/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olieskift
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 04-11-02 21:19

Hej,

Hermed du forudsagte mere eller mindre dumme spørgsmål om olie og oliefilter
skift på GSX R 250 (det quotede er en vejledning sendt til mig af Thomas
Buus Andersen):

> Man skruer bare bundskruen ud, og lader det løbe.

Så langt så godt... Kan man bare lade den stå på støttebenet, eller skal den
være oprejst helt?

> Sætter den i , igen.

Nemt!

> Tager oliefilter ud, og sætter nyt i.

Er der noget man skal være særlig opmærksom på her, eller er det bare som at
skifte et batteri i en radio eller sådan noget? Der står eksempelvis noget
om O-ring i manualen.

> Fylder 2,7 liter olie på dyret.

Skal jeg måle 2,7 liter af og fylde op, eller skal jeg bare fylde op indtil
max mærket i måleglasset er nået?
I øvrigt står der 2,3 liter i manualen. Hvad skal jeg fylde på, eller skal
jeg bare fylde op til toppen af måleglasset?

> Starter motoren, slukker, og fylder på op til MAX mærket.

Er det noget med at man ikke skal skrue låget på mens man starter den, eller
hvad?

Er der noget som helst andet jeg skal være opmørksom på/gøre - og jeg mener
alt, også de ting i måske tror jeg ved, for det gør jeg sikkert ikke!?

På forhånd tak!

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.



 
 
Thomas Buus Andersen (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 04-11-02 21:26

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
news:aq6klp$n8e$1@sunsite.dk...

> > Man skruer bare bundskruen ud, og lader det løbe.
>
> Så langt så godt... Kan man bare lade den stå på støttebenet, eller skal
den
> være oprejst helt?
>
> > Sætter den i , igen.
>
> Nemt!

Glemte lige at det er en god ide at skifte kobberringen der sidder der!
Inden du sætter bundproppen i, så drej cyklen lidt fra side til side, så alt
olien kommer ud.
>
> > Tager oliefilter ud, og sætter nyt i.
>
> Er der noget man skal være særlig opmærksom på her, eller er det bare som
at
> skifte et batteri i en radio eller sådan noget? Der står eksempelvis noget
> om O-ring i manualen.

Du kan mærke om det giver et klik når du sætter det på plads.. Det skal lige
have et lille skub.
Men det giver nu nok sig selv, når du ser hvordan det andet sidder (du skal
fjerne de 3 skruer i dækslet bag forrørene).
>
> > Fylder 2,7 liter olie på dyret.
>
> Skal jeg måle 2,7 liter af og fylde op, eller skal jeg bare fylde op
indtil
> max mærket i måleglasset er nået?
> I øvrigt står der 2,3 liter i manualen. Hvad skal jeg fylde på, eller skal
> jeg bare fylde op til toppen af måleglasset?

Fejl fra min side. 2,3 er det rigtige tal. Jeg fyldte 2,3 liter i, satte
proppen i, og startede, for derefter at påfylde lidt ekstra op til MAX
mærket !
Husk nu, at motoren skal være slukket, og at du skal holde cyklen LIGE når
du kigget i glasset.

> Er det noget med at man ikke skal skrue låget på mens man starter den,
eller
> hvad?

Ja ja.. Ellers kommer det vel op igen :)

> --
> Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.



--
Venlig Hilsen
Thomas Buus
GSX-R 250
http://dfm.divvy.dk/?id=102



SLP/JM (05-11-2002)
Kommentar
Fra : SLP/JM


Dato : 05-11-02 07:05


"Thomas Buus Andersen" <t-buusREMOVE@get2net.dk> skrev
> Husk nu, at motoren skal være slukket, og at du skal holde cyklen LIGE når
> du kigget i glasset.

Man skal også lige lade olien få tid til at løbe ned igen, inden man
kontrollerer oliestanden.

--
Mvh Susanne
SV 650 fra i morgen



Armand (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-11-02 00:12


Thomas Buus Andersen <t-buusREMOVE@get2net.dk> skrev i en
news:dJAx9.1844$pU4.3062@news.get2net.dk...
>
> Glemte lige at det er en god ide at skifte kobberringen der sidder
der!

Kobber er faktisk en fejl på aluminium idet den galvaniske spænding
imellem de to materialer, betyder tæring fortrinsvis på alu'en (som når
galvaniseringen på en elmast forsvinder før jernet ruster!).
Så hvis man har adgang til alu eller kunsstof -skiver vil det være det
optimale :-|

> Inden du sætter bundproppen i, så drej cyklen lidt fra side til side,
så alt
> olien kommer ud.

Drej ???


--
Armand.






Bo-gsxR (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 06-11-02 02:02


> > Inden du sætter bundproppen i, så drej cyklen lidt fra side til side,
> så alt
> > olien kommer ud.
>
> Drej ???

øh vippe den vil måske virke bedre LOL
dog ikk mere end du kan undgå at ligge den ned med 90graders vinkel


bo-gsxR



Claus Rittig (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-11-02 21:52

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
news:aq6klp$n8e$1@sunsite.dk...

> > Man skruer bare bundskruen ud, og lader det løbe.
>
> Så langt så godt... Kan man bare lade den stå på støttebenet, eller skal
den
> være oprejst helt?

Nej, den skal helst ligge på siden, ellers kommer det hele ikke ud. Hvis du
knapper en ølflaske op, skal den jo også lægges ned før der kommer noget ud.

> > Sætter den i , igen.
>
> Nemt!

Næh, for du skal huske at sætte den i inden al olien er løbet ud, ellers
kommer der luft i systemet, og oliepumpen vil ikke virke ordentligt!

> > Tager oliefilter ud, og sætter nyt i.
>
> Er der noget man skal være særlig opmærksom på her, eller er det bare som
at
> skifte et batteri i en radio eller sådan noget? Der står eksempelvis noget
> om O-ring i manualen.

Nåhja, fjern O-ringen. Den er unødig vægt, og vi erfarne ved jo at den bare
er noget pop de der japanere stopper i motorcyklerne alle steder, for at
tjene flere penge.

> > Fylder 2,7 liter olie på dyret.
>
> Skal jeg måle 2,7 liter af og fylde op, eller skal jeg bare fylde op
indtil
> max mærket i måleglasset er nået?
> I øvrigt står der 2,3 liter i manualen. Hvad skal jeg fylde på, eller skal
> jeg bare fylde op til toppen af måleglasset?

Ja, mål 2,7 liter op, og hæld det på. Grunden til at der er to mål (2,3 og
2,7) er at hvis du monterer oliefilter igen, skal der kun 2,3 liter på -
oliefiltret optager jo også lidt plads, og så kan der ikke være 2,7 liter
olie.

> > Starter motoren, slukker, og fylder på op til MAX mærket.
>
> Er det noget med at man ikke skal skrue låget på mens man starter den,
eller
> hvad?

Ja, selvfølgelig skal du ikke skrue låget på, du er jo ikke færdig endnu.
Iøvrigt skal motoren have alle de omdrejninger den kan tage, så den rigtig
kan få olien pumpet rundt i alle kroge.

> Er der noget som helst andet jeg skal være opmørksom på/gøre - og jeg
mener
> alt, også de ting i måske tror jeg ved, for det gør jeg sikkert ikke!?

Hmmmm...
Jo, du kunne hælde 1 dl perlegrus på også, når gruset kværnes rundt i
motoren, renses den for alle utilsigtede urenheder, som så kommer med ud ved
næste olieskift. Bare rolig, perlegruset skader ikke, det er jo i oliebad.

Mvh.
Rittig.

PS: Er der nogen der ved hvor jeg kan sende lærlingen hen efter en
hårdtforchromet overløbsforstærker?



Rasmus Nielsen (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 04-11-02 22:09

> Ja, mål 2,7 liter op, og hæld det på. Grunden til at der er to mål (2,3 og
> 2,7) er at hvis du monterer oliefilter igen, skal der kun 2,3 liter på -
> oliefiltret optager jo også lidt plads, og så kan der ikke være 2,7 liter
> olie.

I manualen står der 2,3 med filterskift - du siger 2,7 - skal jeg bare fylde
det op til toppen af glasset, eller hvad?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.



BoS (04-11-2002)
Kommentar
Fra : BoS


Dato : 04-11-02 22:49

!





Martin Sørensen (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 04-11-02 23:04

> > Ja, mål 2,7 liter op, og hæld det på. Grunden til at der er to mål (2,3
og
> > 2,7) er at hvis du monterer oliefilter igen, skal der kun 2,3 liter på -
> > oliefiltret optager jo også lidt plads, og så kan der ikke være 2,7
liter
> > olie.
> I manualen står der 2,3 med filterskift - du siger 2,7 - skal jeg bare
fylde
> det op til toppen af glasset, eller hvad?

Jeg tror han er blevet skadet lidt rigeligt af al den offroad-kørsel, så gør
dig selv en tjeneste og ignorér alt hvad han skrev.

signing off.. Martin Sørensen



Claus Rittig (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-11-02 23:28

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
news:aq6nj2$93r$1@sunsite.dk...
> > Ja, mål 2,7 liter op, og hæld det på. Grunden til at der er to mål (2,3
og
> > 2,7) er at hvis du monterer oliefilter igen, skal der kun 2,3 liter på -
> > oliefiltret optager jo også lidt plads, og så kan der ikke være 2,7
liter
> > olie.
>
> I manualen står der 2,3 med filterskift - du siger 2,7 - skal jeg bare
fylde
> det op til toppen af glasset, eller hvad?

Rasmus, for hulen...
Følg bare een eneste af mine anvisninger, og du får seriøse motorproblemer
ret hurtigt!
Det var altså kun en joke. Thomas havde jo svaret så glimrende, så jeg
tillod mig at more mig lidt. Du gennemskuede den da da du kom til det med
perlegruset, ikke?

Rittig

PS: Grunden til at der skal hældes lidt ekstra olie på ved filterskift, er
at der ligger en sjat olie i oliefiltret, som man ikke får ud ved en normalt
olieskift. På min Honda, hvor oliefiltret er på siden af motoren, ender den
sjat som regel på gulvet. (Der er en fjeder på filtret, som får det til at
pop'e ud på det mindst belejlige tidspunkt).



Rasmus Nielsen (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Nielsen


Dato : 05-11-02 07:06

> Det var altså kun en joke. Thomas havde jo svaret så glimrende, så jeg
> tillod mig at more mig lidt. Du gennemskuede den da da du kom til det med
> perlegruset, ikke?

Jaja, men hvor mange liter der skal på er vel ikke ligefrem en joke...

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.



Martin Sørensen (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 05-11-02 07:26

> Jaja, men hvor mange liter der skal på er vel ikke ligefrem en joke...

Du skal fylde på, indtil du når max. mærket. Så starter du motoren i et
lille stykke tid, venter et kvarters tid og fylder igen op til lige under
max. mærket. Så skulle den være der.

Den oliemængde der står på motoren, kan man bruge, så man har en idé om hvor
meget man skal købe.. I praksis bruger jeg gerne en dl eller to under,
sikkert fordi jeg ikke kan tømme bundkarret fuldstændigt.

signing off.. Martin Sørensen



Claus Rittig (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-11-02 17:32

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:aq7oa1$a5p$1@news.cybercity.dk...

> Du skal fylde på, indtil du når max. mærket. Så starter du motoren i et
> lille stykke tid, venter et kvarters tid og fylder igen op til lige under
> max. mærket. Så skulle den være der.
>
> Den oliemængde der står på motoren, kan man bruge, så man har en idé om
hvor
> meget man skal købe.. I praksis bruger jeg gerne en dl eller to under,
> sikkert fordi jeg ikke kan tømme bundkarret fuldstændigt.

Præcis!

Rittig



Armand (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-11-02 23:30


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:3dc7f2ec$0$165$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
> news:aq7oa1$a5p$1@news.cybercity.dk...
>
> > ............I praksis bruger jeg gerne en dl eller to under,
> > sikkert fordi jeg ikke kan tømme bundkarret fuldstændigt.

> Præcis!

Og hvad med en årsags-diagnose?
F.eks: 2 dl slam i bunden af bundkarret?

--
Armand.




Jan Vagle (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Jan Vagle


Dato : 04-11-02 22:51

Claus Rittig wrote:

> "Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> news:aq6klp$n8e$1@sunsite.dk...

(snip en masse bøvl der ikke må følges)

Claus ! Herregud ! Behave ! ;)

*Hjelp de færske, da de skal træde efter*

--
Jan Vagle
..............................oOo


Claus Rittig (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-11-02 23:24

"Jan Vagle" <bones.REMOVE@broadpark.no> skrev i en meddelelse
news:3DC6EBE0.7040303@broadpark.no...
> Claus Rittig wrote:
>
> > "Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> > news:aq6klp$n8e$1@sunsite.dk...
>
> (snip en masse bøvl der ikke må følges)
>
> Claus ! Herregud ! Behave ! ;)
>
> *Hjelp de færske, da de skal træde efter*

Arh, den MÅ da kunne gennemskues, hva?

Rittig



Ib Jakobsen (04-11-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 04-11-02 23:43

Claus Rittig wrote:

> > Nemt!
>
> Næh, for du skal huske at sætte den i inden al olien er løbet ud, ellers
> kommer der luft i systemet, og oliepumpen vil ikke virke ordentligt!

Det skal man ikke grine af. Jeg kender en på en.......nå, ja HD FXR, som rigtigt
skulle lade den dryppe af. Den kunne faktisk ikke suge an igen. Det kostede et
plejlstangsleje. Han har efterfølgende købt en ny HD hver gang han skal skifte
olie. Stort set.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Claus Rittig (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-11-02 17:34

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3DC6F80A.77DC0206@post.tele.dk...

> Det skal man ikke grine af. Jeg kender en på en.......nå, ja HD FXR, som
rigtigt
> skulle lade den dryppe af. Den kunne faktisk ikke suge an igen. Det
kostede et
> plejlstangsleje.

Hæ, jah HD er lige lidt specielle på det punkt - og det samme gælder faktisk
for 2T olien på oliepumpe-modeller, nu vi er ved emnet, der kalder man det
bare at "lufte oliepumpen ud".

Rittig




Jes Vestervang (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-11-02 21:05

Claus Rittig wrote:

> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev:
>
>> Det skal man ikke grine af. Jeg kender en på en.......nå, ja HD FXR, som
>> rigtigt skulle lade den dryppe af. Den kunne faktisk ikke suge an igen.
>> Det kostede et plejlstangsleje.
>
> Hæ, jah HD er lige lidt specielle på det punkt - og det samme gælder
> faktisk for 2T olien på oliepumpe-modeller, nu vi er ved emnet, der kalder
> man det bare at "lufte oliepumpen ud".
>
Argh ja, ligesom når en traktor kører tør for diesel* - det kan være noget
pis at lufte ud :-/

*: måleren virkede ikke, jeg sværger!
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Claus Ruglund Jakobs~ (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Ruglund Jakobs~


Dato : 05-11-02 11:22


"Claus Rittig" skrev

snip en sikker måde at havarere motor på

> Mvh.
> Rittig.
>
> PS: Er der nogen der ved hvor jeg kan sende lærlingen hen efter en
> hårdtforchromet overløbsforstærker?
>
Vi plejer at sende dem til davidsen samtidig med at de skal hente nye
patroner til skydelæret
og samlejefedt


--
Mvh Claus (der har præsteret at bede om en ny luftbobbel til et vaterpas
engang)
(cb750 f2 '77)
(dmcn #621 - http://dfm.divvy.dk/?id=92¨)
(dette er absolut IKKE leveret af kandu.dk)

>



Squish (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 05-11-02 15:44

Claus Ruglund Jakobsen wrote:
> "Claus Rittig" skrev
>
> snip en sikker måde at havarere motor på
>
>
>>Mvh.
>>Rittig.
>>
>>PS: Er der nogen der ved hvor jeg kan sende lærlingen hen efter en
>>hårdtforchromet overløbsforstærker?
>>
>
> Vi plejer at sende dem til davidsen samtidig med at de skal hente nye
> patroner til skydelæret
> og samlejefedt
>
>
> --
> Mvh Claus (der har præsteret at bede om en ny luftbobbel til et vaterpas
> engang)
> (cb750 f2 '77)
> (dmcn #621 - http://dfm.divvy.dk/?id=92¨)
> (dette er absolut IKKE leveret af kandu.dk)
>
>

Kan i ikke bede ham tage nogle flagstangsfrø med?


Martin Sørensen (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 05-11-02 16:00

> >>PS: Er der nogen der ved hvor jeg kan sende lærlingen hen efter en
> >>hårdtforchromet overløbsforstærker?
> Kan i ikke bede ham tage nogle flagstangsfrø med?

Pæren til krumtapsbelysningen på min mc er sprunget. Er der nogen, der
kender prisen på sådan en? Den kører jo ikke godt uden..

signing off.. Martin Sørensen



Claus Rittig (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 05-11-02 17:36

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:aq8mco$1dir$1@news.cybercity.dk...
> > >>PS: Er der nogen der ved hvor jeg kan sende lærlingen hen efter en
> > >>hårdtforchromet overløbsforstærker?
> > Kan i ikke bede ham tage nogle flagstangsfrø med?
>
> Pæren til krumtapsbelysningen på min mc er sprunget. Er der nogen, der
> kender prisen på sådan en? Den kører jo ikke godt uden..

Det gør faktisk ikke noget, hvis du monterer en af de blå
mellemgasfordelere. De fås hos V.T. Severinsen i Aalborg.

Rittig




Jes Vestervang (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-11-02 21:02

Claus Rittig wrote:

> Det gør faktisk ikke noget, hvis du monterer en af de blå
> mellemgasfordelere. De fås hos V.T. Severinsen i Aalborg.
>
Min storebror (gnæk-gnæk) indrykkede også engang en annonce under
"Bortgives" i DBA. Den lød noget i retning af "Mellemgasfordeler,
højglanspoleret, klar til mont." Der var desværre en kvinde fra dba der
ødelagde det, men min storebror blev da alligevel temmeligt overrasket da
hun ringede og spurgte om han havde en højglanspoleret mellemgasfordeler,
han ville give væk
Jeg skulle sgu have sat den i under knallertdele til 50 kr., så ville der
have været en sand telefonstorm
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 - der ikke skal have mellemgas aliwl

Bo-gsxR (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Bo-gsxR


Dato : 05-11-02 16:39

> >>PS: Er der nogen der ved hvor jeg kan sende lærlingen hen efter en
> >>hårdtforchromet overløbsforstærker?

> > Vi plejer at sende dem til davidsen samtidig med at de skal hente nye
> > patroner til skydelæret
> > og samlejefedt

> > Mvh Claus (der har præsteret at bede om en ny luftbobbel til et vaterpas
engang)

> Kan i ikke bede ham tage nogle flagstangsfrø med?

- kan han ikke hente en en hammer i svangerskabet...

- og prage kgb over inter-commen


bo gsxR ( som har haft gået på broen for spørge efter kgb )( marinen)



Jens Blaabjerg \(rep~ (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 05-11-02 22:15


"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_ruglund*nospam*@jakobsen.tdcadsl.dk> wrote
in message news:aq85tc$pu9$1@sunsite.dk...
> Vi plejer at sende dem til davidsen samtidig med at de skal hente nye
> patroner til skydelæret
> og samlejefedt


Kan han så ikke lige stoppe ved bageren på vejen og tage 2 moderkager + 1
kejsersnit med...

Jens
RD



Martin Sørensen (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 05-11-02 22:33

> Kan han så ikke lige stoppe ved bageren på vejen og tage 2 moderkager + 1
> kejsersnit med...

Husk også fostervandbakkelserne..

signing off.. Martin Sørensen



Martin Sørensen (05-11-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 05-11-02 16:04

> Næh, for du skal huske at sætte den i inden al olien er løbet ud, ellers
> kommer der luft i systemet, og oliepumpen vil ikke virke ordentligt!

Husk også lige, at når det værste olie er løbet ud, så skal man lige starte
cyklen, for at få den resterende olie pumpet ud. Der ligger jo altid lidt
olie i oliepumpen og topstykket, som også gerne skulle skiftes.

signing off.. Martin Sørensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408646
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste