Lovgivnings spørgsmål!
Fra : R a x u m

Dato : 04-11-02 00:36

Goddag. Grunden til jeg stiller dette spørgsmål herinde er at de folk som
besøger newz.dk ofte har MEGET styr på hvordan man egentlig bruger
internettet... here it goes...

Jeg står meget en nykøbt scooter45 (benelli 491gp). Alt er helt perfekt på
den pånær en enkelt ting. Speedometeret viser alt alt for meget. Kører jeg
f.eks. 60km/h, så viser den 80km/h, og kører jeg reelt 35km/h viser
speedmeteret 60km/h. Dette er efter min mening en ALT ALT for stor
afvigelse, men da jeg gik til forhandleren nægtede de at fixe/skifte det
speedometer, da sådan var alle benelli'er.

Men så let skal de ikke slippe. Min bror er mekanikere og siger et
speedometer for biler højest må have 10% afvigelse. Dette håber og tro jeg
også gæler for scootere, så nu kommer hele kernen i dette indlæg...

Jeg ønsker at finde en side på internettet hvor en sådan paragraf står, at
speedometeret ikke må have så stor en afvigelse... så er der nogen som har
en idé om hvor jeg kan læse lovgivningen om specifikationer for en scooter.
Mere specifik om hvor meget et scooter-speedometer må vise forkert.

Jeg har brugt hele min aften på selv at søge rundt, men uden noget resultat.
Den bedste side jeg fandt var www.retsinfo.dk, men her var det kort sagt alt
for uoverskueligt for mig at finde frem til noget konkret.

Håber en hjælpsom sjæl "derude" vil give mig en hånd så den forhandler kan
bide i det sure æble!
Lovligt at henvende sig på min email: raxum@valhallers.dk

På forhånd mange tak,
MVH, Rasmus R.
;) -Raxum

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-11-02 01:41

> [...]
scooter.
> Mere specifik om hvor meget et scooter-speedometer må vise forkert.

Nu må I ikke slagte mig, hvis jeg tager fejl. Men jeg mindes at have læst
engang, at scootere og knallerter vistnok ikke har nogen bestemt
procentsats. Ellers har f.eks. T-hansen et problem, havde engang et
speedometer derfra, der ved 50 km/t målt ved siden af bil, viste 120 km/t
*G*

Fra : JW

Dato : 04-11-02 06:18

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en news:3dc5c168$1$143$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Nu må I ikke slagte mig, hvis jeg tager fejl. Men jeg mindes at have læst
> engang, at scootere og knallerter vistnok ikke har nogen bestemt
> procentsats.

Du tager ikke fejl. Da det ikke er et lovkrav, at en scooter overhovedet skal
ha' et speedometer, er der heller ikke nogen begrænsninger mht. fejlvisning.

Fra : Hekto

Dato : 04-11-02 07:05

In article <aq4vub$1d4$1@dknews.tiscali.dk>, ingen@spam.tak says...

> [...]
> ha' et speedometer, er der heller ikke nogen begrænsninger mht. fejlvisning.

Det kommer an på om det er en '45'er eller en 30'er.
30'eren er det lige meget med, for der er ikke krav om speedometer.

Generelt viser alle 45'ere for meget; men som regel en 10-15 KM.
Ring til importøren, det er alligevel ham der skal betale under
garantien.
--
/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-11-02 17:33

> Det kommer an på om det er en '45'er eller en 30'er.
> 30'eren er det lige meget med, for der er ikke krav om speedometer.

Jo! Vi blev udtrykkeligt informeret på knallertkøreskolen om at det pr. 1.
juli 2002 var et lovkrav, at der var monteret speedometer på knallerten. Men
ikke hvad fejlvisningen måtte være.

// Troels

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 04-11-02 18:28

> Jo! Vi blev udtrykkeligt informeret på knallertkøreskolen om at det
> pr. 1. juli 2002 var et lovkrav, at der var monteret speedometer på
> knallerten. Men ikke hvad fejlvisningen måtte være.

Hvad så med min veteran-cady?

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-11-02 19:18

> Hvad så med min veteran-cady?

Aner ikke hvad det er.

Men alle knallerter (inkl. f.eks. Maxi'er, der var jo nogen modeller der var
uden) uden speedo, skulle efter 01.07.02 have speedometer monteret.

// Troels

Fra : Holger Danske

Dato : 04-11-02 19:24

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Aner ikke hvad det er.
>
> Men alle knallerter (inkl. f.eks. Maxi'er, der var jo nogen modeller der
var
> uden) uden speedo, skulle efter 01.07.02 have speedometer monteret.

Er du sikker på det Troels ??
Jeg ved at f.eks. biler der er født uden seler /ikke/ skal have dem...

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-11-02 19:37

> Er du sikker på det Troels ??
> Jeg ved at f.eks. biler der er født uden seler /ikke/ skal have dem...

Medmindre kørelæreren står og lyver os op i hovedet... Så er jeg.

// Troels

Fra : Holger Danske

Dato : 04-11-02 19:35

> Medmindre kørelæreren står og lyver os op i hovedet... Så er jeg.
>
> // Troels

oki....

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 21:25

On Mon, 4 Nov 2002 19:36:52 +0100, "Troels Plougmann Olsen"
<puttitat@adslhome.dk> wrote:

>Medmindre kørelæreren står og lyver os op i hovedet... Så er jeg.

Sikker på det er med tilbagevirkende kraft?

Med venlig hilsen / With best regards
Martin L. Johansen

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-11-02 21:36

> Sikker på det er med tilbagevirkende kraft?

Han sagde udtrykkeligt ALLE. Hvis det ikke passer - er det HAM og ikke mig
der har løjet

// Troels

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 22:29

On Mon, 4 Nov 2002 21:36:26 +0100, "Troels Plougmann Olsen"
<puttitat@adslhome.dk> wrote:

>Han sagde udtrykkeligt ALLE. Hvis det ikke passer - er det HAM og ikke mig
>der har løjet

Jeg er ikke sikker, da jeg ikke selv har læst om den omtalte lov
MEEEN... det er meget sjældent det er med tilbagevirkende kraft når
sådan noget vedtages.

Har du mulighed for at spørge om ham igen?

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-11-02 23:57

> Har du mulighed for at spørge om ham igen?

Tjah, han bor ca. 5 km herfra.. Men jeg tør ik ta min tunede knallert
derover

// Troels

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 05-11-02 11:23

On Mon, 4 Nov 2002 23:57:05 +0100, "Troels Plougmann Olsen"
<puttitat@adslhome.dk> wrote:

>Tjah, han bor ca. 5 km herfra.. Men jeg tør ik ta min tunede knallert
>derover

Fair nok

Fra : Elbarto

Dato : 10-11-02 01:15

Kylling Vi andre tager da op på stationen på joggen
Med corsa cylle nardo potte m.m .

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 04-11-02 19:59

> Men alle knallerter (inkl. f.eks. Maxi'er, der var jo nogen modeller
> der var uden) uden speedo, skulle efter 01.07.02 have speedometer
> monteret.

Hvor skal man gå/ringe/læse hen for at få det sort på hvidt eller af en mand
i uniform ?
Motorkontor eller?
Det kan da ikke passe at de gamle SCO'er og BFC'er der er født uden det og
ikke kan eftermonteres sådan lige skal have det lavet alligevel? Skal man
bruge cykelcomputere eller hvad?

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 04-11-02 20:17

> [...]
> ikke kan eftermonteres sådan lige skal have det lavet alligevel? Skal man

Ved det faktisk ikke. Spørg panserbasserne. Jeg fortæller bare det videre
jeg fik at vide.

// Troels

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 21:14

On Mon, 4 Nov 2002 20:16:48 +0100, "Troels Plougmann Olsen"
<puttitat@adslhome.dk> wrote:

>Ved det faktisk ikke. Spørg panserbasserne. Jeg fortæller bare det videre
>jeg fik at vide.

Som skrevet før, så tror jeg ikke på det er med tilbagevirkende kraft.
Det ville være urimeligt at udføre.

Fra : Holger Danske

Dato : 04-11-02 20:22

"Hans-Jacob Møgelmose" <zster87@Ga-Jol-foreverhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:aq6g27$roc$1@sunsite.dk...

> [...]
> ikke kan eftermonteres sådan lige skal have det lavet alligevel? Skal man

Præcis mine tanker om igen, det ville eddermame være synd at klaske en BR
cykelcomputer på farfars gamle sorte Disella, derfor ville jeg også gerne
vide lidt mere og bare rolig jeg leder, og det er ikke for at sige at Troels
lyver, men at hans kørelærer måske har været lidt for hurtig, jeg mener at
det er sådan at de modeller der er født med speedo, uanset årgang, skal have
et, og de der ikke havde det før nævnte skæringsdato vel kan vælge...

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 05-11-02 14:27

> [...]
> for hurtig, jeg mener at det er sådan at de modeller der er født med
> speedo, uanset årgang, skal have et, og de der ikke havde det før

Ja ikke?
Det er var bare det jeg ville vide...
Ligesom biler der er født uden seler ikke skal have monteret det...

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Mich@el

Dato : 04-11-02 02:10

Hejsa.

R a x u m skriver:

> [...]
> afvigelse, men da jeg gik til forhandleren nægtede de at fixe/skifte det
> speedometer, da sådan var alle benelli'er.

Giver stof til eftertanke, ikkk.......

Tænk på alt det forhandleren tjener ekstra på eftersyn, hvis der er en
fejlvisning på 20% så har du reelt over en periode på 5 eftersyn hafe et
eftersyn for meget Pga. fejlvianingen..

Godt nok for forhandleren, ikk.

Mvh.
Michael

Fra : JW

Dato : 04-11-02 06:22

"Mich@el" <ms@sport.dk> skrev i en news:3DC5C8EA.4A4A53B2@sport.dk
> [...]
>
> Tænk på alt det forhandleren tjener ekstra på eftersyn, hvis der er en
> fejlvisning på 20% så har du reelt over en periode på 5 eftersyn hafe et

Det er kun speedometeret, der har (og må have) fejlvisning, ikke km-tælleren.

Fra : Holger Danske

Dato : 04-11-02 08:10

"JW" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> "Mich@el" <ms@sport.dk> skrev i en news:3DC5C8EA.4A4A53B2@sport.dk

> Det er kun speedometeret, der har (og må have) fejlvisning, ikke
km-tælleren.

Og hvordan har du tænkt sig at de skal holdes fra hinanden i ældre mekaniske
speedo'er ??
Mit speedo er mekanisk har en fejlvisning på 18% hvilket også gælder km.
tælleren forstås !!
Mon ikke det var en god idé at få lagt noget pres på de forskellige
producenter og importører så vi kan slippe for den slags ??

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : JW

Dato : 04-11-02 08:36

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en news:aq56h3$9kh$1@sunsite.dk

> km-tælleren.
> >

> Og hvordan har du tænkt sig at de skal holdes fra hinanden i ældre mekaniske
> speedo'er ??

Rent mekanisk _er_ det to vidt forskellige ting - de er bare monteret i
samme hus af praktiske årsager, da de er tilkoblet samme kabel, men
har ellers intet mekanisk til fælles.

> Mit speedo er mekanisk har en fejlvisning på 18% hvilket også gælder km.
> tælleren forstås !!

Nej, jeg tør godt garantere dig, at din fart-måler og din km-tæller ikke har
tilnærmelsesvis samme fejlvisning (med mindre det er et chronometer).
Iøvrigt er fart-målerens fejlvisning som bekendt hastighedsafhængig,
hvilket km-tællerens (ganske lille) fejlvisning ikke er.

> Mon ikke det var en god idé at få lagt noget pres på de forskellige
> producenter og importører så vi kan slippe for den slags ??

Det slipper du for ved at bruge et chronometer eller et digitalt
speedometer - men prisen er selvfølgelig også derefter...

Fra : Holger Danske

Dato : 04-11-02 08:54

> [...]
> >

> Det slipper du for ved at bruge et chronometer eller et digitalt
> speedometer - men prisen er selvfølgelig også derefter...

Pointen er jo netop at når man køber sig et køretøj, kan det ikke være
meningen at man selv ska punge ud, for at få tingene til at virke
ordentligt, det tror jeg næppe man vil finde sig i når det gælder andre
varegrupper, forestil dig et komfur der viser forkerte grader, bare for at
tage et eksempel !!
Og forøvrigt så er der en fejlvisning også på km tælleren på mit Yamaha
speedo, dog ikke på 18% som hastighedsmåleren fejlviser, men på ca. 10% og
det kan vel heller ikke være i orden ???

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : JW

Dato : 04-11-02 10:33

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en news:3dc627b3$0$146$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> [...]
> varegrupper, forestil dig et komfur der viser forkerte grader, bare for at

Det kommer vel helt an på, hvad man vil betale. Du kan da heller ikke
regne med komfur-termostater eller badevægte (min viser f.eks 20Kg for
meget - når jeg står på den, når du køber et standard-produkt.
Perfekte løsninger er dyre! og derfor som regel ekstraudstyr.
Og så længe der ikke i loven er stillet krav til nøjagtigheden, vælger
fabrikanterne naturligvis at spare, for at holde prisen nede.

> Og forøvrigt så er der en fejlvisning også på km tælleren på mit Yamaha
> speedo, dog ikke på 18% som hastighedsmåleren fejlviser, men på ca. 10% og
> det kan vel heller ikke være i orden ???

Nej, hvis du ikke har ændret udvekslingen til tælleværket, f.eks. ved at ændre
hjulstørrelse eller dækprofil, bør afvigelsen højst være ca. 3 %.

Fra : Holger Danske

Dato : 04-11-02 10:58

> [...]
> Og så længe der ikke i loven er stillet krav til nøjagtigheden, vælger
> fabrikanterne naturligvis at spare, for at holde prisen nede.

Og det er jo lige det jeg mener at loven skal gøre, ellers kan an jo som du
fremstiller det, sætte et tælleværk på fra BR legetøj, og det kan simpelthen
ikke være rigtigt. Jeg kender grunden til at lovgivningen ikke vil gøre
noget ved problematikken. Begrundelsen er at alle 30 knallerter højst /kan/
køre 30km/t og alle 45 scootere /kan køre 45 km/t og ikke mere. Men så
overser de jo netop antal kørte kilometer i forhold til fejlvisning/service.
Og så synes jeg at dit argument er lidt tyndt. Køber du en 30 km/t knallert
til 10.000 15.000 + kr. så kan man vel dårligt kalde det en standard vare
lige så lidt som man kan med en bil...

> Nej, hvis du ikke har ændret udvekslingen til tælleværket, f.eks. ved at
ændre
> hjulstørrelse eller dækprofil, bør afvigelsen højst være ca. 3 %.

Og som skrevet er min mere, og nej der er ikke pillet ved noget heller ikke
hjul og dækprofil og jeg er absolut ikke den eneste. For 1 1/2 år siden var
vi 3 stykker der kørte en tur sammen på, ja det er vi ikke sikker på, da vi
fik 3 forskellige kilomtervisninger, hvor forskellen fra mindst antal kørte
kilomter til max. antal kørte kilometer var 21 km, og det på en strækning på
ca. 110 km. !!
Så er det jeg spørger igen om man skal finde sig i det, eller prøvet at
ligge pres på regeringen så lovgivningen kan komme i orden, især med tanke
på at man overvejer at ligge fuld afgift på 45 EU'er scootere !!

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 11:36

On Mon, 4 Nov 2002 10:57:55 +0100, "Holger Danske"
<Holger_Danske@msn.com> wrote:

>ligge pres på regeringen så lovgivningen kan komme i orden, især med tanke
>på at man overvejer at ligge fuld afgift på 45 EU'er scootere !!

Det' løgn?

Fra : Holger Danske

Dato : 04-11-02 11:38

"Martin L. Johansen" <not@shown.com> skrev i en meddelelse

> Det' løgn?

Jeg er ikke sikker, men jeg ved at det er med i deres forhandlinger ang.
miljø og skatter....
Men spørger man direkte, så får man undvigende svar, og så plejer det jo at
være rigtig nok ;-((
Så er jeg glad for at jeg har en gammel Yamaha FS1'er

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 04-11-02 13:34

On Mon, 4 Nov 2002 11:37:35 +0100, "Holger Danske"
<Holger_Danske@msn.com> wrote:

>Jeg er ikke sikker, men jeg ved at det er med i deres forhandlinger ang.
>miljø og skatter....

Nu holder de.

>Men spørger man direkte, så får man undvigende svar, og så plejer det jo at
>være rigtig nok ;-((

Hvis det bliver en realitet, så ryger der snart hoveder derinde. Hvis
en person opførte sig sådan som de gør, nede i byen, så vankede der sq
øretæver.. men sker der de skide politikere noget? Næh de kan rive og
flå som de finder for godtbefindende.

Føj for satan siger jeg bare.

>Så er jeg glad for at jeg har en gammel Yamaha FS1'er

Åh de gamle minder, de gamle minder

Fra : JW

Dato : 04-11-02 13:10

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en news:aq5gc7$l9m$1@sunsite.dk

> [...]
> overser de jo netop antal kørte kilometer i forhold til fejlvisning/service.

Jamen jeg er da ikke uenig, men nu var det jo hastighedsmåleren, jeg talte om.
Et mekanisk forbundet tælleværk som km-tælleren er, handler faktisk kun om at
fastlægge det korrekte udvekslingsforhold een gang for alle, så passer tælleren
uanset om den er fra BR.
Mht. holdbarhed er det selvfølgelig en ganske anden sag.

> Og så synes jeg at dit argument er lidt tyndt. Køber du en 30 km/t knallert
> til 10.000 15.000 + kr. så kan man vel dårligt kalde det en standard vare
> lige så lidt som man kan med en bil...

En hvilken som helst serieproduceret vare, der sælges som identiske enheder,
er vel standardvarer; det gælder da i høj grad også biler. Scootere er sågar
klassificeret som sådan qua typegodkendelsen.
Men iøvrigt argumenterer jeg ikke for, at det er iorden; jeg konstaterer bare, at
sådan er realiteterne nu engang, desværre.

> [...]
> kilomter til max. antal kørte kilometer var 21 km, og det på en strækning på

Hvilket giver en gennemsnitlig afvigelse på lige under 10 % - det er sgu for
dårligt, og burde ikke kunne ske, med mindre størstedelen af fejlen ligger
på een km-tæller, der jo så må være defekt.

> Så er det jeg spørger igen om man skal finde sig i det, eller prøvet at
> ligge pres på regeringen så lovgivningen kan komme i orden, især med tanke
> på at man overvejer at ligge fuld afgift på 45 EU'er scootere !!

Nu hører jeg absolut ikke til gruppen, der bare "finder sig i det", men jeg tvivler
på, om man kan presse fabrikanterne til kun at fremstille høj-kvalitetsvarer, og
samtidig få forbrugerne til at betale for dem.
Og så er der jo lige det med told, afgifter og moms, som jo er hovedårsagen
til, at prisen på kvalitet ender et godt stykke over smertegrænsen. Du må
_meget_ gerne presse lovgiverne til at ændre holdning desangående!

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-11-02 11:49

> Tænk på alt det forhandleren tjener ekstra på eftersyn, hvis der er en
> fejlvisning på 20% så har du reelt over en periode på 5 eftersyn hafe
et
> eftersyn for meget Pga. fejlvianingen..

Not necessarily. The odometer might stille be accurate eventrough the
speedo is way off. My leonardo's odometer is accurate within 5% but the
speedoo is more than 20% off at 100km/h.

FUT news:dk.fritid.knallert

--
/Anders Majland Denmark DMCN# 305
/Aprilia Leonardo 150 '98 48Mm - WinterPendlerStile

Fra : Jette Lauritsen

Dato : 15-11-02 22:57

Selvom speedometeret viser forkert hastighed, er det jo ikke sikkert at
kilometertælleren også viser forkert.
At speedometeret viser forkert kan jo skyldes en for slap fjeder ved nålen.

Hilsen
Knud

Fra : Kurt F

Dato : 04-11-02 07:37

"R a x u m" <raxum@hotmail.com> wrote in message
> Goddag.

Howdy.

> [...]
> ALT ALT for stor afvigelse, men da jeg gik til forhandleren nægtede
> de at fixe/skifte det speedometer, da sådan var alle benelli'er.

That's a huge error! 30-70% off. Does your odometer measure km that badly
as well? If so, I'd say that they put the wrong unit in the dash or wrong
gear in the speedometer gear box. If not, then I'd say it's a defect in the
speedometer sensor only.

[snip]

> [...]
> konkret.
>
> Håber en hjælpsom sjæl "derude" vil give mig en hånd så den

I'm afraid I can't help you find the legislation. But for what it's worth,
all the warrantees I have seen on new vehicles cover what is called "defect
in materials or craftsmanship". You seem to be trying to show a legal
statute as proof that the speedometer is defective. I don't think you need
to go to all that trouble. Just from what you have measured yourself and
written here, your speedometer IS defective material and/or craftsmanship.
You should be able to press that matter with your dealer without the
statutes about speedometer accuracy. Your dealer doesn't really need a
specification in the law to show him that the speedometer is useless.

I hope you win!

--
Yours,
Kurt F

King Cobra @ http://www.mopedhospital.com/img/70cc.jpg

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 04-11-02 19:02

"R a x u m" <raxum@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
scooter.
> Mere specifik om hvor meget et scooter-speedometer må vise forkert.

Jeg vil helt sikkert gå ud fra, at det som et registreringspligtigt køretøj,
lissom fx. en bil, ja
så skal alt på scooteren fungere. Og så kan man tale om , om speedometeret
virker , når det viser så meget galt?
MEn hva.... Du kører jo ik for hurtigt, når det viser så meget fejl : )

Prøv at snakke med en anden forhandler af samme mærke. Det er jo importøren
der skal betale gildet !

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus