Hvilken bærbar mac?
Fra : Artemis McAldon

Dato : 07-11-02 08:00

Hi,
Jeg vil have en bærbar mac - den skal kunne køre OSX eller Yellowdog.
Skærmstørrelse er ikke så vigtig, ejheller er muligheden for DVD etc...
jeg skal bruge den til at læse nyheder, maile, surfe lidt etc. via
trådløst netværk i stuen (dvs. PCMCIA-port eller USB-port er påkrævet).
Jeg kender de nye iBooks; men hvad med "de gamle" powerbooks etc?

Hvilke muligheder findes der? Evt. brugte?

Hilfe!

Art

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 07-11-02 08:16

Artemis McAldon <artemismcaldon@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> Jeg kender de nye iBooks; men hvad med "de gamle" powerbooks etc?
>
> Hvilke muligheder findes der? Evt. brugte?

Tja nu har jeg ikke den store erfaring med OS X, men jeg nok du kan skal
regne med at den skal være en minimum G3/400 mhz, proppet med RAM før
det bliver acceptabelt.

Trådløst er ikke noget problem på alle de bærbare fra Wall Street
modellen og frem.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 07-11-02 09:39

Artemis McAldon <artemismcaldon@yahoo.dk> wrote:

> Hi,
> Jeg vil have en bærbar mac - den skal kunne køre OSX eller Yellowdog.

G4 er bedst til OSX. Finder (stifinder) er optimeret til processoren (og
andre programmer). RAM skal være så højt som muligt, mindst 3-500 Mb.

> Skærmstørrelse er ikke så vigtig, ejheller er muligheden for DVD etc...

Så kan du jo nøjes med den lille iBook?! Spiller penge nogen rolle?

> jeg skal bruge den til at læse nyheder, maile, surfe lidt etc. via
> trådløst netværk i stuen (dvs. PCMCIA-port eller USB-port er påkrævet).

Mac har USB siden hvidkål. PCMCIA skal du vist tilbage til
G3-powerbooks'ene for at få. Hvorfor ikke bruge muligheden for et
airportkort inde i pc'en?
Mht. brugen af den bærbare, er der ikke meget, der retfærdiggør købet af
en G4 efter min mening...

> Jeg kender de nye iBooks; men hvad med "de gamle" powerbooks etc?

Hvilke "gamle"? De helt gamle G3'ere eller de ældre modeller af "de nye"
(titanium)?

> Hvilke muligheder findes der? Evt. brugte?

En brugt G4-powerbook med de gamle grafikkort på 8 Mb ville jeg se bort
fra. Så hellere en ny iBook med 32 Mb VRAM (mellemmodellen). Prismæssigt
tror jeg de ligner hinanden (tjek brugtpriser på mediamac.dk,
mactalk.dk, macnyt.dk etc.), men de har hver deres fordele (og bagdele).

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-11-02 11:15

"Artemis McAldon" <artemismcaldon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kender de nye iBooks; men hvad med "de gamle" powerbooks etc?
>
> Hvilke muligheder findes der? Evt. brugte?

Den billigste iBook (700Mhz G3, Radeon 7500 og cd-drev) med en bunke ekstra
ram til 9999,-

- Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-11-02 19:30

In article <071120020759528478%artemismcaldon@yahoo.dk>, Artemis McAldon wrote:
> [...]
> Jeg kender de nye iBooks; men hvad med "de gamle" powerbooks etc?
>
> Hvilke muligheder findes der? Evt. brugte?

Jeg vil anbefale en iBook. Jeg vil gerne sælge min 500MHz m/ 384MB
RAM, da jeg er lidt lun på en ny iBook 800Mhz.

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale en 12" skærm. Det gør
maskinen lidt mindre og lettere. Og det er hvad jeg selv går efter
igen.

m.v.h.
Povl H. Pedersen
pope snabel-a my.terminal.dk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 07-11-02 19:45

> [...]

> Jeg kender de nye iBooks; men hvad med "de gamle" powerbooks etc?
>
> Hvilke muligheder findes der? Evt. brugte?

Den nye iBook 700 MHz til 9995 kr.

<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore?family=iBook>

--
vh Jesper

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-11-02 08:41

Artemis McAldon <artemismcaldon@yahoo.dk> wrote:

> Jeg kender de nye iBooks; men hvad med "de gamle" powerbooks etc?

De nye iBooks har gjort det surt for ejerne af de gl. powerbooks, som
typisk vil ha' for meget for deres brugte bærbar. Og selv om du skulle
finde eksempelvis en brugt 500MHz Pismo til rimelig pris så husk at
batteriet måske skal udskiftes, og at der er sket en del udvikling mht.
TFT skærme. Pismoens skærm er meget "ulden" og "død" at se på i forhold
til en ny iBook skærm.

(Men hvis du vil nøjes med Yellowdog, kunne du jo overveje en af de helt
gl. iBooks (aka dametasken og lokumsbrættet. De må da kunne fåes for få
penge.)

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 10:08

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> batteriet måske skal udskiftes, og at der er sket en del udvikling mht.
> TFT skærme. Pismoens skærm er meget "ulden" og "død" at se på i forhold

Det har også altid været min holdning, at besparelsen ved at købe en
brugt computer ofte kan være svær at få øje på. Der løber tit ekstra
udgifter på til et nyt batteri, nyt styresystem og måske opgraderinger
af RAM og harddisk. Når det så er overstået, har man stadig en gammel
computer med slidt skærm, tastatur etc. Måske mangler den også Firewire
eller andre nye tilslutningsmulighederne. Jeg vil derfor også mene, at
de brugte bærbare Mac har fået meget hård konkurrence af de nye iBook,
der fås ned til kr. 9.995,-. Og findes der restlagre af de gamle
modeller, må de jo blive solgt endnu billigere.
Men jeg må tilstå, at jeg også er typen, der hellere vil have en
ny Citroën C5 end en brugt BMW til samme pris. Jeg ved, at andre har det
omvendt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 08-11-02 12:31

> [...]
> Men jeg må tilstå, at jeg også er typen, der hellere vil have en
> ny Citroën C5 end en brugt BMW til samme pris. Jeg ved, at andre har det

Ja, macejere har det med at sælge deres brugte computere til overpris. Se på
mediamac - iBook500 8000 kr, iBook600Combo 10500, iBookIndigoBlue 6900 kr,
sort Powerbook500 til 12500 kr.
De får dem nok ikke solgt med det samme. Jeg kunne tænke mig at sælge min
iBook600 Combo med 384 MB RAM og Jaguar - men jeg havde nu tænkt på et
prisleje på 7-8000 kr. Jeg kunne tænke mig en af de nye 800 MHz iBooks med
et hurtigere grafikkort.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-11-02 13:10

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> Ja, macejere har det med at sælge deres brugte computere til overpris. Se
> på mediamac - iBook500 8000 kr, iBook600Combo 10500, iBookIndigoBlue
> 6900 kr, sort Powerbook500 til 12500 kr.

Der må jo være nogen der køber dem. Markedet har det vel med selv at
regulere priserne så udbud og efterspørgsel passer.

--
Mvh Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-11-02 13:19

In article <1flbz1e.14z65mt10cvynfN%spam_spam_spam@talent.dk>, Martin Bredthauer wrote:

> Der må jo være nogen der køber dem. Markedet har det vel med selv at
> regulere priserne så udbud og efterspørgsel passer.

måske, Til de priser vil jeg hellere købe nyt. Jeg tror at
der er mange der ikke bliver solgt. Eller at de bliver solgt
til en lavere pris, men at denne ikke bliver offentlig gjort.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 14:47

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> måske, Til de priser vil jeg hellere købe nyt. Jeg tror at
> der er mange der ikke bliver solgt. Eller at de bliver solgt
> til en lavere pris, men at denne ikke bliver offentlig gjort.

Der er vel ikke noget galt i at sætte salgsprisen lidt højt og regne med
at skulle slå lidt af. Mange købere vil næsten af princip have presset
prisen ned under de annoncerede. Jeg ville nok også selv sætte prisen
rigeligt højt. Hvis jeg satte noget til salg, og det blev revet væk,
ville jeg nemlig ærgre mig over, at jeg ikke havde prøvet at sætte
prisen lidt højere.
Jeg har lige læst om flere på MacNN's forum, der har solgt deres
PowerBook eller iBook på eBay for næsten de samme, som de nye modeller
koster. Det må være fordi køberne ikke ved, at der netop er kommet en ny
model. Der er vel mange, der ikke følger så nøje med.
Der var en på MacNN's forum skrev, at han altid købte den nyeste
PowerBook. Så kunne han sælge den gamle til en god pris, for den var
stadig ret ny, pæn og med garanti. Det kostede ham $5-800 om året. Man
kan jo sige, at hvis man køber en PowerBook til kr. 30.000,- og beholder
den i 4-5-6 år, så er den stort set intet værd. Det har faktisk kostet
en det samme hvert år, og så har man de sidste par år haft en lidt
langsom computer, der måske så slidt ud og larmede lidt. Bærbare har det
med at udvikle underlige lyde efterhånden. Man har måske endda brugt
penge på RAM eller nyt styresystem undervejs, så det er egentligt
fristende at skifte ud hvert år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-11-02 18:30

In article <1flc2sa.l3w3paqvvqw0N%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:
> [...]
> koster. Det må være fordi køberne ikke ved, at der netop er kommet en ny
> model. Der er vel mange, der ikke følger så nøje med.

Jeg har lige checket leveringstid hos Apple. Ny iBook 800 MHz
såvel som de 2 billigste PB G4 har en "byggetid" på 2 uger, og
en leveringstid på 1 uge. Så man skal vente 3 uger på nyt :(

> [...]
> med at udvikle underlige lyde efterhånden. Man har måske endda brugt
> penge på RAM eller nyt styresystem undervejs, så det er egentligt

Ovenstående sker kun såfremt der ikke sker det som der lige er sket,
nemlig at Apple sænker hele deres prisniveau. Min kostede for under
et halvt år siden 10790 + noget RAM, altså ca. 11500 kr. Jeg vil
se om den kan sælges for 7500 kr, ellers vil jeg bruge den et år
mere inden jeg sælger den, da prisen ikke vil falde meget i den
periode. Men det er 4000 kr = 35% på et halvt år. Det er et noget
større fald end det han regner med, og det udelukkende fordi apple
ville skære et ciffer at prisen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 18:38

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Jeg har lige checket leveringstid hos Apple. Ny iBook 800 MHz
> såvel som de 2 billigste PB G4 har en "byggetid" på 2 uger, og
> en leveringstid på 1 uge. Så man skal vente 3 uger på nyt :(

Så prøv at undersøge det for den med DVD-brænder
Jeg har indtryk af, at de fleste har en ekstra computer, så mon ikke, de
klarer sig indtil da. Ellers ville de vel heller ikke sælge den gamle
straks og risikere at skulle vente på en ny. Der er da i øvrigt allerede
nogle, der har fået deres nye PowerBook. Det kan være, det er de
europæiske udgaver, der er lidt forsinkede.

> [...]
> periode. Men det er 4000 kr = 35% på et halvt år. Det er et noget
> større fald end det han regner med, og det udelukkende fordi apple

Jamen, det er jo flintrende ligegyldigt at brugtprisen falder, for så er
den nye, du køber, også tilsvarende billig. Det er ligesom med
huspriserne. Folk er ellevilde over, at de kan få 2,5 mill. for det
hus, de gav 1 mill. for for 10-15 år siden. Lige indtil de opdager, at
de nye hus, de vil have, koster 3,5 mill. Det udligner sig selv. Var de
nye PowerBook steget, var brugtpriserne måske ligefrem gået op. Men så
skulle du jo også give mere for den nye.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-11-02 20:02

In article <1flce6t.1yc00h3gz24jxN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:

> [...]
> nogle, der har fået deres nye PowerBook. Det kan være, det er de
> europæiske udgaver, der er lidt forsinkede.

Jeg tror ikke mine gamle kan køre OS X. Det drejer sig om
SE/30
7200/90
8200/120
Apple Network Server 700/200

Sidstnævnte er nok bedste bud med en 200MHz 604e.
Det kan være jeg skulle prøve med en Mac-on-Linux. Jeg har
aldrig haft noget MacOS på den. Måske booter den på OS X
CD'en ? Men jeg tror der skal en custom kernel til. Men
det kan man vel lave ud fra Darwin, og så smide en sådan
på en OS X installation ?

> [...]
> nye PowerBook steget, var brugtpriserne måske ligefrem gået op. Men så
> skulle du jo også give mere for den nye.

Ikke helt rigtigt. Mit lejlighed til 500.000 koster nu 850.000+.
Det betyder jeg har 350.000 kr på hånden hvis jeg sælger.

Dengang havde jeg ikke til udbetalingen, det har jeg så rigeligt nu.
Nu har jeg råd til udbetalingen på noget til 1.750.000 kr.

Jeg kan også gøre som flere jeg kender. Sælg nu, køb når priserne
er faldet. De ærgrer sig dog over at renten bliver ved med at falde,
og priserne vedbliver at stige.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-02 23:52

> [...]

> Dengang havde jeg ikke til udbetalingen, det har jeg så rigeligt nu.
> Nu har jeg råd til udbetalingen på noget til 1.750.000 kr.

Jo jo, men min pointe var, at hvis priserne ikke var steget, så din
lejlighed stadig kostede kr. 500.000,-, så ville den nye lejlighed til
kr. 1.750.000,- kun koste kr. 1.200.000,-. Jeg kan selvfølgelig godt se
argumentet med udbetalingen, hvis du ikke har anden opsparing. På den
anden side, så kan man låne til udbetalingen, hvis ens indkomst er
tilstrækkelig. Og er den ikke det, skal man nok se sig om efter en
billigere bolig.

> Jeg kan også gøre som flere jeg kender. Sælg nu, køb når priserne
> er faldet. De ærgrer sig dog over at renten bliver ved med at falde,
> og priserne vedbliver at stige.

Men man skal da have et sted at bo. Og så er man jo nødt til at købe,
mens priserne er høje. Eller bor de måske i telt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 09-11-02 09:29

> Men man skal da have et sted at bo. Og så er man jo nødt til at købe,
> mens priserne er høje. Eller bor de måske i telt?

man kan også bo til leje...

Poul Skovmand Thingholm

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-02 14:06

Poul Skovmand Thingholm <_REMOVE_pst@phenomen.dk> wrote:

> man kan også bo til leje...

Årh hold op! Det er da ikke til at skaffe en lejelejlighed.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-11-02 16:51

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Årh hold op! Det er da ikke til at skaffe en lejelejlighed.

Okke jo. Du kan fx få en i Hammel til 1/12 hvis behovet skulle være
der.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-11-02 19:23

In article <1fldvp8.vb8gi10tggzkN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:

> Årh hold op! Det er da ikke til at skaffe en lejelejlighed.

Jo da. Det koster bare lidt ekstra. Der er altid noget til
leje til ågerpris. Og jeg har desuden været medlem af et
par andelsboligforeninger 15-20 år.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-11-02 01:25

Jon Bendtsen wrote:

>måske, Til de priser vil jeg hellere købe nyt. Jeg tror at
>der er mange der ikke bliver solgt. Eller at de bliver solgt
>til en lavere pris, men at denne ikke bliver offentlig gjort.
>

>JonB

Tja. Der er vel flere måder at anskue det på. Jeg har købt alle mine
maskiner lige efter der var kommet en ny model, da der altid er nogle
tilbage af de "gamle modeller" til nedsat pris. Det har den fordel at
man undgår børnesygdomme og der er som regel også lidt ekstra RAM eller
andet med.
Den maskine jeg har nu er købt brugt, den var hele 3 mdr. gammel men så
var der også 1.25 GB RAM og et superdrive med og dette enda til en
fornuftig pris.
Det er dejligt at der er nogen der vil / må have det sidste nye hele
tiden da der så bliver plads til os med et mindre computer budget. Jeg
ville aldrig købe noget fordi det var det sidste nye, medmindre der ikke
var andre muligheder da man her betaler en overpris for nyheden alene. (
det er jo aligevel en gammel model i løbet af MEGET kort tid ) Heldigvis
for mig.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-11-02 02:31

in article 3DCC55D8.3080008@worldonline.dk, Henrik Lindskou at
sydjyderFjern@worldonline.dk wrote on 09/11/02 1:24:

> Den maskine jeg har nu er købt brugt, den var hele 3 mdr. gammel men så
> var der også 1.25 GB RAM og et superdrive med og dette enda til en
> fornuftig pris.

Glæder mig at høre du er glad for den

--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 09-11-02 03:51

Peter Kiil wrote:

>in article 3DCC55D8.3080008@worldonline.dk, Henrik Lindskou at

>Glæder mig at høre du er glad for den

Jeg er virkelig glad for Mac'en den køre næsten døgnet rundt
Den køre nu med to fladskærme ( en Apple 15" og en AG neovo 15") og så
har den fået en 80GB baracuda så den er oppe på 120Gb HD. det spiller
bare

Mvh.

Henrik Lindskou