Tænding udskiftning
Fra : PCBruger

Dato : 04-11-02 10:12

Er der nogen i Danmark der kan skaffe tændingskit, fra Boyer Bransden??
Den skal bruges til en Suzuki GS1000.

Fra : Morten

Dato : 04-11-02 11:30

"PCBruger" <oz1hdl@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen i Danmark der kan skaffe tændingskit, fra Boyer Bransden??
> Den skal bruges til en Suzuki GS1000.
> Mvh

skulle du få fingre i oplysningen, gider du så maile til mig, da jeg
muligvis også er på jagt efter en tændingsboks.
Min Boyer Bransden boks (Model kawa Z650) er vist lidt "syg", da den ikke
trækker ordentlig til 0V (ligger på ca. 2,5V), så er der sq for lidt tilbage
til ordentlig gnist på tændspolerne.

Mvh
Morten

Fra : PCkurt

Dato : 04-11-02 12:56

Jeg mangler magneterne, boxen har jeg....
Sad din box også på MCen, da du købte den??
Mvh

Fra : Morten

Dato : 05-11-02 08:14

Jeg går ud fra, at det er mig du mener...

Ja.. min Z650'er var ombygget til elektronisk tæning, da jeg købte den.
- godtnok noget værre klamp - men nu kører det da... - nogenlunde
Skiven med magneterne kunne dreje sig i forhold til krumtappen, hvilket gav
den lidt trælse effekt, at hvis den fejltændt lidt uheldigt i tomgang, kunne
slaget i motoren forskyde tændingstidspunktet en tommelfindergs penge... :-/

Vil du da af med din boks?

/Morten

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 04-11-02 15:12

Jeg fik 528 hits med at
søge på boyer bransden. Det var ikke nogen i DK - men Ebos i Malmø har en
del - og der er jo ikke særligt langt og priserne er lave - så prøv dem. Her
er et par links:

http://www.britbike.com/cart/srm/shop.cgi/page=boyer.html
http://www.royalenfield.nu/delar.htm
http://www.ebos.se/index.htm

...Morten - hvordan er det med electroniske tændingsboxe? Hvordan finder man
ud af om de er stået af? Kan deffekten være midlertidig? Og er det dybest
set ikke sådan at en tændingsbox virker eller ikke virker?

mvh

Hans

Fra : Morten

Dato : 05-11-02 08:20

Hmm.. ja.. deeet..

Jeg går ud fra, at det er ret low-tech, det der sidder i boksene, så det er
nok almindelige bipolære transistorer i udgangen - som sikkert ret let tager
skade af spikes, gnister osv.

f.eks. tvivler jeg ret meget på, at tændingsanlægget har ret godt af ALT for
store gnistafstande - f.eks. hvis man river tændrørshætten af, og aktiverer
selvstarteren.

Jeg checkede min boks med et oscilloskob - og der er pulser - om end ikke
som jeg gerneville have dem - men... maskinen tænder - men har bare
problemer når der skal bestilles noget - altså trække igennem fra 5-6Krpm og
op - det skal nok passe med at middeltrykket i motoren hér er ret højt, og
der derfor er ret høj modstand mod tænding = fejlende tænding = manglende
trækkraft, varm motor skyden i udstødning, og havd der nu ellers kan gå galt

Mvh
Morten
(som funderer over, om ikke der ret let kan laves et lille powertrin, der
kan forstærke pulserne fra min sikkert ½døde boks..)
10 kroner + 10 cm. loddetin er billigere en 1500-2000 til en ny boks..

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 04-11-02 16:12

.... og så fandt jeg lige et link mere:

http://www.sayjes.dk/diverse.html

mvh

Hans

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 04-11-02 16:35

Os så liiiiige 3. gang! Prøv:
http://www.kok-mc.dk

mvh Hans

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 05-11-02 12:00

"Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Os så liiiiige 3. gang! Prøv:
> http://www.kok-mc.dk

ja, og det samme kan også købes ved http://www.newtronic.co.uk 3-400 kr.
billigere

Fra : Richard Pade

Dato : 05-11-02 16:57

PCBruger wrote:
> Er der nogen i Danmark der kan skaffe tændingskit, fra Boyer Bransden??
> Den skal bruges til en Suzuki GS1000.

Du har fået hjælp, har jeg set, så jeg vil blot give Boyer of Bransden
min anbefaling med enlille historie fra det virkelige liv. Det var godt
nok tilbage i 1973, og meget kan have ændret sig siden, men det var
ordentlige sager, de leverede BoB. Da jeg skiftede min Suzuki T500
Titan's tænding fra gammmeldaws platin-baseret til BoBs
"transistor-tænding", blev Titan'ens omdrejningsnål pludselig helt
rolig, når den kom over 3-4.000 RPM. Før havde den flakset en del, nu
var det som om der var skalahuset var fyldt op med dæmpende olie, så
roligt gik nålen.

BoB's pickup-plade sad på en flange, der åbenbart var lagt rigelig høj
ud. Generatordækslet kunne ikke monteres uden en ekstra "spacer", som
jeg skar ud af to lag tykt pakningskork, der var limet sammen. Så
passede det, selv om varmeledningen måske ikke var optimal.

Som tændspoler skaffede jeg to godylt kraftige danske Autonic-spoler. De
var blandt de første med de mere effektive ringkerner, mens Bosch og
Lucas stadig kørte med stang-ditto, og derfor meget udbredt til tuning.
(Eller for bare at holde en 6v VW Type 1 kørende om vinteren).

Spolerne var 6v og fyrede i serie. De var imidlertid lidt for kraftige
til BoB-anlægget - spændingsfaldet var for stort, så BoB tog grundpladen
retur og rettede lidt på elektronikken, så spændingsfaldet passede. Fin
service fra en engelsk leverandør direkte til en dansk slutbruger.
Tændingstidspunktet flaksede en smule ved de lavere omdrejninger, som om
ikke alt var helt afstemt, men oppe i arbejdsområdet var den helt stabil
- i direkte modsætning til Titan'ens originale anlæg.

Spolerne monterede jeg forrest under tanken lige over tændrørene, så
ledningerne blev kortest mulige og med tændrørsledningen strittende
bagud for at holde forbindelserne fri af regn og fugt. Tændrørene var
vist Motorcrafts racerrør, hvor sideelektroden stod vinkelret på
midterelektroden, så gnisten havde "frit sigte". Ud over, at rørene ikke
skulle/kunne stilles virkede det også som om olie- og sodpartiklerne
havde sværere ved at forstyrre tændingen. Elektroderne var ihvertfald
altid rene, husker jeg.

Solgte siden cyklen til Fisker Senior, men har tit tænkt på, om ikke
Claus Fisker fandt ud af at bruge anlægget på en af sine racere. Dengang
flød stumperne ikke så meget rundet som i dag, man måtte bruge, hvad man
kom i nærheden af og være parat til at tilpasse det. Og det var vel
egentlig det sjove i mc-hobbyen, ikke?

Richard