Babelstårnet.
Fra : Angelos

Dato : 05-11-02 20:39

Er det ubibelsk at alle menesker taler samme sprog?
Jeg henviser til babelstårn fortællingen i Bibelen, hvor der står at Gud
viste at hvis alle menesker kunne tale samen ville de kunne opnå alt, og at
det ikke var hvad Gud ville.

Hvad mener i??

Tommy.

--
Jesuo Kristo estas Dio kaj la vivo.
La vivo donis al mi morton; la morto donis al mi vivon.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 05-11-02 23:44

"Angelos" <angelos@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg henviser til babelstårn fortællingen i Bibelen, hvor der står at Gud
> viste at hvis alle menesker kunne tale samen ville de kunne opnå alt, og

Ja, det mener jeg faktisk det er.
Der er for mig ingen tvivl om, at beretningen fra 1. Mosebog 11, 1-9, er en
klar manifestation fra Gud, gældende den gang som nu, at menneskelig
enhed gør menneskene stærke og uafhængige af Gud.
Hvad ser og hører vi i vore dage. Den vestlige verden har vel generelt
aldrig været mere afkristnet en nu. Hvad ser vi i stedet? Man taler om
stærke
ledere i de enkelte lande. Man samler landene i et mere og mere
forfatningslignende EU, hvor "enighed" gør stærk, nu snart 25 lande med
samme "mening".
Når landenes ledere mødes i USA og mange andre steder, taler man om
Verdenssamfundet - "dette kan Verdenssamfundet ikke tolerere" - "Det er
Verdenssamfundets mål at opnå fred og enighed" - etc.

I dag vil menneskene stort set selv bestemme alt vedrørende dem selv. Man
er endog i vid udstrækning parat til at ville bestemme hvilke børn man vil
have. Og sådan..... ja man behøver bare følge nyhederne på TV og aviser.

Måske er jeg helt galt på den, når jeg ser parallellen til Babylon. Den
gang ville menneskene gøre sig uafhængige af Gud. Det ville Gud ikke
tillade.
Jeg er også overbevist om, at Gud også sætter en grænse på et tidspunkt i
vores "Verdenssamfund". Det vil jo sikkert være når Jesus påny kommer til
vor jord, som beskrevet i NT.

Det har aldrig været Guds mening, at vi skal være uafhængige af Ham,
tværtimod skal vi være eet, men eet i Ham. Se det er en lidt anden enhed,
end den jeg ser tilstræbt i verden i dag.

Med venlig hilsen
Ernst

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 06-11-02 16:15

d. 05/11/02 20:39 skrev Angelos på angelos@myrealbox.com i artiklen
3dc81e6c$0$218$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Er det ubibelsk at alle menesker taler samme sprog?

Godt spørgsmål. Det var åbenbart et problem, da de begyndte at bygge
Babelstårnet, men omvendt blev tungetalen indført pinsedag netop for at
kompensere for de forskellige tungemål blandt menneskene i Jerusalem.

> Jeg henviser til babelstårn fortællingen i Bibelen, hvor der står at Gud
> viste at hvis alle menesker kunne tale samen ville de kunne opnå alt, og at
> det ikke var hvad Gud ville.

At problemet var et helt andet, nemlig at et sådant højt tårn ville tage
opmærksomheden bort fra Gud, således menneskene ville tilbede hinanden,
hvilket sættes lig afguder. Det er i øvrigt præcis, hvad vi oplever nu.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : TBC

Dato : 06-11-02 18:58

> [...]

> Jeg henviser til babelstårn fortællingen i Bibelen, hvor der står at Gud
> viste at hvis alle menesker kunne tale samen ville de kunne opnå alt, og

Jeg er ikke sikker på hvad du mener når du siger "ubibelsk". Om du mener at
det skulle være forkert eller ej, eller om det er noget bibelen taler imod
eller ej.
Men jeg vil sige at der ikke i bibelteksten svjv er noget der taler imod det
tekniske i at mennesker taler samme sprog. Faktisk taler bibelen i pasagen i
forbindelse med sprogforviringen om at "Hele jorden havde samme sprog og
samme tungemål". Spørgsmålet er om gud havde skabt mennesket med et sprog
eller om det var noget de tilegnede sig. Men uanset hvad havde ihvertfald
udstyret Adam og Eva men evnen til at kommunikere, så det må have været i
overensstemmelse med hans vilje og ikke imod den at de og deres efterfølgere
kunne kommunikere med hinanden.

Jeg tror mere at det at sprogende blev forvirrede var et middel og ikke i
sig selv en hensigt. Menneskene sagde jo : »Lad os bygge en by med et tårn,
som når op til himlen, og skabe os et navn, for at vi ikke skal blive spredt
ud over hele jorden.". Dette var for det første i direkte i modstrid med
Guds vilje, som den var blevet udtrykt over for Noa og hans sønner. (1Mo
9:1: Bliv frugtbare og talrige, og opfyld jorden)

Guds reaktion på deres HANDLINGER lød: "Når de begynder at handle sådan, vil
intet af det, de planlægger, være umuligt for dem", hvorpå han konkluderede:
"Lad os stige derned og forvirre deres sprog, så de ikke forstår hinanden"

Man kan således sagtens begynde at lommefilosofere over om det hele ikke
nærmere handlede mere om at forvirringen af menneskenes sprog ville hindre
eller bremse senere fremskridt i en forkert retning, en retning som gik imod
Guds hensigt, eftersom den gjorde det sværere for menneskene at samle deres
kræfter og åndsevner om dristige forehavender og at udnytte den viden der
efterhånden ville blive opsamlet inden for de forskellige sproggrupper.

Samtidig med at sprogforvirringen blev en alvorligt splittende faktor i
menneskesamfundet, blev den derfor måske også en gavnlig faktor idet den
forsinkede en farlig eller skadelig udvikling. Tænk blot på noget af det
udviklingen i vor egen tid som følge af menneskets tilegnede viden og ikke
at forglemme dets misbrug heraf har bragt med sig. Måske det handler om
hvilken udvikling Gud for længe siden forudså ville finde sted hvis
bestræbelserne i Babel ikke blev bremset i tide ?
Jeg tror ikke at det i sig selv er "ubibelsk" såfremt folk i verdenen kan
kommunikere forståeligt med hinanden, det "ubibelske" er eventuelt at finde
i hvad de derved gør sig af handlinger.

TBC

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 06-11-02 23:19

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tror ikke at det i sig selv er "ubibelsk" såfremt folk i verdenen kan
> kommunikere forståeligt med hinanden, det "ubibelske" er eventuelt at

Det har du helt ret i. Mit indlæg gik jo lidt ud over hvad spm. lød på,
nemlig *sproget*. Det som får mig til at drage en parallel mellem
Babelstårnet og Guds indgriben ved at at "sprogforvirre" menneskene
og "Verdenssamfundet" i dag, er at hele verden stort set kan
kommunikere sammen. Det er der jo ikke noget galt i, hvis denne
verdensomfattende tilstræben efter enhed og fred trods store forskelle,
var med Gud i centrum. Jeg synes at se det modsatte. Hvor er Gud henne
i mastodonten EU, som i høj grad tilstræber storhed, styrke og magt.
Hvor er Gud henne i USA's forsøg på at etablere "Verdenssamfundet".

Jeg tror ikke Gud en gang til vil bruge sprogforvirring, men at Han
sætter en grænse er jeg ikke i tvivl om.

Venlig hilsen
Ernst

Fra : TBC

Dato : 07-11-02 19:00

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror ikke Gud en gang til vil bruge sprogforvirring, men at Han
> sætter en grænse er jeg ikke i tvivl om.

Deri er vi også enige, og jeg mener da absolut også at man meget svært kan
komme uden om at Bibelen netop taler om en tid hvor dommen (guds store dag)
skal komme, og "Guds Ord" går i krig mod nationerne; vilddyret og den falske
profet som kastes i ildsøen (udslettes). Gad i lyset af ovenstående nok vide
hvad "den falske profet" symboliserer ?

Det er ihverfald noget der har urene udtalelser der "går ud til kongerne i
hele verden for at samle dem til krigen på Gud den Almægtiges store dag" (Åb
16:13,14). Og som sådan kunne det vel sagtens være noget der er en del af
vores "verdenssamfund" som f.eks en bestemt natioen eller en større
organisation af en art ?

TBC

Fra : karamel

Dato : 08-11-02 15:38

Angelos wrote:

> Er det ubibelsk at alle menesker taler samme sprog?

Det gør de da ikke alligevel, så det er højst et spørgsmål af akademisk
karakter.

Men det er sikkert ikke bibelsk, at mennesker taler forskellige sprog.
Oversættelserne af Biblen medfører nemlig udbredte fejlfortolkninger, som ikke
ville forekomme, hvis alle kunne være i stand til at læse den oprindelige
udgave.

Karamel