Surprise i Imperial
Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-11-02 22:56

Til månedens surprise-film i Imperial havde man valgt Danny Boyle's
nye film "28 days later".

En fantastisk vellykket og uhyggelig zombie-action-film.

Det var en overraskelse for alle, så vidt jeg kunne fornemme. Ingen
vidste noget om filmen og for mig var den en stor fornøjelse.

Det var en rigtig, rigtig god udnyttelse af muligheden i
surprise-film.

Tak til Nordisk Film.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Jan Richardy

Dato : 03-11-02 23:21

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> [...]
> vidste noget om filmen og for mig var den en stor fornøjelse.
>
> Det var en rigtig, rigtig god udnyttelse af muligheden i

NEEEEJ! Og Århus fik så æren af mesterværket "The Tuxedo" ... Is there no
justice in this world? ...

Det er netop det, som er cool ved Surprise. Se en film uden at have nogen
som helst anelse om, hvad den handler om. Bare suge oplevelsen til dig ...

Men det må jo så betyde at "28 days later" får biografpremiere i DK. Cool
!!!

---

Jan Richardy

Online portfolio & CV
http://www.richardy.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-11-02 23:40

On 03 Nov 2002 22:55:59 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>En fantastisk vellykket og uhyggelig zombie-action-film.
>
>Det var en overraskelse for alle, så vidt jeg kunne fornemme. Ingen
>vidste noget om filmen og for mig var den en stor fornøjelse.

Lad mig give mit besyv med:

Jeg var irriteret undervejs. For et halvt år siden blev "Resident
Evil" vist til surprisepremiere i Imperial, og denne lagde op til
præcis det samme - det kunne for den sags skyld have været en
umiddelbar fortsættelse fra præcis det punkt, "Resident Evil"
sluttede. Jeg var irriteret over at forvente at skulle bruge et par
timer på irriterende chok-effekter, der enten virkede (til ens
irritation) eller også ikke virkede (og således bare var tåbeligt
påklistrede). Jeg var irriteret over at selv chok-effekterne kunne de
tilsyneladende ikke finde ud af, hvor man sad og godt vidste, at de
burde have været - og så kom der ikke noget.

Men mest af alt var jeg irriteret på mig selv over at det først var da
jeg gik ud af biografen og tænkte tilbage på filmen, at det slog mig,
hvor vellykket, filmen var.

I det hele taget tror jeg, det er farligt bare at kalde den for en
"action-zombie-film", fordi folk nok i højere grad vil tænke "Resident
Evil" og "Braindead", fremfor Romero. Jeg kunne i hvert fald godt
tænke mig at se filmen igen, uden at have "Resident Evil" summende i
baghovedet. At dømme på mine medsammensvorne, havde de det på samme
måde, og overvejede også at gå efter 15-20 minutter. Efter sigende
lægger reklamerne op til at det er en "gyser", fremstillet på en
klassisk måde, så man blot forventer et sted mellem "Scream" og så en
zombiefilm, og ud fra dette virkede filmen som om, der manglede noget
action. Det er altid farligt ikke at indfrie folks forventninger, og
hvis man bevidst vil snyde folk, så skal man virkelig sørge for at
gøre det ordentligt. I dette tilfælde lykkedes det for vores
vedkommende lige akkurat - hvilket vi selvfølgelig sætter mægtig pris
på.

Actionscener blev bakket op af smuk musik, der ikke blot var et
(ellers normalt velvalgt) rock/technodundrende nummer. Der var ikke de
frække og kække kameravinkler, men mere smukke og stilfulde billeder.
Både lyd- og billedsiden er værd at se filmen for. Filmen forsøger
ikke at lege en Hollywood-film, men viser at der er andre måder, man
gennemgående kan sammensætte en film på.

Dertil kommer så at jeg personligt heller ikke havde noget imod den
detalje, medlemmer af Dyrenes Befrielsesfront forhåbentligt fanger -
men det er vist en anden sag.

**** SPOILER WARNING (angående slutningen) ****

Selv en happy end kan englænderne finde ud af, og i allerhøjeste grad
indbygge i historien. Jim får netop håb som et led i historien, og det
er ham selv, der kæmper for en happy end.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-11-02 02:15

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> I det hele taget tror jeg, det er farligt bare at kalde den for en
> "action-zombie-film", fordi folk nok i højere grad vil tænke "Resident
> Evil" og "Braindead", fremfor Romero.

Det er muligt. Jeg har hverken set de klassiske Romero-ting eller RE
og BD.

Men min tanke, da jeg så den her var, at jeg burde se Romeros film
engang - ikke de andre to, overhovedet.

Ikke desto mindre: Uanset om jeg havde elsket eller hadet denne film,
så var den et bragende godt eksempel på, hvad jeg synes premiere
surprise skal være: En rigtig overraskelse.

SPOILER WARNING!!!

Hvad du siger med chok-effekterne er jeg lidt forbløffet over. Jeg
blev voldsomt chokeret da bilalarmen gik i gang og jeg elsker det, når
instruktøren "truer" med en chok-effekt, der aldrig kommer
(indkøbsturen og slotsruinen).

Den chokløse adrenalinpumper-scene i tunnellen var jeg også vild med.

Og selv de oplagte chok som scenen i forældrenes hus, hvor vi bliver
"advaret" ved at se lidt fra en af zombiernes synsvinkel og den på
slottet, hvor den sorte, smittede soldat står udenfor vinduet og vi
ser ham lige før han smadrer ind gennem det, pressede mig dybt, dybt
ned i sædet.

Filmen kom hele vejen omkring, incl. den hjerteskærende oplevelse med
taxa-chaufføren og kragen.

> Selv en happy end kan englænderne finde ud af, og i allerhøjeste grad
> indbygge i historien. Jim får netop håb som et led i historien, og det
> er ham selv, der kæmper for en happy end.

Ja. Man ihukommer John Rambo's - og Mogwais - ord "To win the war, you
must become the war."

--
Peter B. Juul, o.-.o "Please do not put words or intentions in my mouth
The RockBear. ((^)) to which I do not subscribe; I get in enough

Fra : Tenzel Kim

Dato : 04-11-02 12:58

Peter B. Juul wrote:

> Det er muligt. Jeg har hverken set de klassiske Romero-ting eller RE
> og BD.
>
> Men min tanke, da jeg så den her var, at jeg burde se Romeros film
> engang - ikke de andre to, overhovedet.

Se du endelig Romeros film engang MEN for alt i verden lad ikke dig selv
gå glip af Braindead, efter min mening en af de mest underholdende
zombiefilm NOGENSINDE!!!

Tenz.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-11-02 00:40

On 04 Nov 2002 02:15:03 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Det er muligt. Jeg har hverken set de klassiske Romero-ting eller RE
>og BD.

Romeros * of the Dead bør du se.

Resident Evil kan måske gå om søndagen (omend jeg næsten havde
forventet 75 kr. rabat på spillet, efter jeg havde set filmen), og
hvis du mener, du kan undvære lidt tid, du ikke får tilbage.

Braindead (og evt. også Bad Taste) bør ses (evt. også Forgotten Silver
og Heavenly Creatures) for at få indblik i de forskellige dele af
Peter Jacksons fantasiverdener. Evt. også The Frighteners for lidt
sjov uhygge, men den giver ikke i så høj grad et indblik i Jacksons
hoved.

> [...]
>blev voldsomt chokeret da bilalarmen gik i gang og jeg elsker det, når
>instruktøren "truer" med en chok-effekt, der aldrig kommer

Misforstå mig korrekt: Jeg skal ærligt indrømme, at jeg selv gippede
ved bilalarmen. Problemet var blot, at jeg sad og forventede en
almindelig chok/gyserfilm, så det gik ikke op for mig, at det faktisk
var fedt, mange af de gange, at der fx lige listede folk forbi
kameraet, og det *ikke* bare var en eller anden zombie. Mange scener
havde klassiske "Det har vi set før!"-oplæg, som gud ske tak og lov
ikke bare kørte som forventet.

Fx da der i starten i London lister nogle forbi kameraet - og det
altså ikke blot er inficerede folk, men overlevere, der angriber
"zombierne". Eller i forældrenes hus, hvor man ser lidt bevægelse, og
forventer en "zombie" pludselig springe frem, men hvor der i stedet
vælter flere ind.

Fordi jeg allerede uretfærdigt havde fået dømt filmen som "endnu en
chok-flick", var jeg næsten skuffet over at de ikke engang kunne
udfylde klicheerne, indtil jeg opdagede, at det var fedt, som det
Hollywood-fodrede stykke kvæg, jeg nu engang er, at blive narret.

Som sagt glæder jeg mig til at se filmen igen.
--
- Peter Brodersen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-11-02 01:13

> [...]

> Peter Jacksons fantasiverdener. Evt. også The Frighteners for lidt
> sjov uhygge, men den giver ikke i så høj grad et indblik i Jacksons

Frighteners er den eneste jeg har taget mig sammen til at se. Den
kunne jeg godt lide. Nå ja, så har jeg selvfølgelig også set det der
rip-off af Harry Potter som han kom med sidste år (Gandalf? Yeah,
right. Dumbledore-wannabe!)

Jeg forsøgte at se Meet the Feebles engang, men måtte opgive, da jeg
simpelthen ikke kunne gennemskue hvad pokker formålet skulle være
efter at have set de første 20 minutter.

Men resten står helt klart på "se ved lejlighed"-listen.

Sproiler:

> Fx da der i starten i London lister nogle forbi kameraet - og det
> altså ikke blot er inficerede folk, men overlevere, der angriber
> "zombierne".

Det opfattede jeg slet ikke, men det kan jeg da godt se, nu du siger
det. Jeg var bare imponeret over, at hvor vi i starten troede/vidste,
at det var zombier, så vidste vi ude ved blokaden, at det var "vor
ven" og hans "transformation" fra overlever til "næsten-zombie" for at
vinde krigen var da smukt illustreret.

Men det har du jo lige ødelagt. Øv.

>n Eller i forældrenes hus, hvor man ser lidt bevægelse, og
> forventer en "zombie" pludselig springe frem, men hvor der i stedet
> vælter flere ind.

huh???

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-11-02 01:32

On 05 Nov 2002 01:13:19 +0100, pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B.
Juul) wrote:

>Spröiler:

>Men det har du jo lige ødelagt. Øv.

Jeg optræder også til børnefødselsdage. Indtil forældrene opdager mig,
altså.

>huh???

Jeg prøvede bare at beskrive dårligt hvad du selv beskrev - scenen i
forældrenes hus, hvor man bliver advaret, men "zombie-entreen"
alligevel var langt mere voldsom, end jeg havde forventet. Godt chok.

Opsummeret frygtede jeg nok blot "letkøbte" chokeffekter. Det blev jeg
heldigvis forskånet for.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-11-02 00:28

Peter B. Juul skrev:

> Til månedens surprise-film i Imperial havde man valgt Danny Boyle's
> nye film "28 days later".

"28 days later"? Sandra Bullock får et tilbagefald og må endnu engang
tvangsindlægges, eftersom hun er så dopet, at hun render rundt og ligner
en zombie?

--
Mvh. Peter
"Remember to let him hit you an even number of times so you don't get

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-11-02 02:16

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> writes:

> "28 days later"? Sandra Bullock får et tilbagefald og må endnu engang
> tvangsindlægges, eftersom hun er så dopet, at hun render rundt og ligner
> en zombie?

Præcis! Og som man må forvente med den instruktør får vi nogle stygge
optagelser af hendes hallucinationer.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Morten DH

Dato : 04-11-02 17:16

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Præcis! Og som man må forvente med den instruktør får vi nogle stygge
> optagelser af hendes hallucinationer.

Måske endda mens hun er på stranden