Moms - Simpelt spørgsmål
Fra : Jimmy

Dato : 07-11-02 14:27

Hej

Jeg er momsregistreret og vil gerne sælge f.eks. SMS over nettet til private
brugere.

Det koster mig 25 øre inkl. moms pr afsendt SMS
De skal betale 50 øre inkl. moms pr. afsendt SMS

De betaler i rater af 100 kroner, hvilket giver dem 200 SMS.

Af de 100 kroner skal jeg svare 20 kr. i moms = 80 kr. restbeløb.

200 SMS vil koste mig 200 * 25 øre = 50 kr minus 10 kroner i moms = 40 kr..

Er ovenstående - snørklede, elendigt formulerede spørgsmål, korrekt
opfattet?
Altså at min reelle fortjeneste vil være 40 kroner efter moms er betalt?

Mvh
Jimmy

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-11-02 15:42

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message
> Altså at min reelle fortjeneste vil være 40 kroner efter moms er
betalt?

Ja, og hvis din omsætning er passende lille (< 50.000) og alle dine
kunder er private, så er det faktisk mere fordelagtigt ikke at være
moms-registreret. Så havde din fortjeneste nemlig været 50 kr, som
samlet er ca. 5 kr mere efter skat.

Fra : Jimmy

Dato : 07-11-02 15:50

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message
> betalt?
>
> Ja

Cool - Det håbede jeg også på.

Hvad så med skatten..

Hvis jeg køben en genstand (til firmabrug - ikke videresalg og dermed ingen
indtægt) til 100 kr vil 20 kr være moms.
Restbeløbet er så 80 kr.

Er det korrekt, at jeg i virkeligheden kun betaler ca. 50% af dette beløb,
da min virksomhed vil få et forhøjet fradrag på ca 40 kr baseret på at man
betaler 50% i skat?

Mvh
Jimmy

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-11-02 16:38

> Hvad så med skatten..

Ca. 50% af de 40 kr - ikke noget specielt her. Det er stort set som al
anden A-indtægt.

> [...]
beløb,
> da min virksomhed vil få et forhøjet fradrag på ca 40 kr baseret på at

Ja. Dit personligt ejede firma's overskud vil blive reduceret med 40 kr,
når du køber en dims til 100 kr incl moms. Gælder selvfølgelig kun, hvis
den er 100% til firmabrug.