Gode råd til skift af stempel/ evt. honing
Fra : Bernhard

Dato : 07-11-02 11:22

Hej igen,

Da jeg afmonterede venstre tændrør, så det meget mærkeligt bøjet ud -
så er man ikke i tvivl om, hvad klokken har slået og kan roligt lægge
x antal mange timer oven i de 2

Men hvordan kan stemplet knalde i toppen (hullet er 3-4 mm. i
diameter). Det skulle vel aldrig være de suspekte tændrør som Fisker
prakkede mig på. Tøsen hos Fisker spurgte om jeg da ikke stolede på at
de matchede mine NGK-rør (den sag må lige undersøges)???

Af skade blir man sjælden rig, men klog. Derfor ville det være rart at
kende årsagen til at den lavede det nummer (skete som sagt på
motorvejen, kendte ikke temp. ligesom kølervæskestanden var en ukendt
faktor

Det positive ved historien er:

- det var netop i venstre side sælger ikke havde bekostet nyt stempel

- topstykket er ok (heldigt for det er nyplanet)

- krumptappen (der hvor jeg kan måle - holder fint tolerancerne)

- Jeg skulle alligevel have fikset en bolt i udstødningsporten.

Men lige nu melder der sig en masse spørgsmål:

1. Stemplet har afsat noget legering i toppen af cylinderet - det er
næsten umuligt at skrabe af - nogen gode råd?

2. hvordan vurderer man om et nåleleje (v stempelpinden) bør
udskiftes?

3. er der nogen som har erfaring med at bore termostat-sensoren ud på
topstykket (jeg kan sagtens bore den ud, men er bange for at den vil
falde ned i “hulrummet”, og så får jeg den aldrig op

4. Jeg kører med stempel på 65-65 mm på venstre side og 66 m på højre.
Skal jeg ikke bare købe nyt stempel hos Ingana. Så kan de samtidig
vurdere om en honing er nødvendig?
Hvad koster det egentligt?

5. Den pakdåse der omslutter/samler YPVS’en er forsynet med en
indvendig gummiisolering. Den er meget slidt, hvor får jeg sådan en
henne...?

6. der er højest sandsynligt vand i krumptaphuset - hvad gør jeg?? -
der er jo langt tid til at den bliver kørt varm igen

7. Jeg blev flået hos MC-hjørnet i går (men havde ikke tid til at
bestille i Tyskland). Hvor køber jeg f.eks et renoveringskit til
YPVS’en (kan jeg jo lige så godt ordne i den side (venstre) som
mangler!
Jeg skal også bruge diverse pakninger (har org. yamaha toppakning),
kabel til YPVS’en etc. etc....

Jens B mener ikke, louis.de er leveringsdygtig i de mere specielle
yamaha -dele. Var det polo-motorrad.de du anbefaler?

MVH

Wheeler (

Fra : Hekto

Dato : 07-11-02 12:26

In article <b841f08a.0211070222.185fcaa@posting.google.com>,
bernhard_wheeler@hotmail.com says...

> [...]
> prakkede mig på. Tøsen hos Fisker spurgte om jeg da ikke stolede på at
> de matchede mine NGK-rør (den sag må lige undersøges)???

Det kan være tændrøret der er for varmt, blandingen der er for mager,
eller alt for høj temperatur for længe!

> Men lige nu melder der sig en masse spørgsmål:
>
> 1. Stemplet har afsat noget legering i toppen af cylinderet - det er
> næsten umuligt at skrabe af - nogen gode råd?

Alm. smergellærred (forsigtgt), hvis ikke 'iblødsætning' i noget
rustløsende olie klarer sagen.

> 2. hvordan vurderer man om et nåleleje (v stempelpinden) bør
> udskiftes?

Det er svært. Ser de 'blå ud'? Hvor gamle er de? ... eller bare skift
dem! Så dyre er de heller ikke! (100-150,-/stk.)

> 3. er der nogen som har erfaring med at bore termostat-sensoren ud på
> topstykket (jeg kan sagtens bore den ud, men er bange for at den vil
> falde ned i &#8220;hulrummet&#8221;, og så får jeg den aldrig op

??? Kan du mon ikke ryste resten ud? Det kan jo også være at stumpen
løsner sig, når du borer?

> 4. Jeg kører med stempel på 65-65 mm på venstre side og 66 m på højre.
> Skal jeg ikke bare købe nyt stempel hos Ingana. Så kan de samtidig
> vurdere om en honing er nødvendig?
> Hvad koster det egentligt?

Et stempel mener jeg ligger på ca. 800,-/stk. Prisen på en honing
eller en opboring, har jeg ikke styr på.

> 5. Den pakdåse der omslutter/samler YPVS&#8217;en er forsynet med en
> indvendig gummiisolering. Den er meget slidt, hvor får jeg sådan en
> henne...?

Den købes bare originalt. Spørgsmålet er om 'lejerne' der sidder
direkte i cylinderen, er slidte. Så kan man bore op, og sætte en
bøsning i. Check hos Hartmut.

> 6. der er højest sandsynligt vand i krumptaphuset - hvad gør jeg?? -

Skynder dig som død og djævel med at skylle den med
sprit/kaburatorsprit, så vandet 'opsuges'. Pust evt. rent m. trykluft.
Tør efter med hårtøreren og så en gang WD40 så lejerne ikke ruster!

Når du har samlet det hele, så kontroller farven på tændrørene!
Hvis det er blandingen, risikerer du at skulle tage turen igen!
Check luftskruen (1½ omgang ud) og se om kaburatorerne er
synkroniseret (den lille rude).
Kontroller også lige om der er luft i olesystemet, og at der kommer
lige meget ud af begge slanger, nu du er igang.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Fra : Bernhard

Dato : 08-11-02 12:21

Hekto <bs@hekto[REMOVE).dk> wrote in message

> Det kan være tændrøret der er for varmt, blandingen der er for mager,
> eller alt for høj temperatur for længe!

[KLIP]
jeg synes det er lidt suspekt at termostaten mangler i kølertragten
(den der monteres oven på topstykket)..mon ikke sælger opdagede det,
da han fik topstykket planet ;-(((

Har afmonteret termostaten fra det andet topstykke !

Så må jeg bare håbe, at der ikke er en "god grund til" at termostaten
ikke var sat i

Ovenstående er jo ikke forklaringen på at at den brændte hul i
stemplet - tværtimod.

Mit bud på det er, at der har været for lidt vand/næsten ingen vand på
køleren, som ikke var godt under mit race på Hillerød-motorvejen idet
maskinen blev overophedet (hvilket jeg jo ikke kunne aflæse, idet
temp.sensoren var i udu . Det har betydet, at toppakningen er gået
-> vand i cyl -> toppen eksploderet (antydninger af "dråber" på
stempeltop bekræfter teorien!)

Go weekend til jer alle

Bernhard Wheeler

Fra : Henning

Dato : 11-11-02 13:26

"Bernhard" <bernhard_wheeler@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:b841f08a.0211080320.41306805@posting.google.com...

> Så må jeg bare håbe, at der ikke er en "god grund til" at termostaten ikke var sat i
>
> Ovenstående er jo ikke forklaringen på at at den brændte hul i stemplet - tværtimod.

Joda. Uden flow-modstanden fra termostaten, kan trykket i motoren blive for lavt, så der der opstår lokale isolerende damplommer.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Hekto

Dato : 11-11-02 19:41

In article <3dcfa44e$0$125$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
henning@see.sig says...

> Joda. Uden flow-modstanden fra termostaten, kan trykket i motoren blive for lavt, så der der opstår lokale isolerende damplommer.

Sikkert muligt i teorien ... og i en ingeniør-hjerne (sorryyyyy!) ...
men i praksis suger RD'erens vandpumpe ikke så kraftigt at der kommer
vacuum, eller noget der bare ligner. I så fald kunne det lige så godt
være fordi den sugede så kraftigt at cylindervæggene blev deformeret?
.... næppe!

Jeg køber damplommerne, sandsynligvis fordi der har været for lidt væske
på, fra starten, måske også kombineret med falsk luft og lignende
mekaniske fænomener.

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Fra : Henning

Dato : 11-11-02 23:44

"Hekto" <bs@hekto[remove].dk> skrev i en meddelelse news:MPG.183a183bbeacb6989896b6@news.sunsite.dk...

> Sikkert muligt i teorien ... og i en ingeniør-hjerne (sorryyyyy!) ...

Hov, det er mig, der plejer at komme med ingeniør vittigheder...

> men i praksis suger RD'erens vandpumpe ikke så kraftigt at der kommer vacuum, eller noget der bare ligner.

Flowet er: Bund af køler, pumpe, motor, termostat, top af køler. Modstanden termostaten giver vil give et højere tryk i motoren. Det, samt det tryk ventilen i kølerdækslet giver, forhindrer damp-dannelse. Og det er ikke noget jeg selv sidder og finder på; alle motorbøger, jeg har set, behandler emnet. Ifbm MC 2T, er bogen 'Two Stroke Performance Tuning' god, da forfatteren for en stor dels vedkommende beskæftiger sig med pålidelighed og 'What went wrong here is...'.

Forresten, så skal der være være et bypass om termostaten (sikkert som et lille hul i selve termostaten). Det er meget vigtigt, at dette bypass ikke er blokeret...

Til OP: Spar en 6-7kkr sammen og split den motor helt for en grundig renovering, ellers bliver vi belemret med fortællinger om mislyde og knækkede stumper det næste år. Det er ikke altid til at finde årsagen til havarier, og så er det nemmere og billigere i længden, at starte på en frisk.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : Hekto

Dato : 12-11-02 08:28

In article <3dd032f0$0$138$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
henning@see.sig says...

> Til OP: Spar en 6-7kkr sammen og split den motor helt for en grundig renovering, ellers bliver vi belemret med fortællinger om mislyde og knækkede stumper det næste år. Det er ikke altid til at finde årsagen til havarier, og så er det nemmere og billigere i længden, at starte på en frisk.

Her er nogle adresser:
http://www.ebos.se/
http://www.two-stroke-addicts.freeserve.co.uk/mick/home.htm
http://www.stanstephens.com/index.html?rgv.htm~contents

Som det fremgår er der lidt sparret ved kun at sende de relevante dele.

Fra : Armand

Dato : 11-11-02 23:30

Henning <henning@see.sig> skrev i en
> "Bernhard" <bernhard_wheeler@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Joda. Uden flow-modstanden fra termostaten, kan trykket i motoren
blive for > lavt, så der der opstår lokale isolerende damplommer.

Vrøvl!
Trykket vil være det samme, omend at flow'et må være anderledes høj!
I kold tilstand, er termostaten helt lukket og den eneste grund til at
der kan komme varmt kølevand frem og åbne den er at der er et minimalt
sivehul i den!
Hvis noget skulle fremme stillestående lommer, der kan ende som
dampudviklende, må de da være en lukket termostat :-|

--
Armand.
(der byder på at fraværet skyldes RR-brug Undersøg nøje alle

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 07-11-02 12:33

Et svar til et enkelt af spørgsmålene. At køre med forskellige diametre
stempler er altid en dårlig ting, men er man tvunget til det bør man veje
stemplerne af, og sikkert lette det største så de vejer ens. Derved ungår
man den ekstra vibration man eller ville tilføje motoren med forskellige
vægte.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : wheeler

Dato : 08-11-02 00:21

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
> [...]
> man den ekstra vibration man eller ville tilføje motoren med forskellige

Hmm....

Den kører med 7. overstørrelse (66 mm) på den højre som lige er blevet
skiftet
og med 2 overstørelse (64,5 mm) på venstre...

Udover vibrationer/forskellig kompression - er det så usundt for
krumptappen?

Mvh

Wheeler

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 08-11-02 01:03

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
> Den kører med 7. overstørrelse (66 mm) på den højre som lige er blevet
> skiftet
> og med 2 overstørelse (64,5 mm) på venstre...

Hov, jeg troede det var 65,5. Ja så kan jeg da godt se det er lidt surt.
Måske du skulle få fat i en ny cylinder der alligevel skal op på 66mm.
Ellers må du sende dit 66mm stempel med til Ingana og få ham til at fjerne
materiale så det passer.

> Udover vibrationer/forskellig kompression - er det så usundt for
> krumptappen?

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget den med komp egentlig betyder. Jeg kunne
godt forestille mig det var ret vigtigt.
Det er under alle omstændigheder noget der vil gå slemt ud over din krumtap,
så få det hellere gjort ordentligt.

Jens
RD

Fra : Frank J. Andersen

Dato : 08-11-02 10:14

> [...]
>Måske du skulle få fat i en ny cylinder der alligevel skal op på 66mm.
>Ellers må du sende dit 66mm stempel med til Ingana og få ham til at fjerne

Har selv lige fået boret op og ny stempel i den ene side (2 størrelser
over den anden side). Spurgte der Jørgen ved Ingana om det var
nødvendigt at bore begge op - og han sagde det var uden betydning.

....Så foreløbig kører jeg, men dog med mærkbart flere vibrationer end
'før' jeg kvajede mig...

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972 OG GS850G fra 1979

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 08-11-02 14:03

"Frank J. Andersen" <frank.j.a@nameplanet.com> wrote in message
> Har selv lige fået boret op og ny stempel i den ene side (2 størrelser
> over den anden side). Spurgte der Jørgen ved Ingana om det var
> nødvendigt at bore begge op - og han sagde det var uden betydning.

Hmm, der mistede Ingana lige lidt mere på troværdighedsrangliste(langt
ord...

Guden på 2T området må være Graham Bell. Hvis du f.eks læser i hans bog:
"Two-stroke Performance Tuning":

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1859606199/104-7292581-9939146

ligger han meget vægt på ligevægt mellem de 2 plejlstænger og de 2 stempler,
ligesom krumtappen også skal være i balance.

Det med større stempel på den ene cylinder end den anden nævner han slet
ikke, jeg tror selv han vil mene det er hul i hovedet at køre med højere
komp. på den ene cylinder.

> ...Så foreløbig kører jeg, men dog med mærkbart flere vibrationer end
> 'før' jeg kvajede mig...

Du kunne jo prøve med en brevvægt og en hurtigsliber at få dine stempler til
at veje det samme.

Er der stadig flere vibrationer må det vel være fordi din krumtap er blevet
skæv, eller grundet ulige komp.

Jens

RD-Der havde 2 forskellige størrelser stempler, da jeg købte den...

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 08-11-02 00:41

"Bernhard" <bernhard_wheeler@hotmail.com> wrote in message
> Da jeg afmonterede venstre tændrør, så det meget mærkeligt bøjet ud -
> så er man ikke i tvivl om, hvad klokken har slået og kan roligt lægge
> x antal mange timer oven i de 2

Super nitte. Er synet på tirsdag droppet, eller kan du nå det?

> [...]
> prakkede mig på. Tøsen hos Fisker spurgte om jeg da ikke stolede på at
> de matchede mine NGK-rør (den sag må lige undersøges)???

Hmm, den skal have NGK-BR8ES, eller B8ES, hvis du har modstand i hætterne.
Der er blevet postet en omregningstabel her i gruppen på et tidspunkt, men
jeg kan ikke lige finde den.
Anyone??

> - krumptappen (der hvor jeg kan måle - holder fint tolerancerne)

Hvad har du målt?
Udslag i toppen af plejlstanget med måleur, eller andet?

> 1. Stemplet har afsat noget legering i toppen af cylinderet - det er
> næsten umuligt at skrabe af - nogen gode råd?

Du skal nok have boret den op alligevel, så bare lad det være.

> 2. hvordan vurderer man om et nåleleje (v stempelpinden) bør
> udskiftes?

Det ved jeg faktisk ikke. Det må være noget med at måle udslag på
krydspinden, mens det sidder i plejlstangen, men jeg har ikke nogen mål for
hvad der er ok.
Hvis du er tvivl så skift det. Et Pro-x koster ca. 100. Det kommer med enten
når du køber nyt stempel, eller plejlstangskit, jeg kan ikke huske hvad, men
du kan sikkert ringe til Max og spørge. For du skal jo alligevel have nyt
stempel.

> 3. er der nogen som har erfaring med at bore termostat-sensoren ud på
> topstykket (jeg kan sagtens bore den ud, men er bange for at den vil
> falde ned i &#8220;hulrummet&#8221;, og så får jeg den aldrig op

Kan jeg ikke sige jeg kan hjælpe med. Kan du ikke få fat med en tang i
toppen, eller lave en kærv og bruge en skruetrækker?

> 4. Jeg kører med stempel på 65-65 mm på venstre side og 66 m på højre.
> Skal jeg ikke bare købe nyt stempel hos Ingana. Så kan de samtidig
> vurdere om en honing er nødvendig?
> Hvad koster det egentligt?

Nyt stempel i 66mm+ opboring. Ellers skal du til at afbalancere, det bliver
sikkert næsten lige så dyrt.
Jeg sidder ikke lige med min Haynes, men det er meget små tolerancer der er
på stempel/cylinder, så du skal ikke regne med at et nyt stempel passer i
din cylinder.
Jeg har ikke erfaring med org. stempler, men finishen på Pro-x som er det
nemmeste at få fat i er meget dårlig. Jeg købte 2 på 64,75mm det ene var
64,72 det andet 64,77.
Hvis du alligevel skal give tæt på 1000,- hos Ingana så få det lavet
ordentligt for et par 100 mere.

> 5. Den pakdåse der omslutter/samler YPVS&#8217;en er forsynet med en
> indvendig gummiisolering. Den er meget slidt, hvor får jeg sådan en
> henne...?

??
Jeg kan ikke kende din beskrivelse, men O-ringe til YPVS findes i Vesrah
pakningssættet, brug dem som målskive til ringridning, da det, som med
toppakningen, er det eneste de er værd.
Org. o-ringe koster vist ca. 40,- pakdåser ca. 60,-.
Du kan stjæle lidt fra dig selv, da den yderste højre o-ring ikke bliver
slidt, de samme gør sig til en vis grad gældende med den yderste venstre
o-ring/pakdåse. Er det ikke nok må du købe org.
Som jeg sagde til dig da du handlede, her skal den altid renoveres, lige
meget hvad sælger siger. Få lavet et Alu-skjold...
Jeg købte delene i Tyskland, det er normalt en godt forretning, men lige her
var det dyrere, check priserne...

> 6. der er højest sandsynligt vand i krumptaphuset - hvad gør jeg?? -
> der er jo langt tid til at den bliver kørt varm igen

Meget stor nitte.
Følg Hektos anvisninger, er du i tvivl så er der kun den lange vej. Er du
doven her koster det en ny krumtap.
Hvorfor tror du der er vand? Kan du se at der er løbet vand i cylinderen?

> [...]
> bestille i Tyskland). Hvor køber jeg f.eks et renoveringskit til
> YPVS&#8217;en (kan jeg jo lige så godt ordne i den side (venstre) som

Org, dele, der findes ikke et kit.
Det hele kan genbruges, hvis det er i ordentlig stand. Det er ikke noget med
at det er for sent, når det først er skilt ad.
4 o-ringe 3 pakdåser, fås kun org, i en kvalitet der duer til noget.

> Jens B mener ikke, louis.de er leveringsdygtig i de mere specielle
> yamaha -dele. Var det polo-motorrad.de du anbefaler?

Næ, det er de ikke.
Du kan ringe til Bruno's Moto Company i Flensburg. De er vældig flinke. Jeg
fik pengene igen for nogle dele jeg havde købet, uden problemer.
De har en dansker ansat 3 dage om ugen, bare spørg efter Lone.
Ring: "noget for tyskland" 04 61 5 10 86, muligvis uden det første
0...
Jeg er meget nysgerrig efter en prissammenligning, da jeg bare købte blindt
ind. Var det ikke noget med du manglede et YPVS-kabel, det gav jeg 200 for i
DK, hvad koster det hos Bruno?

Du kan bare give mit et ring, hvis der er problemer.

Held og lykke
Jens
RD

Fra : Jonas Holt

Dato : 08-11-02 08:35

> 2. hvordan vurderer man om et nåleleje (v stempelpinden) bør
> udskiftes?

Først kan du jo udføre en visuel inspektion. Er der mærker i stempelpinden, er der muligvis også i lejet. Brug
evt. forstørrelsesglas til den visuelle inspektion.

Næst efter skal pinden (centreret) i lejet og så drejer du pinden rundt (langsomt) mens du trækker i den -
lige meget i hver side. Er der nogle former for knas eller hak overhovedet: skift!

Du beholder pinden i lejet og holder plejlstangen med den ene hånd (krumtappen drejes så plejlstangen er så
langt ude som muligt og så skubber du den i borde), og pinden med den anden.
Pinden centreres og der skiftevis trækkes og skubbes lige så stille (i plejlstangens retning og lige meget i
hver side). Nu burde du kunne mærke om der er nogen form for slup.
Da der kan være en vis ovalitet, skal forsøget udføres flere gange. Jeg ville dreje pinden 1/8 omgang af
gangen, udføre testen igen og gøre det 8 gange.

Alle delene skal være helt tørre og rene, dvs. ingen olie! når inspektionen udføres.
Brug den tid der er nødvendig og koncentrerer dig!
Er der nogen tvivl overhovedet, så skift lejet.

Jonas Holt & CBR600F2