Ret til sine penge?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 05-11-02 21:56

Hej

Jeg vil lige forhøre mig om hvordan en butik er stillet, hvis en debitor
ikke betaler sin gæld?

Det skal siges at debitor har en konto i butikken, men har ikke underskrevet
noget eller fået nogle informationer om rentesatser osv.

Hvad kan butikken stille op, hvis debitoren ikke betaler?

Mvh
Hans

Fra : Peter G C

Dato : 05-11-02 22:17

Hans Mouridsen skrev i news:aq9b95$qaj$1@sunsite.dk

[klip]

> Hvad kan butikken stille op, hvis debitoren ikke betaler?

Stævne for beløbet. Efterfølgende en tur i fogedretten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-11-02 06:45

> Hans Mouridsen skrev i news:aq9b95$qaj$1@sunsite.dk
>
> [klip]

> Stævne for beløbet. Efterfølgende en tur i fogedretten.

Okay, men har butikken de store chancer? Han har jo ikke underskrevet noget
som helst?´Eller fået oplyst noget om rentesatser osv.

Beløbet er omkring kr. 20k

Mvh
Hans

Fra : Padre

Dato : 06-11-02 08:15

> Okay, men har butikken de store chancer? Han har jo ikke underskrevet
noget
> som helst?´Eller fået oplyst noget om rentesatser osv.
>
> Beløbet er omkring kr. 20k

Det er et bevismæssigt problem, ikke et juridisk.

Kan man bevise, at varerne er leveret (vidnesudsagn fra vognmand, kvittering
for levering etc.)

I givet fald kan man bede ham sandsynliggøre, at han skulle have betalt
(kvittering, bankudtog etc.)

Hvis han ikke kan sandsynliggøre en betaling, skulle butikken have en
nogenlunde sag. Og nogle gange sker der faktisk det, at folk gladeligt
indrømmer at skylde pengene.

Fsva rentesatser og lign. betyder det ikke, at der ikke er en gæld, blot at
de aftalte renter måske ikke kan indkræves.

Padre