Gode råd til skift af toppakning på RD3½ ~
Fra : Bernhard

Dato : 06-11-02 08:17

En ulykke kommer sjældent alene!

Efter at have fået afhjulpet det elektriske (tror fejlen var en løs
forbindelse ned ved pick-upen) skulle jeg selvfølgelige lige ud og
“test-race” modellen med det resultat at toppakningen røg
sig en tur (havde minutter forinden undret mig over det relativt
pludselige dårlige træk der satte ind.

Jeg har en tid til syn på tirsdag så jeg skulle meget gerne have
fikset tingene inden.

Cyklen er nu kørt i kælder og jeg regner med at købe de dele jeg skal
bruge i eftermiddag.

Jeg kunne godt tænke mig at få et par gode råd, om der er noget udover
pakningssæt, olie kølervæske, som jeg skal huske.

Jeg har hørt både godt og skidt om Vesrah’s toppakning ??

Når fladerne er rene mellem top og cylinder er det så nødvendigt med
andet end ny toppakning?

Mine bekymringer går selvfølgelig på om jeg kan få den tæt

Skal køleranordningen ikke have en gang termostatpakningsmasse?

Hvordan sikrer jeg mig at topstykket, ikke har slået sig (har ikke pt.
adgang til avanceret målegrej) -for risikoen er vel til stede??

Er der ellers nogle gode fif ifm. denne operation, jeg bør vide?

Endelig kunne jeg godt tænke mig at vide om temp.censoren (som i dag
sidder knækket i topstykket, og som jeg derfor nu vil benytte
lejligheden til at bore ud), midlertid kan erstattes af en bolt,
indtil jeg får en ny hjem?

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvorfor toppakningen røg sig en
tur:
Jeg har sjoflet det almindelige vedligehold, idet koncentrationen de
seneste dag har været rette mod det elektriske. Jeg må ærligt tilstå,
at jeg ikke på noget tidspunkt har kontrolleret om der var vand (nok)
på. Endvidere har temp.censoren som sagt været i udu!

Pft.

Wheeler (ser helst svar fra 2T-kørere

Fra : Hekto

Dato : 06-11-02 10:36

In article <b841f08a.0211052316.7678bf91@posting.google.com>,
bernhard_wheeler@hotmail.com says...
> [...]
> &#8220;test-race&#8221; modellen med det resultat at toppakningen røg
> sig en tur (havde minutter forinden undret mig over det relativt

At du kan nænne at 'tæve' damen, uden at have kontrolleret om der er
vand på!!! ... eller at have kontrolleret den, iøvrigt!
Man triller ikke sådan een ud af garagen efter flere års stilstand, og
fyrer den vildt af! Er der noget galt et eller andet sted, falder
regningen prompte!
Hvis toppakningen er gået p.gr.a. manglende kølervæske, er der sikkert
også en grund til det dårlige træk f.eks. en 'stempel-klemmer'.
Så nu må du nok også kontrollere stempler! Er du heldig kan du få en
ide om standen, ved at kigge ind igennem udstødningsporten, samt cheke
cylindervæggene, når toppen er afmonteret.

> Jeg har en tid til syn på tirsdag så jeg skulle meget gerne have
> fikset tingene inden.

Så har du travlt!

> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke mig at få et par gode råd, om der er noget udover
> pakningssæt, olie kølervæske, som jeg skal huske.

Du skal minimum have et pakningssæt, og en original toppakning.
Stempelringe og nålelejer ... måske???

> Jeg har hørt både godt og skidt om Vesrah&#8217;s toppakning ??

Jeg har med held kørt med Vesrah; men oftest går det ikke. Den
originale skulle være OK.

> Når fladerne er rene mellem top og cylinder er det så nødvendigt med
> andet end ny toppakning?

Er den kørt tør, og har været overophedet, så kan der være grund til
at afmontere cylinderne, hvis du ikke kan se om stempler og
cylindervægge er OK, på anden vis.

PAS PÅ! ... his du afmonterer cylinderne! Imellem cylinderne er der en
'lomme' der samler vejsnavs! Er det ikke fjernet, kan det dumpe lige
ned i smørekanalerne til de midterste hovedlejer!!! (Taler af egen
erfaring, og det tager tid at fjerne det igen!)

Skal de afmonteres, og der ikke skal nye stempler i, kan du
kontrollere om Cylindere, stempler og stempelringene er på OK mål. Nu
proppen er af flasken, kan du overveje at skifte rullelejerne ved
stempelpinden, og samtidig måle spillerummet på plejlstangssølerne.
Det siger lidt om hvor slidt den er. Det står forklaret i Haynes, alt
sammen.
(jeg kan ikke huske hvor meget den har kørt?)

Alle pakflader skal være rene og helt tørre. Pakningen (Vesrah) mellem
cylinder og blok, mangler en lille udskæring til et vandkammer i
blokken, ind mod kaburatoren. Det kan let klares med en lille saks.

> Mine bekymringer går selvfølgelig på om jeg kan få den tæt
>
> Skal køleranordningen ikke have en gang termostatpakningsmasse?

Nøøh!? ... toppakningen var tæt nok. Selve sensoren kan evt. pakkes.

> Hvordan sikrer jeg mig at topstykket, ikke har slået sig (har ikke pt.
> adgang til avanceret målegrej) -for risikoen er vel til stede??

Afgjort! ... Hvis den er kørt varm.
Prøv en plan flade, som f.eks. en glasplade, et spejl ell. lign.
Kommer der lys imellem fladen og toppen, eller vipper den, er den
skæv, og må planslibes.

> [...]
> sidder knækket i topstykket, og som jeg derfor nu vil benytte
> lejligheden til at bore ud), midlertid kan erstattes af en bolt,

Sagtens, bare du ikke kører den varm igen!!!

> [...]
> at jeg ikke på noget tidspunkt har kontrolleret om der var vand (nok)
> på. Endvidere har temp.censoren som sagt været i udu!

Den kan bare være blevet 'træt' hvis du har fyret den helt vildt af!?
Normalt kan RD'eren køle hvis bare der er en kop vand tilbage i
systemet ... stort set ..!
Har der kun været lidt vand på, og du har tævet til den, så er den
sikkert blevet alt for varm i toppen, og så har topstykket vredet sig
og er blevet utæt.

Lad nu være med at køre den tør for olie også ... please!!!

> Wheeler (ser helst svar fra 2T-kørere
*LOL* ... rigtige mænd ....!

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 06-11-02 13:58

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> wrote in message

> Så har du travlt!

Hehe, ja det kan man sige. Især hvis delene ikke er på lager.

> Du skal minimum have et pakningssæt, og en original toppakning.
> Stempelringe og nålelejer ... måske???

Hekto har sagt det hele så godt, men jeg vil nu alligevel bidrage.
Køb en org. så kan du gemme Vesrahs til du har bedre tid, hvis du spænder
til rigtigt moment virker den org. hver gang.
Har du ikke en momentnøgle, kan du låne en af mig.
Du vil tydeligt kunne se om der er sket skader på andet end pakningen. Er
det ikke tilfældet snakker vi ca. 2 timers arbejde mens motoren sidder i
stellet. Du skal kun bruge momentnøgle, pakning og kølevæske.
Der er lidt trangt med pladsen, så pas på ikke at ridse topstykket på
pinboltene når du løfter det ud, det ville være surt hvis det skal planes af
den grund...
Ellers er det lige til.
Giv mig et ring hvis du skal låne en momentnøgle.

Jens
RD

Fra : wheeler

Dato : 08-11-02 00:29

"Jens Blaabjerg (replace xxx with news2 to reply)" <xxx@blaabjerg.net> skrev
i en meddelelse news:wk8y9.622$zM6.1259@news.get2net.dk...

> "Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> wrote in message

> Hehe, ja det kan man sige. Især hvis delene ikke er på lager.

Jeg har afmeldt den

Det må tage den tid det tar - har lige bikset på værkstedet med topstykke
nr. 2..i det gamle havde man lige "glemt" at montere termostaten. Om det var
fordi sensoren alligevel var knækket er ikke godt at vide (håber ikke der er
noget generelt i stykker i kølesystemet)..

Noget helt andet. det gevind som er på sensoren er vist et man kun kan lave
hos yamaha eller hva? - sådan noget hø...Ingana kan vel hitte ud af noget
(sensoren skal sku bruges).

Jeg har skåret et flot 10'er gevind i topstykket - skulle man dreje lidt af
sensoren af/og tilpasse gevindstørrelsen her også ??

Når jeg til vinter skal til at samle stumperne vil jeg nok lige ringe til
dig. Evt. før, idet der er et par ting jeg er lidt i tvivl om...

Hilsen

Bernhard Wheeler

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 08-11-02 01:16

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> wrote in message
> Noget helt andet. det gevind som er på sensoren er vist et man kun kan
lave
> hos yamaha eller hva? - sådan noget hø...Ingana kan vel hitte ud af noget
> (sensoren skal sku bruges).

Hmm, jeg ved jeg har en ekstra liggende, men kan ikke finde den. Den må være
hos min bror i odense.
Den skulle være ret dyr, jeg har høre 600,-, men har ikke selv checket.

> Jeg har skåret et flot 10'er gevind i topstykket - skulle man dreje lidt
af
> sensoren af/og tilpasse gevindstørrelsen her også ??

Det kan jeg ikke hjælpe dig med. Har du en sensor, eller?

> Når jeg til vinter skal til at samle stumperne vil jeg nok lige ringe til
> dig. Evt. før, idet der er et par ting jeg er lidt i tvivl om...

Det gør du bare, jeg har fin tid i weekenden, hvis der er noget.

Jens
RD

Fra : wheeler

Fra : Armand

Dato : 08-11-02 22:28

wheeler <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en

> [...]
lave
> hos yamaha eller hva? - sådan noget hø...

Næppe :-/
Det er sikkert en std. termoføler som du kan pille af enhver ophugget
bil!
Dermed er gevindet, omend anderledes end et M6-gevind, ganske standard -
Det er et rørgevind (derved at det skal pakke tæt) men jeg husker
desværre ikke størrelsen

> Jeg har skåret et flot 10'er gevind i topstykket - skulle man dreje
lidt af
> sensoren af/og tilpasse gevindstørrelsen her også ??

RD 3½'ere er generelt ganske forskruede, og din lyder af at bære præg
deraf også.
Hvad værre er: Du er tilsyneladende selv grundigt godt i gang med at
supplere =

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-11-02 00:20

Armand wrote:

> Næppe :-/
> Det er sikkert en std. termoføler som du kan pille af enhver ophugget
> bil!

Hov, der skyder du for en gangs skyld ved siden af. Den skal være afstemt ud
fra instrumentet. Alene til Ford Escort er der 14 forskellige. Angivet med
farve kode.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 09-11-02 11:14

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Hov, der skyder du for en gangs skyld ved siden af. Den skal være
> afstemt ud fra instrumentet. Alene til Ford Escort er der 14
forskellige.
> Angivet med farve kode.

Jeg mente bestemt at de endda bærer samme elektroniske typebetegnelse
("p2000"?) :-/
Nå, men gevindet er universelt, og min nattesøvn har klarlagt at det med
sikkerhed er et 1/16" rørgevind!! (á. ca. 7mm udvendigt!)

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-11-02 14:13

Armand wrote:

> Jeg mente bestemt at de endda bærer samme elektroniske typebetegnelse
> ("p2000"?) :-/

Så nemt et det ikke at være mekaniker. )

> Nå, men gevindet er universelt, og min nattesøvn har klarlagt at det med
> sikkerhed er et 1/16" rørgevind!! (á. ca. 7mm udvendigt!)

Endnu en gang må jeg skuffe dig. Den slags følere fåes med tusind millioner
forskellige gevind. Det eneste man har kunnet være fælles om er gevind til
iltsensorer. Og der vist kommet en variant mere. Surt show.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 10-11-02 15:06

> [...]
er
> gevind til iltsensorer. Og der vist kommet en variant mere. Surt show.

Ergo, har jeg blot været heldig omkring gevindstørrelsen på min
tidligere GPZ900R: Der sad en I/O føler i bundkarret, som havde samme
gevind som termoføleren fra termostathuset (= til termometeret). En
kammerat kiggede på den originale termoføler og sagde henkastet "det er
blot en almindelig P2000(?) føler, de bruges snart allesteder"; men
inden at han fik skaffet mig én til udskiftning af I/O'en, kom jeg i
tanke om at jeg havde en ekstra føler på et originalt termostathus jeg
havde liggende, hvorved jeg ikke fik hans påstand verificeret.

--
Armand.
(der ved hjælp af stumperne fik sig et olietermometer integreret i

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-11-02 17:18

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse

> Du skal minimum have et pakningssæt, og en original toppakning.
> Stempelringe og nålelejer ... måske???

Et pakningssæt OG en toppakning?!?
Jeg køber altid komplette paksæt som indeholder alle de pakninger man
overhovedet kan bruge på motoren, og jeg køber aldrig originalt - det er for
dyrt, og IKKE i bedre kvalitet.

> Jeg har med held kørt med Vesrah; men oftest går det ikke. Den
> originale skulle være OK.

Jeg bruger Athena paksæt, de er af god kvalitet. (Erfaring fra Honda,
Kawasaki, Yamaha og KTM motocross racere). Fås ved Götz i Dyskland til en
masse modeller, og til motocross/enduro hos DMC i Hadsund.

Rittig

Fra : Hekto

Dato : 06-11-02 19:52

In article <3dc943e9$0$52955$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
ClausRittig@Hotmail.Com says...

> Et pakningssæt OG en toppakning?!?
Ja, da! Det var jo det jeg skrev! ... ikke? ;)
> Jeg køber altid komplette paksæt som indeholder alle de pakninger man
> overhovedet kan bruge på motoren, og jeg køber aldrig originalt - det er for
> dyrt, og IKKE i bedre kvalitet.
Det er muligt at Athena er lige så godt som originalt; men du giver
næsten selv svaret.
Vesrah fås på ethvert gadehjørne; men erfaringen viser at toppakningen
til RDeren ikke kan holde tæt.
Derfor et pakningssæt OG en original toppakning.

Skal skramlet trille til syn ved egen kraft på tirsdag, er der ikke
megen tid at spilde!

--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Fra : Bernhard

Dato : 06-11-02 12:06

Sorry hvis indlægget kommer forkert i tråden (er på arbejder og kører
over browseren, hvor der er laaaang opdateringstid

Hej Brian/Hekto

Når jeg tænker efter - dryppede RD'eren lidt lidt vand i forgårs ifm
tankning (havde også lige der forinden skudt til den ud ad motorvejen
. Jeg var jo travlt optaget af det elektriske, og havde derfor ikke
overskuddet til at studere fænomenet nøjere.

Men ud fra en betragtning om hvor galt det kan være (jf. dit indlæg om
stempler/cylindervæg) - er probelemet og den tidsmæssige udvilking det
er sket på positivt og peger vel forhåbentligt blot i retning af en ny
toppakningsmontering oder was??

Wheeler

Fra : Hekto

Dato : 06-11-02 12:31

In article <b841f08a.0211060305.656acd31@posting.google.com>,
> [...]
> stempler/cylindervæg) - er probelemet og den tidsmæssige udvilking det
> er sket på positivt og peger vel forhåbentligt blot i retning af en ny

Ja, med lidt lykke og lidt held, slipper du med toppakningen (se
mail)

Fra : Bernhard

Dato : 06-11-02 12:47

Brian/Hekto wrote

Det kan være at det bare er en lodning. Mål på den og vrik med
ledningerne.
Se om det er en afbrydelse eller en kortslutning. Måske er det ikke
mere end
det kan klares med lidt loddetin!!
Prøv evt. at varme op med en hårtørrer??

Tak for mailen,

Det var netop planen at se om en opvarmning med varmepistol gav
negativt udsalg (ekstremt høje ohm-værdier)på stator/pick-up - så
langt nåede jeg dog aldrig ;-((

(ledningsnettet både nede ved stator og pickup og selve samlekontakten
der går videre op til CDI er blevet extra motioneret) - og det synes
som om det var der fejlen lå...

Wheeler

Fra : Hekto

Dato : 06-11-02 12:59

In article <b841f08a.0211060346.6fb10bf6@posting.google.com>,
bernhard_wheeler@hotmail.com says...

Vær forsigtig med en varmepistol!!! Den kan let varme for meget!