Lov om visse forbrugeraftaler - 14 dage, h~
Fra : Digit

Dato : 04-11-02 21:58

Hej

Ja, så skete det også for mig. Nuvel, jeg skal have smidt nogle
paragraffer på bordet for et firma angående 14-dages fortrydelsesretten. De
nægter at returnere mig mine udgifter i forbindelse med køb af 5 stk. huer
(jeg sendte skidtet tilbage inden de 14 dage). Jeg kan få et tilgodebevis,
men jeg vil ha' mine penge (ca. 5*299,00 kr. kr.).

Jeg pløjede loven om visse forbrugeraftaler igennem da jeg var af den
overbevisning at det jeg er ude efter står i §10 (eller §12?)... men jeg
har simpelthen ikke kunne finde det afsnit som nævner de 14 dage... anyone?

På forhånd tak.

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-11-02 22:05

On 04 Nov 2002 20:57:48 GMT, Digit <Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

>Jeg pløjede loven om visse forbrugeraftaler igennem da jeg var af den
>overbevisning at det jeg er ude efter står i §10 (eller §12?)... men jeg
>har simpelthen ikke kunne finde det afsnit som nævner de 14 dage... anyone?

§6, stk. 1: "Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal han
underrette den erhvervsdrivende herom senest 14 dage efter det møde,
der er nævnt i § 5, stk. 1."

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-11-02 22:15

Jakob Paikin skrev:

> §6, stk. 1: "Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal han
> underrette den erhvervsdrivende herom senest 14 dage efter det møde,
> der er nævnt i § 5, stk. 1."

Bruger man ikke § 12a:

§ 12 a. Vil forbrugeren ved køb af varer eller aftale om løbende levering af
varer bruge fortrydelsesretten, skal forbrugeren opfylde de betingelser, der
er anført i stk. 3, 1. og 2. pkt., henholdsvis stk. 5, 1. og 2. pkt., senest
14 dage efter det seneste af følgende tidspunkter:
1) Den dag, forbrugeren fik varen, det første parti heraf eller den første
levering i hænde, eller
2) den dag, forbrugeren modtog oplysninger i overensstemmelse med § 11 a,
stk. 1, 2 og 4, jf. dog stk. 2.

Jeg går ud fra, der er tale om fjernsalg?

--
Reino

Fra : Digit

Dato : 04-11-02 22:24

"Reino Andersen" ræsonnerede, og skrev d. 04 nov 2002:

klip
> Jeg går ud fra, der er tale om fjernsalg?

Jo, det er der. Beklager den manglende information.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-11-02 22:29

On Mon, 4 Nov 2002 22:15:21 +0100, "Reino Andersen"
<reino@gettwonet.dk> wrote:

>Bruger man ikke § 12a:

Jo - sorry. Jeg var lidt for hurtig.

Fra : Digit

Dato : 04-11-02 22:19

"Jakob Paikin" ræsonnerede, og skrev d. 04 nov 2002:

> §6, stk. 1: "Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal han
> underrette den erhvervsdrivende herom senest 14 dage efter det møde,
> der er nævnt i § 5, stk. 1."

Jeg sidder med 'lov om visse forbrugeraftaler' åben nu (LBK nr 886 af
23/12/1987), og den skriver § 6, stk. 1:

"§ 6. Vil forbrugeren bruge fortrydelsesretten, skal han underrette den
erhvervsdrivende herom senest ugedagen efter det møde, der er nævnt i § 5,
stk. 1."

Øverst oppe i dokumentet står der 'gældende'... tør jeg spørge om hvilken
lov du citerer fra?

På forhånd tak.

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-11-02 22:27

Scripsit Digit <Digit@Gnaveren.invalid>

> Jeg sidder med 'lov om visse forbrugeraftaler' åben nu (LBK nr 886 af
> 23/12/1987), og den skriver § 6, stk. 1:

> Øverst oppe i dokumentet står der 'gældende'...

Det må være fordi du har den fra Retsinformation. Retsinformation
skriver "(Gældende)" på alle regler som endnu ikke *i deres helhed* er
blevet erstattet af noget andet. Kapitel 4 m.v. er væsentligt ændrede
ved lov 442/2000, som der også henvises til lige nedenunder linjen med
"(Gældende)". Eftersom det kun er en del af loven der er blevet ændret
og der endnu ikke er kommet nogen nyere lovbekendgørelse, er det
stadig lovbekendtgørelsen fra 1987 der er hovedkilden til loven.

--
Henning Makholm "Okay, okay, life's a beach."

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-11-02 22:28

On 04 Nov 2002 21:18:37 GMT, Digit <Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

>Øverst oppe i dokumentet står der 'gældende'... tør jeg spørge om hvilken
>lov du citerer fra?

Den samme som din, men "som ændret ved L 1993-05-06 nr. 262, L
1994-12-21 nr. 1098 og L 2000-05-31 nr. 442"

I øvrigt var min henvisning til § 6 (som påpeget af Reino) forkert,
når der er tale om fjernsalg.

Ved fjernsalg fremgår 14-dages fristen af §12a, stk. 1.

Fra : Digit

Dato : 04-11-02 22:37

> [...]
> når der er tale om fjernsalg.
>
> Ved fjernsalg fremgår 14-dages fristen af §12a, stk. 1.

Ok, jeg siger rigtig mange tak for hjælpen til jer alle fire.

Jeg fandt forresten den nye udgave inde på FS efter lidt roden.

Fra : Digit

Dato : 04-11-02 22:40

"Digit" ræsonnerede, og skrev d. 04 nov 2002:

> Ok, jeg siger rigtig mange tak for hjælpen til jer alle fire.

Øhh, tak til jer alle /tre/ ;)

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-11-02 22:39

Digit <Digit@Gnaveren.invalid> wrote:

>Jeg sidder med 'lov om visse forbrugeraftaler' åben nu (LBK nr 886 af
>23/12/1987), og den skriver § 6, stk. 1:

Hvis du bruger retsinfo.dk, skal du vaere opmaerksom paa, at den
ikke indeholder sammenskrivning af gamle lovtekster og senere
aendringer, medmindre ministeriet har leveret en saadan
sammenskrivning. I stedet maa man som regel selv ploeje sig
igennem loven og alle senere aendringslove. Lidt forunderligt i
disse IT-tider.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Digit

Dato : 04-11-02 22:45

"Allan Olesen" ræsonnerede, og skrev d. 04 nov 2002:

> [...]
> sammenskrivning. I stedet maa man som regel selv ploeje sig
> igennem loven og alle senere aendringslove. Lidt forunderligt i

Yeap, unødvendigt besværligt må man sige... tak for tippet.