Andet multimedie
bentjuul 3670
grafikprogram_freeware
Fra : Jan Apollo

Dato : 05-11-02 20:32

Er der nogen der kender til et freewareprogram til simpel billedbehandling?
Det skal bare kunne ganske simple funktioner som ex. ændre billedstørrelse,
lysne... og så gemme som .gif el. .png
VH
Jan Apollo

Fra : Aagaard

Dato : 05-11-02 22:30

"Jan Apollo" <apollo10@post5.tele.dk> skrev:
> [...]
billedbehandling?
> Det skal bare kunne ganske simple funktioner som ex. ændre

http://www.gimp.org/ - et fremragende og gratis billed manipulerings
program, helt på højde med Adobe Photoshop. Kan det du efterlyser, og så kan
du selv udforske alle de muligheder der er i programmet, når du føler dig
mere fortrolig med det. Fås til både Linux og Windows.

Med venlig hilsen
Aagaard
http://link4you.dk - En freeware portal

Fra : Atte André Jensen

Dato : 05-11-02 22:59

Aagaard wrote:

> http://www.gimp.org/ - et fremragende og gratis billed manipulerings
> program, helt på højde med Adobe Photoshop.

Ok, bare lige for at tage det værste skrald i opløbet: Hvor meget jeg
end elsker gimp, og jeg savner *aldrig* photoshop, så må vi jo nok
indrømme at "helt på højde med" kun er næsten sandt... Et par ting som
mangler (der er nok flere, men):

1) Farveseperation i CMYK (bruges til prof, trykkemaskiner - sådant én
har jeg ikke). Der er vistnok et patent på CMYK, og eftersom gimp er
frit, kommer det nok aldrig i programmet. Hvem skulle betale pengene til
patentholderne, når det er gratis software. Man kunne måske forestille
sig at der blev lavet et CMYK-plugin, som så kom til at koste det
patentet kostede, så "normale" brugere stadigt har et 100% frit produkt,
men folk som har brug for det kan betalt det det koster...

2) Der er (endnu) ikke preview på alle filtre i gimp, men det kommer...

Hvis nogen er interesseret i en IMO nøgtern sammenligning af de to
programmer, godnok foretaget af folkene bag gimp, men som sagt ret
nøgtern, så check det her:

http://manual.gimp.org/manual/GUM/Migrate.html

--
peace, love & harmony
Atte

Fra : emj

Dato : 05-11-02 23:06

On Tue, 5 Nov 2002 20:32:18 +0100, "Jan Apollo"
<apollo10@post5.tele.dk> wrote:

>Er der nogen der kender til et freewareprogram til simpel billedbehandling?

Irfanview kan klare næsten alt og er gratis.
Kan downloades her http://www.irfanview.com/english.htm
hvor der også kan hentes en dansk sprogfil.
Hilsen emj
--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Jan Apollo

Dato : 05-11-02 23:22

Tak for de hurtige svar. Det var lige det jeg havde brug for.
VH
Jan Apollo