Andet multimedie
bentjuul 3670
Er CMYK definitioner det samme som farvese~
Fra : ha

Dato : 04-11-02 18:14

Hej, jeg skal (for første gang) lave noget materiale til tryk.

Udgiveren skriver at der ønskes følgende oplysninger:

"Vi vil sætte meget stor pris på at få CMYK definitionerne.
For vi trykker i 4 farvet CMYK."

Så mit spørgsmål er, om CMYK definitioner = farveseparationer?

Om papir er oplyst følgende:
"Papirtypen er en Multiart Silk 170 g af halvblank / halvmat kvalitet."

Skal jeg tage hensyn til det i farveprofilen, og f.eks. anvende
Euroscale Uncoated i stedet for Euroscale Coated, eller har det
ikke noget med papirvalget at gøre.

mvh
ha

Fra : Digit

Dato : 04-11-02 19:03

"ha" ræsonnerede, og skrev d. 04 nov 2002:

> Hej, jeg skal (for første gang) lave noget materiale til tryk.
>
> Udgiveren skriver at der ønskes følgende oplysninger:
>
> "Vi vil sætte meget stor pris på at få CMYK definitionerne.
> For vi trykker i 4 farvet CMYK."

Det betyder sådan set bare at dit output til tryk (dine filer) skal holdes
i CMYK farverummet (CMYK = 4 farver|Cyan, Magenta, Yellow, Keycolor
(sort)).

Generelt vælger du farverummet i programmerne idet du laver et nyt
dokument. Ellers er det mulighed for at konvertere senere (Fx i Photoshop >
Image > Mode > x).

Alle de DTP programmer jeg kender til er default sat til CMYK.

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Thomas

Dato : 05-11-02 09:29

"ha" <not-me@dot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal jeg tage hensyn til det i farveprofilen, og f.eks. anvende
> Euroscale Uncoated i stedet for Euroscale Coated, eller har det

Det bør trykkeriet kunne fortælle dig, det er dem der ved hvilken ICC profil
(defination af farverum, som bl.a. anvendes til CMYK separationer) der
passer til deres maskiner. Tag kontakt til trykkeriet og få det at vide hos
dem, det er det bedste du kan gøre. Har de fået lavet en ICC profil til
deres maskiner, kan du få profilen tilsendt og bruge den i f.eks. Photoshop.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!