Terazzo gulv og fugtige mure
Fra : Steeze

Dato : 04-11-02 15:03

Hej gruppe.

Nu så jeg længere nede at der var en som ville slibe på et terazzo gulv.

Jeg har netop fundet et sådan under noget vinyl på et toilet i kælderen.
Desværre er gulvet ikke særligt kønt, da der sidder limrester fra vinylen og
pletter fra gammel maling.

Er der nogen der ved hvordan jeg får sådan et gulvt flot igen? Hvis det skal
slibes - hvad skal det så slibes med og hvrodan? Kræver det en eller anden
form for efterbehandling?

En anden ting:

Jeg er ved at lave kælderydermure, og vi renser dem ned´, og giver den en
god gang cempexo. Men der trækker desværre store gule skjolder igennem
cempexo'en, som følge at gammel fugt. Er der nogen der har en god idé til
hvordan jeg kommer disse skjolder til livs? Har overvejet Filla-spray men
det vil vel hindre muren i at ånde eller....?

På forhånd tak.

Nikolaj Nielsen

Fra : Notredamus

Dato : 10-11-02 09:34

klip
> [...]
> det skal slibes - hvad skal det så slibes med og hvrodan? Kræver det
> en eller anden form for efterbehandling?

Jeg har selv slebet det med rystepudser med papir af forsk. grovhed.
Efterbehandlet med linolie.

> [...]
> god idé til hvordan jeg kommer disse skjolder til livs? Har overvejet
> Filla-spray men det vil vel hindre muren i at ånde eller....?

Det er faktisk umuligt at komme disse skjolder til livs. Filla-spray,
vandglas m.v. intet holder i længden. Kig på dit omfangsdræn, da det er
her problemet sikkert ligger. Grib dit problem an fra den rigtige side,
altså vægfladen ud mod terræn. Alle andre forsøg vil være dømt til
fiasko på forhånd.

Notre

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-11-02 00:30

Hej Nikolaj Nielsen

> [...]
skal
> slibes - hvad skal det så slibes med og hvrodan? Kræver det en eller anden

Man sliber med en caborundumsten, helst på en maskine.
Der findes specielle produkter til at behandle med, spørg din farve handler,
jeg husker ikke hvad de hedder da det ikke er noget jeg selv udfører (jeg er
malemester).
Der findes firmaer som ikke laver andet.

> [...]
> hvordan jeg kommer disse skjolder til livs? Har overvejet Filla-spray men
> det vil vel hindre muren i at ånde eller....?

Inden du giver cempexo giver du først muren fluat på alle de gule steder,
det tager gennemslaget.
Fluat er en MEGET kraftig syre og det eneste der ætser glas, så dæk af og
brug briller/gummihandsker.
Kan købes hos enhver seriøs farvehandler, brugsanvisning på dåsen.
Du skal nok ikke købe mere end mindst muligt, da der ikke bruges ret meget.
Hvis man på ny puds har saltudblomstringer anvendes samme metode.

Du har ret i af spray hindre muren i at ånde, og kan give problemer med
afskalning.

John Vedsegaard