TwinTurbo grafikkort
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-02 04:21

Hej

I min PM 9600/300 sidder der et TwinTurbo PCI grafikkort med 8mb RAM. Er
dette RAM modul 'solid onboard', så det ikke kan udskiftes med fx. et
16/32mb modul. - Det fremgår faktisk ikke af hverken brutgermanual eller
servicemanual, selvom der tilsyneladende er et seperat 'servicepart
number' på RAM'en....

Hvis jeg kan få fat i et ekstra TwinTurbo kort, kan dette kort så bruges
fx. i en Beige G3/333AV? - OG - vil det være X/X.2 kompatibelt?

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-11-02 17:54

> Hvis jeg kan få fat i et ekstra TwinTurbo kort, kan dette kort så bruges
> fx. i en Beige G3/333AV?

Ja!

> - OG - vil det være X/X.2 kompatibelt?

Nej! Dvs du kan godt køre OS X med kortet, men det bliver uden
acceleration og derfor ikke særlig sjovt.

Er selv i samme situation med et Formac Proformance III kort i min beige
G3. Formac skiderikkerne droppede de lovede drivere.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-11-02 04:45

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Ja!

OK!

> Nej! Dvs du kan godt køre OS X med kortet, men det bliver uden
> acceleration og derfor ikke særlig sjovt.

Dvs., at jeg får mere ud af det originale onboard RagePro kort... hm.... -
den er jo understøttet iflg. div. read me filer...

> Er selv i samme situation med et Formac Proformance III kort i min beige
> G3. Formac skiderikkerne droppede de lovede drivere.

Tja, det er jo det, man kan kalde for 'surt sjow'. - Véd du, om Matrox
Millenium Mac Edition kortet er understøttet i X.2? - Jeg kunne faktisk godt
tænke mig det kort, da det har nogle helt unikke forstørrelsessystemer - også
i Mac versionen. - Jeg har for nylig set et par brugte til 5-600kr. (omregnet
fra USd). - Hvilke andre billige kort kan evt. bruges på min 333AV? (skærm er
en LaCie 21" d2).

Lidt 'sjov'.... Jeg installerede for skægs skyld seneste opdatering af ATI
softwaren på min 9600/300 - den med TwinTurbo kortet. I installationsfasen
fik jeg at vide, at ATI softwaren (selvfølgelig) ikke understøtter det kort,
men det spøjse er, at jeg fornemmer, at skærmen er blevet hurtigere i
opdateringen. - Jeg kører nu med en ældre MultiScan 17", da min ellers
velfungerende 1710 pludselig ikke ville mere. - Har også installeret det på
min G3/333AV og her er det _meget_ tydeligt forskel til det bedre.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-11-02 10:46

> Tja, det er jo det, man kan kalde for 'surt sjow'. - Véd du, om Matrox
> Millenium Mac Edition kortet er understøttet i X.2?

Ikke mere end TwinTurbo kortet hvilket vil sige ingen drivere. Matrox er
for længst holdt op med at producere Mac Kort.

> [...]
> fra USd). - Hvilke andre billige kort kan evt. bruges på min 333AV? (skærm er

Der er vist kun ATI's PCI Radion kort. Du vil dog ikke få Quartz Extreme
da det kræver mindst 2 x AGP. Der findes dog hacks derude på nettet som
kan aktivere QE på et PCI kort.

Jeg er dog ganske sikker på at ATI's PCI Radion kort er en udemærket
løsning til en beige G3 med OS X, men om det kan betale sig ved jeg
ikke.

Faktisk kører jeg OS X på min beige G3 med det omtalte Proformance III
kort. Grafikken er absolut ikke accellereret, men kører bedre end i Mac
OS 9 hvis driverne heller ikke installeret. Hvilket får mig til at
konkludere at grafiksystemet er bedre og hurtigere i Mac OS X end i Mac
OS 9. At man oplever Mac OS 9 som hurtigere skyldes det enklere
grafiksystem som er langt nemmere at skubbe ud på grafikkortet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-11-02 03:03

Hej Michael

> Ikke mere end TwinTurbo kortet hvilket vil sige ingen drivere. Matrox er
> for længst holdt op med at producere Mac Kort.

Hm, - jeg mener faktisk, jeg har fået at vide, at de stadig laver et par stykker,
der kan bruges på Mac, men også at de i så fald skal flashes på en PC først

> [...]
>
> Jeg er dog ganske sikker på at ATI's PCI Radion kort er en udemærket
> løsning til en beige G3 med OS X, men om det kan betale sig ved jeg

Tja, det er nok også det, der afholder mig fra at 'knappe op for baglommen'....
Lyd kræver jo ikke de helt store grafiske accelerationshastigheder.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-11-02 06:51

> Hm, - jeg mener faktisk, jeg har fået at vide, at de stadig laver et par
> stykker, der kan bruges på Mac, men også at de i så fald skal flashes på
> en PC først

I så fald må nogen have produceret en openfirmware flashrom. Der mangler
stadig drivere efterfølgende. Når visse udgaver af Nvdia og Ati's PC
grafikkort kan bruges i Mac er det fordi der i forvejen er produceret en
firmware og driverne er i OS'et.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-11-02 22:02

In article <3DC9E197.341F5D58@mail1.stofanet.dk>,

> Dvs., at jeg får mere ud af det originale onboard RagePro kort... hm.... -
> den er jo understøttet iflg. div. read me filer...

Understøttet betyder blot at det virker. Du vil få _meget_ begrænset 2D
acceleration med et 64bit Rage basseret ATI kort, men ingen QuickTime
eller OpenGL acceleration. (begge vil være ubrugeligt)

> [...]
> fra USd). - Hvilke andre billige kort kan evt. bruges på min 333AV? (skærm er

Til Mac OS 9: 3Dfx 2000PCI og 3000PCI hvis det skal være hurtigt,
billigt og kunne drive høje opløsninger. Kortene giver pga. en hurtig
RAM-DAC et meget skarpere billede end ATI's 64bit Rage2 og RagePro chips
som bruges i Apples beige G3'ere.

Til Mac OS X bliver det dyrere idet du kun vil få /fornuftig/ (herunder
også QT og OpenGL acceleration) med følgende kort:

ATI's Rage128 (Orion aller et Apple OEM kort fra en B&W)
ATI's Radeon PCI mac-edition
ATI's Radeon 7000 mac-edition kort.

Rigtigt godt til Mac OS X bliver det dog aldrig pga af den manglende AGP
bus.
I tilfælde af at du skulle købe et radeon kort bør du glemme _alt_ om at
slå QuartzExtreme til, idet det vil suge alle resurcer ud af PCI bussen
(mangelende båndbrede vil udgøre en seriøs flaskehals!) - især på en så
langsom bus arkitektur som både 9600 og en beige G3 er udstyret med. På
en B&W eller G4 er PCI bussens båndbrede dobbelts så høj.

> [...]
> men det spøjse er, at jeg fornemmer, at skærmen er blevet hurtigere i

Det /må/ være en placeboeffekt. ATI driveren gør _intet_ når du ikke har
et ATI kort i maskinen.

Besides, if you can't get a decent kernal panic <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living? <aim://reippuert>

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-11-02 02:22

Hej Morten.
Send min computer tilbage eller tilbyd et engangsbeløb til en gang for
alle at afvikle sagen på ordentlig vis.

Alt andet syntes jeg er uværdigt, mange har mailet til mig og spurgt om
det er rigtigt at du overhovedet ikke reagerer på mine skrivelser og jeg
må bedrøve dem med at det desværre er sandt.
Johnny Louis