Rygte: Slut med at boote i 9
Fra : Martin Petersen

Dato : 06-11-02 07:59

Læste i det sidste nr. af "MacFormat" at de nye mac'er der kommer ud
efter årsskiftet, ikke mere vil kunne boote op i OS9.
Kommentatoren dér var dybt betænkelig ved det. Er det ikke at opgive fx.
d. grafiske branche, for hvad gør det firma der har brug for en ny
maskine, i en branche hvor alt software bestemt ikke er "X-klar" endnu?

Hvis det er rigtigt, er det virkeligt et hårdt skub på mange forbrugere
for at få dem til at skifte software og hardware i en grad der ligger
langt ud over hvad der er behov for.
Men måske nok hvad Apple's økonomi kunne have behov for.

Engang var Apple berømt for sin store grad af bagud-kompatibilitet ...

Er dette rygte mon sandt?

v.h
Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 09:03

On Wed, 6 Nov 2002 7:59:24 +0100, Martin Petersen wrote
(in message <1fl7vbs.t0d5nazi993cN%martinmarius@petersen.mail.dk>):

> [...]
> Men måske nok hvad Apple's økonomi kunne have behov for.
>
> Engang var Apple berømt for sin store grad af bagud-kompatibilitet ...

Det ved vi da godt. Gammel nyhed. Det er ikke et rygte. Det er godt

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 09:37

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> On Wed, 6 Nov 2002 7:59:24 +0100, Martin Petersen wrote
> (in message <1fl7vbs.t0d5nazi993cN%martinmarius@petersen.mail.dk>):

> Det ved vi da godt. Gammel nyhed. Det er ikke et rygte. Det er godt

Jeg glemte at tilføje: Og du kan stadig bruge 9 i classic.

Fra : Storm

Dato : 06-11-02 10:15

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg glemte at tilføje: Og du kan stadig bruge 9 i classic.

Men Martin mener måske at størstedelen af den grafiske branche stadig
hænger på ihvertfald én kollos (Quark) som ikke kører optimalt i
Classic.

Og i det hele tager er Classic vel bare en nødløsning.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-11-02 11:54

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> størstedelen af den grafiske branche stadig
> hænger på ihvertfald én kollos (Quark) som ikke kører optimalt i
> Classic.

Ja, og hvis sådan en virksomhed nu lige skal bruge et par nye mac'er -
og virkeligheden så er at man kun kan få nogle der udelukkende booter op
i X, står man pludselig over for et pres omkring at skulle skifte
programmer til X hele vejen.

Og så mente den citerede kommentator at der var stor chance for at man
lige så godt kunne gå over til windows, hvis man alligevel skulle skifte
meget ud ...

Martin.

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 12:10

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Og så mente den citerede kommentator at der var stor chance for at man
> lige så godt kunne gå over til windows, hvis man alligevel skulle skifte

Ja, det er også billigere...

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 12:53

> [...]

> Og så mente den citerede kommentator at der var stor chance for at man
> lige så godt kunne gå over til windows, hvis man alligevel skulle skifte

Det gælder først de nye modeller, som først kommer til næste år.

Kan Quark i øvrigt slet ikke finde ud af at lave en X-løsning?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : (Storm

Dato : 06-11-02 21:37

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> [...]

Ja, de kommentarer og flere til: (skrifter, programmer og filer på
tværs) kender jeg godt.

> Det gælder først de nye modeller, som først kommer til næste år.

Jo, men hvis man står og investere langsigtet først i det nye år.
Der kommer aldrig nye Quark versioner der vil kunne køre under 9 eller
Classic, men det er der måske logik.

<http://www.macuser.co.uk/news/news_story.php?id=34724>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 12:13

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Classic.
>
> Og i det hele tager er Classic vel bare en nødløsning.
Så vidt jeg læser på nettet, er mange så trætte af at vente på Quark,
at de går over til inDesign.
For resten, hvordan får man markøren til at stå _nederst_ når man åbner
et svar med æble+F her i løgsuppen?
David (der pænt lukker vinduet og trykker æble+alt+F - pyh!)

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 12:53

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> For resten, hvordan får man markøren til at stå _nederst_ når man åbner
> et svar med æble+F her i løgsuppen?

Altså efter signaturen?

> David (der pænt lukker vinduet og trykker æble+alt+F - pyh!)

Du mener vel cmd-alt-K?

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 14:53

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Altså efter signaturen?

Nej, i bunden af beskeden i stedet for i toppen.

> Du mener vel cmd-alt-K?

Det er det samme.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 15:53

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Nej, i bunden af beskeden i stedet for i toppen.

Jeg kender ingen metode, og står sådan set ikke og mangler en. Jeg
skriver nemlig mine kommentarer de relevante steder .

> Det er det samme.

Er K det samme som F?

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 16:18

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Jeg kender ingen metode, og står sådan set ikke og mangler en. Jeg
> skriver nemlig mine kommentarer de relevante steder .

> Er K det samme som F?
[klask for pande] Nej, jeg havde øjet på æblet. Ja, selvfølgelig,
æble+alt+K

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-11-02 20:43

Æble mig her og æble mig der. Tryk da bare "F". MacSOUP er simpelthen så
let. Man kan ikke får markøren til at stå forneden. Og det er da også
fint. Man starter da foroven med at luge ud i den quotede tekst. Og er
der tale om et længere indlæg, starter man da ovenfra med at kommentere
afsnit for afsnit. Der er jo ikke tale om, at MacSOUP starter med en tom
linie foroven ligesom Mail.app. Tværtimod startes der med en tom linie
forneden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-11-02 23:18

> [...]
> afsnit for afsnit. Der er jo ikke tale om, at MacSOUP starter med en tom
> linie foroven ligesom Mail.app. Tværtimod startes der med en tom linie

Hm...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-11-02 00:36

> Man starter da foroven med at luge ud i den quotede tekst.
Eller marker de linjer du vil kommentere og
tast [F] for at åbne svareditor (smart)
herefter [Æble+PIL-NED] for at placere dig nederst.

vh Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-02 07:41

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Eller marker de linjer du vil kommentere og
> tast [F] for at åbne svareditor (smart)
> herefter [Æble+PIL-NED] for at placere dig nederst.

Den bringer dig nu kun ned til bunden af vinduet, ved gentagen brug ned
til bunden af teksten - efter signaturen!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-02 13:03

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:
> For resten, hvordan får man markøren til at stå _nederst_ når man åbner
> et svar med æble+F her i løgsuppen?
Efter du har åbnet svareditor med [F] bruger du [Æble+PIL-NED].

vh Flemming Rubini

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 14:53

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Efter du har åbnet svareditor med [F] bruger du [Æble+PIL-NED].
>
> vh Flemming Rubini

Ah, tak!

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-11-02 11:54

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Det ved vi da godt. Gammel nyhed. Det er ikke et rygte. Det er godt

Ja, ja; jeg vidste det altså ikke før nu ...

Om hvorvidt det er godt: Jeg har selv 10.2 (og 9.2) nu, og "jaguaren"
løber (lunter elegant) på min helt nye iBook700Mhz, men hånden på
hjertet: Den er ikke så hurtig som 9.2, det er langt mere oveskueligt at
lave installeringer og indstillinger i OS 9 (måske en træningssag), og
jeg har MANGE programmer der kun kører på OS9. Og der er vel ingen tvivl
om at "ren 9" er bedre end Classic, vel?

Til produktion og det meste dagligbrug bruger jeg OS9, og så hiver jeg
Jaguaren frem af buret nu og da og lufter den, mest for sjov.

For mig at se er både OSX og den ekspress-implementering man forsøger at
køre, og dette nye skridt omkring hardware'n en måde at presse en
optrapning og et øget forbrug igennem på. Ny processorkrævende og
Ram-krævende software kræver ny hardware, som man igen kun får optimal
glæde af hvis softwaren bliver endnu hurtigere ...
Er der ikke en vis del af den mekanisme til stede i Apple's strategi?
(Og sikkert osse i Dells og Microsofts osv. ..)

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 12:10

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Ja, ja; jeg vidste det altså ikke før nu ...

Det var lidt for sjov...

> [...]
> jeg har MANGE programmer der kun kører på OS9. Og der er vel ingen tvivl
> om at "ren 9" er bedre end Classic, vel?

Nej, det har du ret i. Og ja, det er en trænings-/vanesag, simpelthen.

> Til produktion og det meste dagligbrug bruger jeg OS9, og så hiver jeg
> Jaguaren frem af buret nu og da og lufter den, mest for sjov.

Hvis du også kører i Jaguar for sjov, og så ellers tager asfaltboblen...

> [...]
> Er der ikke en vis del af den mekanisme til stede i Apple's strategi?
> (Og sikkert osse i Dells og Microsofts osv. ..)

Til alt det vil jeg sige: Jeg ville slet ikke kunne holde ud at bevæge
mig i 9'eren mere - jeg ville bare sidde og vente på en frysning, der
fik det hele til at gå ned, så jeg skulle reboote. Bare den ene ting er
det hele værd.

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-11-02 12:33

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Hvis du også kører i Jaguar for sjov, og så ellers tager asfaltboblen...

Ho, ho, den var go' - men det er som asfaltboblen er bedre til bytrafik,
ik'?

> [...]
> mig i 9'eren mere - jeg ville bare sidde og vente på en frysning, der
> fik det hele til at gå ned, så jeg skulle reboote. Bare den ene ting er

Min 9'er fryser ikke. (Ret tit.)
Men jeg kan godt fornemme at man i 10 MEGET let arbejder med mange fsk.
programmer på samme tid - gu er det godt med stabilitet.

Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 12:46

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Ho, ho, den var go' - men det er som asfaltboblen er bedre til bytrafik,
> ik'?
Jamen, det er skide irriterende, at når man trækker askebægret ud, og
det er overfyldt, så stopper bilen.

> Min 9'er fryser ikke. (Ret tit.)

Giv den en Jaguar pels

> Men jeg kan godt fornemme at man i 10 MEGET let arbejder med mange fsk.
> programmer på samme tid - gu er det godt med stabilitet.
>
> Martin

Stabilitet styrer! [tænk, at en X hippie skulle komme til at sige sådan!
]

Fra : Jan Jonasen

Dato : 06-11-02 21:36

In article <1fl86w7.4fujg91do5r22N%david@blangstrup.dk>, David Blangstrup
(david@blangstrup.dk) wrote:
> Til alt det vil jeg sige: Jeg ville slet ikke kunne holde ud at bevæge
> mig i 9'eren mere - jeg ville bare sidde og vente på en frysning, der
> fik det hele til at gå ned, så jeg skulle reboote.

Bruger du din mac professionelt?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : David Blangstrup

Dato : 06-11-02 22:11

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Bruger du din mac professionelt?

Nej, jeg bruger den til yoghurt

--
http://david.blangstrup.dk
http://home.blangstrup.dk (my own Apache2, sleeps at night)

Fra : Jan Jonasen

Dato : 07-11-02 18:43

In article <1fl8xm5.oh87xjlwx1n2N%david@blangstrup.dk>, David Blangstrup
(david@blangstrup.dk) wrote:
> Nej, jeg bruger den til yoghurt

En dum bemærkning som ovenfor bekræfter, at du udtaler dig på basis af eget
ønske/behov alene. Du er åbenlyst ikke i stand til at deltage i en debat.

Fra : David Blangstrup

Dato : 07-11-02 23:17

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> En dum bemærkning som ovenfor bekræfter, at du udtaler dig på basis af eget
> ønske/behov alene. Du er åbenlyst ikke i stand til at deltage i en debat.

Kan det virkelig hidse dig op? Da yoghurt åbenbart er stand in for
kultur hos dig syntes jeg da det var meget skægt.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 08-11-02 21:14

In article <1flaviz.c4muac1vdkgzkN%david@blangstrup.dk>, David Blangstrup
(david@blangstrup.dk) wrote:
> Kan det virkelig hidse dig op? Da yoghurt åbenbart er stand in for
> kultur hos dig syntes jeg da det var meget skægt.

Lyder (rettere læses) jeg ophidset? Et fuldstændigt ligegyldigt svar uden
nogen form for relevans for blot at skjule din egen uvidenhed, næ,
hovedrystende er nok mere det rigtige.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-02 12:21

martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) writes:

> jeg har MANGE programmer der kun kører på OS9. Og der er vel ingen tvivl
> om at "ren 9" er bedre end Classic, vel?

Tjah. Jeg kender ikke meget til Mac OS <10, men jeg synes jeg tit
hoerer om folk der skal genstarte og har problemer med virtuel
hukommelse og andre sjove ting. Classic har den - for mig - store
fordel at det kun er den der fryser, og det tager ikke lang tid at
bundvende den.

> [...]
> Ram-krævende software kræver ny hardware, som man igen kun får optimal
> glæde af hvis softwaren bliver endnu hurtigere ...

Saadan har Windowsbrugerne haft det i mange aar.

Jeg er selv forundret over Apples braenden-broer med deres nye
hardware, men det kunne taenkes at det afspejler at der ikke bruges
ressourcer paa OS 9 internt og at man maaske kan forenkle firmwaren
ved at koncentrere sig om eet operativsystem saa der er plads til
nyere funktionalitet? Bare et gaet :)

Er der andre programmer end Quark der har det ringe i Classic?

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-11-02 12:33

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Er der andre programmer end Quark der har det ringe i Classic?

Jeg er ikke sikker, men kører tingene ikke generelt lidt langsommere?
Måske fordi OSX har ædt så meget af hukommelsen?
v.h
Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-02 12:52

martinmarius@petersen.mail.dk (Martin Petersen) writes:

> Jeg er ikke sikker, men kører tingene ikke generelt lidt langsommere?
> Måske fordi OSX har ædt så meget af hukommelsen?

Det ved jeg ikke. Et bud kunne være at skærmopdatering er langsommere,
da det skal igennem et lag mere. Men til de oldnordiske programmer
jeg skal afvikle i Classic (bortset fra Kaj og Andrea) er det stadig
hurtigere end det var "dengang".

Heh. faldt over Crystal Quest for nylig. Det spildte jeg en del tid
på dengang jeg lavede DM01 opgavei Modula II på Mac'en.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 13:23

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> Jeg er ikke sikker, men kører tingene ikke generelt lidt langsommere?
> Måske fordi OSX har ædt så meget af hukommelsen?

Hvor lidt RAM kører du da med? Jeg har 640 M, men kunne da godt tænke
mig 1,5G [som skal være maksimum]. På min G4/867.

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-11-02 15:39

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Hvor lidt RAM kører du da med?

256.
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 16:23

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> 256.

Så trænger du vist også til nogle 512 M RAM-klodser ...

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 12:53

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Er der andre programmer end Quark der har det ringe i Classic?

VirtualPC .

Fra : Jan Jonasen

Dato : 06-11-02 21:52

In article <kkn0onhrkt.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
> [...]
> ressourcer paa OS 9 internt og at man maaske kan forenkle firmwaren
> ved at koncentrere sig om eet operativsystem saa der er plads til

Jeg er ikke så undrende, det er ikke være første gang Apple gør noget, som
ved brugernes første øjekast ikke er acceptabelt, men brugerne har generelt
hidtil endt med at springe på vognen. Lidt en gambling og dem om det.

En anden årsag til valget kan være udviklerne, nu skal de tvinges til at
lave OS 10 programmer, Apple vil ikke se nyt software skrevet til carbon
(eller helt slemt standard OS 9), men kun skinende cocoa. I øjeblikket har
man selv valget med alle ikke-eksotiske programmer, de fåes til ren OS 9,
kunne dette dog bare ændres, formoder jeg Apple tænker. Der er jo trods alt
også en prestige sag.
Onde tunger ville måske kalde det tvungen hardware opgardering, da der jo
ikke har været meget at byde på det sidste års tid.

> Er der andre programmer end Quark der har det ringe i Classic?

For mit vedkommende oplevede jeg Finder/systemet, det er vel vigtigt.
Betydeligt flere nedbrud, dels fordi jeg nægtede at slå visse udvidelser og
kontrolpaneler fra, men også programmer der ellers virkede fint. Photoshop
5 eller 6 var nærmest umulig for mig at holde i gang, bevares det var ikke
til prof. brug, men en professionel ville ikke kunne leve med den
situation. Flere programmer havde skærmopdateringsproblemer, herunder
MacSOUP og Nisus Writer. Der er sikkert andre som har tilsvarende og
modsatte erfaringer, men mine problemer blev løst ved at køre ren OS 9,
hvilket også _er_ betydeligt hurtigere.

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-11-02 23:11

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> ren OS 9, hvilket også _er_ betydeligt hurtigere.

Ja, er det ikke det der er kendsgerningen, selv for de RAM-stærke?
Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-11-02 09:01

> [...]

> køre, og dette nye skridt omkring hardware'n en måde at presse en
> optrapning og et øget forbrug igennem på.

Det bliver ihvertfald resultatet. Men hensigten kan jo også være, at
Apple ikke ønkser at vedligeholde to OS'er. Nyt hardware (som brugerne
jo kræver - også dem der normalt bruger OS 9) kræver jo nye drivere, og
at have to OS'er kræver så dobbelt arbejde af Apple.

Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-02 13:34

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> jo kræver - også dem der normalt bruger OS 9) kræver jo nye drivere, og
> at have to OS'er kræver så dobbelt arbejde af Apple.

Apples MacOS X kan faktisk stadig køre de programmer, der er skrevet til
hvad vi må kunne kalde »System 1« - fra 1984.

Og vi taler kun om en grænseflade mellem Classic og OS X.

PS. I øvrigt lidt irriterende navn. 'X' er jo i dag dobbelttydigt -
XWindows og MacOS X ;-(.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 08-11-02 20:45

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Apples MacOS X kan faktisk stadig køre de programmer, der er skrevet til
> hvad vi må kunne kalde »System 1« - fra 1984.

OS X kan da ikke kører classic mac apps uden om classic?!

> Og vi taler kun om en grænseflade mellem Classic og OS X.

Ikke forstået?

> PS. I øvrigt lidt irriterende navn. 'X' er jo i dag dobbelttydigt -
> XWindows og MacOS X ;-(.

For ikke at tale om windows Xp

Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 12:53

> [...]

> d. grafiske branche, for hvad gør det firma der har brug for en ny
> maskine, i en branche hvor alt software bestemt ikke er "X-klar" endnu?

Gammel nyhed, og man vil skam stadig kunne starte Classic op - fra X.

I øvrigt har jeg fået den nye Encyclopædia Britannica 2003 hjem. Den
gamle kunne ikke klare 10.2, og den nye kræver MacOS X [eller Windows].
Så verdens fremmeste leksikon kan fremover ikke køre på pre-X systemer.

I øvrigt virker den ret u-Mac'et. Fuldstændig samme brugergrænse som til
Windows.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-02 13:03

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:
> I øvrigt har jeg fået den nye Encyclopædia Britannica 2003 hjem.
Hvor køber man de billigst?

vh Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 06-11-02 14:52

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Hvor køber man de billigst?

Jeg købte en opgradering direkte hos Encyclopædia Britannica. Det kom så
til at stå mig i £39,99 - mod en normalpris på £59.

www.britannica.co.uk.

Det er i øvrigt så et 3-i-1 leksikon. Omfatter »Britannica Elementary
Encyclopedia« bereget for elever i underskolen [primary school],
Britannica Student Encyclopedia for elever i mellem- og gymnasieskolen
[secondary school] og endelig selve Encyclopædia Britannica for unge og
voksne.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-02 15:36

> [...]
> Britannica Student Encyclopedia for elever i mellem- og gymnasieskolen
> [secondary school] og endelig selve Encyclopædia Britannica for unge og
dvs. 700 Dkr.
Spændende, tak.

vh Flemming Rubini

Fra : Jesper

Dato : 07-11-02 03:58

> [...]

> Men måske nok hvad Apple's økonomi kunne have behov for.
>
> Engang var Apple berømt for sin store grad af bagud-kompatibilitet ...

Det vil bl.a. gøre det muligt for Apple at sælge ATA-RAID HD
computerere, som ikke kører i OS 9, hvortil kommer at Apple meget gerne
på et eller andet tidspunkt vil ophøre med at supportere 2
operativsystemer samtidigt. Det kommer dog ikke til at ske forkøbigt,
idet OS 9 kørsel under OS X fortsat vil være understøttet, men i løbet
af en tidshorisont der hedder 2-3 år vil Apple formentllig fuldstændigt
ophøre med at supportere OS 9.
--
Jesper myem@il -> lustmagnet {at} sexmagnet [dot] com

Ny sølvpapirshat til Steen Hjortsø.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-11-02 05:37

Jesper <spam@spam.spam.invalid> wrote:

> [...]
> idet OS 9 kørsel under OS X fortsat vil være understøttet, men i løbet
> af en tidshorisont der hedder 2-3 år vil Apple formentllig fuldstændigt

Jeg tror nu at Apple fortsat i mange år vil understøtte Classic. Men
ikke 9.x.

Det er jo trods alt kun et spørgsmål om at vedligeholde en grænseflade
mellem X og Classic, og i forvejen er MacOS bagudkompatibel tilbage til
1984 - hvis programmerne er ordentligt programmeret.

Fra : Jesper

Dato : 07-11-02 16:05

> [...]

> mellem X og Classic, og i forvejen er MacOS bagudkompatibel tilbage til
> 1984 - hvis programmerne er ordentligt programmeret.

Det øjeblik Apple kommer med computere man ikke kan boote i OS 9 skal de
til at lave specialinstallere til OS 9 der kan køre under OS X, ellers
vil det ganske enkelt være umuligt at installere. Derudover skal de
ændre OS 9 så den stadig er så kompatibel med ny hardware at den stadig
kan afvikles under OS X.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-02 21:47

Jesper <spam@spam.spam.invalid> wrote:

> Derudover skal de ændre OS 9 så den stadig er så kompatibel med ny
> hardware at den stadig kan afvikles under OS X.

Nejda for den kører i en kuvøse (bluebox) som afskærmer den fra
hardwaren.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com