Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan fastslår man baggrundsfarven på en~
Fra : petit

Dato : 06-11-02 10:43

Hej

Jeg vil gerne spørge om, på hvilken måde man "fastslår" en farve på et
billede / clipart, da jeg gerne vil bruge den samme farve som
hjemmesidebaggrund, så farven bliver ens.

m.v.h.

Peter

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 06-11-02 10:59

petit skrev bl.a.:

> Jeg vil gerne spørge om, på hvilken måde man "fastslår" en farve på et
> billede / clipart, da jeg gerne vil bruge den samme farve som
> hjemmesidebaggrund, så farven bliver ens.

Det kan du oftest kontrollere med et billedbehandlingsprogram. Vælger du en
farve er der somregel informationer om dens sammensætning og den
"html-kode". Du kan også bruge ColorSelector
http://koysoftware.hypermart.net/colorselector/index.html til at
vælge/bestmme farver med.

Det med baggrundsfarver kan være lidt besværligt, for ikke alle browser
fortolker alle farverne helt ens. Der er dog 216 farver der er "sikre". Dem
kan du se her http://www.html.dk/dokumentation/farver/

--
Lars

Outlook Express uden OE-QuoteFix? Nej tak!
Hent nyeste version her: http://flash.to/oe-quotefix

Fra : KNL DtP

Dato : 06-11-02 11:03

"petit" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne spørge om, på hvilken måde man "fastslår" en farve på et
> billede / clipart, da jeg gerne vil bruge den samme farve som
> hjemmesidebaggrund, så farven bliver ens.

Hiv den ind i PhotoShop, Paint Shop Pro eller hvad du nu bruger - find
værktøjslinjen, find pipetten (sådan en kemi-sjover, man bruger til at tage prøver
med) klik på baggrundsfarven, og du vil nu få denne farve i paletten.

Dobbeltklik på paletten og nu kan du se RGB-koden for den - eller nu hvor det er til
web - HTML-farve-koden. Så er det bare at bruge denne kode i din hjemmeside.

.... du kan også fritlægge grafikken eller billedet, og så oprette et lag under denne
og give udfylde det med den baggrundsfarve du gerne vil have. På den må er du sikker
på, at du får den samme farve - og den farve du vil ha'.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk