Adsl, Isdn samt alm telefoni på 4 forskell~
Fra : Gert

Dato : 07-11-02 11:29

Jeg er født sparsommelig, og vil have den billigste løsning.
Jeg har 4 værelses lign. steder jeg lejer ud, alle her på ejendommen.
Nu vil jeg gerne glæde mine kommende lejere med Adsl og mulighed for
telefon.
Adsl'en har jeg tænkt mig at levere gratis, da jeg har den alligevel, altså
sætte en router på og trække et par ledninger og så er den potte ude.

for at undgå misbrug:
kan man ringe op fra en alm. telefon (hvis man evt. sætter et par
krokodillenæb på ledningen/stikket ) på en adsl forbindelse - hvis der er en
router imellem ?

Det kan man forhåbenligt ikke så vi haster videre til næste pkt.:

Så er der telefonforbindelsen....
1. Man skal helst kunne både ringe og ringes op (på eget nr - kan evt.være
et lokal nr. (pr. automatik)) uden at det generer resten af huset. Eller
blokerer for MINE opkald. (Det skal så være IP telefoni eller flere linier
(ISDN ?) - er jeg klar over)

2. Der skal være mulighed for at afregne hver lokation hver måned (måle
forbrug - men ikke med en alm. tæller, da den kan snydes)

3. prisen skal være god, både for installation og for lejerne.

Hvad gør jeg ?

Gert
(x-postet i: dk.teknik.telefoni, dk.teknik.telefoni.isdn,
tele.internet.adsl )

Fra : Adam Heelms

Dato : 07-11-02 17:56

Jeg en en installation der meget ligner. Jeg har valgt en BREDBÅND-ISDN
løsning som er meget prisgunstig. I den løsning har alle mulighed for uden
meromkostninger at få favoritservices som f. eks telefonsvarer
viderstilling mv.

Internetdelen er lige til, enten køber du fire dynamiske adresse fra TDC,
og tilslutter en switch/hub og trækker et par kabler ud.

Alternativt køber du kun een adresse fra TDC og opsætter en
router/firewall samt en hub/switch. Du kan også bruge en ældre
linuxcomputer som router/firewall. Det er ret ligetil.

Det er fristende blot at bede folk at købe ISDN telefoner, og så
programmere dem til deres eget nummer. Problemet er at hvis man ikke lige
får telefonen programmeret korrekt (eller hvis nogen svindlere bevidst
programmere telefonen om) kan de ringe på andres eller din regning!!.

Der er derfor en god ide at investere i en ældre isdn-analog
omstilingscentral eller et par isdn modemer (som f. eks omniniet eller
eicon). De har analoge udgange, og centralt bestemmer du at den port skal
have det nummer osv. Det kan ikke ændres ude fra de enkelte telefoner.
Folk kan så blot bruge deres gamle analoge telefoner, og de kan kun ringe
fra deres egen regning. Modemer + centraler mv er meget billige i den blå
avis. Jeg har selv købt et par gamle omninet modemer der virker
upåklageligt. Check en ekstra gang at alle porte er defineret korrekt, ved
at ringe fra deres telefon op til en mobiltelefon med nummerviser.. er det
forkert, er helvede løs.

TDC sender een regning på hvert nummer, og een regning på hovednummeret +
abbonement. Man kan ikke få hovednummeret på en regning for sig selv, så
hvis man vil have tingene helt separeret kan man blive nødt til at købe et
ekstra nummer.

Vær parat til at modtage store mængder materiale fra TDC, hver gang folk
f. eks tilslutter eller frakobler sig telefon, en ny lejer kommer ind,
eller snart sagt hvad som helst der sker, sender tdc dig en ordentlig stak
junk med de samme brochurer gang... på gang... på gang...

Mvh

Adam

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-11-02 18:43

"Gert" <NOSPAMgert.ditlevsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Adsl'en har jeg tænkt mig at levere gratis, da jeg har den alligevel,
altså
> sætte en router på og trække et par ledninger og så er den potte ude.

Hvilken ADSL har du?
En ADSL hvor hver lejer har sin egen IP, fx BB|ADSL, vil være at
foretrække.
Vær desuden opmærksom på at der ikke er nogen retfærdighed i fordelingen
af båndbredde.

> kan man ringe op fra en alm. telefon (hvis man evt. sætter et par
> krokodillenæb på ledningen/stikket ) på en adsl forbindelse - hvis der
er en
> router imellem ?

Nej.

> [...]
evt.være
> et lokal nr. (pr. automatik)) uden at det generer resten af huset.

Du skal nok bruge ISDN. Der er 2 linjer til rådighed hvilket sjældent
vil være for lidt. Men det er ikke nemt at lave prioritering således at
du har fortrinsret.

> 2. Der skal være mulighed for at afregne hver lokation hver måned
(måle
> forbrug - men ikke med en alm. tæller, da den kan snydes)

Hver lejer skal have sit eget ekstranummer. Hvis du køber et par Eicon
Diva så kan du angive numrene centralt og der er ikke mulighed for snyd.
Hver lejer får sin egen regning.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-11-02 19:05

> Du skal nok bruge ISDN. Der er 2 linjer til rådighed hvilket sjældent
> vil være for lidt. Men det er ikke nemt at lave prioritering således at
> du har fortrinsret.

Joe, det er der vel?

Du kan vel bare sætte NTab adabteren op til alarm... Således at
hovednummeret er alarm nummeret.. Så vil den jo altid lave en linie til
Alarmen, som så bare er hovednummeret...?

> Hver lejer skal have sit eget ekstranummer. Hvis du køber et par Eicon
> Diva så kan du angive numrene centralt og der er ikke mulighed for snyd.
> Hver lejer får sin egen regning.

Det kan du vel også med NTab adabteren

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-11-02 19:07

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3dcaab50$0$129$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Du kan vel bare sætte NTab adabteren op til alarm...

Ahh, har aldrig leget med sådan noget smart noget.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Peter Janhall

Dato : 09-11-02 08:35

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> Hver lejer skal have sit eget ekstranummer. Hvis du køber et par Eicon
> Diva så kan du angive numrene centralt og der er ikke mulighed for snyd.
> Hver lejer får sin egen regning.

Hur blir det om strömmen (230V) försvinner?
Då kan väl hyresgästerna varken ringa in eller ut?

Telias NTab kan hantera en analog utgång med kraft från telenätet,
men den har ingen kraftförsörjning på S-bussen.

/speja

Fra : Martin Mann

Dato : 09-11-02 10:10

Peter Janhall wrote:

> Telias NTab kan hantera en analog utgång med kraft från telenätet,
> men den har ingen kraftförsörjning på S-bussen.

Sådan mener jeg også at TDC's NTab virker. Det må lejerne jo affinde sig
med :)

Mvh Martin

Fra : Cubus

Dato : 09-11-02 11:47

"Martin Mann" <news@poundbang-sig-nej-til-spam-.dk> skrev

> Sådan mener jeg også at TDC's NTab virker. Det må lejerne jo affinde sig
> med :)

Den kan på forhånd på en lille switch indstilles til enten at virke med analog
telefon eller ISDN telefon ved strømudfald. Standard-indstillingen er analog
telefon.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-11-02 15:46

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message
> Den kan på forhånd på en lille switch indstilles til enten at virke med
analog

Hvorfor skal den dipswitch sidde så langt nede...?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Cubus

Dato : 09-11-02 16:16

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev

> analog
>
> Hvorfor skal den dipswitch sidde så langt nede...?

En lille skruetrækker ned i hullet burde kunne gøre tricket. Ellers er dækslet
lige til at fjerne, for bedre at komme til, og sætte på igen bagefter.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-11-02 16:42

> En lille skruetrækker ned i hullet burde kunne gøre tricket. Ellers er
dækslet

Fandt lige en antistatisk og isoleret trimmepind (keramisk)... Som skabt til
opgaven. Nu sidder min ISDN-telefon på nødforsyningen (fanden ta' den
NTab)...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-11-02 13:27

"Peter Janhall" <speja@telia.com> skrev i en meddelelse
> Hur blir det om strömmen (230V) försvinner?
> Då kan väl hyresgästerna varken ringa in eller ut?

NTab kan som nævnt håndtere een analog linje, men ellers kan man jo købe
en UPS for 6-800 kroner og selv den mindste kan levere strøm til en NTab
i timevis

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats