Selvstændig konsulentvirksomhed
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-11-02 23:17

Jeg skal lave noget konsulentarbejde for en virksomhed, og den anbefaler
kraftigt, at jeg bliver momsregistreret. Jeg kan forstå på svarene her i
gruppen, at det skyldes, at det letter virksomhedens regnskab
betydeligt, at jeg har et ??-nummer (hedder det CVR eller SE, og hvad er
forskellen)?

Men er der også fordele for mig ved at lave en virksomhed? Er det
ligetil at blive registreret, og er der nogen faldgruber i den
forbindelse? Jeg regner med at have få opgaver om året, så lidt regnskab
generer mig ikke. Til gengæld har jeg ikke en dyt forstand på skat, så
hvordan kommer det til at forløbe i praksis? Skal jeg kun bekymre mig om
at indsende momsregnskabet til Told & Skat et par gange om året, eller
får det også indflydelse andetsteds i selvangivelsen (bl.a. for S.U.)?

--
Mvh. Peter
"No, that's wrong, Cartman. But don't worry, there are no stupid

Fra : Martin Seebach

Dato : 06-11-02 23:36

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in message
> Jeg skal lave noget konsulentarbejde for en virksomhed, og den anbefaler
> kraftigt, at jeg bliver momsregistreret.
Jamen, det er den samme situation jeg stod i for et år siden.

> Jeg kan forstå på svarene her i
> gruppen, at det skyldes, at det letter virksomhedens regnskab
> betydeligt, at jeg har et ??-nummer (hedder det CVR eller SE, og hvad er
> forskellen)?
Det er det samme, men så vidt jeg ved er CVR er 'officielle' i dag.
Jeg tror, at det de mener er at de vil hellere betale en faktura fra dig end
udbetale løn.

> Men er der også fordele for mig ved at lave en virksomhed?

Nej ikke rigtigt.. men det kan være nødvendigt.

> Er det ligetil at blive registreret,
Ja - det er op på din lokale told- & skatte-region. De har været meget
flinke og hjælpsomme ved mig. Men hva' fan'.. de har guffet 25% af alt hvad
jeg har solgt siden + halvdelen af mit overskud :)

> og er der nogen faldgruber i den forbindelse?
Jep. Læs lidt om moms-regnskab, regler for fakturering mm. og _forstå_ det.
Gem ALLE papirer fra toldvæsenet og div. bank. Du får brug for den når du
skal lave din udvidede selvangivelse (gys).

> Jeg regner med at have få opgaver om året, så lidt regnskab
> generer mig ikke.
Og får du pludselig mange er der masser af firmaer der står i kø for at
klare det for dig til rimelige penge.

> Til gengæld har jeg ikke en dyt forstand på skat, så
> hvordan kommer det til at forløbe i praksis?
Optimalt: Du finder en der har det, jeg allierede mig med en kammerat der
læser HA Jur.
Mindre optimalt: Du spørger her og hos T&S og håber at du gør det rigtigt.

> Skal jeg kun bekymre mig om
> at indsende momsregnskabet til Told & Skat et par gange om året,
Fire! Og lad være med at glemme dem! :)

>eller får det også indflydelse andetsteds i selvangivelsen (bl.a. for
S.U.)?

Det du tjener=hele firmaets overskud skal være inden for dit SU-fribeløb.

Et godt råd: Lad være med at blande lovligt og sort sammen. Det er fristende
at spare skat og moms, men kan godt give bagslag. Hvis du køber en computer
til din mor, så lad være med at trække den fra - specielt hvis du ikke har
særlig stor omsætning.. T&S ved godt hvad de skal kigge efter :)

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-11-02 23:47

Martin Seebach skrev:

> Det er det samme, men så vidt jeg ved er CVR er 'officielle' i dag.

Okay. Det koster vel ikke noget og betyder vel ikke ekstra udgifter at
blive registreret?

> Jeg tror, at det de mener er at de vil hellere betale en faktura fra
> dig end udbetale løn.

Lige netop.

> Jep. Læs lidt om moms-regnskab, regler for fakturering mm. og
> _forstå_ det. Gem ALLE papirer fra toldvæsenet og div. bank. Du får
> brug for den når du skal lave din udvidede selvangivelse (gys).

Udvidet selvangivelse? D'oh!

> Mindre optimalt: Du spørger her og hos T&S og håber at du gør det
> rigtigt.

> Det du tjener=hele firmaets overskud skal være inden for dit SU-
> fribeløb.

Okay - det er sådan set fint nok. Er trækprocenten på mine indtægter en
anden end de 40 %, jeg betaler nu?

> Et godt råd: Lad være med at blande lovligt og sort sammen.

Du kan være sikker på, at jeg kører det hele efter bogen. Ikke fordi
ærlighed betaler sig, men det er som regel det nemmeste ...

--
Mvh. Peter
"In your face, Space Coyote!"

Fra : Martin Seebach

Dato : 06-11-02 23:52

> Okay. Det koster vel ikke noget og betyder vel ikke ekstra udgifter at
> blive registreret?

Kun i tid og besvær.

> Udvidet selvangivelse? D'oh!

Jep.

> Okay - det er sådan set fint nok. Er trækprocenten på mine indtægter en
> anden end de 40 %, jeg betaler nu?

Nej, det er det samme.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-11-02 23:58

Martin Seebach skrev:

> Ja - det er op på din lokale told- & skatte-region. De har været meget
> flinke og hjælpsomme ved mig. Men hva' fan'.. de har guffet 25% af
> alt hvad jeg har solgt siden + halvdelen af mit overskud :)

Er det strengt taget ikke kun 20 %, de har guffet? Og noget under
halvdelen af, hvad du har solgt?

--
Mvh. Peter
"An argument is a connected series of statements intended to establish

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 07-11-02 00:10

"Martin Seebach" <martin-nospam@g-bach.dk> skrev i en meddelelse

> Nej ikke rigtigt.. men det kan være nødvendigt.

Selvfølgelig er der fordele ved at have en virksomhed. Bl.a. kan han jo
nu trække visse udgifter fra, f.eks. telefon, kørsel, computer, lokale,
kontorhold m.m.m. (afhængig af situationen). Snak med en der har
forstand på regnskaber, f.eks. en revisor (som du under alle
omstændigheder bør snakke med på et tidspunkt for ikke at blive snydt).

--
M.v.h.
Olav

Fra : Dan

Dato : 07-11-02 07:11

> skal lave din udvidede selvangivelse (gys).

Gys???
Hvorfor???
Alle tallene er jo i regnskabet - lige der, foran dig!

mvh.,
Dan

Fra : Martin Seebach

Dato : 07-11-02 19:12

"Dan" <dan@yaws.dk> wrote in message news:aqd051$1ae$1@sunsite.dk...

> Gys???
> Hvorfor???
> Alle tallene er jo i regnskabet - lige der, foran dig!

Det er ikke så så simplet - slet ikke når man ikke er for stærk i regnskab i
forvejen.
Specielt drillede kapital-forklaringen mig lidt. Det er ikke helt
selvfølgeligt hvad der skal stå hvor, og hvilke tal der skal summeres
hvorhen.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Dan

Dato : 07-11-02 19:22

"Martin Seebach" <martin-nospam@g-bach.dk> skrev i en meddelelse news:aqead4$n1e$1@sunsite.dk...

> [...]
> Specielt drillede kapital-forklaringen mig lidt. Det er ikke helt
> selvfølgeligt hvad der skal stå hvor, og hvilke tal der skal summeres

Ja, okey, kapitalforklaringen kan drille lidt indtil man lige får styr på den, men jeg laver vel omkring 20-25 udvidede selvangivelser for firmaer om året, og jeg har endnu ikke brugt mere end max 1 time på en selvangivelse, og sjældnet over en ½ time.

Men gider man ikke slås med den kan jo altid smide papirerne ind til sin revisor

mvh.,
Dan

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-11-02 23:38

Virksomheden synes måske nok, at det er nemmest hvis du er
momsregistreret, men det er nu ikke noget de kan kræve. Prøv evt. at
læse mere her om din situation:

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=137997
http://registreringsguiden.toldskat.dk/stegen.htm

Hilsen
Uffe

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-11-02 23:40

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> Virksomheden synes måske nok, at det er nemmest hvis du er
> momsregistreret, men det er nu ikke noget de kan kræve.

Rigtigt .... men virksomheden=kunden bestemmer jo også selv, hvem den vil
handle med.

Hr. Bjørn

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-11-02 23:48

Uffe Kousgaard skrev:

> Virksomheden synes måske nok, at det er nemmest hvis du er
> momsregistreret, men det er nu ikke noget de kan kræve. Prøv evt. at
> læse mere her om din situation:

Tak for linkene. Dem vil jeg give mig i kast med - også selvom der er en
underligt Flash-engel på den ene af siderne ...

--
Mvh. Peter
"God help us. We're in the hands of engineers."

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-11-02 06:51

Peter Bjerre Rosa wrote:
>, eller
> får det også indflydelse andetsteds i selvangivelsen (bl.a. for S.U.)?

Ja, det gør det, men det kan evt. undgåes ved at anvende VS-ordningen
med opsparing.
Men da du ikke nævner beløbstørrelser, er det svært at vurdere, om
omkostninger ved regnskab står mål med besparelser.

Du skal regne med 3 - 5 Kkr pr år til regnskabsbistand, og det skulle
du jo gerne kunne spare, men der skal nok en omsætning på 50 - 100 Kkr
til, for at det er sikkert.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-11-02 10:04

Erik G. Christensen skrev:

> [...]
> Men da du ikke nævner beløbstørrelser, er det svært at vurdere, om
> omkostninger ved regnskab står mål med besparelser.

Vi taler om en beskeden årsindtægt, der forhåbentlig holder sig under
SU'ens fribeløb på omkring 60.000.

Af samme grund vil jeg helst undgå udgifter til regnskabsbistand og
lignende.

--
Mvh. Peter
"Kan du forestille dig, at man har opfundet et fint ord som 'hekto' til

Fra : Henrik Hansen

Dato : 07-11-02 19:07

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal lave noget konsulentarbejde for en virksomhed, og den anbefaler
> kraftigt, at jeg bliver momsregistreret.

Du skal dog være opmærksom på at skattevæsenet kan påklage at der er tale om
et ansættelsesforhold, og ikke et selvstædigt foretagende.
Dette kommer for det meste til udtryk hvis du ikke afregner din B-skat,
hvorefter virksomheden kan bliver erstatningsansvarlige da de reelt er
forpligtet til at tilbageholde skatter ifm. et ansættelsesforhold.

MVH

Henrik

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-11-02 19:29

On Thu, 7 Nov 2002 19:07:12 +0100, "Henrik Hansen"
<hansehen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>hvorefter virksomheden kan bliver erstatningsansvarlige da de reelt er
>forpligtet til at tilbageholde skatter ifm. et ansættelsesforhold.

Det er 2 meget vigtige punkter !
Man SKAL ha' mere end een kunde - jeg er konsulent.
---

Mvh Mogens

Til salg:
'96 Fiat Brava 1.4 SX - 118.000 km - 49.900 kr
Een ejer, fuld service, aftageligt træk

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-11-02 00:54

Mogens Knudsen skrev:

> [...]

Ah-ja, jeg har godt nok lagt mærke til, at der flere steder står, at
skattevæsenet ikke nødvendigvis forstår det samme ved
selvstændig/lønmodtager, som vi andre gør.

> Det er 2 meget vigtige punkter !
> Man SKAL ha' mere end een kunde - jeg er konsulent.

Interessant - og bekymrende. Det er vel ikke nok, at jeg leverer to
forskellige typer konsulentydelse for virksomheden?

--
Mvh. Peter
"Nothing I do is my fault."

Fra : henrik hansen

Dato : 08-11-02 09:38

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in message news:<aqeuf3$iug$1@sunsite.dk>...

> Ah-ja, jeg har godt nok lagt mærke til, at der flere steder står, at
> skattevæsenet ikke nødvendigvis forstår det samme ved
> selvstændig/lønmodtager, som vi andre gør.

Nej det er helt korrekt. specielt i de tilfælde hvor virksomheden
giver udnerskud, er der sager hvor skattevæsenet har underkendt
resultatet.

Der skal være tale om flere kunder.

MVH

Henrik

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-11-02 13:35

"henrik hansen" <hansehen@mail.tele.dk> wrote in message

> Der skal være tale om flere kunder.

Told og skat lægger vægt på flere forhold når de vurderer dig:
http://registreringsguiden.toldskat.dk/stegen2f.htm

Antallet af kunder er kun én af mange faktorer, men mere end 1 kunde vil
så afgjort gøre det lettere at blive godkendt.

Hilsen
Uffe

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-11-02 19:57

Uffe Kousgaard skrev:

> Antallet af kunder er kun én af mange faktorer, men mere end 1 kunde
> vil så afgjort gøre det lettere at blive godkendt.

Man skal jo starte ét eller andet sted, så selvom jeg da gerne vil have
flere kunder, er der kun tid til én i første omgang.

> Told og skat lægger vægt på flere forhold når de vurderer dig:
> http://registreringsguiden.toldskat.dk/stegen2f.htm

Okay - jeg er altså selvstændig, hvis jeg opfylder følgende krav:

| du tilrettelægger, leder, fordeler og fører tilsyn med arbejdet

Det kan man godt sige, jeg gør. Jeg får en opgave, som jeg skal løse,
men præcis hvordan jeg løser den, er i et vis omfang op til mig selv.

| du har indtægt fra mere en én kunde

Det har jeg ikke (endnu).

| du har flere kunder ad gangen

Her gælder det samme. Der er kun tid til én kunde.

| du får som hovedregel først betaling når arbejdet er færdigt

Ja, jeg får først penge, når kontrakten er opfyldt.

| du selv ansætter personale

I princippet opfylder jeg vel også det.

| du er ansvarlig for det arbejde, der udføres og løber en økonomisk
risiko

Jeps. Opfylder jeg ikke kontrakten, koster det en nedgang i betalingen.

| din indkomst afhænger af, om der er overskud i virksomheden

Ja, det gør den vel også.

| du arbejder i eller fra egne lokaler som du selv betaler for

Ja, arbejdet foregår hjemmefra på min computer.

| du ejer værktøj, redskaber og maskiner og leverer selv materialer til
arbejdet

Ja, jeg ejer jo selv min computer.

| du reklamerer evt. at du er fagkyndig og påtager dig nærmere bestemt
arbejde

Ja, jeg kunne fint finde på at reklamere for min konsulentvirksomhed på
nettet.

| du bærer ansvaret for en eventuel ulykke på arbejdspladsen

Øh, ja.

| du bestemmer selv din arbejdstid

Ja.

| du er moms- eller lønsumsafgiftsregistreret

Ja, det er jo det, jeg vil forsøge at blive.

| du har en særlig autorisation, bevilling eller tilladelse til at
udføre arbejdet

Næh.

| hvervgiverens forpligtelse over for dig er begrænset til det enkelte
ordreforhold.

Ja.

Nogen bud på, om det er nok?

--
Mvh. Peter
"I'm a superhero, Mother. An effete British superhero."

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-11-02 20:07

Husk også at kikke på den anden halvdel af kravene, dem som trækker den
anden vej.

Se evt. også her:
http://registreringsguiden.toldskat.dk/stegen2g.htm

Jeg tror, at konsekvense af at blive vurderet som hobbyvirksomhed er, at
man ikke kan trække særligt mange udgifter fra, men jeg er ikke specielt
godt inde i det område. Men indtægterne kan med garanti godt beskattes
alligevel

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-11-02 22:59

Uffe Kousgaard skrev:

> Husk også at kikke på den anden halvdel af kravene, dem som trækker
> den anden vej.

Ja, og de er lidt slemme, for flere af dem kan jeg også svare ja til.

> Se evt. også her:
> http://registreringsguiden.toldskat.dk/stegen2g.htm

Jeg kan slet ikke få mit foretagende til at passe med definitionen af en
"hobbyvirksomhed".

Min primære motivation for at oprette en virksomhed er, at jeg vil tjene
penge, og at det bliver betydeligt nemmere (specielt for min kunde),
hvis jeg er momsregistreret og bare kan sende dem en faktura.

Jeg skal ikke bruge CVR-nummeret til at boltre mig i momsfri indkøb, og
jeg har indtryk af, at det mest er på dét område, at ToldSkat ikke vil
lege med.

--
Mvh. Peter
"Don't try to be like Jackie. There is only one Jackie ... Study

Fra : Kristian

Dato : 15-11-02 00:58

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in news:aqhc3e$7dq$1
@sunsite.dk:

> Jeg kan slet ikke få mit foretagende til at passe med definitionen af en
> "hobbyvirksomhed".
Men det kan skattemyndighederne !!!
De påstår det i flæng og har ingen forståelse for det at etablere
virksomhed. I dag er det indirekte ulovligt (ifølge praksis) at have
underskud eller ikke tjene penge nok. Det står godt nok ikke i loven, men
magtmisbruget kan du intet gøre ved. Kan du ikke tjene mere end f.eks
dagpengesatsen (i overskud) så kan de påstå hobbyvirksomhed og så kan du
ikke fradrage dine omkostninger, men kommer til at betale skat af omsætning
og ikke af indkomst. To af mine venner har oplevet at få prædikatet
"overskudsgivende hobbyvirksomhed" for de kun havde en indkomst på 75.000
netto. Du skal vide at retssikkerhed er et ikke-eksisterende begreb når det
handler om skatteinddrivelse til statskassen. De tager røven på dig !! Det
er bedre at være arbejdsløs og så arbejde sort, så løber du ikke risikoen
for ruin når skattediktaturet frarøver dig alt hvad du ejer.

De er nogle svin hele banden - så er du advaret !!!

MVH Kristian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-02 09:52

On Fri, 8 Nov 2002 00:54:15 +0100, "Peter Bjerre Rosa"
<peter@filmsvar.dk> wrote:

>Interessant - og bekymrende. Det er vel ikke nok, at jeg leverer to
>forskellige typer konsulentydelse for virksomheden ?

Nope - det er ikke nok. Det skal være "nye" kunder -> firma'er eller
private. Du kan jo eksempelvis "supplere" ved at sælge et par kasser
vin eller lidt soft-ware til dine venner (fakturering).
---

Mvh Mogens

Til salg:
'96 Fiat Brava 1.4 SX - 118.000 km
Een ejer, fuld service, aftageligt træk
Prisidé 49.900 kr eller bud

Fra : Henrik H

Dato : 08-11-02 10:31

oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk (Mogens Knudsen) skrev:

> [...]
kasser
>vin eller lidt soft-ware til dine venner (fakturering).

Jeg kan bestemt ikke anbefale at omgås gældende regler. Hvis
ovenstående forslag gøres gældende, skal man lige huske på
afregning af moms, samt at der jo også skal svares skat af
resultatet. Så vidt jeg husker var fordelen ved at oprette et
firma, at virksomheden du skal arbejde for slap for
lønadministration, og ikke til egen vindning.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-11-02 19:40

Mogens Knudsen wrote:
> [...]
> private. Du kan jo eksempelvis "supplere" ved at sælge et par kasser
> vin eller lidt soft-ware til dine venner (fakturering).

Du er bekendt med muligheden for, at forskellige aktiviter, uanset
momsregistrering, kan opdeles af T*S som selvstændige "virksomheder",
der enkeltvis kan vurderes efter lønmodtagerstatus, erhverv, hobby
eller privat ?
Og det er desværre svjh stadfæstet af landsret.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-11-02 20:27

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og det er desværre svjh stadfæstet af landsret.

Summasummarum .... der findes ingen "nemme/smarte" løsninger.

T & S har sikkert nok set samtlige forsøg derpå.

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-02 21:07

On Fri, 8 Nov 2002 20:26:54 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

> [...]

Derfor, at software løsningen blev nævnt. Jeg mente, det var noget
progranneriungsarbejde.....

>Summasummarum .... der findes ingen "nemme/smarte" løsninger.

Sikkert ikke, Bjørn - sikkert ikke..........
---

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-11-02 21:48

"Mogens Knudsen" <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sikkert ikke, Bjørn - sikkert ikke..........

"Et par kasser rødvin og noget software".

Bevares.... hvis du mener et par kasser er = 17½ paller og noget software er
= 112 stk. eks. Office XP, vil jeg tro T&S æder den uden at kny....

Alt begyndelse er naturligvis svær, så det første år tror jeg T&S er humane.

Det jeg tror T&S vil se/være overbevist om, er en levedygtighed, et
hæderligt forsøg på at skaffe kunder og dermed drive og udvikle
forretningen.

Ikke blot et "fradragsskjul" for "hest-, høns- og kaninejere".

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 08-11-02 22:04

On Fri, 8 Nov 2002 21:47:45 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote:

> "Et par kasser rødvin og noget software".
> Bevares.... hvis du mener et par kasser er.....

Beklager da meget, hvis formuleringsevne og dermed betydning ikke er
gennemskuelig for omverdenen. Nu havde manden IMO ikke forestillet sig
en voldsom omsætning, hvorfor den skiteserede formulering blev
anvendt. Alt skal hænge rimeligt sammen.

Og så havde jeg faktisk ikke tænkt mig at "gøre" mere i denne sag !
---

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-11-02 22:08

"Mogens Knudsen" <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og så havde jeg faktisk ikke tænkt mig at "gøre" mere i denne sag !

Hvornår er det blevet en "sag"..?......)))

Hr. Bjørn

Fra : Per

Dato : 15-11-02 01:12

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> [...]
> momsregistrering, kan opdeles af T*S som selvstændige "virksomheder",
> der enkeltvis kan vurderes efter lønmodtagerstatus, erhverv, hobby
Ja sådan kan de slagte enhver ny virksomhed. Det er for groft at vi finder
os i disse forbrydelser

> Og det er desværre svjh stadfæstet af landsret.
Landsretterne er kendt for altid at føje myndighederne, mens højesteret
meget tit går imod. Landsretterne er er ikke neutrale, de begunstiger
myndighederne i 80% af tilfældene.

God fornøjelse med at starte virksomhed i bananrepublikken Dannevang - jeg
turde ikke.

Fra : Per

Dato : 15-11-02 00:43

oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk (Mogens Knudsen) wrote in

> Det er 2 meget vigtige punkter !
> Man SKAL ha' mere end een kunde - jeg er konsulent.

Hvordan er en selvstændig virksomhed stillet i det tilfælde at man i f.eks
år 2001 kun har haft een storkunde, men i de 10 forrige år har haft 50
kunder. Kan magthaverne snyde virksomheden ved at kalde det for et
ansættelsesforhold ?

Den pågældende påfylder alle punkter som selvstændig, men har altså blot
kun haft een storkunde i netop dette år.
http://registreringsguiden.toldskat.dk/stegen2f.htm