Tro på tv lørdag
Fra : Ole Madsen

Dato : 06-11-02 22:22

Jeg så lige en udsendelse om en teologi studerende som havde været i afrika
og besøge nogle kristne der, de kom så på besøg hos hende i danmark, og de
blev mildest talt dybt chokeret over den danske tilstand, at vi kaldte os et
kristent land og at mennesker ikke troede på at al den velstand vi har er et
resultat af Guds godhed (som et land er overfor Israel, vil Gud også være
over for det land).

Vi tager ikke bibelens budskab lige så alvorligt som dem i afrika, som
befolkning, Gud kan vende et lands situation på kort tid, fra det ene til
det andet, gad vide hvor lang tid vi som land har igen på den godhed vi har
vist overfor Israel?

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.danmarkforjesus.dk - Danmark for Jesus
http://www.creationdays.dk - Creation Days - Maaseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-11-02 22:53

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> resultat af Guds godhed (som et land er overfor Israel, vil Gud også være

Jeg kan ikke se sammenhængen mellem Gud og Israel? Du mener altså at hvis
man er kritisk overfor Sharon, så straffer Gud een?

Desuden er vort samfund noget som flere generationer har opbygget, blandt
andet gennem en socialdemokratisk velfærdside, og jo, man skal da nok være
taknemmelig, men at mene at det er noget Gud er ansvarlig for forekommer mig
underligt. Det lugter af at være en slem gang fejlagtige
herlighedsteologiske forudsætninger, du og disse afrikanere bygger deres
opfattelser på.

> [...]
> befolkning, Gud kan vende et lands situation på kort tid, fra det ene til
> det andet, gad vide hvor lang tid vi som land har igen på den godhed vi

Underlig zionistisk "kristendom". Jeg tror på Jesus. Dèt gør jøderne mig
bekendt ikke, så jeg kan ærligt talt ikke se hvorfor jeg skulle slikke r*v
på dem? Tværtimod var Jesus Selv temmelig harm på dem og mente at de ville
gå fortabt på grund af deres selvretfærdige farisæer-religiøsitet og så blev
de sure og korsfæstede Ham, men det har du måske fuldstændig svedt ud?
Jeg skylder ikke jøderne andet end almindelig medmenneskelig respekt. Også
selvom jeg strengt taget må betragte dem som anti-kristne i den oprindelige
Johannæiske definition.

Anders Peter Johnsen

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 06-11-02 23:23

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

Har Gud svigtet og forkastet Israel som sit ejendomsfolk?
Bare svar ja, eller nej og ikke andet.

Venlig hilsen
Ernst

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-11-02 23:36

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Har Gud svigtet og forkastet Israel som sit ejendomsfolk?
> Bare svar ja, eller nej og ikke andet.

Det giver ingen mening at besvare et sådant spørgsmål med et ja eller
et nej!

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://af.skrift.dk

Fra : Niels

Dato : 06-11-02 23:52

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det giver ingen mening at besvare et sådant spørgsmål med et ja eller
> et nej!

Måske ikke for dig Andreas, men for mig er det enkelt.. for svaret er nej.

Han har tugtet dem, fordrevet dem.. men Han har også givet dem landet
tilbage igen, og de sidste 50 års krig i Israel har vist, at Han er med
dem.. Gud svigter ikke sine løfter, hverken til sit ejendomsfolk eller til
os.

Niels

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-02 00:35

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem.. Gud svigter ikke sine løfter, hverken til sit ejendomsfolk eller til

Som sagt: Der er oprindeligt med Sinajpagten tale om et _gensidigt_
forpligtende forhold - og ikke et ensidigt (fra Guds side).

Som vi tidligere har diskuteret, så mener jeg at Jesu Nadverpagt erstatter
Sinajpagten ud fra en simpel juridisk betragtning.

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels

Dato : 07-11-02 08:49

> Som sagt: Der er oprindeligt med Sinajpagten tale om et _gensidigt_
> forpligtende forhold - og ikke et ensidigt (fra Guds side).

Begge dele, f. eks. Hans pagt med Noa var ensidigt

I 2 Krøn 24,20
Så iklædte Guds ånd sig Zakarias, præsten Jojadas søn, og han trådte frem
foran folket og sagde til dem: "Dette siger Gud: Hvorfor overtræder I
Herrens befalinger, så I ikke har lykken med jer? Fordi I har svigtet
Herren, har han også svigtet jer."

Denne profeti går på det gensidige.. "handlinger"

I Sl 94,14
For Herren forkaster ikke sit folk og svigter ikke sin ejendom;

Og denne profeti går på folket/ejendommen.

Og stadfæstes af Paulus i Rom 11,2:
Gud har ikke forkastet sit folk, som han først har vedkendt sig....

> Som vi tidligere har diskuteret, så mener jeg at Jesu Nadverpagt erstatter
> Sinajpagten ud fra en simpel juridisk betragtning.

Det er din egen mening, Bibelen ser anderledes på det..
Synd førte til død i GT, og fører stadig til død i NT, forskellen ligger i
at straffen for synd har Jesus taget på sig på korset og vi kan ikke længere
ofre dyr til Gud for at sone vores synd.

Men vi kan tro på Jesus Kristus og give vores liv til Ham.

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 09:09

> [ ... ] vi kan ikke længere ofre dyr til Gud
> for at sone vores synd.

Ingen har nogen sinde kunnet skaffe sig soning for synd ved at ofre et
dyr!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-11-02 09:55

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> mælte sligt:

>Ingen har nogen sinde kunnet skaffe sig soning for synd ved at ofre et
>dyr!

Hvorfor står der så i GT, at man skaffer sig selv soning ved at ofre et
syndoffer?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cyrus is just a virus.
He wants to tie you down while you're still young.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-02 12:53

> "Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse

> Ingen har nogen sinde kunnet skaffe sig soning for synd ved at ofre et
> dyr!

Ikke desto mindre er det nu altså gammel jødisk opfattelse, ligesom visse
ortodokse galninge dernede vil have genrejst Templet. Til hvad? Ofring af
dyr, måske?

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-11-02 09:52

"Niels" <ikke.til@raadighed> mælte sligt:

>I Sl 94,14
> For Herren forkaster ikke sit folk og svigter ikke sin ejendom;
>
>Og denne profeti går på folket/ejendommen.

Hvad da med?

2 Konge 17:20 Derfor forkastede HERREN hele Israels Slægt, ydmygede dem, gav
dem til Pris for Røvere og stødte dem til sidst bort fra sit Åsyn.

og

2 Konge 23:27 Og HERREN sagde: "Også Juda vil jeg fjerne fra mit Åsyn,
ligesom jeg fjernede Israel, og jeg vil forkaste Jerusalem, denne min udvalgte
By, og det Hus, om hvilket jeg har sagt: Mit Navn skal være der!"

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Rasmus kan nok forstå den latinske tekst. Han levede 250-184 før Kristi
fødsel, og viser altså et tidligt eksempel på kønsforholdene i det

Fra : Niels

Dato : 07-11-02 11:37

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gav
> dem til Pris for Røvere og stødte dem til sidst bort fra sit Åsyn.

Egentlig interessant, Assyrene flytter folk til de besatte områder, og disse
folk erkender at de ikke dyrker Herren som de skal, og henter en af de
fangne præster hjem.. og så dyrker de både Herren og deres egne guder.
allerede i kap. 18 får tonen en anden lyd.

> [...]
udvalgte
> By, og det Hus, om hvilket jeg har sagt: Mit Navn skal være der!"

Og de har vist været besatte og landflygtige lige siden..

Og alligevel sendte Gud Jesus som Han havde lovet.

Og gav dem landet tilbage som Han lovede dem.

Mon han også holder resten af det Han lovede?

Jeg siger ja.

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 11:54

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Mon han også holder resten af det Han lovede?
>
> Jeg siger ja.

Så det at være jøde garanterer i sig selv frelsen? - Det var jo også
netop den holdning der førte til at jøderne forkastede Messias, og
stadig forkaster Ham!

Men du mener altså at de jøder der forkaster Jesus som den lovede
Messias, der ifølge profetierne skulle komme for at lide og dø, stadig
bliver frelst i deres vantro frafaldne tro?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-02 12:51

> [...]
>
> Så det at være jøde garanterer i sig selv frelsen? - Det var jo også
> netop den holdning der førte til at jøderne forkastede Messias, og

Jeg er helt enig i din pointe: Når de jøder som hhv. Johannes Døberen og
Jesus Kristus i hidsige mundhuggerier tiltalte som "øgleyngel" og ligefrem
"Djævelens børn" stadig ikke vil anerkende Kristus, hvilken "førsteret" er
det så, de skulle have frem for kristne ud fra en kristen betragtning?

> Men du mener altså at de jøder der forkaster Jesus som den lovede
> Messias, der ifølge profetierne skulle komme for at lide og dø, stadig
> bliver frelst i deres vantro frafaldne tro?

Uha-uha-uha..."frafalden" er jo vist netop dèt de betragter Jesus og de
kristne som? Det er jo netop for ikke at falde fra Loven at de klynger sig
til den?

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels

Dato : 07-11-02 12:04

> [...]

> Så det at være jøde garanterer i sig selv frelsen? - Det var jo også
> netop den holdning der førte til at jøderne forkastede Messias, og

For jøden gælder der det samme som for os.. men se mit yndingsvers Zak 12,10

> Men du mener altså at de jøder der forkaster Jesus som den lovede
> Messias, der ifølge profetierne skulle komme for at lide og dø, stadig
> bliver frelst i deres vantro frafaldne tro?

Hvor skriver jeg det?

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 14:33

> Hvor skriver jeg det?

Jeg stillede et spørgsmål

Fra : Niels

Dato : 07-11-02 16:18

> "Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse

> Jeg stillede et spørgsmål

Næe, du konkluderede, med et efterfølgende malplaceret spørgsmålstegn!

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 17:32

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Næe, du konkluderede, med et efterfølgende
> malplaceret spørgsmålstegn!

Det er så din konklusion med et malplaceret udråbstegn på baggrund af
mit spørgsmål med et velplaceret spørgsmålstegn

Jeg har bare så utroligt svært ved at følge den blinde proistaelske
tanke at det er Guds plan, og med Guds støtte og velsignelse, at
Sharon fyrer sine kanoner af mod stenkastende børn!

Jeg kan ikke, selv i disse dage hvor jeg har høj feber og voldsom
influenza, se nogen bibelsk belæg for at Gud skulle støtte det
verdslige areligiøse styre i Israel. Og for mig at se er de
konservative ortodokse jøder mindst lige så ekstreme som de værste
islamiske fundamentalistiske grupperinger.

Og nej, jeg mener bestemt ikke på nogen måde at palæstinenserne er
nogen uskyldighed i denne konflikt! Men det påstås jo heller ikke at
de kæmper Jahves kamp.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 11:58

"Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse

> de sidste 50 års krig i Israel har vist, at Han er med
> dem..

Åh ja, det er let at se Guds medvirken og Guds beskyttelse når store
israelske tanks rykker frem mod stenkastende skolebørn! Og ligeledes
når israelske specialtropper sender missiler/raketter mod
palæstinensiske biler, huse m.m.

Fra : Niels

Dato : 07-11-02 14:42

> [...]
> israelske tanks rykker frem mod stenkastende skolebørn! Og ligeledes
> når israelske specialtropper sender missiler/raketter mod

Tjaa, sandt nok, Israel har "næsten" verdens stærkeste hær, og det på trods
af at de kun havde forældede våben i 48 da de fik landet og blev jagtet fra
alle sider allerede inden England trak sig, og at de var 5 mill. Isrealere
(mænd kvinder og børn) i 67 da de blev angrebet af alle naboer på en gang,
med en samlet befolkning på 50 mill. mennesker.

At de har det hul i deres forsvar i deres midte hvor palistinænserne bor
skyldes os (FN/USA) der presser dem uanstændigt.

Med undtagelse af ganske få, er den nuværende befolkning i "palistina" slet
ikke fra det område.

At Israel fører en politik med "hævn" har intet at gøre med at de faktisk
ikke har noget andet valg, vel?. Hvis de vil have fred, er de jo nødt til en
gang for alle, at gøre det ALLE arablandene har sagt de vil gøre med Israel,
og som de ikke har trukket i land. Nemlig at buldoze dem alle i havet.

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 16:19

>Hvis de vil have fred, er de jo nødt til en gang for alle, at
> gøre det ALLE arablandene har sagt de vil gøre med
> Israel, og som de ikke har trukket i land. Nemlig at
> buldoze dem alle i havet.

Så det er altså Guds plan at Sharon skal buldoze palæstinensiske børn
i havet?

Fra : Niels

Dato : 07-11-02 17:17

> "Niels" <ikke.til@raadighed> skrev i en meddelelse

> Så det er altså Guds plan at Sharon skal buldoze palæstinensiske børn
> i havet?

Skrev jeg det?

Du konkluderer igen, denne gang med et "Så det er altså"

Når Israel får 200.000.000 mod sig, mon Gud så stadig hjælper?

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 17:50

> Skrev jeg det?

For at vi ikke skal køre helt og aldeles af sporet, er her en ganske
god artikel at læse:
http://apologeten.no/artikler/apologeten_2002-2-2.htm

Og den er faktisk skrevet af en hvis holdninger jeg i stor udstrækning
ikke kan være enig i!

Med venlig hilsen og Guds velsignelse,
du er til stadighed med i mine daglige
bønner som en højt elsket bror i Kristus

Andreas

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-11-02 18:56

"Niels" <ikke.til@raadighed> mælte sligt:

>At de har det hul i deres forsvar i deres midte hvor palistinænserne bor
>skyldes os (FN/USA) der presser dem uanstændigt.

Er det uanstændigt at lægge samme pres på Israel som på allehånde andre
stater?

>At Israel fører en politik med "hævn" har intet at gøre med at de faktisk
>ikke har noget andet valg, vel?.

Jo, de kunne rejse. Med undtagelse af ganske få er den nuværende befolkning i
"Israel" nemlig slet ikke fra det område.

>Hvis de vil have fred, er de jo nødt til en gang for alle, at gøre det ALLE
>arablandene har sagt de vil gøre med Israel, og som de ikke har trukket i
>land. Nemlig at buldoze dem alle i havet.

Ok. Men hvad synes du om, at de samtidig med, de forsøger at smide
palæstinenserne i havet, forgøgler verden, at de faktisk ønsker fredelig
sameksistens og de ikke ønsker at smide palæstinenserne i havet?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Gud, som troner fra Fortids Dage, vil høre og ydmyge dem. - Sela. Thi der
er ingen Forandring hos dem, og de frygter ikke for Gud. På Venner lagde

Fra : Niels

Dato : 07-11-02 19:47

> "Niels" <ikke.til@raadighed> mælte sligt:

> Er det uanstændigt at lægge samme pres på Israel som på allehånde andre
> stater?

os inkluderer medierne som på den måde lægger et politisk pres..

Er det ok, at hvis et barn ved et uheld i en krig bliver dræbt får mellem en
½ og flere timers plads i tv.a. og nyhederne medens 4-14 dræbte af en
selvmorderisk terrorist i et indkøbscenter får 2-5 minutter.

> Jo, de kunne rejse. Med undtagelse af ganske få er den nuværende
befolkning i
> "Israel" nemlig slet ikke fra det område.

Hvorfor har jeg en underlig fornemmelse af at have hørt dette før?

Enig, til gengæld har de der bor der lov til at bo der.. og landet de
besatte, besatte de i en "regulær" krig, og da der endnu ikke er erklæret
fred, har de vel stadig retten til landet, eller hvad?

> [...]
> palæstinenserne i havet, forgøgler verden, at de faktisk ønsker fredelig
> sameksistens og de ikke ønsker at smide palæstinenserne i havet?

Tjaa, lidt af et dilemma, oder was..

Majoriteten i Israel har fra 1948 ønsket sameksistens, men den er ved at
blive et mindretal, der bliver altså færre og færre der ønsker sameksistens
for hver selvmordsbombe.

Niels

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-02 14:20

> [...]
> ½ og flere timers plads i tv.a. og nyhederne medens 4-14 dræbte af en
> selvmorderisk terrorist i et indkøbscenter får 2-5 minutter.

Godt spørgsmål: Det ene er gale religiøse terrorister, der i sagens natur
ikke har nogen hæmninger, mens det andet er en hær i et demokratisk land,
der i manges øjne er en besættelsesmagt.

Det er _temmelig_ usmart at køre deres berømte "øje for øje"-princip, for
det er lige præcis den israelske modreaktion, snarere end den enkelte
terrorhandling, der er grundlæggende for modstandernes propaganda.

> [...]
> besatte, besatte de i en "regulær" krig, og da der endnu ikke er erklæret
> fred, har de vel stadig retten til landet, eller hvad?

Hov-hov?

De anerkender jo i så fald ikke selv at de har besat noget som helst, men
mener jo blot at de har "tilbageerobret" Det Hellige Land, ikke?

Ud fra denne tankegang, så kunne PLO & Co. faktisk betrsgtes som
frihedskæmpere i stedet for terrorister?

> Majoriteten i Israel har fra 1948 ønsket sameksistens, men den er ved at
> blive et mindretal, der bliver altså færre og færre der ønsker
sameksistens
> for hver selvmordsbombe.

I så fald, så har terroristerne jo altså held til deres forehavende?

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels

Dato : 08-11-02 17:54

> [...]
> ikke har nogen hæmninger, mens det andet er en hær i et demokratisk land,
> der i manges øjne er en besættelsesmagt.

Det er et land i krig!

> [...]
> det er lige præcis den israelske modreaktion, snarere end den enkelte
> terrorhandling, der er grundlæggende for modstandernes propaganda.

Jeg er nok enig i den tanke, på den anden sige tror jeg ikke den israelske
hær har noget alternativ, den mur de bygger, vil efter mange israelske
experter, ikke hjælpe noget, og isolationen af området har heller ikke
hjulpet, kun dæmpet terrorhandlingerne.

> Hov-hov?

> De anerkender jo i så fald ikke selv at de har besat noget som helst, men
> mener jo blot at de har "tilbageerobret" Det Hellige Land, ikke?

Ikke som jeg har forstået det..

> Ud fra denne tankegang, så kunne PLO & Co. faktisk betrsgtes som
> frihedskæmpere i stedet for terrorister?

Det ville de også være hvis de kan dokumentere deres tilhørsforhold.

Ja!

Med vores hjælp
(FN/USA/medier)

Niels

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-02 18:31

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> mellem

> Det er et land i krig!

Det er et land der har besat et andet! Gaza og Vestbredden er under israelsk
herredømme, men det ER bare ikke israelsk.
Hvis bare Israelerne var modige/smarte nok til at trække sig ud af disse
områder og således lade dem sejle deres egen sø istedet for at bruge
kraftanstrengelse på at holde det besat på grund af Bibelsk nostalgi, så
ville meget være vundet.

Egentlig burde man således gennem FN gøre Tempelbjerget og andre delte
helligsteder til neutrale alles-og-ingens-steder.

Den tankegang har jeg været inde på før.

> [...]
> hær har noget alternativ, den mur de bygger, vil efter mange israelske
> experter, ikke hjælpe noget, og isolationen af området har heller ikke

Når man tænker på dèn modreaktion det har skabt fra resten af verden ved at
se jøder inernere andre bag elektrisk pigtråd, så har prisen politisk været
for høj.

> erklæret

> Ikke som jeg har forstået det..

De hævder da deres "ret" til det land, de har besat, ikke?

> Det ville de også være hvis de kan dokumentere deres tilhørsforhold.

Ironisk nok var Haganah og Stern også nogle ret skumle terrororganisationer,
i hvert fald set ud fra et britisk synspunkt...

> Ja!
>
> Med vores hjælp
> (FN/USA/medier)

Det var såmænd også præcis de samme mennesker som stod bag FN-rsolutionen om
Israels oprettelse...Spøjst, ikke?

Terroristerne/Det Palæstinensiske Selvstyre har i det mindste aldrig hævdet
at være en _demokratisk_ stat? Dèt har Israel. til gengæld, og således
forpligter de sig til at have en så meget desto højere norm. Absurd, måske,
men "det gode selskab" forpligter.

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-02 00:23

> [...]
> "Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det giver ingen mening at besvare et sådant spørgsmål med et ja eller

Det er vist dèt, man kalder retorik efter "Slår du stadig din
kone?"-modellen.

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 08:24

> Det er vist dèt, man kalder retorik efter "Slår du stadig din
> kone?"-modellen.

Netop, og derfor giver det ingen mening at "bare svar ja eller nej og
ikke andet" på et sådant spørgsmål!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-02 00:22

> [...]
>
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Har Gud svigtet og forkastet Israel som sit ejendomsfolk?

Jeg mener at Israel har svigtet og forkastet Gud.

Det gjorde Jesus dem opmærksom på, men størstedelen ville ikke lytte. Og det
vil de stadig ikke og det er bare synd for dem.
De - og åbenbart også du - tror åbenbart stadig på at Gud er forpligtet til
at holde sin side af Pagten uanset jødernes adfærd, men sådan fungerer det
bare ikke. Ligesom en kontrakt idag stiller betingelser, så er der altså
grænser for, hvor meget man kan misligholde sådan een.
Mogens Hansen og andre ligesindede kan for min skyld da godt i deres
vildfarelse dyrke jøderne som en slags religiøse "Übermenschen", der er
"tættere på Gud" og "finere" end kristne, men jeg mener bare at det er en
STOR fejltagelse.

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 08:24

> [...]
> kontrakt idag stiller betingelser, så er der altså grænser
> for, hvor meget man kan misligholde sådan een.

Det er jo ikke anderledes med jøderne end med alle mulige andre
mennesker: Gud har lovet, og det er samtidig Guds ønske, at ALLE skal
frelses, - men for at kunne få del i denne frelse, da er der nogle
betingelser der skal opfyldes, nogle forudsætninger der skal være
tilstede. Vi får ikke frelsen pr. automatik.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-02 12:21

> [...]
> betingelser der skal opfyldes, nogle forudsætninger der skal være
> tilstede. Vi får ikke frelsen pr. automatik.

Enig, men problemet bliver så metoden: Gammeldags skriftdyrkelse og slavisk
overholdelse af 689 stort set umulige (hvilket Jesus specificerede) bud ved
egne gerninger eller den troen på Jesus Kristus og dyrkelsen af det enkle
men geniale Kardinalbud?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 12:28

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Enig,

Wauv, - vi er enige

> men problemet bliver så metoden:

Betingelsen for frelse har til alle tider været den samme! - Før Jesu
stedfortrædende død var det troen på den kommende Frelser, og efter
Jesu stedfortrædende død er det troen på den Frelser der rent faktisk
kom!

Paulus skriver meget, godt og tydeligt om dette i bl.a. Hebræerbrevet.

Fra : erik l

Dato : 08-11-02 06:33

> [...]
> stedfortrædende død var det troen på den kommende Frelser, og efter
> Jesu stedfortrædende død er det troen på den Frelser der rent faktisk

Forstår jeg det rigtigt;--

"GTs Jødeer blev frelst ved troen på den kommende Jesus stedfortrædende død
?"

> Paulus skriver meget, godt og tydeligt om dette i bl.a. Hebræerbrevet.

Hvor står det ???

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 08:20

"erik l" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står det ???

I Hebræerbrevet!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Bibelsk tungetale" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Fra : erik l

Dato : 09-11-02 08:09

> "erik l" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> I Hebræerbrevet!

Spil dog ikke dum, for da Paulus ikke har skrevet Herbæerbrevet; spørger jeg
hvor i Hebræerbrevet Paulus har skrevet din påstand ??

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-11-02 16:07

> [...]
jeg
> hvor i Hebræerbrevet Paulus har skrevet din påstand ??

Det er ellers en meget gængs opfattelse, selv om forfatteren ikke direkte
har skrevet sit navn i det.

Anders Peter Johnsen

Fra : erik l

Dato : 09-11-02 19:08

> "erik l" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> jeg

> Det er ellers en meget gængs opfattelse, selv om forfatteren ikke direkte
> har skrevet sit navn i det.

Det er også en meget gængs opfattelse Paulus ikke har skrevet Heb.brevet.

MEN ligemeget; hvor i Heb, mener AF at Heb.brevets forfatter har skervet; -

Citat fra Andreas Falk!

> [...]
>kom!

>Paulus skriver meget, godt og tydeligt om dette i bl.a. Hebræerbrevet.
citat slut

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-11-02 21:01

"erik l" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> MEN ligemeget; hvor i Heb, mener AF at Heb.brevets forfatter
> har skervet; -

Stort set hele Hebræerbrevet!

"Det Evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dkltro.dk

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 07-11-02 09:52

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at Israel har svigtet og forkastet Gud.

Det har mange af dem ja. Gør det dermed Gud til en løgner, at Han ikke
vil holde sin del af pagten? Åbenbart

[..]

> [...]
altså
> grænser for, hvor meget man kan misligholde sådan een.

Gud straffer Israel ja, men at afskrive dem som sit ejendomsfolk, vil jo
svare til at man som kristen kun kan få tilgivelse for x-antal synder. Når
så "kvoten" er opbrugt, er det sket.

> Mogens Hansen og andre ligesindede kan for min skyld da godt i deres
> vildfarelse dyrke jøderne som en slags religiøse "Übermenschen", der er
> "tættere på Gud" og "finere" end kristne,

Uanset hvad du måtte mene om Moses Hansen, burde du vel have så
megen pli, at du kan kalde ham ved hans rette navn. Jeg kalder jo heller
ikke dig for Anders And vel

>men jeg mener bare at det er en STOR fejltagelse.

Den mening må du ha' lov at have. Selv om både Andreas og dig,
lige frem mener *Det giver ingen mening at besvare et sådant spørgsmål
med et ja eller et nej!*, så var det det jeg bad dig om, og dit svar er nej!

Hyl du blot videre med den del af de kristne som mener det samme som
dig. Derved tror jeg DU begår en stor fejltagelse. Det er unødvendigt at
starte en ørkesløs diskussion om dette emne. Enhver ved hvad der står
i Bibelen om Israel, og så må man jo så fortolke det som man vil.

Ernst

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 11:45

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Den mening må du ha' lov at have. Selv om både Andreas
> og dig, lige frem mener *Det giver ingen mening at besvare
> et sådant spørgsmål med et ja eller et nej!*, så var det det
> jeg bad dig om, og dit svar er nej!

Og jeg beder dig om et svar på om du *stadig* banker din kone!

Svar ja eller nej og ikke noget andet!

Kan du ikke se, at der ved en begrænsning af svarmulighederne til kun
at omfatte disse to muligheder, udelukker du den tredje mulighed, at
du rent faktisk *aldrig* har banket din kone?

Det er altså ikke alle svar der meningsfyldt kan besvares med et ja
eller et nej, eller mellem valget af to muligheder. I mange tilfælde
findes der en tredje mulighed også!

Det er jo værd at lægge mærke til, at der i forbindelse med pagten
mellem Gud og hans ejendomsfolk gang på gang er knyttet betingelser
til løfternes og pagtens gennemførelse.

Det er jo god eksegese at inddrage en stor mængde af de tekster der
handler om Guds pagt med sit folk, og ikke kun koncentrere sig om
nogle få udvalgte steder der kan støtte ens eget synspunkt, når der
samtidig findes en flerhed af tekster der tydeligvis går i modsat
retning!

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 07-11-02 16:56

> [...]

> at omfatte disse to muligheder, udelukker du den tredje mulighed, at
> du rent faktisk *aldrig* har banket din kone?

Utopi. Et teoretisk ledende spm. som ikke kan sammenlignes med mit
spm. om Gud har svigtet og forkastet Israel som sit ejendomsfolk?

> Det er altså ikke alle svar der meningsfyldt kan besvares med et ja
> eller et nej, eller mellem valget af to muligheder. I mange tilfælde
> findes der en tredje mulighed også!

Angående at være frelst, eller at være forkastet af Gud, er der kun to
svarmuligheder: Ja, eller nej.

> Det er jo værd at lægge mærke til, at der i forbindelse med pagten
> mellem Gud og hans ejendomsfolk gang på gang er knyttet betingelser
> til løfternes og pagtens gennemførelse.

Selvfølgelig er det rigtig, men er Gud måske ikke langmodig. Tugter
han ikke sit ejendomsfolk i deres ulydighed?
Selvfølgelig bliver jøderne kun frelst på samme måde som kristne.
Men hvorfor har jøderne fået et dække over deres "øjne". Det er
vist klart nok beskrevet i Romerbrevet 11.

> [...]
> nogle få udvalgte steder der kan støtte ens eget synspunkt, når der
> samtidig findes en flerhed af tekster der tydeligvis går i modsat

Tja, sådan er det jo nok. Antisemitister leder efter skriftsteder som
"beviser" at Israel ikke længere er Guds øjesten og Hans ejemdomsfolk.
Pro-israelere det modsatte.

Enhver kan så være "salig i sin tro", selv om det er ubibelsk.

Nå, tiden er udløbet. Man må jo ikke glemme at Jesus skal forkyndes
og mennesker frelses, og det sker vist ikke i dette forum.

Hejsa
Ernst

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 17:10

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Tja, sådan er det jo nok. Antisemitister leder efter skriftsteder
> som "beviser" at Israel ikke længere er Guds øjesten og Hans
> ejemdomsfolk. Pro-israelere det modsatte.

Og så er der os der hverken er det ene eller det andet!

Hvis du vil vide mere om et nuanceret billede på Israel og jødernes
plads i Frelseshistorien, set ud fra en position hvor man hverken er
antisemit eller det modsatte, så prøv at læse lidt på disse artikler:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-084.htm - de anskuer nemlig ikke
problemstillingen ensidigt!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 07-11-02 22:43

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> mælte sligt:

>Tja, sådan er det jo nok. Antisemitister leder efter skriftsteder som
>"beviser" at Israel ikke længere er Guds øjesten og Hans ejemdomsfolk.

Ja, og massemordere og psykopater forsøger med Bibelen at støtte Israels
folkemord. Hvad er det da for en argumentation? "Hvis du ikke mener som jeg,
så er du sikkert nazist." Det er altså den fede måde at diskutere på, Ernst.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"[...] Den enkelte Moabit er ikke et Udsnit af en Masse moabitiske
Individer, men en Aabenbarelse af »Moabithed«, ligesom den enkelte Ko

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-11-02 12:43

> [...]
>
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det har mange af dem ja. Gør det dermed Gud til en løgner, at Han ikke

Du fatter vist netop ikke Pagtsbegrebet?

Pagter opløses - ligesom moderne kontrakter - ved misligholdelse fra den ene
parts side.

> [...]
> svare til at man som kristen kun kan få tilgivelse for x-antal synder. Når

"En mand plantede en vingård...", hvis du kan huske lignelsen fra Markus
12,1-12

Profeterne havde gang på gang påpeget Israels problemer i Gudsforholdet og
Gud sender endelig Sin egen Søn, men Han bliver myrdet.

For mig at se indstiftede Jesus en ny Pagt gennem Dåb, Nadver, Død og
Genopstandelse. Og som sagt mener jeg at Han så absolut har fuldmagt til at
på Faderens vegne at lade denne pagt erstatte Sinaipagten.

> Uanset hvad du måtte mene om Moses Hansen, burde du vel have så
> megen pli, at du kan kalde ham ved hans rette navn. Jeg kalder jo heller
> ikke dig for Anders And vel

Jeg har aldrig heddet Anders And.

Mogens Hansen er _døbt_ Mogens Hansen. At han lider af profetisk
storhedsvanvid og har taget navneforandring til Moses efter den
gammeltestamentlige profet er hans eget problem.

> [...]
> lige frem mener *Det giver ingen mening at besvare et sådant spørgsmål
> med et ja eller et nej!*, så var det det jeg bad dig om, og dit svar er

Mit svar er - ud fra de forudsætninger du så naivt og firkantet opstiller -
faktisk snarere: Ja!

> [...]
> starte en ørkesløs diskussion om dette emne. Enhver ved hvad der står
> i Bibelen om Israel, og så må man jo så fortolke det som man vil.

Hvorved består min fejltagelse? Vil du ikke godt forklare mig det?

Jeg er simpelt hen bare skeptisk at moderne militant-zionistiske jøder som
Ariel Sharon åbenbart nyder en enorm goodwill blandt vestlige kristne ud fra
en sær blanding af Holocaust-komplekser og sjovt nok også en manglende
respekt for at jøder netop _stadig_ er jøder og ALDELES ikke betragter Jesus
af Nazareth som deres Konge eller Messias, selv om VI mener at Han er det.

Anders Peter Johnsen

Fra : Niels

Dato : 07-11-02 14:50

> Mogens Hansen er _døbt_ Mogens Hansen. At han lider af profetisk
> storhedsvanvid og har taget navneforandring til Moses efter den
> gammeltestamentlige profet er hans eget problem.

Jeg er døbt med efternavnet "Pedersen", men da dette er en massebetegnelse,
smed jeg Pedersen væk for 20 år siden og beholdt mit mellemnavn, som var
"Steg"..

Hvis du foretager en søgning i folkeregisteret på "Niels Steg Pedersen"
findes han ikke, og søger du på mit cpr. nr. kommer mit navn frem som er
Niels Steg.

Hvis du vedblev med f. eks. at kalde mig "Pedersen" ville jeg tænke om dig,
at du ikke har meget mellem ørene, og derfor ignorere dine indlæg.. Jeg har
faktisk i længere tid ikke taget dig alvorligt p.g.a. dit barnlige pjat med
Moses Hansens navn.. og gør det nok også i fremtiden.

Og det er såmænd bare sådan det er.

Niels

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 07-11-02 17:00

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Antisemitismen længe leve.
Se mit svar til Andreas hvis du gider.

Jeg har ikke mere tid idag.

Ernst

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 17:32

> Antisemitismen længe leve.
> Se mit svar til Andreas hvis du gider.

Når du beskylder nogen for en så alvorlig anklage, vil du så ikke
venligst vise præcis hvori det antisemitistiske i Anders' indlæg
består i?

At man ikke betragter alt hvad Israelerne foretager sig at voldelige
og terrorlignende handlinger som en Guds velsignelse og opfyldelse af
profetier, gør da ingen til at være antisemitter på nogen måde!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-02 02:36

> [...]
>
> Når du beskylder nogen for en så alvorlig anklage, vil du så ikke
> venligst vise præcis hvori det antisemitistiske i Anders' indlæg

Øj, jeg takker for at du ser min pointe! Hold da k*ft, Andreas, vi er for en
gangs skyld ret enige!

Det historiske kristne "mindreværdskompleks" over for jøder var NETOP med
til at skabe den ekstreme antisemitisme, som jøderne engang har lidt under,
men som jøderne netop idag - og jeg er ked af at sige det - lukrerer
åbenlyst på. Forvirrede kristne støtter jøderne i IKKE at omvende sig!
Hvad blev der af Kristendommen?

Hvor er Jesus henne?

> At man ikke betragter alt hvad Israelerne foretager sig at voldelige
> og terrorlignende handlinger som en Guds velsignelse og opfyldelse af
> profetier, gør da ingen til at være antisemitter på nogen måde!

"Jojo, du går HELT sikkert ind for jødeudryddelse a la Holocaust ved at være
så profan blot at _betvivle_ jødernes _Gudgivne RET_ til Tempelbjerget!"

Hallooooooo! Må man lige have lov at være zionist-skeptisk kristen i dette
forum UDEN at blive stemplet som "nazist"?

Jeg hader ikke jøder. Jeg mener bare at de lever på en løgn, som de desværre
har held til at bilde andre - især kristne - ind.

Anders Peter Johnsen

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-02 14:56

> Jeg kan ikke se sammenhængen mellem Gud og Israel? Du mener altså at hvis
> man er kritisk overfor Sharon, så straffer Gud een?

Jeg siger ikke lige det

Zec 2:8 (2:12) Thi så siger Hærskarers HERRE, hvis Herlighed sendte mig til
Folkene, der hærger eder: Den, som rører eder, rører min Øjesten.

Vi i Danmark er heldige, at vi hjalp jøderne i 2 verdenskrig. Derfor vil Gud
velsigne, når man hjælper hans ejendomsfolk

> [...]

Det lugter af at være en slem gang fejlagtige
> herlighedsteologiske forudsætninger, du og disse afrikanere bygger deres

Du ved da vist heller ikke selv hvad du skriver (laugh)

> [...]
blev
> de sure og korsfæstede Ham, men det har du måske fuldstændig svedt ud?

Gud har ikke svigtet hans løfter til Israel, eller forkastet dem som land

> Jeg skylder ikke jøderne andet end almindelig medmenneskelig respekt. Også
> selvom jeg strengt taget må betragte dem som anti-kristne i den
oprindelige
> Johannæiske definition.

Vi skal bede for Jerusalems fred, derfor er det i vores interesse at have
den samme holdning til Israel som Gud har, da han vil føre sine løfter
igennem som svar på bøn. profetierne går i opfyldelse som et resultat af
vores samarbejde med Gud i bøn.

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 16:04

> profetierne går i opfyldelse som et resultat af
> vores samarbejde med Gud i bøn.

Og derfor skal vi ikke forkynde frelse gennem Jesus for jøderne men
meget mere forsyne Sharons kanoner med kugler?

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-02 17:19

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote in message
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og derfor skal vi ikke forkynde frelse gennem Jesus for jøderne men
> meget mere forsyne Sharons kanoner med kugler?

Det er ikke det jeg siger, jeg siger at Gud har en profetisk plan for
Israel, jeg siger ikke at det de gør er rigtigt

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 17:32

> Det er ikke det jeg siger, jeg siger at Gud har en profetisk plan
> for Israel, jeg siger ikke at det de gør er rigtigt

Så må jeg bede dig forklare dig lidt tydeligere, for du siger at det
der sker i, og med, Israel er en opfyldelse af Guds plan, - er det så
ikke, ifølge din opfattelse, en del af Guds plan at Sharon skal
beordre kanoner affyret mod stenkastende børn og unge? Og når det er
et led i Guds plan som opfyldelse af hans profetier, har vi så ikke
som kristne pligt til at forsyne Sharons kanoner med kugler så han kan
massakrere endnu flere børn og unge som kanonføde?

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-02 18:48

> [...]
> som kristne pligt til at forsyne Sharons kanoner med kugler så han kan
> massakrere endnu flere børn og unge som kanonføde?

Kære Andreas

Jeg holder meget af dig, men du skal lige læse det hele jeg skriver, hvad
Israel gør og hvad Gud vil, det er ikke på nuværende tidspunkt foreneligt,
Gud går hend imod at lade hans profetiske ord gå i opfyldelse

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 19:40

> Gud går hend imod at lade hans profetiske ord gå i opfyldelse

Så Sharons kanoner og kugler mod børn er altså begyndelsen, opstarten,
på opfyldelsen af Guds profetier?

Jeg tror du ville have godt af at læse denne artikel:
http://www.apologeten.no/artikler/apologeten_2002-2-2.htm

Så kan vi fortsætte en konstruktiv debat efterfølgende.

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-02 21:18

> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så Sharons kanoner og kugler mod børn er altså begyndelsen, opstarten,
> på opfyldelsen af Guds profetier?

Det er jo det jeg ikke siger,

> [...]

> http://www.apologeten.no/artikler/apologeten_2002-2-2.htm
>
> Så kan vi fortsætte en konstruktiv debat efterfølgende.

Jeg syntes ikke at han skriver noget som overbeviser mig ud fra skriften.

Du skal prøve at høre følgende prædikener

http://www.khouse.org/mp3/download/#daniel70

Du skal især høre efter hvor han kommer frem til at fra dekretet om at
genopbygge Jerusalem til at Messias kom til Jerusalem palmesøndag, gik de 69
åruger i stå.

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-02 22:46

Du kan også læse en bog som hedder The Coming Prince
af Sir Robert Anderson
http://www.whatsaiththescripture.com/Voice/The.Coming.Prince.html

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 23:42

> Du kan også læse en bog som hedder The Coming Prince
> af Sir Robert Anderson

Mine engelskkundskaber er ikke så gode at jeg formår at læse en hel
bog på engelsk! Kom med noget dansk/norsk/svensk materiale i stedet,
så skal jeg gerne læse side op og side ned

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 23:43

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> http://www.khouse.org/mp3/download/#daniel70
>
> Du skal især høre efter hvor han kommer frem til at fra dekretet
> om at genopbygge Jerusalem til at Messias kom til Jerusalem
>palmesøndag, gik de 69 åruger i stå.

Jamen den måde at udlægge profetien på er jo manipulation af værste
karakter! Der er jo intet i den type udlægning der hverken passer med
den bibelske tekst eller de faktiske historiske begivenheder der har
fundet sted!

Selv om mine engelskkundskaber ikke er for gode, var der dog masser at
hente om denne besynderlige udlægning fra det pdf-dokument der også
var linket til.

Jeg vil prøve om jeg i morgen kan nå at skrive om hvorfor året 445
f.kr. ikke passer med profetien og de historiske faktiske
begivenheder.

Den der dispensationistiske idé med at "tiden" sættes i
stå den holder jo ikke en meter, for det vil betyde at der findes én
frelsesvej for jøder og en helt anden frelsesvej for kristne! - Læs
Ap.g. 4, 12!

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 13:24

> [...]
> stå den holder jo ikke en meter, for det vil betyde at der findes én
> frelsesvej for jøder og en helt anden frelsesvej for kristne! - Læs

Du har jo ikke forstået det som dispensationen handler om. Gud har en
frelses vej, Jesus.

Det siger dispensationen jo også

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 10:16

> [...]

> Du skal især høre efter hvor han kommer frem til at fra dekretet
> om at genopbygge Jerusalem til at Messias kom til Jerusalem

Jeg lovede at sende noget vedrørende de 70 åruger fra Dan. kap 9:

Der er i alt i Bibelen omtalt fire dekreter om genopbyggelse af
Jerusalem og Templer, og vi vil nu forsøge at finde ud af hvilken der
opfylder de krav der bliver stillet i profetien, og ligeledes finde
frem til hvilket årstal, dette dekret blev udstedt.

1.) Det første dekret finder vi i Ezra 1,2-4. Dette dekret blev
udstedt af perserkongen Kyrus i hans 1. regeringsår år 537 f.Kr., og
handlede om genopbygningen af Templet.

2.) Det andet dekret finder vi i Ezra 6, 1-12. Dareios gøres
opmærksom på det tidligere dekret udstedt af Kyros, og Dareios
stadfæster i året 520 f.Kr. det dekret der allerede tidligere var
udsted af Kyros. Dareios' Dekret er en stadfæstelse af Kyros' dekret,
og giver hverken flere eller mindre beføjelser, end dem Kyros havde
givet.

3.) Det tredje Dekret finder vi i Ezra 7,11-26 og blev udstedt af
Artaxerxes i sit 7. regeringsår i 457 f.Kr. Dette dekret modsvarer
fuldt ud alle profetiens forudsætninger, idet der gives tilladelse
til, ikke blot at genopbygge Jerusalem og Templet, men at indføre
fuldt selvstyre med egne verdslige og religiøse love. Altså en fuld
genoprettelse af alle en stats funktioner.

4.) Det fjerde dekret finder vi i Neh. 2,1-8 og blev ligeledes
udsted af Artaxerxes i sit 20. regeringsår i 444 f.Kr. Dette dekret er
egentlig slet ikke et dekret, men udelukkende fuldmagtsbreve fra
kongen til Nehemias om at han har bemyndigelse til at gennemføre det
dekret, der allerede 13 år tidligere var udstedt.

De to første dekreter opfylder slet ikke de forudsætninger der
opstilles for os i Dan. 9,25, hvorfor vi hurtigt kan konkludere, at
ingen af disse to kan danne baggrund for afgørelse af hvornår de
tidsperioder, vi her studerer, tager deres begyndelse.

De dekreter vi herefter har tilbage at studere nærmere, er de to
dekreter udsted af Artaxerxes i hans 7. og 20. regeringsår, hvilket er
henholdsvis år 457 f.Kr. og år 444 f.kr.

Ved dekretet fra år 457 f.Kr. lader Artaxerxes den Langhårede i sit 7.
regeringsår til Ezra befale, at man skulle drage op til Jerusalem,
både Ezra selv og så mange af hans folk, som havde lyst til at drage
med. Samtidig med befalingen stilles de kongelige skatkamre til hans
uindskrænkede rådighed, så han både kan udsmykke templet, skaffe
ofringer til tempeltjenesten, og gøre hvad andet han måtte finde for
passende.

Dekretet bemyndigede ham også til at fastsætte love, indsætte
øvrighedspersoner og dommere, og at straffe forbrydere, endog med
dødsstraf. Med andre ord: Ezra fik bemyndigelse til at genindføre den
jødiske stat, den borgerlige såvel som den kirkelige, i
overensstemmelse med Guds lov og jødefolkets gamle skikke.
Inspirationen har fundet det formålstjenligt at bevare denne befaling
i mindet, hvorfor en fuldstændig og omhyggelig afskrift af den findes
i Ezra's Bog's syvende kapitel.

Tretten år senere, i den samme konges 20. regeringsår, i år 444 f.Kr.,
anmodede Nehemias kongen, og fik tilladelse til at drage op til
Jerusalem (Neh. 2). Han fik lov til at rejse, men der foreligger ikke
noget bevis for at dette var andet end en mundtlig rejsetilladelse til
Nehemias. Den angik ham alene! Der siges intet om, at andre skulle
drage med ham.

Kongen spurgte ham hvor længe hans rejse skulle vare, og hvornår han
forventede at komme tilbage. Han fik fuldmagtsskrivelser med til
landshøvdingerne hinsides floden, ifølge hvilke Nehemias var
befuldmægtiget til at modtage den hjælp måtte have brug for fra disse
landshøvdinger.

Endvidere havde han en befaling til opsynsmanden over kongens skove,
at han skulle levere tømmer til bjælker osv. Ved sin ankomst til
Jerusalem fandt Nehemias de øverste og præsterne og det øvrige af
folket i fuld gang med at genopbygge Jerusalem (Neh. 2,16). Alle disse
arbejdede naturligvis ifølge den til Ezra 13 år tidligere givne
befaling. Endelig fuldførte Nehemias efter sin ankomst til Jerusalem,
det arbejde, han var kommet for at fuldføre, i løbet af blot 52 dage
(Neh. 6,15).

Hvilken af disse to befalinger, den til Ezra i år 457 f.Kr. eller den
til Nehemias i år 444 f.Kr., er det så der bliver kaldt for "
befalingen til Jerusalems genopbyggelse", og fra hvilket tidspunkt de
70 åruger skal regnes?

1.) Den tilladelse der blev givet til Nehemias kan næppe kaldes en "
befaling", idet kongelige befalinger i det persiske rige skulle være
affattet skriftligt og være undertegnet af regenten (Dan. 6,8). Ezra
fik et sådant skriftligt, underskrevet dokument, men det gjorde
Nehemias ikke - han fik kun en mundtlig rejsetilladelse fra kongen.

Hvis man vil hævde, at de breve han fik med i virkeligheden var
befalinger, så jo, så var de nok udfærdiget skriftlig og med regentens
undertegning, - men de var ikke til Nehemias, men til "
landshøvdingerne hinsides floden". Desuden var der jo så heller ikke
tale om "befalingen (ental) om at genopbygge", men en hel række af
befalinger!

2.) Anledningen til at Nehemias ansøgte kongen om rejsetilladelse til
at rejse op til Jerusalem var, at nogle folk, der var vendt tilbage
fra Jerusalem, fortalte Nehemias, at folket ude i Judæa led stor nød
og foragt, at Jerusalems mure var nedbrudte, og at dets porte var
afbrændte (Neh. Kap. 1).

Hvis arbejde var disse mure? - De var selvfølgelig Ezra og hans
rejsefællers værk. Man kan end ikke et øjeblik få sig selv til at tro,
at man som en nyhed ville fortælle Nehemias om Jerusalems totale
ødelæggelse ca. 145 år tidligere! Heller ikke at han ville have
betragtet denne ødelæggelse for 145 år siden, som en NY ulykke for
byen, hvorved han på ny ville bryde ud i dyb bekymring!

En befaling, der gav myndighed til at bygge disse myre, måtte være
gået forud for den rejsetilladelse som Nehemias fik. Og det arbejde
der var blevet igangsat ved denne tidligere befaling, måtte være
blevet stoppet eller hindret i sin fuldførelse. Og det var således
disse forhindringer, Nehemias ønskede at få ryddet af vejen.

3.) Skulle der stadig være nogen der måtte ønske at påstå, at
Nehemias' hverv måtte være en befaling, fordi hensigten med hans
forehavende var, at han ville bygge byen, er det tilstrækkeligt, som
nævnt ovenfor, at pointere: Portene og murene var blevet genopført før
Nehemias drog til Jerusalem. Desuden blev det bygningsarbejde, han
drog af sted for at fuldføre, tilendebragt på kun 52 dage, - og ifølge
profetien skulle dette arbejde tage 49 år (7 uger af år, åruger).

4.) Nehemias fik ingen beføjelser, som ikke allerede tidligere var
blevet givet til Ezra. Beføjelserne til Ezra opfylder alle formalia
til et persisk dekret, og disse vilkår og beføjelser var langt mere
omfattende, end den rejsetilladelse der blev udstedt til Nehemias.

5.) Af Ezra's bøn, således som den er gengivet i Ezra 9,9, er det
endvidere klart, at han anså sig selv som fuldt bemyndiget til at
genopføre byen og dens mure. Det er endvidere klart, at han opfattede
de profetier, der betingelsesvis angik Juda rige, som værende
opfyldte. Dette fremgår tydeligt at bønnens slutningsord: "Skulle vi
da atter bryde dine bud og indgå svogerskab med folk, der øver sådanne
vederstyggeligheder? Skulle du ikke vredes på os, indtil det var forbi
med os, så der hverken blev nogen reddet eller undsluppet?".

Konklusionen på denne lille undersøgelse må blive, at det er den til
Ezra i år 457 f.Kr. udstedte befaling og bemyndigelse, der er gældende
som udgangspunkt for starttidspunktet på de 70 uger af år (åruger).

Vi får således, at de 490 år (de 70 åruger) når frem til år 34 e.Kr.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 11:17

> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [ ... ]
>
> Jeg lovede at sende noget vedrørende de 70 åruger fra Dan. kap 9:

Og her har jeg lagt en foreløbig side ud med mange flere oplysninger
og fakta, der klar vil vise at dispensations-teologernes udlægning af
de 70 åruger slet ikke på nogen måde kan passe med den bibelske tekst:

http://sdanet.dk/profet-daniel.htm

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 13:26

> [...]
> og fakta, der klar vil vise at dispensations-teologernes udlægning af
> de 70 åruger slet ikke på nogen måde kan passe med den bibelske tekst:

Jeg skal nok læse dit hvis du læser denne
http://home.no/oeindergaard/artikler/OskarSkarsauneogdispensasjonalismen.htm

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 15:14

>teologernes udlægning af de 70 åruger slet ikke på nogen
> måde kan passe med den bibelske tekst:

> Jeg skal nok læse dit hvis du læser denne

<http://home.no/oeindergaard/artikler/OskarSkarsauneogdispensasjonalis
smen.html>

Nu har jeg læst dette, og det er så heller ikke første gang jeg læser
det. Indergaard kommer jo kun med nogle svævende forklarende
postulater, som jo egentlig slet ikke forholder sig til det den
dygtige Oskar Skarsaune fremfører. Indergaard har da i al fald ikke
her bragt noget frem der kan tilbagevise Skarsuanes argumenter mod
dispensationisterne og deres flyvske idéer om at der findes mange
forskellige frelsesveje alt afhængig af hvilken tidsperiode vi
befinder os i.

Indergaard tager jo også selv afstand fra den egentlige
dispensationsteologi og giver udtryk for at han har udviklet lidt af
sin egen. Disse forskellige former for dispensationsteorier kan jeg
ikke rigtig se har nogen holdepunkter i de bibelske skrifter, men er
for mig at se et krampagtigt forsøg på at forsvare den besynderlige
bortrykkelses- og jødetrængselsteorier de opererer med.

Hvorfor gør lige veje krogede, er der et gammelt ord der siger. Meget
af alt det dispensationisterne bygger på kan i stor udstrækning
sammenlignes med en del træk fra gnosticismen, nemlig at der skal en
særlig "indsigt" til for at kunne forstå denne lære. Kun de
"indviede", de der er udstyret med særlige åndelige gaver, kan fatte
og forstå.

Jesus siger jo at vi skal blive som børn, - Den bibelske lære er slet
ikke så indviklet som mange vil gøre den til, for så ville man jo ikke
kunne fatte og forstå det med et barns sind.

Men giv dig god tid til at læse, og sætte dig ind i argumentationen i
artiklen: http://sdanet.dk/profet-daniel.htm så er jeg sikker på at du
ikke længere vil falde for dispensationisternes "snedigt opfundne
fabler"!

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 15:21

> [...]
> artiklen: http://sdanet.dk/profet-daniel.htm så er jeg sikker på at du
> ikke længere vil falde for dispensationisternes "snedigt opfundne

Jeg har læst den, men finder ikke at være overbevist om det du skriver

Jeg tror aldrig at vi bliver enige, vi kan kun sige til Gud, giv mig
åbenbarelse af dit ord, så jeg forstår det som det ret er. Vi kan godt sige
at vi skal være åbne for Gud og ikke holde os til vores egen forståelse, for
hvad nu hvis vi ikke har forstået det? hvad så?

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 16:08

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
>
> Jeg tror aldrig at vi bliver enige, vi kan kun sige til Gud, giv mig
> åbenbarelse af dit ord, så jeg forstår det som det ret er.

Hvis du virkelig er indstillet på at Gud skal åbenbare sit ords
sandhed for dig, så vil jeg stærkt anbefale dig endnu engang grundigt
at læse både http://sdanet.dk/profet-daniel.htm og især msgid:

Den sidste indeholder en meget præcis gennemgang af hvorfor perioden
*IKKE* kan starte årstallet 445 f.Kr. og derfor heller *IKKE* passer
med profetien.

Prøv om du er i stand til at afvise de meget _velunderbyggede_ og
_stærke_ argumenter for at perioden starter i kong Artaxerxes 7.
regeringsår i året 457 f.Kr.

Endvidere mangler du at påvise helt præcist ud fra hvilke tekster i
Daniel kapitel 9 (eller andre tekster) der giver en klar instruktion
af at perioden på 70 "uger af år" (490 år afskåret og afmålt) der var
tildelt jødefolket, skal opdeles i flere perioder.

Kan der ikke fremføres tilstrækkeligt tungtvejende argumenter for at
det skal være året 445 f.Kr. der skal danne udgangspunkt, og kan der
ej heller føres tilsvarende for at perioden skal opdeles, da holder
dispensationisternes teorier herom heller ikke.

Når man vil påberåbe sig en tolkning der afviger så radikalt fra en
ligefrem læsning af teksterne, da må der også skulle præsenteres
tilsvarende meget stærke og velunderbyggede argumenter derfor.

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Niels

Dato : 08-11-02 18:17

> [...]
>
> Hvis du virkelig er indstillet på at Gud skal åbenbare sit ords
> sandhed for dig, så vil jeg stærkt anbefale dig endnu engang grundigt

Sidestiller du dine konklussioner med Guds åbenbarelse af ordet?

Niels

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 18:30

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev:

[ ... ]

> Sidestiller du dine konklussioner med Guds åbenbarelse af ordet?

Absolut nej, på ingen måde! Men jeg tror på at Guds åbenbaringer også
arbejder gennem vores fornuft og logik. Og jeg tror ikke på at Gud
åbenbarer os en forståelse af Skriften som er i direkte strid med den
i Skriften skrevne tekst!

Det nytter jo ikke noget at vi tager Bibelen i hånden, lukker øjnene
og siger til Gud at nu må han bare åbenbare for mig hvad der står i
Bibelen, så tror jeg man er på vildspor.

Bibelen selv lærer os jo klart og tydeligt at vi skal studere de
Hellige Skrifter meget grundigt, se f.eks. Ap.g. 17, 11.

Og her i dette aktuelle tilfælde er der fremlagt meget stærke
argumenter og velunderbyggede fakta der viser at perioden på de 70
"uger af år" ikke kan begynde i året 445 f.Kr., men at det eneste der
passer med de bibelske og historiske fakta er kong Artaxerxes 7.
regeringsår i året 457 f.Kr.

Det eneste "argument" imod dette jeg hidtil er blevet præsenteret for,
er at det tror jeg ikke på! Og et sådant argument kan jo ikke rigtig
bruges til noget seriøst.

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-11-02 11:20

> [...]
>
> Prøv om du er i stand til at afvise de meget _velunderbyggede_ og
> _stærke_ argumenter for at perioden starter i kong Artaxerxes 7.

Cyrus 537 bc.

Ezr 1:1 Og i Perserkongen Kyros's første Regeringsår vakte HERREN, for at
hans Ord gennem Jeremias's Mund kunde opfyldes, Perserkongen Kyros's Ånd, så
han lod følgende udråbe i hele sit Rige og desuden kundgøre ved en
Skrivelse:
Ezr 1:2 Perserkongen, Kyros gør vitterligt: Alle Jordens Riger har HERREN,
Himmelens Gud, givet mig; og han har pålagt mig at bygge ham et Hus i
Jerusalem i Juda.
Ezr 1:3 Hvem iblandt eder, der hører til hans Folk, med ham være hans Gud,
og han drage op til Jerusalem i Juda og bygge HERRENs, Israels Guds, Hus;
han er den Gud, som bor i Jerusalem;
Ezr 1:4 og alle Steder, hvor de tiloversblevne bor som fremmede, skal
Beboerne støtte dem med Sølv, Guld, Heste og Kvæg, bortset fra de frivillige
Gaver til Guds Hus i Jerusalem.

for at bygge Guds tempel

Darius

Ezr 6:1 Så gave Kong Darius Befaling til at se efter i Skatkammeret, hvor
man i Babel gemte Dokumenterne;
Ezr 6:2 og man fandt da i Borgen i Ameta i Landsdelen Medien en Skriftrulle,
hvori der stod: "Til Ihukommelse.
Ezr 6:3 I sit første Regeringsår udstedte Kong Kyros følgende Befaling:
Gudsbuset i Jerusalem skal genopbygges, for at man der kan ofre Slagtofre og
frembære Guds Ildofre; det skal være tresindstyve Alen højt og tresindstyve
Alen bredt
Ezr 6:4 med tre Lag Kvadersten og eet Lag Bjælker; Omkostningerne udredes af
Kongens Hus.
Ezr 6:5 Desuden skal Gudshusets Guld- og Sølvkar, som Nebukadnezar borttog
fra Helligdommen i Jerusalem og førte til Babel, gives tilbage, og de skal
bringes tilbage til deres Plads i Helligdommen i Jerusalem, og du skal sætte
dem ind i Gudshuset!

Ezr 6:8 Og hermed giver jeg Påbud om, hvorledes I skal stille eder over for
disse Jødernes Ældste med Hensyn til Opførelsen af dette Gudshus: Af Kongens
Skatteindtægter fra Landene hinsides Floden skal Omkostningerne nøjagtigt
udredes til disse Mænd, og det ufortøvet;

Ezr 6:12 Og den Gud, der har ladet sit Navn bo der, han slå enhver Kon ge og
ethvert Folk til Jorden, som rækker Hånden ud for at over træde denne
Forordning og øde lægge dette Gudshus i Jerusalem. Jeg, Darius, giver dette
Påbud; lad det blive nøje udført!

Artaxerxes 458 bc

Ezr 7:11 Dette er en Afskrift, af den Skrivelse, Kong Artaxerxes medgav
Præsten Ezra den Skriftlærde, den skriftlærde Kender af Bøgerne med HERRENs
Bud og Anordninger til Israel:
Ezr 7:12 Artaxerxes, Kongernes Konge, til Præsten Ezra, den skriftlærde
Kender af Himmelens Guds Lov, og så videre:
Ezr 7:13 Hermed giver jeg Tilladelse til, at enhver af Israels Folk og dets
Præster og Leviter i mit Rige, der er til Sinds at drage til Jerusalem, må
drage med dig,
Ezr 7:14 al den Stund du af Kongen og hans syv Rådgivere sendes for at
undersøge Forholdene i Judæa og Jerusalem på Grundlag af din Guds Lov, som
er i din Hånd,
Ezr 7:15 og for at bringe det Sølv og Guld derhen, som Kongen og hans
Rådgivere frivilligt har givet Israels Gud, hvis Bolig er i Jerusalem,
Ezr 7:16 og alt det Sølv og Guld, som du får rundt om i Landsdelen Babel,
tillige med de frivillige Gaver fra Folket og Præsterne, der giver
frivillige Gaver til deres Guds Hus i Jerusalem.
Ezr 7:17 Derfor skal du samvittighedstuldt for disse Penge købe Tyre, Vædre
og Lam med tilhørende Afgrøde- og Drikofre og ofre dem på Alteret i eders
Guds Hus i Jerusalem;
Ezr 7:18 og hvad du og dine Brødre finder for godt at gøre med det Sølv og
Guld, der bliver tilovers, det må I gøre efter eders Guds Vilje.
Ezr 7:19 De Kar, der skænkes dig til Tjenesten i din Guds Hus, skal du
afgive og stille for Israels Guds Åsyn i Jerusalem.
Ezr 7:20 Og de andre nødvendige Udgifter til din Guds Hus, som det tilfalder
dig at udrede, må du udrede af det kongelige Skatkammer.
Ezr 7:21 Jeg, Kong Artaxerxes, giver hermed den Befaling til alle Skatmestre
hinsides Floden: Alt, hvad Præsten Ezra, den skriftlærde Kender af Himmelens
Guds Lov, kræver af eder, skal nøjagtigt ydes
Ezr 7:22 indtil 100 Sølvtalenter, 100 Kor Hvede, 100 Bat Vin, 100 Bat Olie
og Salt i ubegrænset Mængde.
Ezr 7:23 Alt, hvad der er påbudt af Himmelens Gud, skal punktligt ydes til
Himmelens Guds Hus, at der ikke skal komme Vrede over Kongens og hans
Sønners Rige.
Ezr 7:24 Og det være eder kundgjort, at ingen har Ret til at pålægge nogen
af Præsterne, Leviterne, Tempelsangerne, Dørvogterne, Tempeltrællene eller
overhovedet nogen, der er sysselsat ved dette Guds Hus, Skat, Afgift eller
Skyld!
Ezr 7:25 Men du, Ezra, skal i Kraft af Guds Visdom, som er i din Hånd,
indsætte Dommere og Retsbetjente til at dømme alt Folket hinsides Floden,
alle dem, som kender, din Guds Lov; og hvem der ikke kender den, skal I
undervise deri.
Ezr 7:26 Og enhver, der ikke handler efter din Guds Lov og Kongens Lov, over
ham skal der samvittighedsfuldt fældes Dom, være sig til Død,
Landsforvisning, Pengebøde eller Fængsel.

Opbygning af templet

Artaqxerxes 445 bc

Neh 2:5 og jeg sagde til Kongen: "Hvis Kongen synes, og hvis din Tjener er
dig til Behag, beder jeg om, at du vil lade mig rejse til Juda, til den By,
hvor mine Fædres Grave er, og lade mig bygge den op igen!
Neh 2:6 Da sagde Kongen til mig, medens Dronningen sad ved hans Side: "Hvor
længe vil den Rejse vare, og hvornår kan du vende tilbage? Og da Kongen
således fandt for godt at lade mig rejse, opgav jeg ham en Tid.
Neh 2:7 Og jeg sagde til Kongen: Hvis Kongen synes, så lad mig få Breve med
til Statholderne hinsides Floden, så de lader mig drage videre, til jeg når
Juda,
Neh 2:8 og et Brev til Asaf, Opsynsmanden.over den kongelige Skov, at han
skal give mig Træ til Bjælkeværket i Tempelborgens Porte og til Byens Mur og
det Hus, jeg tager ind i! Det gav Kongen mig, eftersom min Guds gode Hånd
var over mig.

Neh 2:17 Men nu sagde jeg til dem: I ser den Ulykke, vi er i, hvorledes
Jerusalem er ødelagt og Portene opbrændt; kom derforog lad os opbygge
Jerusalems Mur, så vi ikke mere skal være til Spot!
Neh 2:18 Og da jeg fortalte dem, hvorledes min Guds gode Hånd havde været
over mig, og om de Ord, Kongen havde talt til mig, sagde de: Lad os gøre os
rede og bygge! Og de tog sig sammen til det gode Værk.

Opbygning af Jerusalem

> [...]
> af at perioden på 70 "uger af år" (490 år afskåret og afmålt) der var
> tildelt jødefolket, skal opdeles i flere perioder.

Dan 9:26 Men efter de to og tresindstyve Uger skal en Salvet bortryddes uden
Dom, og Byen og Helligdommen skal ødelægges tillige med en Fyrste. Og Enden
kommer med Oversvømmelse, og indtil Enden skal der være Krig, den fastsatte
Ødelæggelse.

Her tales der om tiden fra Jesus til den sidste uge

Dan 9:27 Og pagten skal ophæves for de mange i een Uge, og i Ugens sidste
Halvdel skal Slagtoffer og Afgrødeoffer ophøre, og Ødelæggelsens
Vederstyggelighed skal sættes på det hellige Sted, indtil den fastsatte
Undergang udøser sig over Ødelæggeren.

Læs dette

og Lukas 21, hvor der står om hvad Jøderne skal igennem
Rev 12:1 Og et stort Tegn blev set i Himmelen: en Kvinde, iklædt Solen og
med Månen under sine Fødder og en Krans af tolv Stjerner på sit Hoved.
Rev 12:2 Og hun var frugtsommelig og skreg i Barnsnød, under Fødselsveer.
Rev 12:3 Og et andet Tegn blev set i Himmelen, og se, der var en stor,
ildrød Drage, som havde syv Hoveder og ti Horn og på sine Hoveder syv
Kroner.
Rev 12:4 Og dens Hale drog Tredjedelen af Himmelens Stjerner med sig og
kastede dem på Jorden. Og Dragen stod foran Kvinden, som skulde føde, for at
sluge hendes Barn, når hun havde født det.
Rev 12:5 Og hun fødte et Drengebarn, som skal vogte alle Folkeslagene med en
Jernstav; og hendes Barn blev bortrykket til Gud og til hans Trone.

Her kommer de 3.5 år som står om i Daniel 9.27

Rev 12:6 Og Kvinden flyede ud i Ørkenen,hvor hun har et Sted beredt fra Gud,
for at man skal ernære hende der eet Tusinde, to Hundrede og tresindstyve
Dage.
Rev 12:7 Og der blev en Kamp i Himmelen: Mikael og hans Engle gave sig til
at kæmpe imod Dragen, og Dragen kæmpede og dens Engle.
Rev 12:8 Men de magtede det ikke, og deres Sted fandtes ikke mere i
Himmelen.
Rev 12:9 Og den store Drage blev nedstyrtet; den gamle Slange, som kaldes
Djævelen og Satan, som forfører den hele Verden, blev nedstyrtet på Jorden,
og hans Engle bleve nedstyrtede med ham.
Rev 12:10 Og jeg hørte en høj Røst i Himmelen sige: Nu er Frelsen og Kraften
og Riget blevet vor Guds, og Magten hans Salvedes; thi nedstyrtet er vore
Brødres Anklager, som anklagede dem for vor Gud Dag og Nat.
Rev 12:11 Og de have overvundet ham i Kraft af Lammets Blod og i Kraft af
deres Vidnesbyrds Ord; og de elskede ikke deres Liv, lige til Døden.
Rev 12:12 Derfor, fryder eder, I Himle, og I, som bo i dem! Ve Jorden og
Havet! thi Djævelen er nedstegen til eder og har stor Vrede, fordi han ved,
at han kun har liden Tid.
Rev 12:13 Og da Dragen så, at den var styrtet til Jorden, forfulgte den
Kvinden, som havde født Drengebarnet.
Rev 12:14 Og den støre Ørns tvende Vinger bleve givne Kvinden, for at hun
skulde flyve til Ørkenen, til sit Sted, der hvor hun næres en Tid og Tider
og en halv Tid, borte fra Slangen.
Rev 12:15 Og Slangen spyede Vand som en Flod ud af sin Mund efter Kvinden
for at bortskylle hende med Floden.
Rev 12:16 Og Jorden kom Kvinden til Hjælp; og Jorden åbnede sin Mund og
opslugte Floden, som Dragen havde udspyet af sin Mund.
Rev 12:17 Og Dragen vrededes på Kvinden og gik bort for at føre Krig imod de
øvrige af hendes Sæd, dem, som holde Guds Bud og have Jesu Vidnesbyrd.

Isa 54:7 Jeg forlod dig et lidet Øjeblik, men favner dig i stor
Barmhjertighed;
Isa 54:8 jeg skjulte i skummende Vrede et Øjeblik mit Åsyn for dig, men
forbarmer mig med evig Kærlighed, siger din Genløser, HERREN.

Hos 3:4 Thi i lang Tid skal Israeliterne vente uden Konge og Fyrste, uden
Slagtoffer og, Stenstøtte, uden Efod og Husgud.
Hos 3:5 Siden skal Israeliterne omvende sig og søge HERREN deres Gud og
David, deres Konge, og bævende komme til HERREN og hans Velsignelse i de
sidste Dage.

Her taler Gud om at Israel blev forkastet, men taget tilbage igen

Jeg kan kun sige som jeg gør, da skriften klart giver udtryk for at der er
et interval imellem Daniel 9.26 og 27

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 13:16

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> wrote in message
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

Vi får således, at de 490 år (de 70 åruger) når frem til år 34 e.Kr.

Hvad vil du så at der skulle ske i år 34?

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 14:03

> Hvad vil du så at der skulle ske i år 34?

I år 32 blev Jesus korsfæstet, som det skriftsted taler om i Daniel 9.26

[...]

Efter de 69 åruger skal de 70 uge komme, men den taler ikke om en uge lige
efter, men den uge som skal være i trængselstiden, som er til for Israel og
ikke for menigheden, da menigheden ikke skal udstå nogen straf, da Jesus
allerede har sonet deres.

Du blander det hele sammen, der er et skel imellem den 69 uge og den 70

[...]

Jeg har læst din artikkel, og jeg syntes at du kører rundt i det

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 14:07

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Halvdel skal Slagtoffer og Afgrødeoffer ophøre, og Ødelæggelsens
> Vederstyggelighed skal sættes på det hellige Sted, indtil den fastsatte

Luk 13:34 Jerusalem! Jerusalem! som ihjelslår Profeterne og stener dem, som
ere sendte til dig! hvor ofte vilde jeg samle dine Børn, ligesom en Høne
samler sine Kyllinger under Vingerne! Og I vilde ikke.
Luk 13:35 Se, eders Hus overlades til eder selv. Men jeg siger eder: I
skulle ingenlunde se mig, førend den Tid kommer, da I sige: Velsigtnet være
den, som kommer, i Herrens Navn!"

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 14:19

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message

> I år 32 blev Jesus korsfæstet, som det skriftsted taler om i Daniel 9.26

Luk 19:38 "Velsignet være Kongen, som kommer, i Herrens Navn! Fred i
Himmelen, og Ære i det højeste!"
Luk 19:39 Og nogle af Farisæerne i Skaren sagde til ham: "Mester! irettesæt
dine Disciple!"
Luk 19:40 Og han svarede og sagde til dem: "Jeg siger eder, at hvis disse
tie, skulle Stenene råbe."
Luk 19:41 Og da han kom nær til og så Staden, græd han over den og sagde:
Luk 19:42 "Vidste dog også du, ja, selv på denne din Dag, hvad der tjener
til din Fred! Men nu er det skjult for dine Øjne.
I vers 38 synger de som fulgte Jesus

Psa 118:22 Den Sten; Bygmestrene forkastede, er blevet Hovedhjørnesten.
Psa 118:23 Fra HERREN er dette kommet, det er underfuldt for vore Øjne.
Psa 118:24 Denne er Dagen, som HERREN har gjort, lad os juble og glæde os på
den!
Psa 118:25 Ak, HERRE, frels dog, ak, HERRE; lad det dog lykkes!

og farisærerne irettesatte Jesus fordi at de derved sagde at Jesus var
Messias

Din dag i vers 42 henviser Jesus til opfyldelsen af den 69 åruge på
palmesøndag

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 16:35

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Du blander det hele sammen, der er et skel imellem
> den 69 uge og den 70

Så må du vise mig hvordan man dokumenterer at der er dette skel mellem
uge 69 og uge 70!

[ ... ]
> Jeg har læst din artikkel, og jeg syntes at du kører rundt i det

Så må du gerne dokumentere hvor det er jeg "kører rundt i det"! Det er
jo ikke nok at påstå dette, du må også eftervise klart hvor denne
køren rundt foregår.

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-11-02 10:42

> [...]

Dan 9:26 Men efter de to og tresindstyve Uger skal en Salvet bortryddes uden
Dom, og Byen og Helligdommen skal ødelægges tillige med en Fyrste.

Vers 26 handler om at Jesus skulle korsfæstes

[...]

Her er der tale om den sidste uge, som er en beskrivelse af det som også
står i åbenbaringsbogen, at midt i ugen vil pagten brydes

> Så må du gerne dokumentere hvor det er jeg "kører rundt i det"! Det er
> jo ikke nok at påstå dette, du må også eftervise klart hvor denne
> køren rundt foregår.

det vil tage for meget af min tid

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 16:36

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Vi får således, at de 490 år (de 70 åruger) når frem til år 34 e.Kr.
>
> Hvad vil du så at der skulle ske i år 34?

Det fremgår tydeligt af artiklen!

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-11-02 14:28

> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]

> Det fremgår tydeligt af artiklen!

For at få det til at passe skal man jo akseptere at Jesus ikke blev
korsfæstet år 32, istedet for det bliver det jo år 25

Dan 9:25 Og du skal vide og forstå: Fra den Tid Ordet om Jerusalems
Genrejsning og Opbyggelse udgik, indtil en Salvet, en Fyrste, kommer, er der
syv Uger; og i to og tresindstyve Uger skal det genrejses og opbygges med
Torve og Gader under Tidernes Trængsel.

Her er tiden fra Neh 2

[...]

eller efter de 69 åruger, da de 7 skal være med

Den salvede som skal bortryddes er Jesus

Du skriver på din side

Vi får således, at de 490 år når frem til år 34 e.Kr., og at de 2300 år
(aftener og morgener) når frem til år 1844 e.Kr. På denne måde bliver den
profetiske tidsperiode på 2300 år, den ramme, der omkranser stort set alle
andre tidsprofetier i både Daniels Bog og i Åbenbaringen, idet denne store
lange tidsperiode rækker helt fra det persiske riges tid og helt indtil
endens tid, endens bestemte tid, - den tid der ligger umiddelbart forud for
Jesu synlige genkomst i magt, vælde og stor herlighed, når han sammen med
titusinder af engle vil komme tilsyne på Himmelens skyer.

Jeg kan ikke komme til det du skriver, da det som ske i Åbenbaringsbogens 7
uger eller år om du vil, ikke er gået i opfyldelse endnu

Ole

Fra : Vidal

Dato : 09-11-02 22:18

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3dcd0d3f$0$27059$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> For at få det til at passe skal man jo akseptere at Jesus ikke blev
> korsfæstet år 32, istedet for det bliver det jo år 25

Hvor står det, hvor gammel Jesus var, da han døde?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-11-02 23:10

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står det, hvor gammel Jesus var, da han døde?

Det står ikke nogen steder, men det er det årstal historikere og
bibelforskere har fundet frem til tror jeg

Ole

Fra : Vidal

Dato : 11-11-02 22:35

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3dcd87be$0$27020$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Det står ikke nogen steder, men det er det årstal historikere og
> bibelforskere har fundet frem til tror jeg

Jeg har set lidt på jeres diskussion og mener det er
vanskeligt at tage Jesus' alder ind som argument for noget.
Vi ved jo heller ikke om år 1 faktisk falder sammen med Jesus
fødsel, som først blev tidsfæstet og sat i relation til årstallet
flere hundrede år efter begivenheden.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ole

Dato : 13-11-02 14:12

> [...]
> Vi ved jo heller ikke om år 1 faktisk falder sammen med Jesus
> fødsel, som først blev tidsfæstet og sat i relation til årstallet

Det har heller ikke været et argument, jeg siger jo kun at i år 32
palmesøndag, gik Jesus ind i Jerusalem, og det står profeteret i bibelen

Ole

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-11-02 02:41

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> mælte sligt:

>Hvor står det, hvor gammel Jesus var, da han døde?

Man ved det ikke med sikkerhed, men hvis vi accepterer evangeliernes påstande,
er der god grund til at tro, at han var mellem 30 og 33 år. I Lukas 3,23 står
der nemlig, at Jesus var omkring 30 år, da han begyndte sit virke. Ifølge de
synoptiske evangelier varer hans virker ca. et år, hvorefter han korsfæstes,
medens det i Johannes strækker sig over tre år.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ach! Das Wagenphone ist einer... nuisance phone!"

Fra : Martin Falck

Dato : 10-11-02 21:45

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message
> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor står det, hvor gammel Jesus var, da han døde?

Der står at han var ca. 30 år gammel da han begyndte sin virksomhed ved sin
dåb.

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-02 17:26

> Zec 2:8 (2:12) Thi så siger Hærskarers HERRE, hvis Herlighed sendte mig
til
> Folkene, der hærger eder: Den, som rører eder, rører min Øjesten.

Mat 25:31 Men når Menneskesønnen kommer i sin Herlighed og alle Englene med
ham, da skal han sidde på sin Herligheds Trone.
Mat 25:32 Og alle Folkeslagene skulle samles foran ham, og han skal skille
dem fra hverandre, ligesom Hyrden skiller Fårene fra Bukkene.

Der er her tale om dommen over nationerne, hvilke af dem som skal bestå i
1000 års riget

Mat 25:33 Og han skal stille Fårene ved sin højre Side og Bukkene ved den
venstre.
Mat 25:34 Da skal Kongen sige til dem ved sin højre Side: Kommer hid. I min
Faders velsignede! arver det Rige, som har været eder beredt fra Verdens
Grundlæggelse.
Mat 25:35 Thi jeg var hungrig, og I gave mig at spise; jeg var tørstig, og I
gave mig at drikke; jeg var fremmed, og I toge mig hjem til eder;
Mat 25:36 jeg var nøgen, og I klædte mig; jeg var syg, og I besøgte mig; jeg
var i Fængsel, og I kom til mig. Mat 25:37 Da skulle de retfærdige svare ham
og sige: Herre! når så vi dig hungrig og gave dig Mad, eller tørstig og gave
dig at drikke?
Mat 25:38 Når så vi dig fremmed og toge dig hjem til os, eller nøgen og
klædte dig?
Mat 25:39 Når så vi dig syg eller i Fængsel og kom til dig?
Mat 25:40 Og Kongen skal svare og sige til dem: Sandelig, siger jeg eder:
Hvad I have gjort imod een af disse mine mindste Brødre, have I gjort imod
mig.
Mat 25:41 Da skal han også sige til dem ved den venstre Side: Går bort fra
mig, I forbandede! til den evige Ild, som er beredt Djævelen og hans Engle.
Mat 25:42 Thi jeg var hungrig, og I gave mig ikke at spise; jeg var tørstig,
og I gave mig ikke at drikke;
Mat 25:43 jeg var fremmed, og I toge mig ikke hjem til eder; jeg var nøgen,
og I klædte mig ikke; jeg var syg og i Fængsel, og I besøgte mig ikke.
Mat 25:44 Da skulle også de svare og sige: Herre! når så vi dig hungrig
eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i Fængsel og tjente
dig ikke?
Mat 25:45 Da skal han svare dem og sige: Sandelig, siger jeg eder: Hvad I
ikke have gjort imod een af disse mindste, have I heller ikke gjort imod
mig.

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 17:37

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Der er her tale om dommen over nationerne, hvilke af
>dem som skal bestå i 1000 års riget
[ ... ]

Der er nok nærmere tale om hvilke mennesker der skal arve det evige
liv og hvem der skal gå evigt fortabt!

Prøv grundigt at nærlæse versene igen et par gange og læg især mærke
til vers 41!

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-02 18:53

> [...]
> liv og hvem der skal gå evigt fortabt!
>
> Prøv grundigt at nærlæse versene igen et par gange og læg især mærke

Læs vers 31 og 32, der står folkeslag, og Gud skal dømme nationerne efter
trængselen, hvor de forskellige lande vil blive vurderet i forhold til deres
behandling af Israel.

Jeg er af den overbevisning:

1. bortrykkelse af menigheden
2. trængselen for Israel
3. jesu genkomst på oliebjerget med alle de hellige og engle
4. dom over nationerne og løn til de hellige
5. start på 1000 årsriget
6. dom over de ufrelste

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 19:40

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> [...]
> 2. trængselen for Israel
> 3. jesu genkomst på oliebjerget med alle de hellige og engle
> 4. dom over nationerne og løn til de hellige

Ja Innergård og de øvrige, der hylder dispensationsteologien, har
desværre ikke levet forgæves!

Denne lære medfører nemlig at der er udstedt dispensation til jøderne,
så de bliver frelst på deres forkastelse af Messias, hvor de kristne
bliver frelst på deres antagelse af Messias.

Jeg finder en sådan tanke helt uforenelig med Bibelen.

Men prøv lige at læse denne artikel:
http://www.apologeten.no/artikler/apologeten_2002-2-2.htm den er
ganske godt at få forstand af, og den forklarer ganske godt om
opkomsten af denne dispensationstanke, og hvor den stammer fra.

Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-02 21:21

> [...]
> så de bliver frelst på deres forkastelse af Messias, hvor de kristne
> bliver frelst på deres antagelse af Messias.

De bliver ikke frelst ved forkastelse af Messias

Ole

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 07-11-02 22:37

> De bliver ikke frelst ved forkastelse af Messias
>
> Ole

Opgiv det. Andreas, Anders og Rasmus VIL have ret. De kan eller
vil ikke forstå, at på trods af Israels ofte besynderlige optræden,
gudløse regenter, etc. etc. så ER Israel Guds øjesten og løfterne til
sit ejendomsfolk vil han holde, på trods af alt.
Ovennævnte tre herrer mener, at fordi man er pro-israelitisk, så bifalder
man alt hvad Israel gør.
Alle, også jøderne, kommer til at anerkende Jesus Kristus som Messias,
for at opnå frelsen. Det har Gud sin plan for.

Livet er for kort, dejligt til en nyttesløs, støvet diskussion om dette
emne.
Du får dem aldrig overbevist alligevel. Brug dit herlige kristne liv til at
fortælle andre om Jesus, som ikke kender vores vidunderlige Frelser.

Jeg kommer ikke med flere indlæg til denne tråd.

Gud velsigne dig og de øvrige.
Ernst

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 07-11-02 22:47

> "Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

Jeg havde ellers besluttet mig for ikke blande mig i denne debat , for den
har kørt tit her i gruppen.
Gud står fast ved sit Ord, Man bliver velsignet ved at velsigne Israel, ikke
kanonerne.
De samme skriverier for og imod Israel.
Husk at Gud ikke er en løgner, og at Bibelen er sandhed.
alt andet er bedrag velsign Israel. mere information om Israel se ind på.
http://www.ordetogisrael.dk/

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se ind på min hjemmeside.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 23:44

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Husk at Gud ikke er en løgner, og at Bibelen er sandhed.

Netop, og ifølge Bibelen er man ikke Guds ejendomsfolk på grundlag af
genetisk afstamning!

Vil du have nogle bibeltekster der understøtter dette, så sig endelig
til!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-02 02:18

> [...]
> Husk at Gud ikke er en løgner, og at Bibelen er sandhed.
> alt andet er bedrag velsign Israel. mere information om Israel se ind på.

Hvad siger Gud om Israel?

Læs Ezekiel kapitel 16:

Jerusalem, den utro kvinde
v1 "Herrens ord kom til mig: v2 Menneske, fortæl Jerusalem om dens
afskyelige handlinger, v3 og sig: Dette siger Gud Herren til Jerusalem: Du
stammer fra kana'anæernes land, og dér blev du født; din far var amorit og
din mor hittit. v4 Ved din fødsel, den dag du blev født, blev din
navlestreng ikke skåret over, du blev ikke vasket ren og gnedet med salt, og
du blev ikke lagt i svøb. v5 Ingen forbarmede sig over dig og gjorde blot
én af disse ting af medlidenhed med dig. Du blev smidt ud på marken, den dag
du blev født, fordi man kastede vrag på dig.

v6 Da jeg kom forbi og så dig ligge og sprælle i dit blod, sagde jeg til
dig, som du lå dér i dit blod: »Du skal beholde livet! v7 Jeg vil gøre dig
talrig som planterne på marken.« Du voksede op og blev stor, og du blev
kønsmoden; dine bryster blev faste, og hårvæksten voksede frem. Men du var
nøgen og bar.

v8 Da jeg kom forbi dig og så, at din tid var inde, tiden til elskov,
bredte jeg min kappe over dig og dækkede dit køn. Jeg gav dig min ed og
indgik en pagt med dig, så du blev min, siger Gud Herren. v9 Jeg vaskede
dig, skyllede blodet af dig og salvede dig med olie. v10 Jeg klædte dig i
broget tøj, gav dig sandaler af delfinskind på fødderne, bandt et skærf af
fint linned om dig og dækkede dit hoved med et finvævet slør. v11 Jeg gav
dig smykker, ringe på armene og kæde om halsen. v12 Jeg gav dig næsering og
øreringe og satte en prægtig krone på dit hoved. v13 Du smykkede dig med
guld og sølv, du var klædt i fint linned, finvævet slør og broget tøj, din
føde var finmel, honning og olie. Du blev meget smuk, du fik kongelig
værdighed. v14 Blandt folkene fik du ry for din skønhed, som var fuldendt
ved al den pragt, jeg havde iført dig, siger Gud Herren.

v15 Men i tillid til din skønhed og dit ry gav du dig til at hore. Med dit
hor overøste du enhver, der kom forbi, og du blev hans. v16 Af dine klæder
lavede du spraglede offerhøje og horede på dem. Du gik ind til ham, og du
blev hans. v17 Af de prægtige smykker af guld og sølv, som jeg havde givet
dig, lavede du figurer af mænd og horede med dem. v18 Du hyllede dem i dine
brogede klæder og satte min olie og røgelse frem til dem. v19 Den mad, jeg
havde givet dig, finmelet, olien og honningen, jeg havde givet dig at spise,
satte du frem til dem, en liflig duft. Sådan gik det for sig, siger Gud
Herren. v20 De sønner og døtre, du havde født mig, ofrede du til dem, så de
kunne spise dem. Var det ikke nok, at du horede? v21 Behøvede du også at
slagte og ofre mine sønner til dem?

v22 Mens du begik alle dine afskyelige handlinger og horede, glemte du din
ungdom, da du var nøgen og bar og lå og sprællede i dit blod. v23 Men efter
al din ondskab - ve dig, ve, siger Gud Herren - v24 byggede du dig en
forhøjning og anlagde en høj på hvert eneste torv; v25 på alle gadehjørner
byggede du din høj. Du gjorde din skønhed til noget afskyeligt, du spredte
benene for enhver, der kom forbi, og horede og horede. v26 Du horede med
dine naboer egypterne med deres store lem; du horede og horede og krænkede
mig. v27 Da løftede jeg min hånd imod dig og skar ned på de ydelser, der
tilkom dig. Jeg prisgav dig til dine fjender, filisterkvinderne, der
skammede sig over dit skamløse liv. v28 Så horede du med assyrerne, fordi
du ikke havde fået nok; du horede med dem, men fik stadig ikke nok. v29 Så
udstrakte du dit hor helt til kræmmerlandet, til Kaldæa, men heller ikke dér
fik du nok. v30 Hvor var dit hjerte sygt af begær, siger Gud Herren, når du
som en anmassende skøge gjorde alt dette, v31 byggede din forhøjning på
alle gadehjørner og anlagde din høj på hvert eneste torv. Men du var ikke
som andre skøger, for du var ligeglad med skøgeløn. v32 Når en kvinde begår
ægteskabsbrud, tager hun fremmede mænd i stedet for sin egen mand, v33 og
skøger får betaling. Du derimod giver gaver til alle dine elskere, du køber
dem til at komme til dig alle vegne fra, så du kan hore. v34 Du har det
modsat andre kvinder med dit hor. Det er ikke dig, der bliver opsøgt til
hor; men du giver skøgegaver og tager ikke selv imod skøgeløn. Sådan er du
modsat de andre.

v35 Derfor, hør Herrens ord, skøge! v36 Dette siger Gud Herren: Du
blottede dit køn under dine blødninger og horede med dine elskere og med
dine afskyelige møgguder, ligesom du dræbte de sønner, du gav dem. v37
Derfor samler jeg nu alle dine elskere, som du brændte af begær efter, både
dem, du elskede, og dem, du hadede. Jeg samler dem om dig alle vegne fra og
blotter dit køn, så de kan se dig i al din nøgenhed. v38 Så idømmer jeg dig
den straf, der gælder for kvinder, som begår ægteskabsbrud og udgyder blod;
jeg rammer dig med blod, harme og skinsyge. v39 Jeg giver dig i deres
hænder. De skal rive din forhøjning ned og jævne dine høje med jorden; de
skal rive klæderne af dig, tage dine prægtige smykker og lade dig ligge
nøgen og bar. v40 De fører en flok imod dig, de stener dig og hugger dig
ned med deres sværd; v41 de brænder dine huse ned og bringer straf over dig
for øjnene af mange kvinder. Jeg gør ende på dit hor, og du kommer ikke mere
til at give skøgegaver. v42 Min harme skal ramme dig, til min skinsyge
forsvinder, så jeg kan falde til ro og ikke mere være krænket. v43 Fordi du
glemte din ungdom og ophidsede mig med alt dette, vil jeg nu gengælde dig
din færd, siger Gud Herren; du skal ikke føje skamløshed til alle dine
afskyelige handlinger.

v44 Enhver, der bruger ordsprog, vil sige om dig: »Som mor, så datter.« v45
Du er din mors datter, hun vragede sin mand og sine sønner. Du er dine
søstres søster, de vrager deres mænd og deres sønner. Jeres mor var hittit
og jeres far amorit. v46 Samaria var din storesøster; hun og hendes døtre
boede nord for dig, og din lillesøster Sodoma og hendes døtre boede syd for
dig. v47 Du fulgte ikke i deres spor og handlede ikke afskyeligt som de.
Men det varede kun kort, så var du mere fordærvet end de i alt, hvad du
gjorde.

v48 Så sandt jeg lever, siger Gud Herren: Din søster Sodoma og hendes døtre
har ikke handlet som du og dine døtre. v49 For dette var din søster Sodomas
synd: Hun og hendes døtre levede i storhed, overflod og sorgløs tryghed, men
rakte ikke de hjælpeløse og fattige hånden. v50 De blev hovmodige og
gjorde, hvad der var afskyeligt for mig. Da jeg så det, fjernede jeg dem.

v51 Samaria syndede ikke halvt så meget som du; du handlede langt mere
afskyeligt end de. Med alle dine afskyelige handlinger lod du dine søstre
fremstå som retfærdige. v52 Bær nu selv din skændsel, hvormed du har
skaffet dine søstre oprejsning. Ved dine synder, som er mere afskyelige end
deres, fremstår de mere retfærdige end du. Skam over dig! Bær din skændsel,
der lod dine søstre fremstå som retfærdige.

v53 Jeg vender deres skæbne, Sodomas og hendes døtres skæbne tillige med
Samarias og hendes døtres skæbne. Og jeg vender din skæbne midt iblandt dem,
v54 så du må bære din skændsel og blive beskæmmet over alt det, du gjorde,
så du skaffede dem trøst. v55 Din søster Sodoma og hendes døtre skal blive,
hvad de var engang, og din søster Samaria og hendes døtre skal blive, hvad
de var engang, og du og dine døtre skal blive, hvad I var engang.

v56 Var det ikke dig, der snakkede om din søster Sodoma i din egen storheds
tid, v57 før din ondskab blev afsløret, dengang aramæerkvinderne og alle
deres naboer, filisterkvinderne, spottede dig og talte foragteligt om dig
alle vegne? v58 Din skamløshed og dine afskyelige handlinger må du selv
bære, siger Herren.

v59 Dette siger Gud Herren: Jeg gør mod dig, hvad du gjorde, da du
ringeagtede eden og brød pagten. v60 Jeg husker på min pagt med dig i din
ungdom, og jeg vil oprette en evig pagt med dig. v61 Du skal huske din færd
og blive beskæmmet, når jeg tager dine søstre, både dem, der er ældre, og
dem, der er yngre end du, og gør dem til dine døtre, skønt de ikke hørte til
pagten med mig. v62 Jeg opretter min pagt med dig. Så skal du forstå, at
jeg er Herren. v63 Når jeg tilgiver dig, skal du huske alt, hvad du har
gjort, så du skammer dig på grund af din skændsel og ikke mere åbner munden,
siger Gud Herren."

Og så har vi kapitel 22:

"

Jerusalem, blodets by
v1 Herrens ord kom til mig: v2 Du, menneske, du skal dømme, du skal dømme
blodets by! Du skal fortælle den om alle dens afskyelige handlinger. v3 Du
skal sige: Dette siger Gud Herren: Tiden er kommet for byen, der udgyder
blod i sine gader. Den fremstiller møgguder, så den bliver uren. v4 Du har
pådraget dig skyld ved det blod, du udgyder; du er blevet uren ved de
møgguder, du fremstiller. Din tid er nær, du har nået dit åremål! Derfor gør
jeg dig til spot og spe for folkene og landene; v5 både de nære og de
fjerne vil gøre nar af dig. Du bliver berygtet for urenhed, og du er fyldt
med rædsler. v6 Til dig er Israels fyrster kommet for at udgyde blod, hver
fra sin slægt. v7 De vanærer fædre og mødre i dig, mod fremmede øver de
vold, og de udnytter faderløse og enker. v8 Du ringeagter mine helliggaver
og vanhelliger mine sabbatter. v9 Handelsmænd er kommet til dig for at
udgyde blod. På bjergene holder de måltid; de handler skamløst i dig. v10
De blotter deres fars køn, de voldtager den, der er uren under sine
blødninger. v11 De handler afskyeligt med anden mands hustru, skamløst
skænder de deres svigerdøtre, de voldtager deres søster, deres egen fars
datter. v12 De lader sig bestikke til at udgyde blod. Du tager rente og
driver åger, og ved undertrykkelse skaffer du dig uretmæssig vinding fra
dine landsmænd. Men mig har du glemt, siger Gud Herren!

v13 Jeg slår hænderne sammen på grund af den uretmæssige vinding, du har
skaffet dig, og det blod, der flyder i dine gader. v14 Kan dit hjerte holde
stand, og er dine hænder stærke nok, den dag jeg gengælder dig? Jeg, Herren,
har talt, og jeg vil gøre det. v15 Jeg spreder dig blandt folkene og strør
dig ud i landene; jeg gør en ende på din urenhed. v16 For gennem dig er jeg
blevet vanæret for øjnene af folkene. Så skal du forstå, at jeg er Herren."

Dette nævnt, så tror jeg ikke at man skal lede alt for langt efter et
potentielt "Babylon" i forhold til Johannes' Åbenbaring...

Er Jerusalem virkelig "Den Hellige Stad"? Jeg tvivler stærkt.

Lige præcis DERFOR forekommer zionisme (dyrkelsen af Tempelbjerget, Zion)
mig DYBT uforståelig.

Hellere Golgatha, i så fald.

Anders Peter Johnsen

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 23:44

> [...]

> gudløse regenter, etc. etc. så ER Israel Guds øjesten og løfterne
> til sit ejendomsfolk vil han holde, på trods af alt.

Forhold dig til argumenterne der er blevet fremlagt, i stedet for det
der personfnidder!

> Ovennævnte tre herrer mener, at fordi man er pro-israelitisk, så
> bifalder man alt hvad Israel gør.

Og fordi man ikke er enige med dig kalder du straks os andre for
antisemitter, - jo det er sandelig en argumentation der rykker skal
jeg love for. Har du overvejet at ville forsøge at gå efter bolden og
ikke manden?

Jeg har fremlagt noget materiale (links til adskillige artikler -
artikler der på ingen måde er antisemitiske eller antiisraelske eller
antijødiske på nogen som helst måder), - det kunne du prøve at
forholde dig til i stedet for at spille fornærmet. Det ville klæde dig
om du ville indgå i en saglig debat om emnet i stedet for en fornærmet
tilbagevisning uden argumentation!

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-02 23:44

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> De bliver ikke frelst ved forkastelse af Messias

dispensationsteologien indebærer at jøderne bliver frelst alene ved
deres jødiske tro uden anerkendelse af Jesus som Messias! - Hvis det
modsatte er tilfældet er der jo ingen af alle de jøder der gennem de
sidste 2000 år der har forkastet Jesus, der vil blive frelst, og det
er jo i direkte modstrid med hvad dispensationisterne lærer, ikke
sandt!

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 13:36

> [...]
> sidste 2000 år der har forkastet Jesus, der vil blive frelst, og det
> er jo i direkte modstrid med hvad dispensationisterne lærer, ikke

Nej, bibelen lærer at vi bliver frelst ved tro på Jesus, det bliver jo også
lært i dispensationsteologien

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 13:44

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Nej, bibelen lærer at vi bliver frelst ved tro på Jesus, det bliver
> jo også lært i dispensationsteologien

Så er det altså din opfattelse at ingen af jøderne fra Jesu tid og
fremefter kan blive frelst på noget andet grundlag end ved tro på
Jesus!

Altså: ingen af de sidste 2000 års jøder, uanset hvor rettroende jøder
de end måtte være, vil blive frelst?

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 14:20

> [...]
> Jesus!
>
> Altså: ingen af de sidste 2000 års jøder, uanset hvor rettroende jøder

Det er det som bibelen siger

De havde jo Daniels profeti, Jesus græd over Jerusalem, fordi at de ikke
skønnede den

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 14:51

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Det er det som bibelen siger
>
> De havde jo Daniels profeti, Jesus græd over Jerusalem, fordi at
> de ikke skønnede den

Ifølge dispensationsteologerne har Gud lagt et dække over jødernes
øjne så de slet ikke er i stand til at kunne fatte og forstå at Jesus
er Messias, og dette dække fjernes først når de kristne er bortrykket
til Himmelen.

Stakkels rettroende jøder der således af Gud er forhindret i at komme
til tro på Jesus som Messias!

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 14:59

> [...]
> til Himmelen.
>
> Stakkels rettroende jøder der således af Gud er forhindret i at komme

Der er da mange jøder som er frelste

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 16:35

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Der er da mange jøder som er frelste

Så er det jo nok fordi de er blevet omvendte fra deres jødiske
Messiasfornægtende tro til den Messiasanerkende kristne tro, tror du
ikke?

Men hvordan kan dette dog ske når dispensationisterne hævder at Gud
har trukket et dække over jøderne så de ikke kan se og forstå
sandheden om Messias?

Lyder det ikke meget selvmodsigende? Jeg synes det!

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-11-02 15:06

> [...]
> sandheden om Messias?
>
> Lyder det ikke meget selvmodsigende? Jeg synes det!

Læs Rom 9

Ole

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-02 14:25

> [...]
>
> Så er det altså din opfattelse at ingen af jøderne fra Jesu tid og
> fremefter kan blive frelst på noget andet grundlag end ved tro på

Selvfølgelig?

> Altså: ingen af de sidste 2000 års jøder, uanset hvor rettroende jøder
> de end måtte være, vil blive frelst?

Strengt taget må svaret nødendigvis være: Nej.

Tværtimod er de snarere at betegne som "antikristne" i fohold Johannes'
definition på ordet, idet de jo netop fornægter Jesus.

Skulle jøder da have "omveje" eller endda en special "hotline" til Gud i og
med at de er jøder, og således kunne tillade sig at blæse Jesus et stykke,
når det ellers prædikes alle os andre, at Jesus er VEJEN?

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 14:39

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> [...]
> til Gud i og med at de er jøder, og således kunne tillade sig at
> blæse Jesus et stykke, når det ellers prædikes alle os andre,

Ja, det er faktisk det dispensationsteologerne lærer, eller det er i
al fald konsekvensen af deres teologi, selv om Ole benægter det!

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 14:50

> [...]
>
> Ja, det er faktisk det dispensationsteologerne lærer, eller det er i
> al fald konsekvensen af deres teologi, selv om Ole benægter det!

Der er uden tvivl mange forskellige udlægninger af dispensationsteologien,
og fordi at du har læst det du har, er det jo ikke sikkert at det gælder
for alle der tror på dispensationsteologien

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-02 16:35

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Der er uden tvivl mange forskellige udlægninger af
> dispensationsteologien, og fordi at du har læst det
> du har, er det jo ikke sikkert at det gælder for alle
> der tror på dispensationsteologien

Størstedelen af det jeg har læst om dispensationsteologien har jeg
læst hos Indergaard! - Det er ud fra hans skriverier jeg for
størstedelens vedkommende har mine oplysninger om dispensationslæren.

Men når der nu findes så mange forskellige former for
dispensationsteologier, hvordan skal man så afgøre hvilken en af dem
der er den rigtige, hvis der da overhovedet er nogen af dem der er
rigtige?

- der i morgen tidlig tager på ferie en uges tid

Fra : Ole Madsen

Dato : 09-11-02 15:38

> [...]
> dispensationsteologier, hvordan skal man så afgøre hvilken en af dem
> der er den rigtige, hvis der da overhovedet er nogen af dem der er

Jeg har også mit fra Indergaard, jeg var ikke klar over det du mente

Ole

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-11-02 16:03

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in

> Der er her tale om at bede ret og ikke ret, eller bede efter Guds
> vilje og ikke Guds vilje,

Vor Herre giver os i Bjergprædikenen "Fadervor" som den rette bøn.

> du gør Gud mindre end han i virkeligheden er
> fordi du siger at du ikke kan kende hvad der er hans vilje

Skulle jeg tale om Guds vilje, så må det blive, at jeg _tror_, at det er
Guds vilje, at jeg skal leve:

Jorden tro, i daglig virksomhed, i kærlighed til Gud og næsten og i ydmyg
taknemmelighed over den nåde, der hver dag tilskikkes mig fuldstændig
ufortjent.

De venligste hilsener
Lars

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-11-02 16:07

"Lars M. Pedersen" <lars@tyffelyf.dk> wrote in

Nu gik der vist "ged" i min News-reader. Mit indlæg var et svar til Ole
længere nede.

Undskyld Anders.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-11-02 16:26

"Lars M. Pedersen" <lars@tyffelyf.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars M. Pedersen" <lars@tyffelyf.dk> wrote in
>
> Nu gik der vist "ged" i min News-reader. Mit indlæg var et svar til Ole
> længere nede.
>
> Undskyld Anders.

Bare rolig, du er tilgivet.
Jeg var godt nok lige ved at fare op da jeg så dit oprindelige indlæg, for
jeg kunne jo ikke lige huske at have skrevet de ting jeg blev tillagt, men
det var vist godt at jeg for en gangs skyld var tålmodig nok til lige at
tjekke om du selv havde opdaget fejlen, hvilket du heldigvis har.

Det irriterer mig i dèn grad at ens newsreader engang imellem ikke rigtig
kan med indlæg sendt fra andre newsreaders. Forvirringen bliver i så fald
total, når mange debatterer.

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-11-02 11:38

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in

> Vi skal bede for Jerusalems fred.

Ligesom vi skal bede for fred overalt på jorden.

>derfor er det i vores interesse at have
> den samme holdning til Israel som Gud har

Vi kan ikke vide noget om Guds holdning. Kun tro.

>, da han vil føre sine løfter
> igennem som svar på bøn.

Guds vilje kan vi heller ikke vide noget om. Kun håbe.

>profetierne går i opfyldelse som et resultat af
> vores samarbejde med Gud i bøn.

Ved at bruge ordet "samarbejde" gør man sig ligeværdig med Gud.
Vi kan tro og bede, og Herren ved, hvad der er bedst for os, men samarbejde
kan der aldrig blive tale om.

De venligste hilsner
Lars

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 13:29

> Vi kan ikke vide noget om Guds holdning. Kun tro.

Du kan bede Gud om åbenbaring

> Guds vilje kan vi heller ikke vide noget om. Kun håbe.

Hvis nogen vi gøre hans vilje, skal han erkende om læren er fra Gud

Jesus ville ikke sige det hvis det ikke var muligt

> Ved at bruge ordet "samarbejde" gør man sig ligeværdig med Gud.
> Vi kan tro og bede, og Herren ved, hvad der er bedst for os, men
samarbejde
> kan der aldrig blive tale om.

Hvorfor tror du så at vi beder "ske din vilje i himmelen således også på
jord?"

Ole

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-11-02 13:59

> Hvorfor tror du så at vi beder "ske din vilje i himmelen således også på
> jord?"

Det er fordi vi beder om, at det vi giver udtryk for i vores bøn må være
Herrens vilje. Igen: Vi kan tro og håbe på Herrens nåde. Nåde er hvad det
hele handler om.

Og hvorvidt Herren hører ens bønner er et spørgsmål om tro, og ikke noget,
der kan bedømmes objektivt.

Kort fortalt: Mirakler findes ikke! Men undere sker, og kan kun erkendes i
tro.

Et eksempel som samtidig er lidt af et vidnesbyrd:

Sidste år i december skulle jeg starte tilbygningen af mit hus. Jeg skulle
have det meste af taget af. Med andre ord en risikabel affære. Og jeg bad.
For godt vejr forstås. Herren så i nåde til mig og gav mig 12 dage med helt
stabilt højtryksvejr, stille vind og ingen nedbør. For mig er dette et
under og en af de - mange - ting jeg altid takker Herren for i bøn. For dig
har det det sikkert kun hidtil været en periode med nogenlunde hæderligt
decembervejr, og sansynligvis forlængst glemt.

De venligste hilsner
Lars

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 14:24

"Lars M. Pedersen" <lars@tyffelyf.dk> wrote in message
> [...]
> Herrens vilje. Igen: Vi kan tro og håbe på Herrens nåde. Nåde er hvad det

derfor kan vi som du selv siger det, også kende Guds vilje

> [...]
> der kan bedømmes objektivt.
>
> Kort fortalt: Mirakler findes ikke! Men undere sker, og kan kun erkendes i

Jeg har oplevet et mirakel, jeg har haft angstneoroser, og en dag bad 2
kristne for mig, jeg blev helbredt, uden at have tro på det eller
forventning om at noget skulle ske andet at jeg skulle bedes for

> [...]
> stabilt højtryksvejr, stille vind og ingen nedbør. For mig er dette et
> under og en af de - mange - ting jeg altid takker Herren for i bøn.

Det må have været dejligt

For dig
> har det det sikkert kun hidtil været en periode med nogenlunde hæderligt
> decembervejr, og sansynligvis forlængst glemt.

Jeg er så dybt rørt, man skulle jo tro at du ikke regnede med at Gud også er
med i mit liv

Ole

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-11-02 14:44

> Jeg er så dybt rørt, man skulle jo tro at du ikke regnede med at Gud
> også er med i mit liv

Jeg er på ingen måde i tvivl om, at Gud er med i dit liv, og når vi (her
forstået kristne generelt) deler vidnesbyrd om Guds nåde, er formålet vel
dybest set at støtte hinanden i troen.

Min pointe er den, at medmindre at du også har bedt for godt byggevejr i
denne periode, så har du næppe opfattet vejrfænomenet som et helt specielt
under, udover at Gud altid råder for vejret.

Dermed bliver underet noget subjektivt - noget jeg tror, men det kan
heldigvis deles som vidnesbyrd, og den der hører mit vidnesbyrd kan så
vælge også at tro.

De venligste hilsner
Lars

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-11-02 15:05

> [...]

> kristne for mig, jeg blev helbredt, uden at have tro på det eller
> forventning om at noget skulle ske andet at jeg skulle bedes for

Tak for dit vidnesbyrd.

Jeg priser Herren for din helbredelse, men det rokker ikke ved min
opfattelse af forskellen på mirakler og undere. En eller anden hårdnakket
benægter på sidelinien ville slå det hen som en tilfældighed eller have en
eller anden humanistisk/psykologisk forklaring. Jeg opfatter din
helbredelse som et under. Med andre ord: Jeg vælger at tro på Herrens Nåde.
I dette tilfælde som i alle andre af livets tilskikkelser. Det betyder
ikke, at det bliver objektivt observerbart for en ikke troende observatør.

De venligste hilsner
Lars

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-02 14:29

> [...]
> Herrens vilje. Igen: Vi kan tro og håbe på Herrens nåde. Nåde er hvad det

Jam 4:1 Hvoraf kommer det, at den er Krige og Stridigheder iblandt eder? mon
ikke deraf, af eders Lyster, som stride i eders Lemmer?
Jam 4:2 I begære og have ikke; I myrde og misunde og kunne ikke få; I føre
Strid og Krig. Og I have ikke, fordi I ikke bede;
Jam 4:3 I bede og få ikke, fordi I bede ilde, for at øde det i eders Lyster.
Der er her tale om at bede ret og ikke ret, eller bede efter Guds vilje og
ikke Guds vilje, du gør Gud mindre end han i virkeligheden er fordi du siger

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 08-11-02 16:09