Bøde for Nedslidt dæk
Fra : Bal Larsson

Dato : 04-11-02 10:16

Færdselslovens paragraf 67 stk. 2 - Fejl og mangler ved køretøj
Særlige tilfælde: Nedslidte dæk kr. 500 i bøde.

DET er mig umuligt at finde en definition på nedslidt dæk...
Er der nogen der kan hjælpe ?

Mit bagdæk havde kun en halv mm dybde i mønsteret på ca 2 cms bredde på
midten af dækket
og jeg ved godt at det er jo der man kører og især bremser.

MEN at straks skal udløse en bøde på 500 kr. REN PENGEMASKINE. REN
CHIKANE.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-11-02 10:40

Dækmønsteret måles ca. 1/3 inde, fra hver side (har jeg fået fortalt). De
fleste dæk har nogle slidmærker dette sted, som indikere hvornår det er tid
til at skifte (det har mine Dunlop i hvert fald).

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 05-11-02 23:37

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
er tid
> til at skifte (det har mine Dunlop i hvert fald).

Disse slidmærker, som er små forhøjninger i bunden af mønsteret, går
tværs over dækket fra side til side, og indikeres af meget småt skrevet
"TWI" på dæksiden!

Mini-målet er "på det lavest målelige sted", og det indebærer som oftets
midterrillen!

--
Armand

Fra : Claus MC

Dato : 04-11-02 10:49

"Bal Larsson" <larssons@image.dk> skrev i en meddelelse
> DET er mig umuligt at finde en definition på nedslidt dæk...
> Er der nogen der kan hjælpe ?

Ja.

> Mit bagdæk havde kun en halv mm dybde i mønsteret på ca 2 cms bredde på
> midten af dækket
> og jeg ved godt at det er jo der man kører og især bremser.

Så læs "Detailforskrifter for køretøjer" pkt. 8.02.002, afsnit 2a:
Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/t
være mindst

1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg

> MEN at straks skal udløse en bøde på 500 kr. REN PENGEMASKINE. REN
> CHIKANE.

Tør øjnene og spis en kiks ! Dit dæk var *langt* under minimums slidgrænsen,
så kom ikke her og tal om pengemaskiner ! (Det med 1,6 mm lærte du også, da
du tog kørekort)

Mvh

Claus

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-11-02 11:15

Jeg er helt enig i at 1 mm ikke er meget (og slet ikke en 1/2). Jeg skifter
også selv hellere en gang for meget.
Men hvornår er denne regel blevet indført for MC'er ?? Det har da hidtil
været 1 mm for MC'er. Ved godt at det blev ændret for nogle år siden på
biler, men dengang fastholdt man den ene millimeter på MC'er.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-11-02 11:12

> [...]
> været 1 mm for MC'er. Ved godt at det blev ændret for nogle år siden på
> biler, men dengang fastholdt man den ene millimeter på MC'er.

Da jeg tog kørekort for lidt over et år siden, fik jeg også at vide, at
grænsen stadig var 1mm.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tobias Rathje

Dato : 04-11-02 11:19

On Mon, 04 Nov 2002 11:12:04 +0100, Martin Sørensen wrote:

> Da jeg tog kørekort for lidt over et år siden, fik jeg også at vide, at
> grænsen stadig var 1mm.

Det er stadig 1mm der gælder for motorcykler. Jeg var til køreprøve
sidste torsdag og jeg blev netop hørt i dette.

Tobbe
(Med nyerhvervet MC-kort men ikke nogen MC endnu)

Fra : Mads Lund

Dato : 04-11-02 11:16

> [...]
> været 1 mm for MC'er. Ved godt at det blev ændret for nogle år siden på
> biler, men dengang fastholdt man den ene millimeter på MC'er.

Jeg mener også at kunne erindre at der for mc'ere gælder de gamle regler.
Men regler eller ej, så er slidmærkerne en god rettesnor for dækfabrikantens
mening om hvornår han gerne vil sælge et nyt dæk.

Mads Lund
Ninja9RT på helt nye 120 og 200 mm brede dæk

Fra : Bo-gsxR

Dato : 04-11-02 11:20

> Mads Lund
> Ninja9RT på helt ny 200 mm brede dæk

hvad str. er bagfælgen? og hvordan er det at køre
med 200mm? og så også lige dæktypen

bo-gsxr

Fra : Mads Lund

Dato : 04-11-02 11:37

> hvad str. er bagfælgen?

6.25" og ikke særlig tung (men dyr)

og hvordan er det at køre
> med 200mm? og så også lige dæktypen

Det ved jeg jo ikke 9'eren er jo under ombygning.

Men det er planen at den med det bredere dæk og dermed muligheden for HPX
typer kan få en større trædeflade, og dermed forlænge holdbarheden en
anelse.

Der er ganske tydelig forskel på et almindeligt pilotsport dæk og på HPX
versionen, som er mere buet i faconen, hvor det almindelige er mere spidst
og minded mod stor trædeflade ved fuld nedlægning. Men nu kører jeg jo
næsten 100% gadekørsel på 9'eren (fratrukket en tur på Knutstorp og en tur i
en grøft så det passer mig udemærket med den runde profil.

Og prisen er stort set den samme som for 180'er.

Mads Lund
Ninja9RT, der lider under at der også skal bygges hus og køres ræs hele
tiden

Fra : Sune

Dato : 04-11-02 12:13

"Claus MC" <clausmc@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Bal Larsson" <larssons@image.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> være mindst
>
> 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg

Du skal i "Detailforskrifter for køretøjer" se under punkt 8.02.030
Motorcykel :
"Motorcykel skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1 mm.

--
vh Sune
http://www.danmc.dk

Fra : Claus MC

Dato : 04-11-02 17:19

"Sune" <NOhodalSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du skal i "Detailforskrifter for køretøjer" se under punkt 8.02.030
> Motorcykel :
> "Motorcykel skal være forsynet med dæk med en mønsterdybde på mindst 1 mm.

Hehe - der var jeg en tand for hurtig Du har ret, men det er stadig en ½
mm for lidt i spørgerens tilfælde.

/Claus

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-11-02 17:44

Claus MC wrote:

> "Sune" <NOhodalSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hehe - der var jeg en tand for hurtig Du har ret, men det er stadig en ½
> mm for lidt i spørgerens tilfælde.

Nå, mester har vi skrevet billetter ud på den konto?.
Spøg til side. Da de 1,6mm lige var indført var vi to på mc der overhalede et
par mc-betjente luntende afsted med 65 km/t i 80 km/t zone. Vi blev selvfølgelig
stoppet, og så skulle den jo have hele turen. Det korte af det lange var at
"min" betjent måtte høre sin kollega om min påstand om kun 1mm. Så gad de ikke
snakke mere.

Ib Jakobsen

Fra : Claus MC

Dato : 04-11-02 22:59

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, mester har vi skrevet billetter ud på den konto?.

Dog ikke

/Claus

Fra : Sune

Dato : 05-11-02 17:29

> "Sune" <NOhodalSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hehe - der var jeg en tand for hurtig Du har ret, men det er stadig en
½
> mm for lidt i spørgerens tilfælde.

Det kan man jo kun være enig i - 50% under mål må siges at være "godt
slidt"
--
vh Sune

Fra : Mads Lund

Dato : 04-11-02 10:48

> DET er mig umuligt at finde en definition på nedslidt dæk...

Det er nu ikke så svært. For der sidder indstøbte slidmærker på dækket. Den
generelle regel for bildæk er svjv dispenceret for mcdæk, så man holder sig
til dækkenes alm. slidmærke indikering (typisk 1,5mm)

> [...]
> og jeg ved godt at det er jo der man kører og især bremser.
>
> MEN at straks skal udløse en bøde på 500 kr. REN PENGEMASKINE. REN

Hmm, det er selvfølgelig primært dit eget liv der er på spil. Men har du
overvejet hvad aquaplaning på mc vil sige ?

En helt anden ting er, at mcdæk typisk er temmelig tynde (for at spare vægt)
hvilket gør at der er stor risiko for punktering når dækket er ved at være
slidt ned til mønsteret. Og tro mig, en punktering er en endog meget
ubehagelig oplevelse.

Jeg ved godt at dæk er dyre og man gerne vil slide dem helt ned (og især på
denne tid af sessonen) men det rokker ikke ved, at man faktisk er ret
afhængig af deres kontakt med underlaget, så tag det med et smil. Nu kan det
jo være du for 500 kr slipper for en dyr skade på cyklen.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : lange

Dato : 04-11-02 11:05

> [...]
> og jeg ved godt at det er jo der man kører og især bremser.
>
> MEN at straks skal udløse en bøde på 500 kr. REN PENGEMASKINE. REN

Jeg håber at det var ment som en joke, for at køre med et dækmønster på ½ mm
er bindegalt, specielt i efterårsmånederne hvor man må formode at man kan
komme ud for vand på vejene.

Det eneste der gør at man er i stand til at bremse og dreje er den
anlægsflade dine dæk har til asfalten (på størrelse med en hånd). Hvis
kontakten til vejen ikke er i orden duer det bare ikke. Der skal ikke være
ret meget vand på vejen før ½ mm ikke slår til.

De 500 kr kunne have betalt det meste af et nyt dæk. Det havde nok været
smart.

Lange

Fra : carlsen

Dato : 04-11-02 11:56

Regler om dækkets dybde er til for din skyld :0)
På mc 0,5 mm men er det dårligt føre er det bedre med 2 mm

Mvh.
Carlsen

Fra : Andrew

Dato : 04-11-02 17:04

> Færdselslovens paragraf 67 stk. 2 - Fejl og mangler ved køretøj
> Særlige tilfælde: Nedslidte dæk kr. 500 i bøde.
>
> DET er mig umuligt at finde en definition på nedslidt dæk...
> Er der nogen der kan hjælpe ?

Er det ikke 1 mm's dækmønster der er minimum?

Mvh Anders