MacSOUP spørge-Jørgen
Fra : David Blangstrup

Dato : 07-11-02 13:00

Hvordan kollapser man tråde? Navigerer? Når jeg trykker
mellemrumstangenten, går jeg nogle gange videre til det næste indlæg,
andre gange hopper jeg en hel tråd over. Hm... hvordan gør jeg det her
vindue jeg poster i større per default?

--
http://david.blangstrup.dk
http://home.blangstrup.dk (my own Apache2, sleeps at night)

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-02 13:33

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Hvordan kollapser man tråde?

Det gør/kan man ikke!

> Navigerer? Når jeg trykker
> mellemrumstangenten, går jeg nogle gange videre til det næste indlæg,
> andre gange hopper jeg en hel tråd over.

Mellemrumstasten bladrer de valgte/markerde indlæg igennem. I
indlæsgsoversigten vælger du de tråde eller indlæg du gerne vil læse med
retur tasten eller cmd-T. MacSOUP kan betjenes helt uden mus - hvilket
jeg gør meget brug af!

> Hm... hvordan gør jeg det her
> vindue jeg poster i større per default?

Arranger dit vindue i en passende størelse og smut en tur i "Window"
menuen og vælg "Set Default Editor Window Size"!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-11-02 14:03

> [...]
>
> Arranger dit vindue i en passende størelse og smut en tur i "Window"
> menuen og vælg "Set Default Editor Window Size"!

Ah, mange tak. Hm, jeg er ved at overgive mig... for denne gang!
Hogwasher har endnu ikke fået Quartz rendering i message vinduet, kun i
listerne... hm, hvem skulle have troet det?
Min killfile ser ikke ud til at virke? Man putter et navn i, og så...?
Det er for resten egentlig meget fikst, at man ikke lige sender med det
samme, men lader dem ligge og 'dampe af' i out boxen, som Münster siger
- se, nu kunne jeg lige tilføje dette, uden at skulle skrive et nyt
indlæg...
Det jeg ville sige var, at MacSOUP ser rigtig godt ud, nu hvor den har
Quartz over det hele. Jeg bruger Lucida Grande, den ser bedst ud.
Hvor er den manual?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-02 21:04

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Hvor er den manual?

Du bliver nød til at hente en ældre udgave af programmet hvor manualen
er vedlagt. Hvilket jo indikerer at den ikke er helt opdateret. Jeg
regner klart med en manaual når vi ryger ud af betaerne.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-02 21:14

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Min killfile ser ikke ud til at virke? Man putter et navn i, og så...?

Ups, overså denne!

Killfile er måske lidt misvisende da den også kan bruges at markere
(tag) indlæg med. Øverste halvdel indikerer omfanget af en enkelt regel
og kan indbefatte alle grupper, specifikke grupper og eller deres
undergrupper. Nederste halvdel er de gældendde regler. Tryk ny for et
rimeligt selvforklarende vindue. Husk at vælge enten kill eller tag.
Auto udgaven virker også på resten af tråden. Regular expression bruges
til grep søgninger. Check manualen for nogle avancerede eksempler.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-11-02 23:18

> [...]
> Auto udgaven virker også på resten af tråden. Regular expression bruges
> til grep søgninger. Check manualen for nogle avancerede eksempler.

Tak for de fine (og ordentlige) svar MacSOUP har sin helt egen
terminologi, det er et køkken for sig; men ret spændende. Blandt andet
kunne jeg her under (i min sig) ikke få lov til at skrive, at min
Apache2 sover om natten. Jeg kunne simpelthen ikke få lov til at få
signaturen med! Det er _derfor_ I er så restriktive! Ha ha...
Det er for resten mægtigt smart, at man bare tapper på
mellemrumstangenten, så kommer man igennem alle dem, der har svaret én.

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 00:16

> [...]

> Det er for resten mægtigt smart, at man bare tapper på
> mellemrumstangenten, så kommer man igennem alle dem, der har svaret én.

Jeg tror, du trænger til et lille kursus, selv om du vist efterhånden
har fundet ud af det meste. Vi læser nok også alle news på forskellig
måde, så jeg kan kun fortælle, hvordan jeg gør.
Jeg har min sat til kun at vise ulæste (tryk 3) i Message
vinduet, men både "Bodies and Headers" ( tryk 7). Endelig sorterer jeg
efter Subject og grupperer tråde.
Når jeg har hentet news og åbner Message vinduet i en
nyhedsgruppe, er alle de tråde, jeg følger med i, markert med en prik
(plet, knop?) ude til venstre. Dem kan jeg bare køre igennem med
mellemrumstasten, som du har fundet ud af. Det er enormt smart, og læser
man jævnligt i gruppen, kommer man igennem de fleste indlæg på den måde.
Så starter jeg ovenfra med de indlæg, der ikke er markerede. Der
første indlæg i første tråd er således markeret. Kan jeg se på subject,
at jeg vil følge med i tråden, trykker jeg på +. Så bliver alle indlæg i
tråden markerede. Herefter kan jeg køre gennem tråden med
mellemrumstasten. Kan jeg se, at tråden ikke interesserer mig, trykker
jeg på -. Herved bliver tråden markeret som læst, og den forsvinder, da
jeg kun ser ulæste. Er jeg i tvivl, om jeg vil følge med i tråden,
trykker jeg på enter. Så åbner det markerede indlæg. Herefter kan jeg
beslutte, om jeg vil trykke + og følge tråden, eller - og lade tråden
forsvinde.
Læser jeg et indlæg, og ønsker jeg at kigge tilbage i tidligere
indlæg, kan jeg lynhurtigt bladre tilbage i tråden ved at bruge det
numeriske tastatur som piletaster og navigere rundt i tråddiagrammet.
Følger jeg med i en gruppe med rigtigt mange indlæg i døgnet,
hvor jeg kun læser en mindre del, har jeg stillet gruppen til kun at
hente headere. I de markerede tråde, bliver brødteksten også hentet. I
resten kan jeg med + eller - afgøre, om jeg vil følge tråden. Når jeg
henter news næste gang, bliver trådene markeret med + hentet. Dem
markeret med - eller de umarkerede bliver ikke hentet. Har du hentet
hundredevis af indlæg, hvor nogle er med brødtekst og andre kun er
headere, kan du vælge kun at se headere (tryk 9). Så kan du nemt sortere
i headerne uden at skulle springe over de komplette indlæg. Når det er
klaret, trykker du atter 7.
Ovenstående er den måde, jeg har eksperimenteret mig frem til og
læst mig frem til i vejledningen, er nemmest for mig. Den udspringer fra
gamle dage, da jeg havde modemforbindelse og hver morgen hentede nogle
hundrede indlæg, som jeg hyggede mig med på den bærbare i toget til
Odense og hjem.
Nu er det vist langt nok. Har du flere spørgsmål, så sig endelig
til. Jeg synes først, MacSOUP kommer til sin ret, hvis man bruger det
rigtigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-11-02 01:36

> [...]
> Nu er det vist langt nok. Har du flere spørgsmål, så sig endelig
> til. Jeg synes først, MacSOUP kommer til sin ret, hvis man bruger det

Tak skal du have!

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 03:30

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Tak skal du have!

Selv tak. Tak for idéen med at bruge Lucida Grande som skrift. Den er
vældig pæn. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvorvidt det er bedre at bruge
en monospaced skrift til news og e-mail. Det har man jo sagt
traditionelt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-11-02 08:41

> [...]
> vældig pæn. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvorvidt det er bedre at bruge
> en monospaced skrift til news og e-mail. Det har man jo sagt

Monospaced giver pænest ascii "kunst" (billeder lavet af skifttegn) og
hvis nogle forsøger at lave en lille tabel.

Men mono er noget skidt at læse.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 10:36

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Men mono er noget skidt at læse.

Det er så dejligt "Back to basic". Man føler sig hensat til forrige
årtusinde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-11-02 09:36

> [...]
> vældig pæn. Jeg er bare lidt i tvivl om, hvorvidt det er bedre at bruge
> en monospaced skrift til news og e-mail. Det har man jo sagt

Jamen, jeg gjorde det, fordi default Helvetica _heller_ ikke er en
monospaced skrift, selvom advarslen kun kommer op til Lucida.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 10:36

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> amen, jeg gjorde det, fordi default Helvetica _heller_ ikke er en
> monospaced skrift, selvom advarslen kun kommer op til Lucida.

Er det ikke Geneva, der er default? Den har jeg da brugt i årevis. Og
den er monospaced. Tidligere brugte jeg faktisk Mishawaka. Man er (var)
vel Eudora-nørd.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-11-02 09:01

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Nu er det vist langt nok. Har du flere spørgsmål, så sig endelig
> til. Jeg synes først, Terminal.app kommer til sin ret, hvis man bruger det
> rigtigt.

Power user!

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 10:36

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Power user!

Two words: Quote fucker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-11-02 11:17

> Two words: Quote fucker.

Super sippe. Humor forladt? Døgn vagt? Bedste kur? Terminal app!

Citatet passede iøvrigt fint med min lille rettelse. Om du så ville
hav esagt det er en anden historie.

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-11-02 11:23

> Two words: Quote fucker.

Jamen Henrik dog!

For resten har jeg lige downloaded Manualen fra den gamle MacSOUP. Dér
er der jo et applescript, der kan hente post når man åbner! Men nu er
jeg selvfølgelig blevet vant til det andet...