gearing?
Fra : Bo-gsxR

Dato : 05-11-02 01:02

hvis man blot øger med 2 tænder på bag-tandhjulet, vil der så ske en
særlig stor ændring?
jeg har beregnet ( med et program som er usikkert ) at toppen
vil falde med ca. 10 km/t og 1 gear med ca. 5 km/t.
men det lyder ikke som om at jeg så vil få en særlig forbedret acc.

jeg har engang læst her i dfm, at det vil slide meget på kæden.
hvis man minsker diameteren på forreste tandhjul, så det vil jeg
helst undgå.
mvh
bo-gsxR
www.skakmat.webbyen.dk
www.freya.webbyen.dk

Fra : Michael K. S.

Dato : 05-11-02 13:25

On Tue, 5 Nov 2002 01:01:32 +0100, "Bo-gsxR" <anonym@anonym.dk> wrote:

>hvis man blot øger med 2 tænder på bag-tandhjulet, vil der så ske en
>særlig stor ændring?

Definer stor !

>jeg har beregnet ( med et program som er usikkert ) at toppen
>vil falde med ca. 10 km/t og 1 gear med ca. 5 km/t.
>men det lyder ikke som om at jeg så vil få en særlig forbedret acc.

Det kommer meget an på hvad man er ude efter,du vil ikke få en komplet
anden cykel nej,men i forvejen er det da måske også en smule
overdrevet på en Gixxer750 som vel acc. "hurtigt nok" .Jeg gearede
min CBR600F2 en tand ned foran og effekten var da helt klart til at
føle,tophastigheden faldt ganske vist ca. 15 km/t men den fulgte til
gengæld pænt en F4'er op til ca. 180-200...Det er sådan ca. niveauet
du vil opnå - ikke det store relativt set,men måske lige det der skal
til i forhold til noget andet.

>jeg har engang læst her i dfm, at det vil slide meget på kæden.
>hvis man minsker diameteren på forreste tandhjul, så det vil jeg
>helst undgå.

Tjah,det er nok en smule overdrevent og afhænger lidt af hvor stort
(hvor mange tænder) det i forvejen er,men det der sker er at man øger
polygoneffekten - Poulært sagt hvor "kantet" trækket bliver og er man
nede omkring 13-14 tænder foran så begynder det at kunne ses i form af
øget slid.Derfor vælger mange at geare den ned på bageste tandhjul i
stedet.Tommelfingerreglen er 1 tand mindre foran svarer til 3 tænder
mere på bagtandhjulet i de gearingsratio's de fleste gadecykler ligger
i som standard.

Du kan selv læse lidt om gearing her :

http://www.renthal.com/resources/guide.htm

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Richard Pade

Dato : 05-11-02 16:18

Bo-gsxR wrote:
> hvis man blot øger med 2 tænder på bag-tandhjulet, vil der så ske en
> særlig stor ændring?

Ændring og ændring - hvis din gixr er født med 16 tænder foran / 44 bag
svarer to tænder bag til ca. 2/3 tand foran - hvis du kender
totaludvekslingen kan du let regne RPM-ændringen ud ved at sætte det
nye forhold ind i stedet for det gamle.

> jeg har beregnet ( med et program som er usikkert ) at toppen
> vil falde med ca. 10 km/t og 1 gear med ca. 5 km/t.
> men det lyder ikke som om at jeg så vil få en særlig forbedret acc.

Uden at kende - nej, der skal nok ændringer svarende til mindst en tand
foran, for at du virkelig kan mærke det - kan du ikke få plads til 3
mere.
Mon ikke en i de formentlig mange Gixxergrupper har erfaring at gi' af?

> jeg har engang læst her i dfm, at det vil slide meget på kæden.
> hvis man minsker diameteren på forreste tandhjul, så det vil jeg
> helst undgå.

Jo større hjul jo bedre, men med dagens kæder betyder det næppe så
meget som tidligere. I gamle dage gik man også op i, at vælge tandhjul
og
kædelængde, så de to tandantal ikke gik op i hinanden og ingen af dem
gik
op i antallet af kædeled. På den måde fordelte man sliddet fra en enkelt
beskadiget tand eller et defekt kædeledled, i stedet for at det blev ved
med at gnave i den samme tand/led.

Richard - en mc med kardan - ahh - og en med kæde - øv.

Fra : Armand

Dato : 06-11-02 00:20

Bo-gsxR <anonym@anonym.dk> skrev i en news:aq71ld$fa9$1@sunsite.dk...
> [...]
> vil falde med ca. 10 km/t og 1 gear med ca. 5 km/t.
> men det lyder ikke som om at jeg så vil få en særlig forbedret acc.

På min ZXR er faldet i omdrejninger fra 5. til 6. på 7½%
Kæde-gearingen er 15/45 og samme 7½% mer-omdrejninger i 6. vil kræve et
"48½-tands" bagtandhjul - Altså: 3½ tand flere på bagtandhjulet svarer
til at køre i 5. gear (på dén)!

--
Armand

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 06-11-02 14:22

Generelt kan man sige at jo "spidsere" en hestekraftkurve er og des længere
gearingerne ligger fra hinanden, i de enkelte gear (i gearkassen),
des mere vil det give i acceleration at geare ned. For ved at geare
slutgearingen/bagkædegearingen ned (større udveksling) des tættere kommer
totalgearingerne for hver af motorens 5 eller 6 gear på hinanden og derved
er
der mindre fald i Hk til der hvor der skiftes gear. Totalgearingerne for de
5
eller 6 gear ses jo i koordinatsystemet som rette linier gående ud fra 0,0
og
disse vil altså komme tættere på hinanden når der geares ned på bagkæden.

Man kan vel generelt også sige at har man et køretøj som har overdrive så
vil
man opnå bedre acceleration helt til tophastigheden ved at geare ned/større
udveksling på baggearingen/bagkæden.

Ulempen ved små fortandhjul er at radius egentlig ændrer sig under omdrej-
ningen. For en 12 tand (eller er det 13; det er mange år siden jeg regnede
på det)
ændres radius med 1½ % 12 gange under drejningen, dette skyldes at kæden
består af led; hvis den var trinløs ville radius ikke ændre sig. Hvis
tandhjulet kun
havde 3 tænder ville radius ændres med ca. 50 %. Det er dette der gør at man
helst skal stræbe efter mindst 18 tænder.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Bo-gsxR

Dato : 06-11-02 16:05

> Det er dette der gør at man
> helst skal stræbe efter mindst 18 tænder.

det ender nok med at jeg øger med 3 tænder bagpå til foråret

bo-gsxR