Pile hegn
Fra : Joachim Baltzer

Dato : 28-02-01 15:46

Hej!

Vi overvejer at plante et "hegn" af pil ud til vejen. Vestenvinden står lige
på, så det skal være en hårdfør sort. Hvilken sort er bedst? Og hvilken
vokser hurtigst?

Christina

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-02-01 16:03

On Wed, 28 Feb 2001 15:45:55 +0100, "Joachim Baltzer"
<baltzer@post10.tele.dk> wrote:

>Vi overvejer at plante et "hegn" af pil ud til vejen. Vestenvinden står lige
>på, så det skal være en hårdfør sort. Hvilken sort er bedst? Og hvilken
>vokser hurtigst?

Energipil. (Salix viminalis), den bliver vist også kaldt båndpil, er
den som vokser mest. Hvis man klipper den ned hvert andet - fjerde år
bliver de ved med at være tætte.

Men også dugpil er god, selv om den ikke gror helt så hurtigt. Til
gengæld bliver den lidt mere tæt og bliver ikke så høj som
energipilen, kun omkring 2-3 meter.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 28-02-01 17:34

Hvordan kategoriserer man en pil?
For 4 år siden satte jeg en række pil - stiklingerne som jeg har fra nogle
ældre træer på vores grund skulle være energipil, påstår de tidligere ejere
af vores hus. I dag er de ca. 3 meter høje, men hvordan kan jeg verificere
deres påstand? Hvordan kan jeg være sikker på at det er energipil, jeg har
plantet?

mvh. Klaus

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kj4q9t0va2nle8jhoo5ac9516ocq37u72n@4ax.com...

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-03-01 22:26

Klaus Eriksen wrote:

> [...]
> deres påstand? Hvordan kan jeg være sikker på at det er energipil, jeg har

Det er anvendelse der gør pil til energipil

Fæld dem og brænd dem og så er de energipil, når de brænder.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-03-01 22:38

On Wed, 28 Feb 2001 17:34:20 +0100, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvordan kategoriserer man en pil?

Den var svær.

> [...]
>deres påstand? Hvordan kan jeg være sikker på at det er energipil, jeg har

Den rigtige energipil bør ikke være 4 år om at blive 3 meter høj. Fra
blyantsstørrelse-stikling til 3 meter kan den klare på 2 sæsoner.

Pil er en ret stor slægt så det bliver nok ikke nemt at finde ud af
hvad det er.
Men når der nu kommer blade på, så lån Havens Planteleksikon bind 2 på
biblioteket. Slå op under Salix (latinsk slægtsnavn på pil) og start
med at læse

Der er gode beskrivelser i den bog, både af bladene, barken,
størrelsen på træet osv. Lidt detektivarbejde med den bog samt en gren
og et par blade, så kommer du langt.

Den pil jeg betegner som energipil er den som hedder Salix viminalis.
Den har blade på 10-12 cms længde, de er under en cm brede. Grenene er
som nye grønne.

Du kunne evt. også klippe en af dine pil helt ned til 15-20 cm over
jorden og så set hvor meget den gror i løbet af sommeren. Gror den
mindst 2 meter, så er det nok energipil. (Den dovne, ikke særlig sikre
metode

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-03-01 03:12

Joachim Baltzer wrote:

> [...]
> på, så det skal være en hårdfør sort. Hvilken sort er bedst? Og hvilken

Mon ikke du var bedre tjent, med syrener?