Andet multimedie
bentjuul 3670
Tdtoning på Photoshop 7
Fra : Kenneth Nielsen

Dato : 05-11-02 14:20

Hvordan er det nu man udtoner en del af billede, således at denne udtonet
del bliver gennemsigt (Eller hvid hvis det ikke kan).. Brugte tidligere
PhotoFraw og her var det let..

Udtoning mener jeg at man ser billedet klarest nederst og efterhånden den
kommer opad bliver den mere og mere udtonet (gennemsigt)

Kenneth

Fra : Madsen

Dato : 05-11-02 14:49

Kenneth Nielsen skrev:

> Hvordan er det nu man udtoner en del af billede, således at denne
> udtonet del bliver gennemsigt (Eller hvid hvis det ikke kan)..
> Brugte tidligere PhotoFraw og her var det let..

Det er det også i Photoshop hvis blot man ved hvordan. :)

Der er flere måder at gøre det på og her er en af dem:
Du kan f.eks. åbne dit billede, dobbeltklikke på baggrundslaget i
lagpaletten og klik på OK så laget kommer til at hedde Lag 0 eller
Layer 0 på engelsk. Når det er gjort, så vælger du hele billedet med
Select > All (Ctrl + A) og derefter klikker du på den knap i bunden
af lagpaletten som hedder 'Add Layer Mask'. (Alternativet er at gå
op i menuen Layer og her vælge Add Layer Mask > Reveal All).
Vælg så Gradient-værktøjet og klik på den nyfremkomne lagmaske i
lagpaletten. Sørg for at forgrundsfarven er stillet til sort og
baggrundsfarven til hvid (standardindstillingen) og træk så en
sort/hvid gradient fra top til bund i billedet.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/til_transparent.png>

Madsen.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 05-11-02 15:13

Madsen skrev bl.a.:

> Der er flere måder at gøre det på og her er en af dem:
[snip]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/til_transparent.png>

....og her er en lidt anden variant.
http://2105.dk/temp/alpha.jpg

Lav en markering og opret en alpha kanal. Lav en s/h gradient og vælg alpha
kanalen som en "selection". Gå tilbage til billedet og tryk på "Delete"

Madsens metode er nok den smarteste, for på den måde undgår man at slette.
Noget man kan fortryde senere

--
Lars

Fra : itgrafen

Dato : 06-11-02 09:19

"Kenneth Nielsen" skrev d. 05-11-02 14:20 dette indlæg :
> [...]
den
> kommer opad bliver den mere og mere udtonet (gennemsigt)

Hej Kenneth

jeg har lige lagt en tutorial op på
http://www.prinsib.dk/afmaskning.htm
den viser både hvordan man udtoner til hvid. og hvordan man udtoner til
gennemsigtig.
- det er min måde at gøre det på, men som alt andet, der er mange måder
at gøre tingene på i Photoshop.

vh
dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Jensen

Dato : 06-11-02 10:57

> jeg har lige lagt en tutorial op på
> http://www.prinsib.dk/afmaskning.htm

Det der screen-grab halløj som afspilles i Flash..... hvordan laver du det?
Er det noget Flash kan, eller bruger du noget andet software til det? Er der
lyd på / kan der komme lyd på? (har ikke lige højttalere sat til denne
maskine)

mvh
Kim Jensen

Fra : itgrafen

Dato : 06-11-02 12:14

Hej Kim

Jeg har brugt et program der hedder RoboDemo (www.ehelp.com)
og ja, der kan godt komme lyd på. Det er der dog ikke lige i denne her,
da den er lavet på ca.
15 min.

vh
dorthe