Software til at tegne huse
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-11-02 13:45

Hej

Jeg er pt. lidt immobiliseret og så begynder man jo at drømme lidt.
Jeg drømmer om den dag vi har råd til at bygge vores eget drømmehus og
så er det jo man får lyst til at tegne. Men det er nu så besværligt at
sidde med papir og lineal og jeg er sikker på at der findes en hel
masse programmer der kan gøre det for mig.

Så er der nogen der kender et godt share-/freeware program der kan
hjælpe mig til at tegne mit drømmehus?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : ....

Dato : 04-11-02 23:59

Der findes vist ikke ret mange freeware programmer til CAD, og jeg har slet
ikke set noget under Win.-platformen.
Under Linux-platformen, har jeg dog set et CAD-program, der heder QCad. Det
følger med på enkelte af Mandrake-Linux distributionerne. Så vidt jeg
husker, så ligger det på version Mandrake 8.2 download edition. Det skal
nævnes, at programmet var "låst" så det kun kan udskrive på A4. Vil man have
det i fuld version, så koster det.........
Det kræver selvfølgelig, at du har mulighed for at sætte en Linuxmaskine op,
og det ved jeg ikke om du kan.
Ellers er det vist meget tyndt, med CAD programmer som freeware. Jeg selv
gik længe og holdt lidt øje med det, og faldt så for et par år siden, over
en AutoCad 14, med fuld licens. Den kostede vist en lille 500.--kr. incl.
porto.
Jeg selv "designer" aldrig på CAD, det er simpelthen for "kvælende". Jeg
tegner eller skriver iderne ned, på hvad jeg nu har ved hånden, og tegner
det så bagefter op i CAD, hvis jeg mener at der skal have en "chance".
Derved benytter jeg udelukkende CAD til at se om designet er praktisk
muligt, og kan så danne mig et overblik over de yderligere omkostninger der
kan være ved ideen.

Mvh
Thomas

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u7kftijww.fsf@trinekc.dk...

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-11-02 09:26

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg selv "designer" aldrig på CAD, det er simpelthen for "kvælende". Jeg
> tegner eller skriver iderne ned, på hvad jeg nu har ved hånden, og tegner

Præcis... Ideerne skal først skitseres på papir med blyant. Ellers udelukker
man sig selv for en masse muligheder, da man i CAD skal tegne alt for
"præcist", hvilket er kvælende for sin kreativitet.

Derfor - allier dig med et stykke ternet papir, en målestok og en "fed"
blyant, og skitser så dine første ideer/indtryk, og bearbejd dem indtil du
er tilfreds. Dette kan være en meget lang proces, og først herefter, når man
er rimelig sikker på hvilken "vej" man vil gå, begynder man at tegne tingene
præcist op i CAD.

Mvh - Martin

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-11-02 09:58

"...." <nykoebingvej@tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> det......... Det kræver selvfølgelig, at du har mulighed for at
> sætte en Linuxmaskine op, og det ved jeg ikke om du kan.

Jeg har allerede en linuxmaskine kørende, så det skulle ikke være
noget problem. Det prøver jeg lige at kigge lidt på.

> [...]
> designet er praktisk muligt, og kan så danne mig et overblik over de
> yderligere omkostninger der kan være ved ideen.

Problemet er at jeg har gigt i hænderne, så jeg er ikke så gode venner
med blyanter og den slags, så så snart jeg kan bruge en computer, så
udnytter jeg chancen.

Tak for et fint og brugbart svar.

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 05-11-02 14:18

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh Trine
>
> --
> Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!

Prøv på www.shareware.com at søge efter 'design +house', jeg tror at det
giver noget brugbart..

Fra : Olsen

Dato : 05-11-02 20:09

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Så er der nogen der kender et godt share-/freeware program der kan
> hjælpe mig til at tegne mit drømmehus?

http://www.imsi.dk/floorplandk.htm kan du hente en 15 dages
trial-version af FloorPlan 3D. Om man kan save i den ved jeg ikke, men
vil du gemme billederne du kan jo altid tage et screenshot - og når de
15 dage er gået kan du jo bare installere den igen.

Tidligere versioner kan en gang imellem fås på tilbud i div.
Pc-butikker, nogle biblioteker har den også i deres sortiment.

Olsen

Fra : Tonehovedet

Dato : 06-11-02 11:36

Jeg ved ikke, hvor professionelt programmet skal være. Floor Plan er efter
min mening glimrende. Jeg købte det for 5 år siden, da vi netop havde købt
hus og skulle lege med indretningen. Det fylder ikke særligt meget - og kan
mailes
Venlig hilsen
Preben
boch@mail.dk

Fra : Morten H. Nielsen

Dato : 08-11-02 12:54

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

Jeg købte for snart mange år siden MyHouse ver. 1.5 for 98 kr i en
boghandel, den virker ganske udemærket, jeg har set at man nu kan få version
7.0 for $25

http://www.designsoftware.com/

mvh

Morten

Fra : PS

Dato : 12-11-02 01:11

On 04 Nov 2002 13:44:31 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>masse programmer der kan gøre det for mig.
>
>Så er der nogen der kender et godt share-/freeware program der kan

Hej trine

Hvis du køber bladet PC-Planet nr 22 som er aktuel mellem 7.- 21.
november, får du programmet FloorPlan 3D v5.1 i fuld version og gratis
(kun bladets pris på knap 50 kr.)

Mvh. Peben