Indstille blandingsforhold på GSX-R 250!
Fra : Andrew

Dato : 07-11-02 14:03

Hejsa

Jeg har et lille problem med min GSX-R'er som får en for fed benzinblanding,
der medfører at den nogle gange går i stå ved tomgang og at den drukner.

Jeg skal derfor have indstillet blandingsforholdet i kaburatoren hvilket
normalt stilles vha. en skrue der drejes endten lidt den en vej, eller den
anden vej.

Nu er jeg ikke helt stedkendt på min GSX-R'er endnu, da jeg fik den igår, så
kan nogle fortælle mig:
1. hvor stilleskruen til blandingsforholdet sidder
2. hvilken vej man skal dreje for at få en tyndere blanding. (og hvor meget
den ca. skal drejes).

Denne operation tror jeg sagtens jeg selv kan lave, og hvis jeg samtidigt
stiller tomgange en tak op (tomgangen er for lav, stillet efter det varme
sommervejr) så skulle den ged vist være barberet.

Jeg fik ikke nogen manual eller noget med cyklen, så jeg kender ikke dens
indretning endnu, men det kommer nok. Jeg går udfra at tomgangen stilles på
den plastik skruedims, der sidder på venstre side af dyret ?

Mvh Anders

Fra : Jakob Barfod

Dato : 07-11-02 14:08

Fik du checket chokerkablet (news:qgsy9.519$yt.1027@news.get2net.dk) ?

--
Jakob
GSX750F

Fra : Andrew

Dato : 07-11-02 16:01

> benzinblanding,
>
> Fik du checket chokerkablet (news:qgsy9.519$yt.1027@news.get2net.dk) ?

Det er ikke muligt at følge chokerkablet pga. kåben, men jeg kan ikke tro at
det er problemet, da chokeren umiddelbart føles rigtig.

Jeg vil i midler tid vente lidt med at skrue på kaburatoren (fortynde
blandingen), da det mulighvis bare er et knaldet tændrør der gør at cykle
"bobler" og nogle gange går i stå. DETTE kombineret med en tomgang der er
indstillet lidt for lavt, er nok problemet. Så jeg vil skrue tomgangen lidt
op i rpm og skifte tændrørerne. Når jeg skifter disse vil jeg være opmærksom
på om de er sorte, da dette jo tyder på en for fed blanding. Konstaterer jeg
at de er sorte, så skal der justeres på kaburatoren, men det kommer nok til
at vente til efter vinteren, da der jo ikke er nogen grund til at gøre det
nu; cyklen skal alligevel i hi.

Mvh Anders

Fra : Gundersen

Dato : 07-11-02 16:58

Hejsa

Pas nu endelig på med ikke at få stillet den til en formager blanding!
Så kan det jo hurtigt skalde motoren!

Jeg vil anbefale dig at få et værksted til det, da der jo er garenti på
det så! De bruger en CO tester til at tjække om blandingen er ok!

Mvh Emil

--
www.Scooterzone.dk
Suzuki GSF 400 Bandit

Fra : Andrew

Dato : 07-11-02 17:03

> [...]
>
> Jeg vil anbefale dig at få et værksted til det, da der jo er garenti på
> det så! De bruger en CO tester til at tjække om blandingen er ok!

Hej Emil

Jeg tror osse at jeg venter med at stille på kaburatoren til efter vinter.
Så overlader jeg det til en mekaniker for at være på den sikre side.

Men indenda vil jeg da stille tomgangen op og skifte tændrør for at se om
det måske blot var det, der var problemet (skønt jeg har alle symptomer på
for meget benzin (starter som en mis uden choker, bobler ved lavere
omdrejninger, går i stå ved stopning))

Mvh Anders

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 07-11-02 21:19

> Jeg fik ikke nogen manual eller noget med cyklen, så jeg kender ikke dens
> indretning endnu, men det kommer nok. Jeg går udfra at tomgangen stilles

> den plastik skruedims, der sidder på venstre side af dyret ?

Der ligger en manual til en GSX250F på min hjemmeside.

GSX250F`eren har samme motor/karuburator som en GSXR250.

http://www.dethlefsens.dk/besk_mc/suzuki_gsxr250/suzuki_gsxr250.htm

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERNMIG" fra adr. ved svar

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-11-02 23:43

> Jeg har et lille problem med min GSX-R'er som får en for fed
benzinblanding,
> der medfører at den nogle gange går i stå ved tomgang og at den drukner.

Hej Anders

Som begynder skal man vide hvad man roligt ka gå i gang med og hvad der ikke
bare lige kan fixes i et snuptag. At finjustere CO skruerne kan da godt
ladesig gøre, men det er ikke begynder skruning! Jeg ville klart lade
professionelle om det. Det er noget der kræver megen erfaring og fingerspids
følelse at klare uden fint, dyrt værktøj. Kig nu på den liste jeg
sendte dig en anden tråd. Der er "100 ting" at gå i geng med hvor du ikke
kan brænde nallerne så slemt.

For lige at afskrække dig lidt kommer min erfaring med CO justering og
inddysning. Jeg fik aldrig CO skruerne ordenligt justeret på min XJ 600 og
den ene der er på min DR 600 kan også drille lidt. Først kommer der lige et
par links om emnet.

http://members.accesstoledo.com/fastlarry/banditcarbtunning.html

http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html

http://204.71.0.3/motoprof/moto/mcycle/mototech.html Se de nederste links

Herunder er den komplette karburator beretning, ucensureret og uncut

Min komplette Motad N-Eta udstødning på min XJ 600 knækkede over her sidste
dag. Den gik over i en svejsning p.g.a. metaltræthed ikke p.g.a. rust -
møgpotte. Jeg kunne derefter med et snuptag vride potten af. Da jeg så stod
med lydpotten i hånden raslede der et rør ud på 40cm plus diverse stykker
metal på ca. 4X4cm. Jeg følte mig lidt presset på det tidspunkt, men stor
var min glæde da jeg så at den var knækket et heldigt sted. Jeg har
tidligere på året været på stumpemarked i Herning og en af de ting jeg fik
med hjem var en Lenhardt og Wagner racing slip-on potte til en FZR 600 R.
Det viste sig at L&W potten passede på med få modifikationer. Jeg var dog
lidt betænkelig på larmen og mit gode rygte over for naboerne, da der er hul
direkte igennem den. Derfor pakkede jeg den hårdt om med ny dæmperuld og
svejsede den på. Efter nogle gange sort kakkelovnsmaling er det faktisk
blevet ret pænt. Lyden er dyb og lidt markant, men det er til at leve med.
Jeg ønsker mig en potte hvor jeg kan tøffe gennem byen med 3-4000rpm uden at
gøre mig bemærket, men ved 7-8000rpm må den gerne larme. Lidt Johnny er man
vel altid . Problemet er at motoren har mistet en masse kræfter og jeg er
bange for den kører alt for magert. Så er mit spørgsmål: Kan man dyse sine
karburatorer selv?

Jeg kan godt lide at skrue i min MC, og jeg er stolt af at jeg selv kan
ordne den. Jeg har læst i min værkstedsmanual, men der står bare hvordan man
skiller karburatorerne ad og samler dem igen. Jeg har læst på denne side
hvordan man justerer sine karburatorer selv:
http://204.71.0.3/motoprof/moto/mcycle/carb101/carb101.html
http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html
http://members.accesstoledo.com/fastlarry/banditcarbtunning.html

Mit ønske er ikke at hive de sidste 2-3hk ud af maskinen, men at den bliver
velkørende og at jeg ikke behøver at være bange for at brænde
udstødningsventilerne af p.g.a. for mager blanding. Som jeg ser det kan jeg
prøve lidt selv, og hvis det mislykkedes så kan jeg altid få den dysset på
rullefelt.

Den mister virkelig pusten ved fuld hane.

Her er en update. Jeg har besluttet at prøve at dyse mine karburatorer selv.

Jeg har været ud ved Aagesen og købe to sæt hoveddysser. Et sæt 107,5 og et
sæt 110, standart er 102,5. pris i alt 160Kr

At få karburatorerne ud af MC'en var temmelig nemt, men så begyndte mine
problemer. Rigtig mange at skruerne i karburatorerne sad fast. Selv med
masser af WD40 og en slagskruetrækker var det ikke nemt. Jeg har ødelagt en
masse skruer, og været ned og købe nye rustfrie bolte med unbacho hoved for
88kr. Da jeg fik pillet mine karburatorer fra hinanden viste det sig at alle
mine membraner var revnede eller næsten revnede. Jeg havde dog et andet sæt
karburatorer fra en skadet cykel, og her var alle membranerne ok. To af
pilot skruerne flækkede toppen af kærven da jeg skulle skrue dem ud. Her
skulle jeg nok have bruge mere WD40 og meget mere tålmodighed. Cylinder 1 og
to havde 102,5 dyser i, men 3 og 4 havde 105??? Hvorfor det? Hvis en
tidligere ejer har dysset den om, skifter man så ikke alle dyserne
samtidigt?

Jeg har nu fået totalt adskilt 4 karburatorer der alle er ok. I morgen
bliver de renset grundigt og samlet igen. Jeg hæver nålene et trin, sætter
107,5 hoveddysserne i og giver pilotskruen en ekstra halv omgang som udgangs
punkt. Så ser jeg hvordan det går derfra.

-------

Update 2:

I dag samlede jeg karburatorerne. Det tog lang tid, og bøvlede lidt. Jeg
havde hævet nålene en tak og sat 4 dyser størrelse 107 i. Jeg fik monteret
skidtet, og den kørte forfærdeligt, og kun på tre cyl. Damn!! Jeg skilte det
hele ad igen fandt nogle fejl, og satte alt til standart. Så tog jeg mig en
prøvetur. Med de nye membraner er den meget hurtigere til at tage gassen, og
det initiale træk når jeg giver en lille smule gas er voldsomt forbedret.
Jeg tog mig en hurtig tur på motorvejen, men tophastigheden er lavere end
normalt, og det tager den længere tid at komme derop.

I morgen leger jeg med større dyser og måske en hævning af nålene. Jeg synes
egentligt at fra 0 til 1/3 gas går fint, så jeg vil ikke lege med
pilotskruen lige nu. Desuden har jeg knust hovedet på en pilotskrue. Den er
lille (4mm), har fingevind og sidder nede i et 1 cm dybt hul. Hvordan
helvede får man sådan en ud? Jeg har en ny dyse, så hvis jeg bare får den
uden at kværne gevindet er alt ok. Hjælp!

Jeg har nu dobbelt checket med værkstedsmanualen og de der forskelligt
størrelse dyser.
1 og 2 har 105
3 og 4 har 102,5

1 og 4 har en størrelse nåle
2 og 3 har en anden størrelse nåle
Det synes jeg er mærkeligt! Som jeg ser det får alle fire cylindere
forskellig blanding?

I morgen lægger jeg ud med at montere 105 105 107,5 107,5 Kører ud på
motorvejen. Giver fuld rulle i 30 sek. tager koblingen og dødemandsknappen
og ruller ind i nødsporet. Så kigger jeg på tændrørene og kører hjem og
monterer 107,5 107,5 110 110 og laver samme procedure igen. Jeg tror ikke
jeg skal op i 112,5 men vi får se. Når jeg har fundet den rigtigt dyse, vil
jeg se om nålene et sat rigtigt ved at lave tændrørstricket igen men ved 1/2
gas

Update 3

I dag har jeg rodet med dyser og bøvlet med at få en fastgroet
blandingsskrue løs og kørt "Frøen". Jeg har først kørt med 105 105 107,5
107,5 som er et nummer større en standart. Det gik egentlig ok, men der var
ikke forskel i acc. fra 2/3 til fuld gas. Jeppe Degnbol påstod at der skulle
være forskel i acc. på den sidste drejning. Jeg tævede den en del i 3 og 4
gear på motorvejen det gjorde at jeg ikke kørte så stærkt, og den ikke acc.
jævnt hurtig så jeg kunne mærke om der var forskel i den måde den tog gassen
på. Farven på Tændrørene var lysegrå, men egentlig ikke for hvid. Derefter
fik den 107,5 107,5 110 110. Det hjalp på 2/3 til fuld rulle acc, men
tophastigheden og tændrørsfarven var næsten ens, dog en anelse mere mørkegrå
gående mod brun. Faktisk kørte den rigtigt godt med disse dyser, men jeg
ville gerne have mine tændrør mørkere, så jeg var sikker på at den ikke gik
for magert. Jeg havde ikke dyser større og min MC var skilt ad. Jeppe
spurgte om jeg ikke ville låne frøen (ZX6R fra 98), det siger man jo ikke
nej til og jeg tog en tur fra DTU til Aagesen. Frøen er ny-serviceret og
hold da op hvor gik den godt. Jeg nød turen i fulde drag. På vej tilbage løb
den tør for benzin på hovedtanken, og jeg måtte trække over i nødsporet for
at finde benzinhanen. Jeg sagde tak for lån til Jeppe og gav et Dobbelt
Whopper Cheese meal som tak. Det var en oplevelse. Jeg har prøvet 39
forskellige cykler og denne står som en af de aller mest velkørende. Her
efter gik der en del tid med at få den fastgroede pilotskrue ud. Den blev
varmet, fik WD 40, blev banket på, fik mere varme, mere WD40, flere bank.
Der blev boret en ornepik i den, og efter mange forsøg kom den op og
karburatoren er nu i perfekt stand. Hurra! Med 110 110 112,5 112,5 gik den
ikke så godt. Først tævede jeg til den og kiggede på tændrørene. De var
lyse?? På vej tilbage løb jeg tør for benzin, så det var ikke så mærkeligt
Det var dog kun 50M fra Statoil, så skaden var til at overleve. Der kan
være 18,92 L i min tank kan jeg nu fastslå. Jeg prøvede igen og denne gang
gik den meget mere fedt og ikke så godt. Jeg kunne ikke se det så tydeligt
på tændrørene, ud over de var mørkebrune, men den tog ikke fuld gas så godt,
så jeg skiftede over til 107,5 107,5 110 110 som er to numre over standart.
I morgen roder jeg med en karburator synkronisering (igen) Jeg hæver nok
nålene og jeg ser om jeg når at stille på blandingsskruerne som alle kan
justeres nu.

Update 4

Cyklen kører rigtigt godt fra 3000 RPM og op. Jeg har ikke hævet eller
sænket nålene, da jeg synes den trækker rigtigt godt i mellem området.
Desværre trækker den dårligt under 3000. I dag synkroniserede jeg
karburatorerne og fik dem til at stå rigtigt godt. Jeg skruede også på
pilot/blandningskruen. Standart er 2 drejninger ud. Ved 1 drejning gik den
om muligt endnu værre! Ved 2½ drejning blev det tåleligt, men ikke helt som
før. Kan man justere mere end 2½ drejninger ud? Skal jeg så have en større
tomgangsdysse, og derfor formindske hoveddyssen? Den tager ikke gassen helt
rent fra tomgang og den trækker først ordentligt ved 2000 RPM i 2-3 gear når
den får over 1/6 gas, hvis i forstå hvad jeg mener.

Indtil videre er jeg rigtigt godt tilfreds. At få tætte membraner i
karburatorerne har Virkelig hjulpet på gas responsen. Derudover har de
større dyser gjort at den kører bedre end før over 3000 rpm. Jeg vil påstå
at den har fået flere heste ved 4000- 6000 rpm, men det bliver jo en
påstand. Det føles ikke som om der er nogen huller i momentområdet. Desværre
er momentet under 3000 forværret, men det havde jeg egentlig også forventet
ved påmontering af en racing potte. Jeg har nu ingen skrupler ved at følge
Snorre på en YZF1000 og Hylle på en CBR600F3 til Skagen træf i næste uge.
Hvis jeg er heldig bliver det så sjov kørsel at der skal en hel liter olie
med i topboxen - man er vel Yamaha kører (Indskudt note 7/11 2002) ->
Den liter holdt kun til Skagen. Jeg måtte hælde det sidste på før den skulle
bænkes, og købe en ny dunk til hjemturen.

Update 5

Nu kører den bare godt ! (Indskudt note 7/11 2002) -> Helt godt kørte min XJ
600 dog aldrig.
Dette er en kort historie denne gang. Jeg havde problemer med at få cyklen
til at tage gassen fra tomgang. Jo varmere cyklen blev, jo værre blev
problemet. Til sidst blev jeg nød til at holde omdrejningerne på 3000 rpm
for at den ikke gik i stå. I dag holdt jeg for rødt lige foran er politivogn
med racing potten brølende lige i hovedet på dem. De stoppede mig ikke......
jeg vil have mine skattepenge igen

Der var tre grunde til jeg forventede den gik for fedt: Den tog gassen bedre
kold end varm. Her taler vi om at tage gassen fra tomgang til 3000rpm. Ved
koldstart lugtede der en lille smule af benzin. Hvis jeg lige gassede lidt
op fra tomgang fald omdrejningerne lavere end tomgang, eller den gik i stå.
Jeg skruede blandingsskruen en omgang! ind, og nu kører den markant bedre.
Den skal nok justeres 1/4 omgang, men et er jo hurtigt gjort.

Opsummering:
Penge sparet:
1000-1300 for justering + timer for at få alle skruerne ud af
karburatorerne.
Der var mange der sad fast.

Min pris:
dyser: 160kr
timer: 40, men der er indbefattet generel klub hygge og burgerspisning

Prøv det. Jeg har lært en masse og har alligevel ferie. Jeg er 100% sikker
på jeg har fået flere HK ved 7000 rpm, men er jeg utilfreds dyser jeg den
bare om

Update 6
Grunden til den dårlige tomgang var at man skal justere blandingsskruerne i
mindre spring en ½ omgang. ved 1 3/4 omgang gik den bedst. Jeg fik senere
rullet den gamle XJ og den smed 54,6Hk samt havde en pæn moment kurve.

--
Mojn
Jens Bager Jensen