Er jeg for krævende?
Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 09:13

Hejsa

Ja, jeg har fulgt lidt med i tråden ang. hansker til vinterbrug, men
et spørgsmål hærger mit lille hovede..:

Er jeg for krævende hvis jeg forlanger/søger et sæt hansker, hvor mine
fingrer efter timevis af kørsel stadig er varme?

Hvis ikke det er for krævende, hvad skal jeg så købe? Prisen er i
første omgang underordnet.

Hvis det _er_ for krævende, hvorfor så det? Altså kan det ikke lade
sig gøre at producerer noget som gør tricket? I så fald, hvad kommer
så nærmest?

Efter 30 min her til morgen var mine fingre STIVFROSNE så det næsten
gjorde ondt.

Help plz!

Med venlig hilsen / With best regards
Martin L. Johansen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-11-02 09:20

Som jeg har skrevet før, tror jeg at handsker med indbygget El-varme er den
bedste løsning. Jeg har dog ikke prøvet det selv. Sidste vinter klarede jeg
mig med 3-finger-handsker.
Alternativt kan du får nogle med noget "kemisk varme". De indeholder en
eller anden væske som kan udvikle varme, men jeg ved ikke hvor godt det er i
praksis.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 09:29

On Mon, 4 Nov 2002 09:19:32 +0100, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

>Som jeg har skrevet før, tror jeg at handsker med indbygget El-varme er den
>bedste løsning. Jeg har dog ikke prøvet det selv. Sidste vinter klarede jeg
>mig med 3-finger-handsker.

Lyder spændende. Det vil jeg lige kigge lidt nærmere på.

>Alternativt kan du får nogle med noget "kemisk varme". De indeholder en
>eller anden væske som kan udvikle varme, men jeg ved ikke hvor godt det er i
>praksis.

Hmm, det skal da også lige undersøges.

Fra : Jørgen Winther

Dato : 04-11-02 09:16

"Martin L. Johansen" <not@shown.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det _er_ for krævende, hvorfor så det? Altså kan det ikke lade
> sig gøre at producerer noget som gør tricket? I så fald, hvad kommer

Uanset hvilke handsker, du måtte kunne finde, kan det måske være interessant
for dig med nogle varmehåndtag. Jeg har endnu ikke fået monteret mine, men
folk taler generelt med begejstring om sådan nogle.

Jeg vil i øvrigt tro, at hænderne kan have svært ved at holde sig selv varme
i et par handsker, fordi blodomløbet i hænderne er meget beskedent. Og
rystelserne i styret forringer endda blodomløbet yderligere, hvorved der når
at ske en afkøling af blodet, mens det er i hænderne.

--
Jørgen

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 09:29

On Mon, 4 Nov 2002 09:15:51 +0100, "Jørgen Winther" <jwi@condia.dk>
wrote:

>Uanset hvilke handsker, du måtte kunne finde, kan det måske være interessant
>for dig med nogle varmehåndtag. Jeg har endnu ikke fået monteret mine, men
>folk taler generelt med begejstring om sådan nogle.

Det lagde jeg mærke til... nu bliver jeg nok buet ud, meeen.... jeg
kører "Knallert 45"... kan det monteres på sådan en mon?

> [...]
>rystelserne i styret forringer endda blodomløbet yderligere, hvorved der når
>at ske en afkøling af blodet, mens det er i hænderne.

Du har nok ret :-/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-11-02 12:27

> Det lagde jeg mærke til... nu bliver jeg nok buet ud, meeen.... jeg
> kører "Knallert 45"... kan det monteres på sådan en mon?

Måske - hvis du har kickstarter på den er det da bare at prøve (så kan
du stadig komme hjem selvom batteriet skulle blive lidt fladt.

Men jeg har endnu ikke problemer med at holde varmen med de 3-finger
handsker jeg købte hos hein-gerick for en lille måned siden. Men jeg
hasr endnu ikke kørt i temperaturer ret meget under 0.

Overvej også en stor bred vindskærm - de fåes så de også giver lidt læ
for hænderne og er bestemt en plovmand vejr på denne årstid.

--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 47Mm - WinterPendlerStile - uden kickstarter

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 13:37

On Mon, 4 Nov 2002 12:26:46 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote:

>Måske - hvis du har kickstarter på den er det da bare at prøve (så kan
>du stadig komme hjem selvom batteriet skulle blive lidt fladt.

Hmm, min scooter, blandt andre også, kan hverken starte eller køre
uden strøm på batteriet..

>Men jeg har endnu ikke problemer med at holde varmen med de 3-finger
>handsker jeg købte hos hein-gerick for en lille måned siden. Men jeg
>hasr endnu ikke kørt i temperaturer ret meget under 0.

Det lyder som en idé, men er det overhovedet til at betjene knapper
m.m.?

>Overvej også en stor bred vindskærm - de fåes så de også giver lidt læ
>for hænderne og er bestemt en plovmand vejr på denne årstid.

Så hellere fryse

Fra : RpR

Dato : 04-11-02 15:15

> Hmm, min scooter, blandt andre også, kan hverken starte eller køre
> uden strøm på batteriet..

Det skulle den ellers gerne kunne. Den skulle sågar kunne sparkes igang
selvom du piller batteriet fra.
Hvilken scooter har du?

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 15:54

On Mon, 4 Nov 2002 15:14:48 +0100, "RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote:

>Det skulle den ellers gerne kunne. Den skulle sågar kunne sparkes igang
>selvom du piller batteriet fra.
>Hvilken scooter har du?

PUG Speedfight '02.

Jeg har ikke afprøvet det, men qua en snak inde på dk.fritid.knallert,
så kan en scooter ikke køre uden strøm.

Men som sagt, så har jeg ikke prøvet det, så det kan da sagtens være
du har ret.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-11-02 18:28

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Det skulle den ellers gerne kunne. Den skulle sågar kunne sparkes igang
> selvom du piller batteriet fra.
> Hvilken scooter har du?

Honda kan heller ikk, det krævar men sætter en kondensator ind i stedet..

--
Michael Frederiksen
Kandu.dk virkelig?? Jeg kan godt selv!!

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-11-02 18:49

"Michael Frederiksen" <chipmaster@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Honda kan heller ikk, det krævar men sætter en kondensator ind i stedet..

Er i ikke lige søde at markere med et OT i emne, når I diskuterer knallerter
i en motorcykel-NG?

Rittig

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-11-02 15:51

> Hmm, min scooter, blandt andre også, kan hverken starte eller køre
> uden strøm på batteriet..

Nope - men selvom batteriet skulle være så fladt at det kniber for
elstarteren en tidlig mandag morgen hvor alt er gennemkoldt og fugtigt
efter at have stået "henkastet" siden fredag eftermiddag er
kickstarteren sikkert fin til at komme videre ...

Min knallert har kun en 180W generator. Jeg ved ikke hvor meget motoren
"selv" bruger, men bare lyset trækker de første 90Watt så med brug af
stoplys blinklys mm. har jeg droppet ideen om at skifte 35W halogerne
foran ud med 55W da forbruget så ville "starte" ved 130W. Jeg har hørt
om flere der ikke har problemer med at gøre det, men jeg har ikke en
kickstarter så jeg er tøsedreng nok til ikke at skifte pærerne...

Men regn selv på det ... Varmen i håndtagene behøver du jo heller ikke
køre med konstant.

> Det lyder som en idé, men er det overhovedet til at betjene knapper
> m.m.?

Det er ikke noget problem - det er straks sværere at klø næsen ....

> Så hellere fryse

Så meget stil er der da ikke over en øvert at det burde være noget du
spekulerere over ...

/A

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 16:50

On Mon, 4 Nov 2002 15:51:17 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with
> [...]

>efter at have stået "henkastet" siden fredag eftermiddag er
>kickstarteren sikkert fin til at komme videre ...

Jeps, men hvis den nu var _helt_ flad..

>Det er ikke noget problem - det er straks sværere at klø næsen ....

LOL

>Så meget stil er der da ikke over en øvert at det burde være noget du
>spekulerere over ...

Hmm, det er jo som man tager det. Synes nu der er en del stil over min
PUG Speedfight 2 '02.

En øvert er jo ikke bare en øvert. Der er f*nme en del ugly imellem,
så ugly at man ikke fatter designet er blevet godkendt fra starten

Fra : RpR

Dato : 04-11-02 18:10

> En øvert er jo ikke bare en øvert. Der er f*nme en del ugly imellem,
> så ugly at man ikke fatter designet er blevet godkendt fra starten

Yep, tror stadigvæk designerne af Joggen gir kvajebajer på arbejdet

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 18:41

On Mon, 4 Nov 2002 18:09:36 +0100, "RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote:

>Yep, tror stadigvæk designerne af Joggen gir kvajebajer på arbejdet

Jep

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 05-11-02 13:24

> Jep

Det tror jeg nu ikke med de salgstal den præsterer ... Det samme gælder
vel den originale Suzuki Wagon R+ (Lige som en vaskepulver reklame)

/A

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 05-11-02 14:02

On Tue, 5 Nov 2002 13:24:00 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with

>Det tror jeg nu ikke med de salgstal den præsterer ... Det samme gælder
>vel den originale Suzuki Wagon R+ (Lige som en vaskepulver reklame)

Ja man fatter det ikke. JOG'en sælger pga. jungletrommer... "naboen
har en, så skal jeg også, også selvom jeg er 2 meter og 10, men det er
ligemeget"

Hold fast hvor har jeg kendt mange på min størrelse (1.86) som har
kørt Jog.....nøj man sidder elendigt på den lille japser maskine. Den
er slet ikke ergonomisk korrekt. Og de små hjul... alt over 60 og jeg
var ved at skide i bukserne.

hmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-11-02 15:14

"hasr endnu ikke kørt i temperaturer ret meget under 0"

Jeg kørte med mine hver dag sidste vinter. Selv i frostvejr kunne jeg holde
varmen. Men på de værste dage var mine fingre kølige når jeg kom frem, men
langt fra gennemfrosne. Jeg kørte 20 km hver vej. Men om de kan holde
temperaturen meget længere tror jeg ikke, så skal man nok købe nogen endnu
bedre. De var fra Held.

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-11-02 18:29

> Det lagde jeg mærke til... nu bliver jeg nok buet ud, meeen.... jeg
> kører "Knallert 45"... kan det monteres på sådan en mon?

Det burde kunne lade sig gøre.. jeg har en kammerat med en Adly supersonic,
der er varme i håndtagene.. så det burde kunne lade sig sig..

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 18:42

On Mon, 4 Nov 2002 18:28:57 +0100, "Michael Frederiksen"
<chipmaster@get2net.dk> wrote:

>Det burde kunne lade sig gøre.. jeg har en kammerat med en Adly supersonic,
>der er varme i håndtagene.. så det burde kunne lade sig sig..

Kanon! Det skal jeg arbejde lidt i...

Fra : Carsten

Dato : 04-11-02 15:22

"Martin L. Johansen" <not@shown.com> wrote in message
> Er jeg for krævende hvis jeg forlanger/søger et sæt hansker, hvor mine
> fingrer efter timevis af kørsel stadig er varme?

En klog kvinde (ja, det var faktisk en kvinde jeg snakkede med sagde
engang til mig, at kulde/nedkøling var "mangel på varmekilde". Set i det
lys så er det umuligt at forvente at dine fingre holder sig varme eftersom
der ikke er nogen varmekilde.
Det der simpelt sker er at kulden lige så stille arbejder sig ind til dine
fingre, og det eneste du altså kan gøre er at forhindre/forsinke denne
process. Tykkere handsker er en mulighed, men der når man hurtigt et
punkt hvor tykkelsen gør at det er umuligt at lukke hånden om håndtaget.
Bedre isolerede hansker er en bedre løsning, men der er et begrænset
antal muligheder for at isolere handsker uden at de samtidig bliver tykke.
En ting der i hvert fald betyder hurtig nedkøling er hvis handskerne ikke
er vindtætte og det er de ofte ikke fordi hænderne så ikke kan ånde.
Første trin kunne derfor være at skaffe vindtæthed omkring hænderne.
Det gøres nemmest med nogle overtræksluffer.

Just my 2 cents,

Carsten

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-11-02 15:53

> [...]
> Bedre isolerede hansker er en bedre løsning, men der er et begrænset
> antal muligheder for at isolere handsker uden at de samtidig bliver

Gode mc- handker har det mest af isloeringen på ydersiden og er formet
til at gribe om styret.

> Det gøres nemmest med nogle overtræksluffer.

Yep - men dem synes martin sikkert heller ikke om når han ikke kan lide
en vindskærm der giver fingrene lidt lå ...

/A

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 16:52

On Mon, 4 Nov 2002 15:53:15 +0100, "Anders Majland \(Replace DOT with

>Yep - men dem synes martin sikkert heller ikke om når han ikke kan lide
>en vindskærm der giver fingrene lidt lå ...

Jeg ved heller ikke om Martin synes om dem, men jeg skal lige høre ham
ad...2 sek........

Jo, det er en mulighed siger han. Omendt han hellere vil kigge lidt
næmere på de der 3-finger hansker...

Fra : Bjørn S

Dato : 04-11-02 18:18

> [...]
>
> Er jeg for krævende hvis jeg forlanger/søger et sæt hansker, hvor mine
> fingrer efter timevis af kørsel stadig er varme?

Det kunne være spændende at vide hvad de proffesionelle bruger... jeg tænker
her på Politi eller Falck f.eks. som jo kører hvor vi andre har parkeret.
Med mindre de har interne regler som siger tempraturen skal op over X grader
inden afgang.

/Bjørn