Spam/junk mails
Fra : Stiig L Hougesen

Dato : 05-11-02 11:24

Hej gruppe

Jeg vil gerne høre om der er nogen der kan fortælle mig lidt om risikoen for
at få spam/junk mail, når man har sin e-mail adresse offentliggjort på sin
hjemmeside.

Vil den blive registreret i søgemaskiner, og kan spammere/junk-mailere hente
den der selvom jeg ikke har angivet adressen i keywords-METAen?

Er der nogen risiko ved at bruge sin egen mailadresse når man skriver indlæg
i disse newsgroup?

Ville det være fornuftigt at lave en e-mailadresse som er offentlig og så en
privat som kun vl blive offentliggjort til venner og bekendte?

Hvordan beskytter jeg mig generelt mod spam/junk-mails?

Stiig L Hougesen

Fra : Christian Vandsø

Dato : 05-11-02 11:41

On Tue, 5 Nov 2002 11:24:27 +0100, "Stiig L Hougesen"
<stiig@hougesen.com> wrote:

>Jeg vil gerne høre om der er nogen der kan fortælle mig lidt om risikoen for
>at få spam/junk mail, når man har sin e-mail adresse offentliggjort på sin
>hjemmeside.

Sandsynligheden for du får spam er ca. 100%

>Vil den blive registreret i søgemaskiner, og kan spammere/junk-mailere hente
>den der selvom jeg ikke har angivet adressen i keywords-METAen?

Ja.

>Er der nogen risiko ved at bruge sin egen mailadresse når man skriver indlæg
>i disse newsgroup?

Ja.

> [...]

Ja.

>Hvordan beskytter jeg mig generelt mod spam/junk-mails?

Det er næsten umuligt. Personligt filtrerer jeg al mail op mod spews,
ordb og spamcop listerne. Det fanger en del (men jeg får også ca. 100
spams om dagen på min fabel.dk konto)

/Christian

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 07-11-02 20:06

Christian Vandsø skrev:

> men jeg får også ca. 100 spams om dagen på min fabel.dk konto

Fabel.dk ser død ud (jeg troede faktisk at der blev filtreret på livet
løs på mailadresserne, men at hjemmesiden blot var blevet glemt da
man begyndte):

"Fabelmedlemmer kan nu få en navn@fabel.dk emailadresse. Vi vil inden-
for et par uger begynde at _ORBS og RBL filtrere post_ til disse adres-
ser."
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,
/skråtstillet/ og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-11-02 15:17

Stiig L Hougesen wrote:

> [...]
> at få spam/junk mail, når man har sin e-mail adresse offentliggjort på sin

Sandsynligheden for at få spam ud af det er stor. Men det sker
selvfølgelig kun, hvis de kan finde siden. Og det er ikke den
måde man tiltrækker mest spam. Jeg har i et halvt års tid haft
fake addresser stående på forskellige hjemmesider, og jeg har
modtaget spam på nogen af dem, men ikke dem alle.

> Vil den blive registreret i søgemaskiner,

Ja, hvis søgemaskinen kan finde siden. Jeg vil tro, at de store
søgemaskiner har mere kapacitet end nogen spammer, og de kan nå
ud i flere afkroge af nettet end spammerne når at hente
addresser fra.

> og kan spammere/junk-mailere hente
> den der selvom jeg ikke har angivet adressen i keywords-METAen?

Det er teoretisk muligt, men jeg tror ikke spammeren får ret
meget lettere ved at samle mange addresser end ved at selv
hente siderne. Jeg har endnu ikke set bevis for, at nogen spammer
har fået fat på en addresse gennem en søgemaskine.

> Er der nogen risiko ved at bruge sin egen mailadresse når man skriver indlæg
> i disse newsgroup?

Ja. Jeg har oplevet at modtage spam på en fake addresse i flere
måneder efter jeg har brugt den, og det endda på en addresse,
jeg kun har brugt en eneste gang. Ikke dermed sagt, at man
nødvendigvis vil modtage en spam mail hver gang man poster på
usenet, men det er nok tæt på.

> Ville det være fornuftigt at lave en e-mailadresse som er offentlig og så en
> privat som kun vl blive offentliggjort til venner og bekendte?

Ja, men kun hvis du kan acceptere, at den offentlige skal
udskiftes meget tit. Du kunne f.eks. have en automatisk
genereret addresse på en hjemmeside, som så kun var gyldig i
24 timer. Det vil selvfølgelig kun hjælpe, hvis det tager
længere tid for spammerne om at opsamle addresser og udsende
spam.

> Hvordan beskytter jeg mig generelt mod spam/junk-mails?

Der findes mange forskellige metoder:
- SPEWS registrer netværk, der bruges til spamming.
- ORDB registrer åbne relays, der ofte bruges som mellemstation
for spam.
- Razor registrer enkelte spam mails indhold, og kan frasortere
kendte spam mails uanset hvilken vej de har brugt.
- Endeligt findes der programmer til at oprette en whitelist
over afsendere, der må sende til en addresse. Nogle af disse
programmer kan genrere et svar, der fortæller hvorfor emailen
ikke er blevet leveret. Hvis afsenderen reagerer på dette
svar, vil emailen blive leveret og addressen tilføjes til
whitelisten. (Det sidste kan i teorien misbruges, men de
personer der bruger metoden siger, at spammerne ikke har
resourcer nok til at reagere på automatiske svar fra hver
modtager.)

De fake addresser, jeg har brugt kunne f.eks. se sådan ud:
mlkmtanaemwsnefnsattzmcjttqmcxumlutpvtotxk@skrammel.yaboo.dk

Don't do this at home kids: touch -- -rf