FireWall blocker over 1000 forsøg på port ~
Fra : DreamWave

Dato : 05-11-02 10:03

Hej .....

Jeg har TCD ADSL Bredbånd 1024/256, med min egen router ned NAT

Den anden dag kom jeg til at kikke i Loggen på routeren og der var 170
forsøg på at access port 137 + et par førsøg på få andre porte. (loggen er
ikke længere )
Dem jeg undre mig over er alle de forsøg på port 137, og hvordan jeg måske
kan få dem stoppet.
Jeg satte en maskine op til Logging og satte den på DMZ zone.
Nu har den logget 417 forsøg på port 137 på 9 timer og de bliver bare ved.

Jeg ved godt at de forsøg aldrig når min maskine, da de bliver stoppet i
routeren. Men jeg er lidt træt af at de står og hamre på min "hoveddør"

Link til Log-fil : http://www.mmoeller.dk/dreamwave/files/ZALog.txt

Med venlig hilsen

Simon Christensen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-11-02 10:06

DreamWave wrote:

> [...]
> Jeg satte en maskine op til Logging og satte den på DMZ zone.
> Nu har den logget 417 forsøg på port 137 på 9 timer og de bliver bare ved.

Det er fejlkonfigurerede Windows-maskiner. Glem alt om det.

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.

Fra : DreamWave

Dato : 05-11-02 10:13

> Det er fejlkonfigurerede Windows-maskiner. Glem alt om det.
>
> /Rasmus

Ok, men kan de så for helv..... ikke få deres maskiner konfigurede rigtigt
eller skal vi give M$ skylden

Tak for svaret, men jeg følger nu loggen lidt endnu.

/ Simon Christensen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-11-02 15:30

DreamWave wrote:

> ved.

> Ok, men kan de så for helv..... ikke få deres maskiner konfigurede rigtigt

Erfaringsmæssigt: Nej. Jeg har selv haft 11.000 af dem siden sidste
indlæsning af firewallen (det er vist cirka en uge siden); jeg gider ikke
se dem i logfilen, så jeg logger dem ikke.

> Tak for svaret, men jeg følger nu loggen lidt endnu.

137 er blot unødig støj. Jeg ser ingen grund til at logge det.

/Rasmus

If you try to prove Murphy's law - will you fail?

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 05-11-02 17:15

"DreamWave" <dreamwave@kombi.dk> wrote in message news:3dc7895c$0$50011$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> Jeg satte en maskine op til Logging og satte den på DMZ zone.
> Nu har den logget 417 forsøg på port 137 på 9 timer og de bliver bare ved.

port 137 er i sagens natur også netbios nameservice.
Hvis du connecter til mit firmas webserver, der er en IIS,
så vil du sandsynligvis få endnu sådan en i loggen.
Jeg mener nemlig den laver reverse lookup, og windows,
hvis man ikke har fjernet krydset, vil forsøge at lave
windows-fileshare-reverse-lookup.

Hamrer på din hoveddør? De har pænt henvendt sig det
rette sted, i den tro at du kører windows, men har kun
fundet ud af at du ikke svarer.
Om et par af dem så kunne finde på at spørge på
suspekte måder, det ved du ikke.

Hvis du vil kigge på din firewalls output og have noget
som helst ud af det ud over en forskrækkelse, så bliver du
nødt til at læse lidt om hvad de forskellige ting er, så du,
i stedet for at blive forskrækket over små 14000 pakker,
løber ned gennem listen af støj og finder de få stykker
det rent faktisk gør nogen gavn at kigge på. Hvis de er
der overhovedet.

/Kasper

Fra : DreamWave

Dato : 05-11-02 20:31

> [...]
> løber ned gennem listen af støj og finder de få stykker
> det rent faktisk gør nogen gavn at kigge på. Hvis de er

Jeg logger alt lige nu, og det er på en maskine jeg ikke bruger. den sidder
på DMZ
Jeg har siddet og kikket på loggen, og det der undre mig var alle de forsøg
på port 137 (nu over 1000, på under 21 timer) Hvis jeg soterer dem fra, er
der ikke meget tilbage.

4 forsøg på port 80
1 ICMP

næsten alle forskellige IP'er , der er i hvert fald ingen logik i det, hvis
der var portscan.
Det er jo ikke meget på over 1000 forsøg

/Simon Christensen

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 06-11-02 01:02

"DreamWave" <dreamwave@kombi.dk> wrote in message news:3dc81c69$0$27020$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> der var portscan.
> Det er jo ikke meget på over 1000 forsøg

Nej. Var det et scan skulle du se en haglbyge...
http://www.iana.org/assignments/port-numbers
http://www.sans.org/newlook/resources/IDFAQ/oddports.htm

Dernæst smider du 1 port 80'er væk, det mig. De resterende 3 er
sandsynligvis smittede webservere.
443 er https - OpenSSL orm?
12345 - knægt der har hentet NetBus
13978 - ingen anelse, kunne være en kandidat til fuld logging.
27374 - knægt der hentet SubSeven
64834 - ingen anelse, kunne være en kandidat til fuld logging
hvis den ses igen - er den i dit NAT range? Kunne være gammel
NAT'et traffik.
ICMP - kontroller at du ikke blokerer icmp traffik en router
har sendt dig for at være flink.

Nu sidder du med to pakker der kunne være interessante at kigge
på. Ingen af de pakker du har set har udgjort en risiko, det samme
gælder for de to pakker. Så skal du afgøre med dig selv om du orker
bruge tid på at skælde ud på de 2 trojaner-klient-brugere, eller om
du hellere vil gå i seng, sove, og lade der gå et par måneder hvorefter
de alligevel er blevet trætte af at lege "31337-h4x0rs" (cost/benefit
analyse).

Og ser du et 'manuelt 'scan på alm. serviceporte, så overvej om der
er en der ønsker at komme i kontakt med personen bag maskinen,
f.eks. fordi de har modtaget sære pakker fra adressen.
Der er stadig en overvægt af rare personer ude i nettet.

Så skal du bare have fundet en måde at se de pakker der slipper
igennem filteret. Det er de eneste der er risiko ved..

/Kasper

Fra : DreamWave

Dato : 07-11-02 21:29

> [...]
>
> Så skal du bare have fundet en måde at se de pakker der slipper
> igennem filteret. Det er de eneste der er risiko ved..

Jeg har fundet ud af hvad jeg vil. Jeg vil sove.
Mange tak for hjælpen. og jeg gider ikke gøre noget ved de par stykker som
måske var interessante at forfølge. så jeg stopper min intensive Logging og
bare kikker til den en gang i mellem som jeg altid har gjort.

/Simon Christensen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 09-11-02 14:15

In article <3dcacd24$0$52980$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, DreamWave wrote:

> [...]
> måske var interessante at forfølge. så jeg stopper min intensive Logging og
> bare kikker til den en gang i mellem som jeg altid har gjort.

Måske skulle du hellere koncentere dig om de data der ryger igennem til
de porte du har åbnet. Fremfor at spilde din tid på noget så illevant
som data der ikke kommer igennem.

Bo Simonsen

Fra : Jens G

Dato : 06-11-02 16:08

On Tue, 5 Nov 2002 20:30:46 +0100, "DreamWave" <dreamwave@kombi.dk>
wrote:

>Jeg har siddet og kikket på loggen, og det der undre mig var alle de forsøg
>på port 137 (nu over 1000, på under 21 timer) Hvis jeg soterer dem fra, er
>der ikke meget tilbage.

Jeg får også enormt mange forespørgsler på port 137, alene de sidste
20 minutter 51 gange. Det startede for nogle uger siden, kort tid
efter Worm.Win32.Opasoft var dukket op på Internet.
Så mon ikke der er en del rundt omkring der har haft fil- og
printersharing slået til med fuld adgang fra Internet?

Info om Opasoft her:
http://www.avp.ch/avpve/worms/win32/opasoft.stm

--
Hilsen/Best Regards