Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Billigt Grafikkort
Fra : David Rasmussen

Dato : 04-11-02 17:09

Jeg skal have udskiftet mit gamle Asus V3400TNT kort med noget nyere.
Jeg gider ikke at ofre alverden på det. Størrelsesordenen 500 kroner.
Jeg er godt klar over at GeForce4 TI-4XXX er lukket land. Men nogle kort
i prisklassen er vel bedre end andre? Skal jeg vælge GeForce4 MX440,
GeForce3 eller 2, eller Radeon et-eller-andet?
Hvad er det bedste køb i prisklassen?
Hvis det er muligt må det godt være et der ikke larmer.

/David

Fra : Nicolai

Dato : 04-11-02 19:39

Hvis jeg var dig ville jeg vælge et GF3 TI 200. omkring 900,-
dyrt men godt...

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-11-02 21:06

Nicolai wrote:
> Hvis jeg var dig ville jeg vælge et GF3 TI 200. omkring 900,-
> dyrt men godt...

Hvorfor så ikke bare et GF4 TI4200 til 1200?
Jeg vil gerne længere ned i pris end 900. Jeg spiller ikke særligt
meget, eller særligt krævende spil. Jeg vil bare gerne have noget bedre
end mit TNT kort. Noget der svarer lidt mere til min 1533 MHz Athlon og
som er bedre til en klassiker som Quake 3, end mit TNT kort er.

Fra : Martin K

Dato : 04-11-02 21:20

David Rasmussen wrote:
> [...]
> Hvad er det bedste køb i prisklassen?
> Hvis det er muligt må det godt være et der ikke larmer.

Efter et hurtigt kik på edbpriser, fandt jeg ud af følgende:

Pris Største kort
500,- Geforce 2 MX400
600 Geforce 4 MX440

GF2: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577946
GF4: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364847893

Bemærk at der er DDR-ram på GF4'eren mens der er SDR på GF2'eren...

--
Martin K

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-11-02 08:10

Martin K wrote:

> [...]
> GF4: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364847893
>
> Bemærk at der er DDR-ram på GF4'eren mens der er SDR på GF2'eren...

Jeg har kigget på edbpriser, men mit problem er at jeg ikke ved hvad der
er godt, med nVidias vanvittige og snydagtige navngivningspolitik.
Hvilket af de to ovenstående kort er bedst? Er der et GF3 til en pris
der ligner ovenstående, som er væsentligt bedre?

Fra : Martin K

Dato : 05-11-02 15:21

> [...]
> Hvilket af de to ovenstående kort er bedst? Er der et GF3 til en pris
> der ligner ovenstående, som er væsentligt bedre?

Tja... det er ved at være lidt af en jungle. GF4'eren (MX440) yder som et GF
2½, hvorfor det klart er at fortrække, også set i lysen af, at det har DDR i
stedet for SDR ram. Du vil få meget for den sidste 100-kroneseddel. Et GF3
Ti200 (som er det mindste kort) koster typisk omkring 800-900 kr. men jeg
forstod at dette var langt over budget, hvorfor jeg kom med ovenstående
forslag..

--
Martin K

Fra : Flemming Joensson

Dato : 04-11-02 21:25

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> wrote in

> [...]
> et-eller-andet? Hvad er det bedste køb i prisklassen?
> Hvis det er muligt må det godt være et der ikke larmer.

Hej David,
Hvis ikke du spiller ret meget - så er det måske ikke nvidia's kort der
er mest optimale.
Prøv og fortæl lidt mere om hvad du skal bruge kortet til, så kan vi
bedre rådgive.

Ellers, hvis du skal spille, så kan jeg godt (sikkert som den eneste)
anbefale et Asus V8170DDR (MX440). Det kører fint MOHAA, RTCW, Hitman2
og BF1942. Fra nyt gav jeg så vidt jeg huske 1295, men det er næsten 9
måneder siden, så det er nok faldet. Jeg vil tro du sagtens kan finde
et sådant kort brugt til 500 eller under. Selvfølgelig er et Ti4200
hurtigere (sådan et har jeg i min anden maskine) men det er ikke nogen
vildt stor forskel. Et Asus V8170DDR har iøvrigt ingen blæser, så da du
skriver i din anden post at det godt må være støjsvagt, så lever det i
hvert fald op til det.

Mvh.
Flemming

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-11-02 08:16

Flemming Joensson wrote:
> [...]
> der er mest optimale.
> Prøv og fortæl lidt mere om hvad du skal bruge kortet til, så kan vi

Jeg er sådan set udmærket tilfreds med mit TNT-korts 2D-ydelse i
almindeligt desktop arbejde. Min eneste grund til at opgradere er
faktisk de få 3D-spil jeg engang imellem spiller :) Men jeg kan bare
ikke forestille mig at jeg har brug for noget så kraftigt som ti4200,
når jeg næsten har det ok med mit TNT-kort. Kort sagt: Et billigt
3D-kort, som ikke larmer, men som er (væsentligt) bedre end mit
TNT-kort.

> [...]
> vildt stor forskel. Et Asus V8170DDR har iøvrigt ingen blæser, så da
> du skriver i din anden post at det godt må være støjsvagt, så lever

Det lyder som et godt bud. Det vil jeg kigge på. Tak!

/David

Fra : Esben

Dato : 05-11-02 09:23

"David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> GeForce3 eller 2, eller Radeon et-eller-andet?
> Hvad er det bedste køb i prisklassen?
> Hvis det er muligt må det godt være et der ikke larmer.

Et ATI 9000 baseret kort er heller ikke værst. Jeg har selv et Sapphire
Radeon 9000 med 64MB RAM og TV-out. Det kostede 595,-. Der er ingen
blæser på og det kan overclockes en lille smule. Udfra de 3DMark3001
projekter jeg har sammenlignet med, er dette kort en smule hurtigere end
GF4 MX440.

--
Esben

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-11-02 17:45

Esben wrote:
> [...]
> er ingen blæser på og det kan overclockes en lille smule. Udfra de
> 3DMark3001 projekter jeg har sammenlignet med, er dette kort en smule

Hvor kan det købes til den pris?

Fra : Esben

Dato : 05-11-02 18:06

> Hvor kan det købes til den pris?

Hm, godt spørgsmål. Det er nemlig steget 100 kr. siden jeg købte det
(www.bj-trading.dk)

--
Esben

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-11-02 19:33

Esben wrote:
> "David Rasmussen" <pinkfloydhomer@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hm, godt spørgsmål. Det er nemlig steget 100 kr. siden jeg købte det
> (www.bj-trading.dk)

Kan jeg være sikker på at det er det samme kort? De skriver jo ikke
noget om producenten og der er intet billede.