At gå uden om det interne modem
Fra : Martin Petersen

Dato : 04-11-02 12:22

Har netop anskaffet en sjov lille knallert af et ISDNmodem: (Det er kun
10 cm langt ...)
miniVigor128.
Før har jeg kørt med en Eicon Diva, men min ny iBook kan ikke "gå ind i"
Eicon'en. Det kan den i miniVigor'en der har en USBindgang.

Jeg har installeret modemsoftware både under 9.2 og 10.2.1,
installationen gik perfekt.

Modemet kører fint i 9.2 hvor iBooken efter installation af modemdrivere
mm. giver mulighed for at vælge flere USBporte i kontrolpanelet "Modem".

Men i OS10.2.1 går det ikke. Der kan man, i hvert fald i de
netværksindstillinger jeg har fundet, kun vælge mellem "internt modem"
og "ethernet". Modemdriverne kan godt ses i OS10, problemet er porten.
Hvordan vælger man at iBooken skal gå på nettet via en af USB-portene?
(I systemprofil kan OS10 godt se at der er tilsluttet et miniVigor modem
til en USB-port.)
Mangler der simpelt hen noget i softwaren her?

v.h
MartinP

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-11-02 13:19

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> Før har jeg kørt med en Eicon Diva, men min ny iBook kan ikke "gå ind i"
> Eicon'en. Det kan den i miniVigor'en der har en USBindgang.

Din iBook kan sagtens bruges på Eicon Diva'en.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-11-02 14:37

> Din iBook kan sagtens bruges på Eicon Diva'en.

Ja, når jeg bruger iBooken "som telefon" - og altså kører ud fra
iBookens interne modem og ind i Diva'ens "phone"stik.

Hvis jeg skal bruge Divaen som modem - og altså udnytte ISDN fart mm.,
skal der findes en ledning der kan gå ind i "serial" porten i modem'et -
og så være USB (eller Ethernet?) i den anden ende. Jeg har ikke checket
om der findes en sådan ledning, men det er selvfølgelig muligt.

Martin

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-11-02 18:55

On Mon, 4 Nov 2002 14:37:01 +0100, martinmarius@petersen.mail.dk
(Martin Petersen) wrote:

> [...]
>og så være USB (eller Ethernet?) i den anden ende. Jeg har ikke checket
>om der findes en sådan ledning, men det er selvfølgelig muligt.

Det gør der. Min erfaring(dog kun på pc med den) er dog at det fungere
ret skidt.
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-11-02 20:33

Problemet løst!

Det var det gode gamle problem med at der på den cd der fulgte med modemen,
var drivere til OS10.1, mens der ude på nettet lå de rigtige drivere til
OS10.2!
Så nu virker det fint; med den nye driverinstallation kan iBook'en med det
samme se at der nu også er en USB-port som et muligt valg. Voila!

Tak for hjælpen.

v.h
MartinP

Fra : Peter Kiil

Dato : 04-11-02 13:46

in article 1fl4i1q.1u8o9n0e1fkgcN%martinmarius@petersen.mail.dk, Martin
Petersen at martinmarius@petersen.mail.dk wrote on 11/4/02 12:21 PM:

> [...]
> til en USB-port.)
> Mangler der simpelt hen noget i softwaren her?

Gå ind i Systempreferences/Network/Show/Network Port Configurations og tryk
New. Så skulle du kunne tilføje den. Jeg kan ikke huske hvad navnene er på
dansk, men det skulle være til at finde ud af (jeg gider ikke skifte til
dansk).

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-11-02 14:59

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> dansk, men det skulle være til at finde ud af (jeg gider ikke skifte til

I "New", der hvor du skriver, kan man godt definere en ny port; jeg har
prøvet både at kalde den "USB1" og "miniVigor128 Port 2" (efter det navn
som system 9.2 giver denne "portmulighed" i "modem-kontrolpanelet).
Så man kan vælge en port og et modem, men hver gang jeg kalder op,
melder den "Fejl i modem, undersøg indstillingerne og prøv igen."
Mon det virkelig kan være NAVNET på den pågældende portkonfiguration der
er vigtig?

Så p.t. har jeg en iBook der kører smertefrit på ISDN på miniVigoren i
system 9.2 - og så en hvad opkald angår lidt langsommere én der kører
med det interne modem og i gennem min gamle DIVAs phonestik under
stystem 10.2

Overgangsfaser ...

Foreløbig tak for hjælpen.

v.h