MS VM <-> SUN VM... (MS Exchange mail klie~
Fra : Casper Madsen

Dato : 28-02-01 15:43

Hej NG!

Er der nogen der ved om Sun's VM ikke virker med .dll filer?

Mit problem er at jeg har lavet en masse wrapper klasser til MAPI
(exchange/mail). Dem har jeg lavet ud fra cdo.dll.
Jeg har derudover lavet en almindelig class fil der skal teste forbindelsen
til exchange serveren, og dette virker fint i MS Visual J++, men det virker
ikke med Sun's Forte, selvom jeg køre det på samme maskine, med samme kode,
og med samme dll registreret.

Det jeg så fristes til at tro, er at der eventuelt er forskel på VM'erne...
J++ benytter Microsofts, der sikkert har noget der kan kommunikere med
cdo.dll og Forte benytter Sun's JDK, der sikkert ikke understøtter dette...
Det skal lige nævnes at det jeg får af fejlmelding er følgende:

com.inzoom.comjni.ComJniException: ? in ? code=0x80010106 Type=
com.inzoom.comjni.ComJniException.eComError
at com.inzoom.comjni.ComLib.jniCC(Native Method)
at com.inzoom.comjni.ComLib.coCreateInstance(ComLib.java:26)
at jcw.ms.MAPI.Session.<init>(Session.java:16)
at test.jcw.TestCDO.main(TestCDO.java:17)

Er der nogen der har haft lignende problemer?

Er der nogen der har lavet en mail klient til exchange i java?

Please help!..
På forhånd tak...

Med venlig hilsen
Casper Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-01 16:08

Casper Madsen wrote:

> [...]
> cdo.dll og Forte benytter Sun's JDK, der sikkert ikke understøtter dette...
> Det skal lige nævnes at det jeg får af fejlmelding er følgende:

Ja. Microsoft laver JNI på en anden måde end Sun.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Casper Madsen

Dato : 28-02-01 16:26

Vil det sige at man ikke kan benytte sun, eller kan man komme ud af det på
en måde?

Jeg benytter mig af jacozoom til at lave wrapper klasser, og deres jar filer
til Variant styring etc.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-01 16:34

Casper Madsen wrote:

> Vil det sige at man ikke kan benytte sun, eller kan man komme ud af det på
> en måde?

[klippelip]

Det ved jeg ikke - jeg ved bare at Microsoft ikke følger Sun's
standardmåde at implementere JNI på. Det var grunden til

   http://www.microsoft.com/presspass/press/2001/jan01/01-23sunpr.asp

Se på

   http://www.sun.com/announcement/letter.html

hvorfor.

Fra : Casper Madsen

Dato : 28-02-01 17:06

MicroSUCKS!

Så vidt jeg kan forstå, så ville Suns VM virke med dll'en hvis jeg ikke
kørte på Windows, kan det passe?

Med venlig hilsen
Casper Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-01 17:30

Casper Madsen wrote:

> MicroSUCKS!
>
> Så vidt jeg kan forstå, så ville Suns VM virke med dll'en hvis jeg ikke
> kørte på Windows, kan det passe?

Nej. DLL'er er platformafhængig kode. På andre platforme ville det
slet ikke virke.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-03-01 08:09

På andre platforme ville man kunne bruge andre former for 'shared
libraries'. F.eks. .so på solarios osv.

I Suns implementation af JNI siger man bare:

1) Load library 'foo' (VM'en laver det selv om til foo.dll for windows,
foo.so for solaris osv.
2) private native void method(String param1);

-dennis

Fra : Casper Madsen

Dato : 01-03-01 09:51

Ok, men det var ikke liiiige det jeg var efter...

Det der er mit problem er at jeg vil køre Java 2 på en windows maksine.
Servleten skal kunne få adgang til en Exchange server ved hjælp af en masse
wrapperklasser til cdo.dll (mapi). Alle wrapper klasserne er oppe at køre,
da mit program faktisk virker i J++ (Microsofts VM) men det virker ikke i
Suns VM, kan dette passe?

Følgende fejl opstår:

[...]

Linie 17 er der hvor jeg instantierer en ny session...

Jeg leger lidt med tanken om at den måske ikke kan finde Jacozooms .dll fil,
som jeg har lagt ind i c:\winnt\system32 biblioteket, kan det passe? Jeg har
registreret den!

Med venlig hilsen
Casper Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-01 10:04

Casper Madsen wrote:

> [...]
> da mit program faktisk virker i J++ (Microsofts VM) men det virker ikke i

Ja. Begrundelsen har du fået.

Fra : Casper Madsen

Dato : 01-03-01 10:43

Ja, men det er ikke lige en begrundelse jeg leder efter, men derimod en
løsning... Men ellers mange tak!

Jeg tror faktisk heller ikke længere at det har noget med VM'erne at gøre,
for jeg benytter mig slet ikke af nogle Microsoft klasser i mit program...
Det hele er 'ægte' Java, bortset fra dll filen.
Så jeg begynder at tro at fejlen ligger i at min jacozoom.dll ikke er
registreret rigtigt, eller at Suns VM simpelt hen ikke kan finde den...
Det kan selvfølgelig også have noget at gøre med at wrapperklasserne ikke
virker, men det tror jeg nu nok de gør...

Med venlig hilsen
Casper Madsen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 01-03-01 12:07

> [...]
> da mit program faktisk virker i J++ (Microsofts VM) men det virker ikke i

Tjaaah, det kan det vel ;)

> [...]
> at jcw.ms.MAPI.Session.<init>(Session.java:16)
> at test.jcw.TestCDO.main(TestCDO.java:17)

Det ser ud som en fejl i 'comjni'.

> [...]
> som jeg har lagt ind i c:\winnt\system32 biblioteket, kan det passe? Jeg har

Sun's JVM leder efter libraries i PATH og hvor man ellers har bedt den
om det. Registreringen skulle ikke have noget at sige.

-dennis

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-01 10:03

Dennis Thrysøe wrote:

> [...]
> foo.so for solaris osv.
> 2) private native void method(String param1);

Og så skal du lige genoversætte din C-kode på den pågældende platform.
En ikke-triviel øvelse - specielt hvis man ikke har adgang til en sådan
maskine under udvikling