ADSL igen
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 28-02-01 19:51

Jeg ved godt, at ADSL har været diskuteret en del her, men jeg har ikke
kunnet finde svaret på mine spørgsmål, så nu prøver jeg og håber, at
nogen vil hjælpe mig lidt.

1) Vi vil anskaffe ADSL til vores lille hjem, hvor vi har to Mac'er
(MacOS 8.5) og en Windows-pc (Windows 98). Det skulle gerne være sådan,
at Windows-pc'en og mindst den ene Mac er på internet samtidig. Kan det
lade sig gøre?

Desuden har vi to andre ønsker:

2) De to Mac'er skal kunne "snakke sammen". Det gør de i dag via et
cross-over-Ethernet-kabel og AppleTalk.

3) Det ville være skønt, hvis man også kunne overføre lidt dokumenter
mellem Windows-pc'en og de to Mac'er (eller bare en af dem). Det gør
ikke noget, at det ikke er en så "forkromet" løsning, og det er ikke
noget, vi vil ofre det store på.

Hvis det er så let, som jeg håber, så er det noget med en ADSL-løsning
fra Cybercity, World Online eller TeleDanmark (Pro@ccess ADSL), hvor der
er en "router", og så derudover en Ethernet-hub som alle fire enheder
samles i...

Skal hub'en være en 10/100 Mbit(?) eller er en 10 Mbit ok? Så vidt jeg
kan se, er begge de to Mac'er (PowerMacintosh G3 "beige" og PowerBook
G3) med 10 Mbit.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 28-02-01 20:34

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> (MacOS 8.5) og en Windows-pc (Windows 98). Det skulle gerne være sådan,
> at Windows-pc'en og mindst den ene Mac er på internet samtidig. Kan det

Anskaf dig en ADSL løsning med en Ethernet router. F.ex. World Online
med en Cisco 677 router, så forbidner du den med en hub og forbinder
hubben med de to Mac'er og Windåsen.

> Desuden har vi to andre ønsker:
>
> 2) De to Mac'er skal kunne "snakke sammen". Det gør de i dag via et
> cross-over-Ethernet-kabel og AppleTalk.

No problem, det gør de bare over hubben.

> [...]
> mellem Windows-pc'en og de to Mac'er (eller bare en af dem). Det gør
> ikke noget, at det ikke er en så "forkromet" løsning, og det er ikke

FTP, Hotline, Telefinder, Webserver samt flere more proprietærer
standarder.

> [...]
> fra Cybercity, World Online eller TeleDanmark (Pro@ccess ADSL), hvor der
> er en "router", og så derudover en Ethernet-hub som alle fire enheder

Ja, no problemos.

> Skal hub'en være en 10/100 Mbit(?) eller er en 10 Mbit ok? Så vidt jeg
> kan se, er begge de to Mac'er (PowerMacintosh G3 "beige" og PowerBook
> G3) med 10 Mbit.

Du kan købe 10/100 eller 10, gør ingen forskel.

--
Jesper Oersted
"Tak til - beklager, navnet forsvandt i da Outlook Express

Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 28-02-01 20:52

I forlængelse af dette et andet spørgsmål -

Er det rigtigt regnet ud, at en lignende løsning kan ordnes med en windows
maskine tilkoblet Stofanet med et Surfboard modem, hvor en bærbar mac kan
kobles på efter behov, enten gennem et ekstra netkort i PC'en+ et crossover
kabel og en software router på pc'en - eller vha. en ethernet hub og et
almindelig kabel fra mac til hub ??

Stofanet har vidst ikke DHCP, så hvordan konfigureres mac'en i givet fald,
når nu PC'en er tænkt som primær maskine?

Toke

Fra : Jan Jonasen

Dato : 28-02-01 21:34

Toke Riis Ebbesen <tokere@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> kabel og en software router på pc'en - eller vha. en ethernet hub og et

Fy! Det må man vist stadig ikke

> Stofanet har vidst ikke DHCP, så hvordan konfigureres mac'en i givet fald,
> når nu PC'en er tænkt som primær maskine?

Du anskaffer enten en hardware router, og indstiller den med det IP osv.
du har fået hos Stofa, så skulle du være i stand til at logge på enten
med routeren eller med en maskine "bagved".

En anden løsning er at installere software router på PC'en, dette virker
ligeså godt.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 28-02-01 21:52

Toke Riis Ebbesen <tokere@bigfoot.com> wrote:

[klippetiklip]

> Stofanet har vidst ikke DHCP,

Skulle efter sigende være på trapperne, så check evt. med support
(7564 1734).

Mojn, Thomas

--

Always remember, you are unique ... just like everybody else.

Fra : Emil Jelstrup

Dato : 01-03-01 14:20

Jesper Juellund Jensen wrote:

> [...]
>
> Skal hub'en være en 10/100 Mbit(?) eller er en 10 Mbit ok? Så vidt jeg
> kan se, er begge de to Mac'er (PowerMacintosh G3 "beige" og PowerBook

Pro@ccess' router har indbygget hub, så computerne kan godt overføre
dokumenter til hinanden.

//Emil Jelstrup

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-03-01 15:51

> [...]

> Skal hub'en være en 10/100 Mbit(?) eller er en 10 Mbit ok? Så vidt jeg
> kan se, er begge de to Mac'er (PowerMacintosh G3 "beige" og PowerBook

Nu skriver du ikke noget om hvilken hastighed du ønsker, men jeg har
installeret en 384/128 løsning fra CyberCity hos min søster, og det er
vist den billigste der findes på markedet i dag.

Den koster 0,- i oprettelse, 395,- pr. måned og routeren (Cisco 677)
følger med gratis, kan de ikke levere indenfor 30 arbejdsdage, så får du
den første måned gratis. Hun fik det i løbet af 3 uger.

Du skal ikke installere noget software på Mac'en og routeren
konfigureres via browseren og det tager ca. 2-3 minutter. Jeg fik det
til at virke hos hende på under 5 minutter.

Da der kun er een port i routeren, skal du have en hub eller switch til
at dele routeren imellem de forskellige Mac'er og PC'ere. Der står en
ganske udemærket artikel i det seneste nummer af DobbeltKlik og netop
hubs og switches.

Har du checket om der en central, der er klargjort i dit område ? Er der
det, så skal der også være ledigt kobber på din adressse.

Jesper Ørsted skriver at det er hip som hap om du vælger en 10/100 MB
eller 10 MB hub. Det er ikke korrekt. Det er den laveste fællesnævner,
der tæller - dvs. hvis du har en G4 (1GB) og en gammel Mac (10MB), så
vil den gøre at det kun kører 10 MB uanset om det har købt en 1GB
hub/switch.

--
Ciao Jesper

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 01-03-01 16:52

> [...]
> der tæller - dvs. hvis du har en G4 (1GB) og en gammel Mac (10MB), så
> vil den gøre at det kun kører 10 MB uanset om det har købt en 1GB

Det er korrekt, men nu var det en situation med 3 computere der skulle
kobles sammen: 2 Mac'er og en PC. Så hvis blot to af computerne kan køre
100Mbit, så kan et 10/100 kort udnyttes. Ellers kan man købe et
hurtigere netværkskort og knalde i computeren.

Fra : Bjarne \"Data\" Math~

Dato : 05-03-01 02:42

Dette er en lettere revideret og fejlrettet udgave af en post jeg lavede
i september og som nu er udgået.
Jeg re-poster den, fordi jeg synes at en hel del af de ting jeg kommer
ind på i den jævnligt kommer op her i nyhedsgruppen

Hvis der er interesse for det, så vil jeg gerne løbende lave tilføjelser
til denne tråd, hvor jeg fortæller om den videre udvikling

Jeg har lige fået 256/256 ADSL fra WOL ind i hytten.

*** SKØNT !!! ***
*** ikke flere bekymringer om telefonregning
*** man kan tage sig god tid til at læse artikler på webet
*** man behøver ikke at downloade artiklerne i nyhedsgrupperne

Det var bare så hamrende nemt, ligesom en anden har beskrevet her i gruppen!!!

Mit udstyr:
PowerBook 520c OS 8.1 36MB RAM 6GB HD
PowerBook 3400c OS 9.0.4 144MB RAM 18GB HD
8-ports 10Mb hub
ADSL-routeren og de to Mac-er forbandtes alle 3 via ethernet til hver
sin port på huben, og begge Mac-er var på nettet - keine Hexerei; nur
Behändichkeit

Den medfølgende danske vejledning er godt nok til PC, men da man har Mac
(og derfor er intelligent ), var det ikke noget problem at finde de
tilsvarende rubrikker i TCP/IP kontrol-panelet.
Endvidere har CyberCity lavet en aldeles glimerende vejledning :
http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/home.phtml
Du kan som hovedregel se bort fra at bruge det serielle kabel og bare
koble dig til routeren via ethernet-kablet og PortMaster som beskrevet
længere nede. Personligt har jeg aldrig haft brug for at bruge den
serielle port.

Den danske vejledning nævner intet om opsætning af email & news - der må
man så finde indstillingerne på WOLs hjemmesider, men for de
interesserede så er de:
udgående postserver: smtp.worldonline.dk
nyhedsserver : news.worldonline.dk
(ganske logisk - ikke )
Til den indgående post kan du bare beholde dine nuværende e-mail konti -
jeg henter pt post ned fra både CC & g2n uden nogen som helst problemer

I en eller anden post her i gruppen stødte jeg på følgende u-officielle WOL-faq:
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml
jeg er den oprindelige poster meget taknemmelig for URL-en

faq-redaktøren henviser et sted til
http://www.grc.com
hvor man kan få enorme mængder at vide om sikkerhed etc. Det er et
PC-sted, men så sandlig også relevant for Mac-ianere.
Læs især om NAT-oversættelse

Via http://www.securemac.org fandt jeg disse:
http://freaky.staticusers.net/
http://www.team2600.com/ --> portmaster IV
Portmaster skal du bruge til at rode rundt i din opsætning af routeren,
hvis du vil lave tjenester ud mod nettet, såsom at bruge din Mac som web-server.

De følgende URLer har alle med web-serving at gøre:
http://www.maccentral.com/columns/hart.shtml
http://hart-mac.sdsc.edu/Cookbook/
http://www.builder.com/Servers/MacTutorial/?tag=st.bl.Features.txt.feature
http://db.tidbits.com/getbits.acgi?tbart=05995
http://www.pism.com/
http://www.macinstruct.com/

Hvis du vil præsentere dine websider og dele dine filer med andre, så
har du et problem, idet routeren effektivt via NAT-oversættelsen
blokerer for nettets adgang til din(e) maskine(r). Fildeling indenfor
lokalnettet bagved routeren fungerer fuldstændig som sædvanlig. Har du
også PC-ere i netværket, så slå fildeling over TCP/IP til og brug
persoling webdeling og en ftp-server i forbindelse med adgangskontrollen
i fildeling. Har du en 68k mac, så giver:
http://www2.opendoor.com/shareway/
dig TCP/IP.

Det er nu tid til at begynde at pille ved routeren.
For det første, så skal du ikke bruge DHCP hvis du vil server mod nettet
men konfigurere manuelt. DHCP giver dig nemlig en dynamisk IP-adresse
indenfor lokalnettet og som server har du brug for en fast IP-adresse.
Indenfor lokalnettet skal du bruge lokalnettets IP-adresser, men
omverdenen skal bruge routerens IP-adresse:
1) Start Portmaster
2) kobl op mod routerens IP på port 23 (telnet).
3) indtast dit password
4) tast: enable
5) indtast dit password
6) derefter: show nat
det IP der står ud for wan 0-0 er routerens IP-adresse
går du på nettet, så fortæller http://www.grc.com/ dig også hvad den er

Nu skal du koble porte på ADSL-routeren eksplicit sammen med porte på
din Mac.
Jeg taler her om virtuelle, software-bestemte porte - ikke fysiske !!!
Formatet på denne kommando er:
set nat entry add [mac-ip] [mac-port] [router-ip] [router-port] tcp
eksempel:
set nat entry add 192.168.1.5 80 123.234.34.45 80 tcp
dette giver almindelig http adgang fra en web-browser til en Mac på dit lokalnet.
du kan sætte hver eneste Mac på dit lokalnet op som web-server, hvis du
bruger en fuldstændig IP-adressering: IP:port - sådan her:
123.234.34.45:85 http til Mac-1 med lokal-ip 192.168.1.5
123.234.34.45:1515 http til Mac-2 med lokal-ip 192.168.1.15
og de tilsvarende nat-kommandoer:
set nat entry add 192.168.1.5 80 123.234.34.45 85 tcp
set nat entry add 192.168.1.15 80 123.234.34.45 1515 tcp

når du er færdig med at rode i nat-tabellen så:
1) write

Kombinationen af NAT-tabel og lokalnet giver dig en virkelig effektiv
firewall, så hvis du bare roder ganske almindeligt rundt på nettet har
du faktisk ikke brug for en firewall på dine maskiner (kilde:
http://www.grc.com/ )

Men åbner du dine porte til omverdenen, så kan du få brug for en sådan,
selvom NAT-oversættelsen giver dig en meget god beskyttelse -- især hvis
du også benyttet OS 9s mulighed for at ændre standard http-porten fra at
være 80 til f.eks. 9876:
set nat entry add 192.168.1.99 9876 123.234.34.45 80 tcp
Ellers må du have fat i firewall-programmer:
http://www.securemac.com/ (generel information)
http://www.intego.com/netbarrier/
http://www2.opendoor.com/doorstep/

Litteratur:
om netværk: Introduktion til netværk
Geir Steen-Olsen & Arnie Stalheim
IDG Forlag -- http://www.idgforlag.dk/
om OS 9 : SAMS Teach Yourself Mac OS 9 in 24 Hours
Rita Lewis
SAMS -- http://www.samspublishing.com
Jeg har købt begge bøger hos GAD ved Nørreport S-station i København

--
Bjarne D Mathiesen mailto:mac.bjarnedm@get2net.dk
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Bjarne \"Data\" Math~

Dato : 05-03-01 02:45

Lad os så komme i gang med litteraturstudierene

[1] side 38 nederst til højre
Mens standarden 10Mb/s Ethernet kun understøtter kommunikation i halv
duplex, understøtter Fast Ethernet {100Mb/s - red.} også fuld duplex.
Det kan dog kun udnyttes i et switchet Fast Ethernetværk. I et
traditionelt lokalnet med delt båndbredde køres halv duplex. Ved fuld
duplex opnår man en båndbredde på 200 Mb/s fra punkt til punkt.

[1] side 36 øverst til venstre
Den mest enkle form for hub er en multiport repeater, som præcist svarer
til sit navn. Den kobler flere kabelsegmenter sammen og regenererer
signalet til hvert eneste af dem. Den dækker altså kun lag 1 i OSI-modellen.

[1] side 48 til højre midtfor
En switch er kort sagt en multiport bro med høj ydelse. En switch
opererer altså på lag 2 i OSI-modellen og kan, i lighed med broer,
forstå fysiske netværksadresser (MAC-adresser). Switchen kan ikke i sin
oprindelige form forstå logiske adresser (IP-adresser):
Hovedformålet med switche er at øge båndbredden i netværk med stor
trafik ved at segmentere nettet. Så langt er en switch at sammenligne
med en bro. Men switche har en meget højere ydelse og bliver leveret med
et større antal porte end broer. Det bevirker, at man kan
"mikrosegmentere" et netværk.

[1] side 49 til venstre
Der er to hovedtyper af lokalnet-switching: store-and-forward (lagre og
videresende) og cut-through (lige igennem)
Det, at switchen lagrer og videresender, betyder, at den indlæser hver
indkomne ramme i en buffer og foretager fejltjek (CRC) på den, før det
bliver afgjort, hvor den skal sendes hen.
I cut-through er det kun headeren, som bliver læst. Dermed er det kilde-
og destinationsadresserne, der bliver analyseret for at afgøre, hvor
rammerne skal hen. Det går klart hurtigere (mindre overhead) end lagring
og videresending.
Man skal også være opmærksom på, om arkitekturen i en switch tillader
den at håndtere fuldt tryk på alle porte samtidig (wire speed).
For at kunne dette skal switchen være baseret på en såkaldt
ikke-blokerende (non-blocking) switch-matrix.

En router forbinder *2* netværk med hinanden. Disse kan have
*forskellige* hatigheder, protokoller , osv , osv.
En ADSL-router forbinder således et ATM-netværk (telefonnettet) med et Ethernet.
Samtidig sørger den for at adskille trafikken på de to netværk.
Trafikken på LAN-siden er således *IKKE* tilgængelig på ATM/internettet.
Det er her NAT-tabellen kommer ind i billedet.

[1] side 31/45 & 86
OSI-modellen

lag 7 - Applikationslag
lag 6 - Præsentationslag
lag 5 - Sessionslag
lag 4 - Transportlag - TCP & UDP
lag 3 - Netværkslag - (ADSL-)router - IP-numre
lag 2 - Datalinklag - switch - MAC-adresser (netkort)
lag 1 - Fysisk lag - hub/repeater - *RÅ* bitstrøm

Eksempler - forudsætninger

PC1 med 10Mb/s Ethernet
PC2 med 10Mb/s Ethernet
PC3 med 10/100Mb/s Ethernet
PC4 med 10/100Mb/s Ethernet
R er en ADSL-router med 256kb/s

Eks. 1 - koblet sammen med 10/100 hub
a) hvis PCx eller R sender data, kan *INGEN* anden enhed sende
b) *ALLE* data på netværket er tilgængelige for *ALLE* enheder
c) PC1 & PC2 kommunikerer med 10Mb/s
d) PC1 & PC3 kommunikerer med 10Mb/s
e) PC3 & PC4 kommunikerer med 100Mb/s
f) PCx kommunikerer med R med 256kb/s (effektivt)

Eks. 2 - koblet sammen med 10/100 switch
a) enhederne kan kommunikere med hinanden to-og-to *SAMTIDIG*
dog kun hvis *BEGGE* enheder understøtter 100Mb/s
b) PC1 & PC2 kan kommunikere med 10Mb/s
*SAMTIDIG*MED* at
PC3 & PC4 kan kommunikere med 100Mb/s *BEGGE*VEJE* = 200Mb/s
c) trafikken mellem to enheder er *PRIVAT*
d) betragtningerne i Eks. 1 c)-f) gælder også her
bortset fra, at begge enheder evt kan snakke samtidig.
e) PC1 kan være på internettet via R
*SAMTIDIG*MED* at
PC2 & PC4 kan kommunikere med 10Mb/s

litteratur:
[1] Introduktion til netværk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 06-03-01 00:17

<Bjarne> wrote:

> Lad os så komme i gang med litteraturstudierene

Blot nogle få kommentarer

> [1] side 38 nederst til højre
> Mens standarden 10Mb/s Ethernet kun understøtter kommunikation i halv
> duplex, understøtter Fast Ethernet {100Mb/s - red.} også fuld duplex.

Det er noget vrøvl. 10 Mb/s kan sagtens køre full duplex. Det er der
masser af computere, som gør hver eneste dag Full duplex kræver, at
netkortet understøtter det, at man bruger parsnoet kabel eller fiber, og
at man kører op imod en switch (eller computer mod computer med et
krydset kabel).

> Det kan dog kun udnyttes i et switchet Fast Ethernetværk. I et
> traditionelt lokalnet med delt båndbredde køres halv duplex. Ved fuld
> duplex opnår man en båndbredde på 200 Mb/s fra punkt til punkt.

Også noget vrøvl. Man opnår 2-vejs 100 Mb/s. Det er _ikke_ det sammen
som 200 Mb/s. Rent markedsføringsgejl!

> [...]
> til sit navn. Den kobler flere kabelsegmenter sammen og regenererer
> signalet til hvert eneste af dem. Den dækker altså kun lag 1 i

Det er netop dét, en hub gør. Hvad der menes med "den mest enkle form
for hub" er ikke forståeligt.

I øvrigt er hubs uddøende med den pris, som switche kan fås til i dag.

[OK beskrivelse af switche]

> En router forbinder *2* netværk med hinanden. Disse kan have
> *forskellige* hatigheder, protokoller , osv , osv.

En router kan godt forbinde flere end 2 netværk. (En hurtig multiport
router til LAN kaldes undertiden en "Level 3 Switch".)

En router kan godt understøtte flere protokoller (f.eks. TCP/IP, IPX,
AppleTalk), men den kan ikke "oversætte" mellem dem. De små routere, som
vi privatbrugere har til Internettet (til ISDN eller ADSL), understøtter
normalt kun én protokol: TCP/IP.

En router behøver ikke understøtte NAT (Network Address Translation). De
små routere til Internettet gør, for det er den væsentlige grund til at
have dem...

Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Bjarne \"Data\" Math~

Dato : 06-03-01 19:34

Thorkil Olesen wrote:

Blot nogle få kommentarer

> [...]
> netkortet understøtter det, at man bruger parsnoet kabel eller fiber, og
> at man kører op imod en switch (eller computer mod computer med et

læg mærke til ordet : ****standarden****
at man så siden har *udvidet* standarden på den beskrevne måde er en
helt anden ting !!! Oprindeligt kørte 10Mb/s ethernet over et
koaxial-kabel, hvor det kun var muligt for en enkelt sender at benytte
kablet ad gangen - det var dette system standarden beskrev - ikke de af
dig beskrevne senere udvidelser.

> Også noget vrøvl. Man opnår 2-vejs 100 Mb/s. Det er _ikke_ det sammen
> som 200 Mb/s. Rent markedsføringsgejl!

Det har ikke en skid med markedsføring at gøre !!!
Båndbredden måler den totale mængde data der kan sendes gennem netværket
når alle sender på samme tid med den maksimale kapacitet.
Du har simpelthen bare sagt det samme med andre ord.
Har man en 8-ports 100 Mb/s fuldt koblet switch, kan netværket håndtere
800 Mb/s hvis alle sender på samme tid - derfor er båndbredden
*teoretisk* 800 Mb/s.
Læs også eksemplerne længere nede i min oprindelige tekst.

> I øvrigt er hubs uddøende med den pris, som switche kan fås til i dag.

Korrekt
Men man skal ikke langt tilbage i tid førend prisforskellen var betydelig.
Og hubs har stadigvæk deres berettigelse alt efter hvordan dit netværk
ser ud. I en opsætning, hvor man f.eks udelukkende har computere, der
alle skal på www via en ADSL-router og ikke har brug for at kommunikere
indbyrdes, er en hub fuldt ud tilstrækkelig. Flaskehalsen er nemlig her
ADSL-routeren, som al traffik skal passere igennem. Først når computerne
har brug for at kommunikere indbyrdes er det nødvendigt at overveje en
switch. Og i så fald skal du desuden have mindst 3 computere på
netværket for at opnå en ydelses-gevinst.

--
Bjarne D Mathiesen mailto:mac.bjarnedm@get2net.dk
København N ; Danmark ; Europa ('hidden' in 'Reply-To:' field)

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 06-03-01 20:13

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=duplex

> Båndbredden måler den totale mængde data der kan sendes gennem netværket
> når alle sender på samme tid med den maksimale kapacitet.

Jeg har endnu ikke hørt nogle snakke om den totale båndbredde på
netværket. Hvad med f.eks. en Cisco Catalyst 5000 switch? Er den
totale båndbredde lig med kapaciteten på det enkelte blade, eller
switchens backbone, eller linket til de andre switche?

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH