Den perfekte rejsemaskine !!!
Fra : Anders

Dato : 04-11-02 18:52

Jeg er i gang med at planlægge en tur rundt i europa til næste sommer sammen
med min kærste. Vi har bestemt os for at vi vil køre sammen på en
motorcykel. Problemet er bare, jeg er lidt i tvivl om hvilken maskine der er
bedst egnet til et sådan projekt.
Turen skal dække en stor del af de eurpæriske lande, så vi har sat 3mdr af
til rejsen. En så lang tur stiller selvfølgelig nogle krav til maskinen og
dens vedligeholdelse. Da jeg ikke er specielt teknisk anlagt er det vigtig
som udgangspunkt at få en så stabil maskine som muligt. Samtidig ønsker vi
selvfølgelig at det skal være en maskine som det er muligt at køre langt på.
Her tænker jeg specielt på komfort. En anden faktor er at vi maks. kan
afsætte 60K til køb af maskine, så det begrændser selvfølgelig udvalget en
del.

Jeg havde kigget på en XJ600Diversion fra 98, til 54K. Maskine virker simpel
i sim motorkonstuktion og jeg har kunne forstå at den også er temlig solid.
Men er den solid nok ? kan man montere 2 kæmpe sidetasker + topboks og der
stadig er plads til frue ? Og er det mon muligt at få den serviceret i
udlandet ?
Håber i kan hjælpe mig med nogle input, gerne om andre maskiner eller godt
og dårligt omkring yamahaen.

Sidste tanke var om det er muligt at købe en billigt brugt i tyskland og
køre på den uden at have betalt afgift, på en slags "rejseplader" ?

Mvh
Anders

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 04-11-02 18:56

"Anders" <Anders@sondergade.dk> skrev i en meddelelse

> Sidste tanke var om det er muligt at købe en billigt brugt i tyskland og
> køre på den uden at have betalt afgift, på en slags "rejseplader" ?

Du kunne jo købe en tysk MC, og lade den være indreg. i Tyskland. Så kan du
betale afgift efter jeres tur, eller sælge den i Tyskland igen (evt. sælge i
DK som reservedele).
Jeg er ik klar over om du selv kan indregistrere den i Tyskland. Jeg kender
bare til flere der har stor BMW'er der holder i Flensborg, hos en klub der
går ud på, at danskere kan have store madkasser stående syd for grænsen : )

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-11-02 19:23

> Men er den solid nok ? kan man montere 2 kæmpe >sidetasker + topboks

jeg kører ofte med tre fuldt læssede 36l givitaker på min, det går fint, men
kan da mærkes på optrækket

>og der stadig er plads til frue ?

ja, hende der sidder bag på mig klager ikke

mvh

Thomas
XJ600s ´96

Fra : Torben Andersen

Dato : 04-11-02 21:41

Hej Anders
Tag og vælg en Honda Trans-alp, hvor du sidder højt og det gør fruen også på
et lækkert bredt sæde.
Den kan bære alt det i finder på at slæbe med uden problemer. Kan kører
viderer ud af en grusvej op til toppen af bjerget, og såre simpel i alle
detaljerne.
Derforuden er det en af de mest solgte cykler sydpå, og der er reservedele i
alle afskygninger at få overalt.
Du får ikke problemer med en hastighed på motorvej på 140-150, også er den
let at komme rundt med.
Prøv at dyrk hvad folk som der rejser meget og længe kører på, så er du ikke
i tvivl om dit valg.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-11-02 22:31

Umiddelbart ville jeg sige at den størrelsesmæssigt er lige i underkanten
(fysisk) til 2 personer. Men nu ved jeg jo ikke hvor store i er. Men da jeg
kørte XJ, fik det hurtigt en ende da min kæreste skulle med. Det skal siges
at jeg er 193 og hun er omkring 180 cm høj. I dag kører vi begge MC.

Dernæst skal du overveje hvad det er for en ferie. Hvis i skal væk fra
landeveje og ud på små dårlige bjergveje (måske endda grusveje), som jeg kun
kan anbefale, så skal du/I måske også se på andre typer. Fx. Transalp som en
anden nævner. Men nu er en ferie rundt i Europa jo mange ting og kun du/I
ved hvor den skal gå hen, så det er svært at komme med forslag.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-11-02 22:51

Anders wrote:

> [...]
>
> Sidste tanke var om det er muligt at købe en billigt brugt i tyskland og
> køre på den uden at have betalt afgift, på en slags "rejseplader" ?

Jeg vil foreslå en BMW K100RT eller K100RS. Den koster kr.20-25.000 i Tyskland.
Der kører masser af dem rundt om i europa. Reservedele kan skaffes overalt til
fornuftige priser. Er simpelt at reparere. Har kardantræk.Og sidst men ikke
mindst du sidder afslappet på den. Jeg har næsten lige rundet 2600 km non-stop
på en sådan. Der var kun lige tid til tankning, og så afsted igen.
Gennemsnitshastigheden var 125 km/t.

Ib Jakobsen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 05-11-02 00:39

> [...]
>
> Sidste tanke var om det er muligt at købe en billigt brugt i tyskland og
> køre på den uden at have betalt afgift, på en slags "rejseplader" ?

Har du overvejet at købe en ny maskine på grænseplader? Så rækker de 60K til
maskiner der med dansk plade ville koste 160K.
Sørg dog for at tjekke reglerne for efterfølgende at få den indregistreret i
DK.

Asger
ZX-10

Fra : Ryujin

Dato : 05-11-02 15:45

Diversion er glimrende til to personer+oppakning på langfart i den
prisklasse.
Den er superpålidelig og desuden billig i service, vedligehold og
reservedele og har en fornuftig bensinøkonomi.

Man kan sagtens få noget større og bedre, men så koster det tilsvarende
mere.

-Ryu
XJ600

Fra : Armand

Dato : 05-11-02 23:52

> [...]
muligt
> at køre langt på. Her tænker jeg specielt på komfort.

Vær lige sikker på at have fruen 100% med i dén komfortvurdering :-|

> Sidste tanke var om det er muligt at købe en billigt brugt i tyskland
og
> køre på den uden at have betalt afgift, på en slags "rejseplader" ?

Kan ikke lade sig gøre!
Selv at købe en indregistreret tysk at køre på er på det nærmeste
umuligt, og ihverfald uoverskueligt!

--
Armand.
(hvis længste sæson (km), á talrige weekendture til Holland/Belgien også

Fra : Armand

Dato : 05-11-02 23:52

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-11-02 08:30

> [...]
> med min kærste. Vi har bestemt os for at vi vil køre sammen på en
> motorcykel. Problemet er bare, jeg er lidt i tvivl om hvilken maskine der

At se efter en XJ 600 S er ikke en dårlig ide. Den leverer varen, og kan
godt køre Europa rundt. Prøv en (Lang) tur på den med kæresten bag på.

Personligt havde jeg dog nok valgt en anden vej. Jeg havde købt en Yamaha FJ
1100 eller en gammel CBR 1000 til 50000kr. Så havde jeg brugt vinteren og
10.000Kr på at gennem gå dem fra A-Z så jeg var sikker på de kunne køre
15.000km uden bøvl. Det er udentvivl bedre cykler at bevæge sig 15.000km
rejsekilometer på, men vi er ude i om hvor stabile en 15-18år gammel Mc er.
En FJ 1100 har 24½ L tank. Jeg kørte fra Sønderborg til KBH på en tankfuld i
så god komfort og læ at jeg kunne have røget pibe ved 140km/t.

Lige et par tips når man køber MC.

Du må ikke købe den første MC du ser. Det er en TYPISK begynder fejl. Man
har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to hjul,
fire cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
flere DFM skivere der har lavet det samme trick. Få en erfaren kammerat til
at hjælpe med at kigge modellen efter.

Du skal kigge på flere. Gerne flere forskellige modeller, så du kender netop
den model du købers fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM og lede på
nettet efter oplysninger om præcist denne model.

Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun
et fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt
sværet at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast".
Prøv et par stykker at samme model, så kan du måske mærke det.

Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad _jeg_
synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin vis
ikke interessant.
Jeg gør således: Undersøger cyklen grundigt, starter cyklen. Snakker lidt
med sælger mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder
gassen i hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager
man hjem laver en lang liste over fejl og mangler undersøger hvad det
koster og får den i en stand man kan holde ud og så afgive et bud til
sælger. Dette bud er (selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er
vel krejler ). Hvis ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv
nogle andre cykler. Når man har kigget på en del ved man godt hvilke der er
værd at samle på og hvilke der er alt for dyre.

Hints
Motoren skal spinde unden mislyde overhovedt. Den skal trække rent fra
2000rpm i 4. gear. Ikke hårdt, men uden at hoppe eller lyde mærkeligt i
motoren. Den skal være "glad" for at komme op på de mange omdrejninger.

Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
reparere.

Mål spændningen over batteriet ved 6000rpm. Den skal vise max 15V
regulator/omformeren går på alle cykler. Det koster minimum
en tudse at reparere.

Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
synger kæden på sidste værs. Det koster omkring en tudse at reparere.

Slip styret under motorbremse mellen 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 -> 0.
Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
ikke smører dem. Det koster minimum en tudse at reparere.

Chek hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt og
find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
forsøge dig selv koster det en herregård ved en forhandler.

Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og bag
og størrelsen skal være den originale.Dæk er billige ved
www.reifenversand.com . Besparelsen dækker så rigeligt portoen.

Er du sikker på fordækket ikke er slidt op? Kig på fordækket. Fordæk slides
ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de er
slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs og på
langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kupperet".
Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
istedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Lige en ting til. Forlang motoren er kold når du kommer. Motorcyklen SKAL
startes med choker når den er helt kold. Fuld choker - ingen gas. Skal din
have
det anderledes trænger den til en karburator justering.

Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke. Læs
mere her: http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-11-02 10:46

> Slip styret under motorbremse mellen 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
> Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 ->
0.

Hvad skyldes dette?
Min har gjort det siden jeg skiftede forgaffelolie på den. Jeg kan ikke se,
hvordan olien kan påvirke dette?

> Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
> er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
> ikke smører dem. Det koster minimum en tudse at reparere.

Der er ingen slør i forgaflen, efter hvad jeg kan konstatere, men den
trænger måske til nogle nye (koniske) lejer alligevel?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 06-11-02 15:35

XJ600->CBR1000(SC21) var lige præcis det jeg endte med da kæresten skulle
bag på. At hun så kort tid efter tog kørekort og købte egen MC er en helt
anden historie
Men som jeg skrev tidligere kommer valget også an på hvor turen skal gå hen.
CBR1000 er nok ikke det mest optimale på grusveje i bjergene
Men ellers er det en perfekt rejseMC med god komfort (også for 2)

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 06-11-02 15:37

> [...]
> med min kærste. Vi har bestemt os for at vi vil køre sammen på en
> motorcykel. Problemet er bare, jeg er lidt i tvivl om hvilken maskine der

Selvfølgelig en Yamaha TDM850. Den har et krafoverskud så det ikke er helt
tamt at sidde 2 på sådan en fætter Min kæreste har været med på min en
del gange i løbet af denne sæson, og hun har været glad for bagsædet.
Forresten så er min til salg

--
MVH Rune http://dfm.divvy.dk/?id=27
Yamaha TDM850 91´ til salg !