Andet multimedie
bentjuul 3670
Program til at "bøje" billede ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 07-11-02 13:43

Hej!

Hvis man har et billede på f.eks. 300x100 pixels - og man gerne vil
have det "bøjet", som man kan have f.eks. 10 billeder til at danne en
rundkreds om en cirkel (som om billederne står på kanten af et "o"
hele vejen rundt) - hvad findes der så af værktøjer til dette (under
Windows) ? Jeg har kigget i Paint Shop Pro, men kan ikke lige finde
sådan en effekt i den.....

/Brian

Fra : Digit

Dato : 07-11-02 14:59

"Brian Ipsen" ræsonnerede, og skrev d. 07 nov 2002:

> [...]
> hele vejen rundt) - hvad findes der så af værktøjer til dette (under
> Windows) ? Jeg har kigget i Paint Shop Pro, men kan ikke lige finde

Du er klar over at dit billede vil blive ekstremt forvrænget og
sandsynligvis uigenkendeligt?

Photoshop filter displace vil kunne klare dette, men hermed en advarsel om
at dette ikke et lamt "press and go" filter.
Ellers vil jeg skyde på at PS filteret liquify er din ven.

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Madsen

Dato : 07-11-02 16:27

Brian Ipsen skrev:

> [...]
> hele vejen rundt) - hvad findes der så af værktøjer til dette (under
> Windows) ? Jeg har kigget i Paint Shop Pro, men kan ikke lige finde

De fleste ville nok forsøge at finde en metode at løse opgaven på i et
decideret billedbehandlingsprogram som Photoshop eller Paint Shop Pro,
men har man adgang til Illustrator 10, så kan den faktisk noget med
bitmap-billeder som man nogle gange godt kunne ønske sig at Photoshop
også kunne.
Photoshop har en Warp-funktion som kan forme tekst i mange forskellige
underlige former, men kun tekst. Den Warp-funktion er også kommet i
Illustrator 10. Forskellen på Warp i Photoshop og Illustrator er at
Illustrator også kan warpe indsatte bitmap-billeder.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/10/warp.gif>

Illustrator er dog ikke helt billigt og der findes sikkert andre og
billigere programmer som kan gøre det samme vil jeg tro.

Madsen.

Fra : Michael Holm

Dato : 07-11-02 22:07

Du kan bruge en photoshop funktion der vistnok hedder toPolar eller
ihvertfald noget med POLAR.

Du skal først ligge "strimlen" af billeder som du vil lave en ring ud af
øverst i et billede, og så bruge to polar. Leg lidt med det.

--Michael

Fra : Digit

Dato : 07-11-02 23:46

"Michael Holm" ræsonnerede, og skrev d. 07 nov 2002:

> Du kan bruge en photoshop funktion der vistnok hedder toPolar eller
> ihvertfald noget med POLAR.

Polar Coordinates

> Du skal først ligge "strimlen" af billeder som du vil lave en ring ud af
> øverst i et billede, og så bruge to polar. Leg lidt med det.

PCoordinates blev/bliver typisk brugt til at "bøje" tekst 360 grader, og
metoden kan da også overføres til en hvilken som helst "strimmel" pixels
sålænge denne er bred nok i forhold til canvas --problemet er blot at det
ikke virker hvis man ønsker at benytte billedets originale opløsning
(medmindre dette har et abstrakt horisontalt format).

Der er dog ikke mulighed for den store kontrol (som med channels og
displace), så medmindre man er helt klar over hvad der ønskes opnået (og
hvordan dette overkommes), er Madsens forslag at foretrække.

Fra : Studio Smalbro

Dato : 07-11-02 23:58

Du kan også lave det i CorelDraw og CorelPhotopaint. Det lyder som om du
ønsker at bruge flere billeder og her vil det nemmeste nok være at bruge
envelope i CorelDraw og så beregne det antal grader af "lagkagen" hvert
udsnit skal have.
Kh
Bjørn