Indskud
Fra : Kristian Mogensen

Dato : 07-11-02 13:56

Hej Gruppe,

Er der nogen der rimelig kort kan forklare mig hvad forskellen på
kapitalindskud og ansvarlig kapitalindskud i forbindelse med ApS'er eller
A/S'er er?

Den eneste form for indskud jeg kender til er nemlig enten at X låner
virksomhed Y nogle penge som skal bogføres som en gæld, alternativt at
virksomhed Y udvider antallet af værdipapirer og sælger X disse. Det skulle
være en mulighed for indskud af en art som hverken påvirker ejerfordelingen
ej heller gælden i virksomhed Y? (som jeg ikke før har hørt om)

Ikke fordi det er aktuelt - blot da jeg ikke helt forstår princippet... :)

På forhånd tak.

/Kristian

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-11-02 17:54

Kristian Mogensen wrote:

> Er der nogen der rimelig kort kan forklare mig hvad forskellen på
> kapitalindskud og ansvarlig kapitalindskud i forbindelse med ApS'er eller
> A/S'er er?

Kapitalindskud er normalt mod aktier, dvs en form for stemmeindflydelse
på driften.
Ansvarlig kapital er indskud, der på særlige vilkår accepterer at stå
efter almindelige kreditorer, og normalt før aktionærer.
Der kan f.x. aftales en ekstra forrentning over markedsrente, evt.
afhængig af overskud, men det sker uden direkte indflydelse på
selskabets drift.
Samtidig har det (haft) en skattevirkning ved udlån fra selskab til
selskab i forhold til aktieerhvervelse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 07-11-02 23:36

> [...]
> Der kan f.x. aftales en ekstra forrentning over markedsrente, evt.
> afhængig af overskud, men det sker uden direkte indflydelse på

Mange tak for svaret. Men kan ansvarlig kapital så ikke beskrives som en
form for (under-)prioriteret gæld? Bare for at forklare det på
jumbobogs-maner..

Optræder det ikke som al mulig anden gæld i selskabets regnskab (i forhold
til ejenkapitalen fx), eller giver kapital der har etiketten en særlig
'modregningseffekt'?

/Kristian

[snip]

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-11-02 23:47

Kristian Mogensen wrote:

> Mange tak for svaret. Men kan ansvarlig kapital så ikke beskrives som en
> form for (under-)prioriteret gæld? Bare for at forklare det på
> jumbobogs-maner..

Jow..

> Optræder det ikke som al mulig anden gæld i selskabets regnskab (i forhold
> til ejenkapitalen fx), eller giver kapital der har etiketten en særlig
> 'modregningseffekt'?

Nej, det er en del af egenkapitalen, da den adskiller sig fra al anden
gæld ved, at "prioritet" alene er i forhold til aktiekapital, og ellers
som aktiekapital overfor andre forpligtelser.

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 08-11-02 14:05

[snip]

> Nej, det er en del af egenkapitalen, da den adskiller sig fra al anden
> gæld ved, at "prioritet" alene er i forhold til aktiekapital, og ellers
> som aktiekapital overfor andre forpligtelser.

Hmm... Jeg forstår ikke helt svaret.
I balancen, vil det så blive opstillet som et negativt tal under
egenkapitalen, eller i gælden?
Er det ikke blot som al anden gæld (regnskabsmæssigt) - blot er proceduren
v. tilbagebetaling en anden?

/Kristian

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-11-02 19:45

Kristian Mogensen wrote:

> [...]
> egenkapitalen, eller i gælden?
> Er det ikke blot som al anden gæld (regnskabsmæssigt) - blot er proceduren

Hm, bliver måske lidt spids

Men find et mindre pengeinstitut's regnskab, så vil du direkte se placeringen.

NB. sorry, - hvis jeg gav "for meget" igen, men DU må også lave lidt
"hjemmearbejde"