen

Dato : 07-11-02 17:39

"Ervin Metzdorf" <metz@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsætningsstoffer.
> Altså er en 20w-60 en bedre olie end f.eks. en 5w-40 hvis man kan vente

Eller sagt på en anden måde: Normalt er det første tal oliens viskositet,
eller "tyktflydenhed" ved kold motor, mens det sidste er det samme, men ved
varm motor, altså ca. under driftstemperatur.
Jo lavere tal, jo tyndere olie ved de forskellige temperaturer. Jo tyndere
olien er jo nemmere kommer den rundt i motoren.
Dertil kommer så noget med oliens bæreevne, en tykkere olie har, alt andet
lige, en højere bæreevne. Den kan derfor i princippet klarere en hårdere
bnealstning, før den gennembrydes. Når oliehinden gennebrydes møder metal
metal, hvilket ikke er så heldigt i fx. et leje.

Der er (meget) mere info her: http://www.howstuffworks.com/question164.htm

Asger
ZX-10

Fra : Bo-gsxR

Dato : 07-11-02 21:52

> Altså er en 20w-60 en bedre olie end f.eks. en 5w-40 hvis man kan vente
til -- osv.
> m.v.h.
> Ervin
> RF900R

hvad bruger du? også mht. mine. fuld-synt. eller semi-synt.?

mvh bo-gsxR

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 08-11-02 01:35

Bo-gsxR <anonym@anonym.dk> skrev i en news:aqejmg$2ud$1@sunsite.dk...
> til -- osv.
>
> hvad bruger du? også mht. mine. fuld-synt. eller semi-synt.?
>
> mvh bo-gsxR

Det er ikke rigtigt at sige at en 20W-60 olie er en bedre olie end end en
5W-40 olie. Om man skal bruge den første eller den sidste er bestemt af
motorens dimensioner på lejepander, olietryk o.s.v. bestemt af
konstruktøren, samt om der er oliekøler, og hvilken temperatur man færdes
under. For tyk en olie - 20W-60 er "tykkere" end 5W-40 - tager nogle Hk mere
end end tynd olie, for der er jo også friktion i olier.

Nu er det for øvrigt sjældent at man hører 20W-60 nævnt, normalt går man kun
til 20W-50, som er noget tyndere. Det kan man jo se i pjecerne om olier fra
de enkelte oliefimaer og fra manualerne for motorcyklerne.

Syntetiske olier er de bedste og man siger at man kan gå 5 (altså f.eks. fra
50 - 45 (som jo altså bare ikke findes)) ned ved at skifte til syntetisk
olie. I starten, vedr. syntetisk olie, talte mange om at man ikke måtte
bruge syntetisk olier under tilkørselen fordi olien smurte så godt at der
ikke skete nogen tilkørsel/tilslidning. Nu siger man at motorcyklerne er så
fint tilpassede i motorerne at der næsten ingen tilslidning skal ske i
motorerne så man derfor godt må bruge fuldsyntetisk olie under tilkørselen.

En ting mere. En 20W-50 olie kan f.eks. tage lidt højere temperaturer end en
15W-50 og mere endnu end en 5W-50. Dette har jeg hele tiden vidst, men nu
ser jeg der hver dag her i Thailand hvor der reklameres for 20W-50 olier, i
Danmark ser vi jo aldrig mere end en 40 olie til bilerne; her er jo
betydeligt varmere.

I min BMW R100 fra 1976 (ca. 100 Hk), uden oliekøler, blev olien i sommers
130 - 140 grader alt efter om jeg kørte moderat eller sporty. Og havde jeg
f.eks. konstant kørt en vel 130 km/tim på motorvejen ville den være røget
lidt over 140 grader. Jeg havde købt oliekøler men ønskede først målinger.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : carlsen

Dato : 08-11-02 08:44

Spørgsmålet om olie.

Generelt:

Hold jer til den foreskrevne olie fabrikken ved det bedst.

Miniralsk / syntetisk
Har en motor gået mange km. bruger man miniralsk
Bruger en motor olie / eller køre man i sydeuropa skifter man til
en tykkere olie.

Ang. Bmw.

Jeg har selv haft en k100 Kørte på Agip olie 10 / 40
Det virkede meget fint. En k100 behøver jo ikke mc olie.

Mvh.
Carlsen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 08-11-02 08:50

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse

> En ting mere. En 20W-50 olie kan f.eks. tage lidt højere temperaturer end
en
> 15W-50 og mere endnu end en 5W-50.

Lige præcis der, tror jeg ikke at du har ret !, de hedder jo alle sammen 50
efter -, og det skulle jo betyde at de har samme viskositet i den høje
ende af temperatur skalaen.
Men deres flyde evne i de kolde temperaturer er vidt forskellige.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-11-02 22:54

Ervin Metzdorf wrote:

> [...]
> jo bedre smøreevne ved lave temperaturer, --kommer nemmere rundt i
> motoren, hvis man ikke har tålmodighed til at vente med at fyre dyret af

Så simpelt er det dog ikke, for tyndere olie kan nemlig (altid?) gøre det
sværere på oliepumpen at levere tilstrækkeligt tryk = manglende smøring.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Armand

Dato : 09-11-02 00:13

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> Så simpelt er det dog ikke, for tyndere olie kan nemlig (altid?) gøre
det
> sværere på oliepumpen at levere tilstrækkeligt tryk = manglende
smøring.

Jeg tror at det gavner at gå helt basic nu:

I "gode gamle dage" hvor olierne var såkaldt single-grade (d.v.s. det
blev de da man introducerede "multi-grade-olien"!), kørte man med en
30-olie om sommeren, men i de kolde vintermorgener var en 30'er for tyk,
hvorfor man om vinteren skiftede til en tyndere 20'er eller 10'er. Med
foråret/sommeren blev problemet modsat: Den tynde vinter-olie blev for
tyndtflydende ved drifts-opvarmning og man måtte derfor atter ty til
30'eren!

Multigrade-olien bør anses ud fra disse fakta:
En SAE 10 W 30 er populært sagt tynd som en 10'er-olie i kold tilstand,
men bliver ikke tyndere end en 30'er olie efter opvarmning - Derfra
ordet. "multi" i multigrade!!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 09-11-02 01:18

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en

> [...]
> En SAE 10 W 30 er populært sagt tynd som en 10'er-olie i kold tilstand,
> men bliver ikke tyndere end en 30'er olie efter opvarmning - Derfra

Er du nu sikker på at en 10W - 30 ikke bliver tyndere end en 30 olie efter
opvarmning. Eller det omvendte at en 30ér olie ikke bliver tyndere end en
10W - 30 olie ?

Nu kan jeg desværre ikke huske dataerne for en singel olie jeg så for mange
måneder siden, og da kunne sammenligne med mine mange dataer for
multigradeolier, men de var ihvertfald anderledes end jeg havde regnet med.
Det var vist en 50 olie men den kunne vist netop ikke klare det samme som en
multigradeolie.

Hvis tager og sammenligner multigradeolier har vi jo at f.eks. en 5W-50
ikke kan klare helt den samme temperatur som en 10W-50 og mindre endnu end
en 20W-50. Vi aflæser jo disse data ved at gå ind på oliernes 2 dimensionale
ark og trække en ret linie mellem de 2 opgivne viskositeter for en olie.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 09-11-02 11:12

> [...]
efter
> opvarmning. Eller det omvendte at en 30ér olie ikke bliver tyndere end

Nu er det jo ikke en kemisk dokumenteret artikel med datablade indenfor
1/10 grad vel?!

Det er en beskrivelse af forskellen på de glemte singlegrade's og
multigrade'rnes betegnelse - Og jeg bruger da også udtrykket: "populært
sagt"!

> [...]
> end en 20W-50. Vi aflæser jo disse data ved at gå ind på oliernes 2
> dimensionale ark og trække en ret linie mellem de 2 opgivne

Ingen multigrade på tankstationens hylde er for "varm" til danske
forhold :-|
Dog kan man ved begyndende olieforbrug være heldig at reducere dette ved
at sigte efter en olie med så høje SAE-W tal som muligt, derved at dén
er "tykkere" under drift

--
Armand.
(der fint erindrer de betragteligt forbedrede koldstartsegenskaber og

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-11-02 01:35

> [...]
> efter
> en
>
> Nu er det jo ikke en kemisk dokumenteret artikel med datablade indenfor

Hvis du betagter tegningerne i Haynes manuals (min for BMW bl.a. og BMWs
manual) så ser du illustreret over hvilke temperaturfælter de enkelte
multigradeolie hører til, og der ser du at der hurtigt bliver tale om 5 - 15
grader i top og bundtemperaturer hvis du går fra f.eks. 5W- 40 til 10W - 40
eller til 5W - 50.

Om som for nogle måneder siden fortalt, var jeg jo ude for, for 4 eller 5 år
siden at motoren begyndte at banke efter blot 5 - 7 km på motorvejen ved 120
km/tim. efter at Castrol havde fortalt mig at jeg kunne nøjes med 0W-30
olie, istedet for 10W - 40, til min BMW R60/R100, og havde påfyldt dette. De
nye plejlstangssøler var totalt revne og bukkede, og resultatet blev at jeg
senere måtte få slebet krumtappen, hvorefter hele motoren eksploderede fordi
firmaet der sleb krumtappen ikke havde brugt de rette nitter til
fastsættelse af kontravægtene. Det kostede mig 15.000 kr. Efter dette gik
jeg over til mindst 5W-50 multigrade olie.

> [...]
> gearkassefunktionen under varmløbs-fasen, da han første gang (omkring
> '82) hældte en syntetisk 10W50'er på sin motorcykel)

Vel er der olier der er for tykke til danske forhold. Hvis man f.eks. om
vinteren kører med en 20W - 50 olie må det vel siges at være tåbeligt, for
motoren er jo sværere at starte, og efter start vil den ikke kunne frigive
så mange Hk som hvis man kørte med en tyndere olie. Og hvis man har en
motorcykel til hvilken man får oplyst at man om sommeren kun har brug for en
10W - 40 olie (en motor med god køling) vil det jo også være tåbeligt så at
bruge en 20W - 50 olie og igen mangle Hk; ikke at få olien op på den rette
driftstemperatur.

Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 10-11-02 15:03

> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en

> Vel er der olier der er for tykke til danske forhold.

Med udtrykket "varm" mener jeg nu også "for tynde"!

> ..Hvis man f.eks. om vinteren
> kører med en 20W - 50 olie må det vel siges at være tåbeligt, for
> motoren er jo sværere at starte...........

Med multigrade-olierne er det en saga blot at skulle veksle imellem
vinter og sommer -olie.
Der er da ingen bilister (=arketype på motor-ejere der kører året
rundt!)
der skifter olie efterår og forår!!!
På min tidligere Peugeot 205 lå gearkassen i motorolien og på dén har
jeg aldrig bemærket nogen væsentlig ændring i gearkasse-funktionen på
selv de koldeste morgener, og det til trods for at den aldrig fik andet
end det nærmest tilgængelige mineralske/semisynt. multigradeolie-tilbud
ihældt :-|

Multigrade-olierne må på den vis være nærmest et mirakel for
motor-fabrikanterne, derved at de således kun behøver at nævne én
olieviskositet som ikke skal vægtes i forhold til årstiden og uanset om
modelen er beregnet for asiatiske nordamerikanske eller sydeuropæiske
forhold!!

>........................og efter start vil den ikke kunne frigive
> så mange Hk som hvis man kørte med en tyndere olie.

- - - - hvilket ikke kan blive et problem da man ikke bør pine de sidste
hk ud af motoren førend at den alligevel er gennemvarm (=>olien
ligeledes er gennemvarm og "tynd") :-|

> ...Og hvis man har en motorcykel
> til hvilken man får oplyst at man om sommeren kun har brug for en
> 10W - 40 olie (en motor med god køling) vil det jo også være tåbeligt

I den originale(!) værkstedsmanual for GPZ900R er nævnt alle (fire)
viskositeter fra 10W40 til 20W50, uden anden kommentar om udnyttelse
i.h.t. klima/temperatur!
Deraf udleder jeg at ingen af disse under drift vil være for
tyktflydende til at kunne genere - GPZ900 har til overflod vandkøling
såvel som oliekøler, hvilket tillige vil holde oliens temperatur nede!!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 11-11-02 01:41

> GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

Er er 0W - 30 olie ikke tyndere end en 10W - 40 ?
Som jeg skrev så blev plejlstangslejepanderne slidt igennem efter bare 5 -
10 km på motorvej omkring Roskilde, under en hastighed af blot 120 km/tim,
efter at jeg havde skiftet til 0W - 30 olien efter råd fra Castrol; og efter
at have kørt fra Hvidovre til Roskilde ved blot 50 og 80 km/tim.
Nogle uger før havde jeg bl.a. en dag med 10W - 40 olien kørt 20 - 30 km af
motorvej med konstant 180 - 200 rigtige kilometer i timen og masser af
accelerationer ved denne hastighed uden at det voldte nogen problemer med
oliens bæreevne.

> [...]
> selv de koldeste morgener, og det til trods for at den aldrig fik andet
> end det nærmest tilgængelige mineralske/semisynt. multigradeolie-tilbud

Nu har jeg ikke haft bil i 23 år (men køber snart en ny en) men jeg mener da
at motorcykler
oftest skifter olie efter 6 - 8.000 km kørsel hvor biler kører meget længere
mellem olieskift.
Og når man snakker med oliefirmaerne får man fortalt at jo varmere olien
bliver des hyppigere
skal den skiftes. Og desuden har motorcykler jo flere Hk i forhold til
motoren volumen/kubikcentimetre, er højere ydende.

> [...]
>
> - - - - hvilket ikke kan blive et problem da man ikke bør pine de sidste
> hk ud af motoren førend at den alligevel er gennemvarm (=>olien

Er det ikke forkert at miste Hk ved forkert brug af olie? Normalt slos man
jo for at hente et Hk her og en Hk der, hvis muligt, og for høje priser.

> [...]
> tyktflydende til at kunne genere - GPZ900 har til overflod vandkøling
> såvel som oliekøler, hvilket tillige vil holde oliens temperatur nede!!

I de manualer jeg nævnte, bl.a. Haynes, er det som sagt vist ved et tegnet
termometer, til hvilke
temperaturgrader de enkelte olie går/kan klare. Og her snakker vi om
udendørs temperaturer på op til fra 10 - 40 grader celsius afhængig
olietypen, en 0W-30 nærmest for den første temperatur og en
20W - 50 for den sidste/og højeste temperatur.
Og som nævnt ser jeg her i Thailand reklamer for 20W - 50 olier for bilerne,
hvorimod vi i Europa vel kun ser op til 10W - 40 for personbiler.
Kigger man f.eks. i kataloget fra Racecar Engineering finder man ikke en
eneste 50ér olie for biler, til trods for at der er mange olier i kataloget,
og også beregnet for racerbiler og sportsbiler. Men er alle
biler jo også vandkølede.
> --
> Armand.

Som jeg tidligere har oplyst fik jeg fra et olieselskab fortalt at man fandt
en olies maksimalt tilladelige temperatur ved at finde hvor den rette linie
gennem de 2 oplyste viskositeten krydser den vandrette line gennem
viskositeten 7, og derunder aflæse temperaturen. På den måde får jeg den
maksimalt opnåelige temperatur ( for en 20W - 50 olie ) til at blive en
145 - 150 grader Celsius.

Gert Thorgersen