Stille - hvorfor
Fra : Bæ-9-2

Dato : 03-11-02 22:36

Fordi:

Jo vist er her stille. Ingen bibelcitater. Ingen netbetjente. Ingen endeløse
moderatordiskussioner. Ingen sekterisk helvedeslære. Men der er kun gået et
halvt døgn, og tro mig, de ligger på lur derude!!

Nej, hvis vi i stedet kunne komme igang med at diskutere livets store
spørgsmål, uden hele tiden at blive savlet ind i diverse sekters
propaganda-ævl og ligegyldige bibelcitater, så kunne det måske endda ende
med at blive en interessant gruppe at følge med i. Også for os almindelige
dødelige der ikke *liiiige* har behov for at overbevise andre om vores
godhed.

Et sjovt emne at diskutere kunne jo være hvorfor folkekirken er så lidt
overrendt som den er. Eller næstekærlighedens inderste væsen. Eller så meget
andet jordnært. Men hvis den slags blev et diskussionsemne, ville der straks
være nogle sektmedlemmer der ville søbe diskussionen ind i deres
båndoptager-afliring af citater - og kors hvor er det inerverende at være
vidne til!

Men det er ikke dér, interessen er, for visse sektmedlemmer. Deres interesse
er af personlig art, nemlig at overbevise andre - eller måske snarere sig
selv - om at *de* er de rette kristne. Derfor!

Så, det er da muligt at denne gruppe dør, men så er det *deres* skyld. Og
dybest set er jeg ligeglad, da jeg sagtens kan få tiden til at gå uden denne
NG. Men mit motiv for at være her er blot at hyggesnakke og følge med i
andres hyggesnak om det at tro. Bare ærgerligt at det er den slags snak der
er allermindst af!

Hvis denne gruppe dør (hvad jeg næppe tror) er det fordi nogen misbruger den
i egen sags tjeneste!!! Så enkelt kan det siges.

Og lad nu det tastatur være!! Jeg gider ikke disskutere rammer og regler og
hvem der må sige hvad og om denne eller en anden er medlem af dit eller dat
eller dut. Jeg vil bare springe ud af mit alias og snakke på et ganske
almindeligt u(selv)højtideligt plan.

I katte lokke mig med i jeres sekter alligevel. Jeg tror på det jeg gør og
ubevidst tågesnak rykker ikke ved det. Og så er jeg lige glad om det er SDA,
SDH, JV, Tvind, centralkomiteen eller DNSAP!

BB

Nå men det var den smøre - og alle dem der driver reklamevirksomhed her på
kanalen har jo alligevel stoppet mig i deres killfilter , så............

Klokken er 22,30 og nu skal jeg sove - farvel og tobak. Nåja, jeg skal lige
ryge en smøg inden jeg børster tænder. Tuttelu.

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 03-11-02 22:52

"Bæ-9-2" <bae92@ha.ha> skrev i en meddelelse news:aq44is$qeb$1@sunsite.dk...

Jeg tillader mig at tro at jeg er en af den du kalder sekteriske, uden du
uddyber hvad du mener med det.
Denne gruppe er en kristen diskussions gruppe hvor der diskuteres ud fra det
at tro på Bibelens Ord.
Hvis man som jeg tror at Bibelen er sand fra 1 kapitel til sidste punktum,
kan det godt være du syndes at jeg er sekterisk.
Jesus blev beskyldt for det samme, hvorfor skulle det gå Bibeltro det
anderledes.
Nej lad os diskutere hvordan man undgår at komme i helvede når man dør for
når man tro på en Gud og en himmel så må helvede også være der.
Hvis du vil undgå ´helvede så se
http://migiviborg.subnet.dk/index.html
Her kunne være en mulighed også for dig.
Men du tør vel ikke tage seancen for et bedre liv, eller hvad.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se ind på min hjemmeside.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-11-02 23:49

"Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> mælte sligt:

>Jeg tillader mig at tro at jeg er en af den du kalder sekteriske, uden du
>uddyber hvad du mener med det.

Det kunne også falde mig ind.

>Denne gruppe er en kristen diskussions gruppe hvor der diskuteres ud fra det
>at tro på Bibelens Ord.

Vrøvl. Læs fundatsen.

>Nej lad os diskutere hvordan man undgår at komme i helvede når man dør

Gør du blot det, hvis du har lyst.

>for når man tro på en Gud og en himmel så må helvede også være der.

Ikke nødvendigvis.

Hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *

Fra : Bæ-9-2

Dato : 04-11-02 19:41

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@privat.dk> skrev i en meddelelse
> "Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> mælte sligt:

> Det kunne også falde mig ind.

Det sagde du.

> Vrøvl. Læs fundatsen.

Enig.

> Ikke nødvendigvis.

Nej, gid verden var så simpel.

> [...]
> * pinnerup@privat.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
> =-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=

Bæ92

Fra : Bæ-9-2

Dato : 04-11-02 19:37

> Denne gruppe er en kristen diskussions gruppe hvor der diskuteres ud fra
det
> at tro på Bibelens Ord.

Måske, men ikke nødvendigvis at fortolke den ordret, thi, alt hvad der står
i den bog, såvel som i andre, kan fortolkes frit. Denne NG er ikke bundet af
at man *skal* tro *helt* på hvad der står i biblen.

> Hvis man som jeg tror at Bibelen er sand fra 1 kapitel til sidste punktum,
> kan det godt være du syndes at jeg er sekterisk.

Nej, men hvis du ssammen med en mindre sluttet kreds prøver at pådutte og
omvende os andre er du sekterisk. Hvis du opfører dig som JV, Moon, Tvind,
rabiate kommunister eller Tvind - find selv på flere eksempler, så er du
sekterisk.

> Nej lad os diskutere hvordan man undgår at komme i helvede

Næh tak, det gider jeg sgutte spilde min tid på -:), det er livet for kort
til. Hver ting til sin tid.

> Men du tør vel ikke tage seancen for et bedre liv, eller hvad.

Jeg er dybt ansvarlig for mit eget liv, det behøver jeg ikke en gud til. Det
kikser somme tider for mig som for dig, men en gud har jeg ikke brug for.
Hvorimod det kristne budskab om næstekærlighed og tilgivelse - se det er
noget der rykker!

Bæ92

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-11-02 23:46

"Bæ-9-2" <bae92@ha.ha> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Jeg vil bare springe ud af mit alias og snakke på et ganske
> almindeligt u(selv)højtideligt plan.

Det tror jeg vi skal tage som et signal til ændret adfærd. Og så skal
der da lyde en velkommen til gruppen, med håbet om at vi får nogle
gode og givtige udvekslinger af meninger og synspunkter.

Jeg begynder faktisk allerede at glæde mig

mvh
Andreas Falck

Fra : Bæ-9-2

Dato : 04-11-02 19:39

> Det tror jeg vi skal tage som et signal til ændret adfærd. Og så skal
> der da lyde en velkommen til gruppen, med håbet om at vi får nogle
> gode og givtige udvekslinger af meninger og synspunkter.

Dem har der været masser af, du har bare ikke forstået dem

Bæ92

Fra : Karsten

Dato : 03-11-02 23:51

> [...]
et
> halvt døgn, og tro mig, de ligger på lur derude!!

Klokken er mange, du er taget til fange - for brug af falsk ID.

> [...]
> propaganda-ævl og ligegyldige bibelcitater, så kunne det måske endda ende
> med at blive en interessant gruppe at følge med i.
klip

Ja, det er da kedeligt, at kristne prøver at forholde sig bibelen
Bibelcitaterne er nok svære at komme uden om i et forum
der handler om kristendom, så det bliver du nok nødt til at
tage med.

> Et sjovt emne at diskutere kunne jo være hvorfor folkekirken er så lidt
> overrendt som den er.

Fint emne. Hvad tror du om det? Vi kunne også diskutere om
der i virkeligheden bør være en folkekirke.

>Eller næstekærlighedens inderste væsen.

Endnu et godt emne.

> [...]
> være nogle sektmedlemmer der ville søbe diskussionen ind i deres
> båndoptager-afliring af citater - og kors hvor er det inerverende at være

Så ignorer det du finder inerverende eller fortæl dem der
bruger citater, at du ikke kan bruge det til noget. Så må
de jo afgøre om de så har noget at give til debatten.

> [...]
> er af personlig art, nemlig at overbevise andre - eller måske snarere sig
> selv - om at *de* er de rette kristne. Derfor!

Endnu et spændende emne - hvem er de "rette" kristne
og hvorfor har vi brug for, at tro vi selv er det?

klip
> Men mit motiv for at være her er blot at hyggesnakke og følge med i
> andres hyggesnak om det at tro. Bare ærgerligt at det er den slags snak
der
> er allermindst af!

Start da bare en tråd, med det du finder spændende indenfor
kristendom. Der kan da sagtens være andre læsere, der finder
det du vil sige interessant.

klip

> Og lad nu det tastatur være!!

Nix.

>Jeg gider ikke disskutere rammer og regler og
> hvem der må sige hvad og om denne eller en anden er medlem af dit eller
dat
> eller dut.

Nå, ok.

klip

> [...]
SDA,
> SDH, JV, Tvind, centralkomiteen eller DNSAP!

Du glemte KFUM. Hvad er der nu galt med dem?

> BB

klip

> Klokken er 22,30 og nu skal jeg sove - farvel og tobak. Nåja, jeg skal
lige
> ryge en smøg inden jeg børster tænder. Tuttelu.

Ryg dog bagefter - der er intet som en
smøg efter en tandbørstning.

Med venlig hilsen

Karsten

Fra : TBC

Dato : 04-11-02 22:27

> [...]

> være nogle sektmedlemmer der ville søbe diskussionen ind i deres
> båndoptager-afliring af citater - og kors hvor er det inerverende at være

Rigtigt mange kristne i er af den opfattelse at bibelen er grundlaget for
kristendommen og deres tro, og som sådan autoriteten, og at det er den
danner basis for deres teologisk forståelse når en sådan diskuteres her i
gruppen. Derfor vil du nok få svært ved at undgå bibelcitater her i gruppen
når der diskuteres teologiske eller esoteriske forståelser. Det ligger
ligesom i mange deltageres natur på basis af deres fordinger til deres tro
at diskutere emner indenfor kristendommen, med bibelen som autoritet. Alle
der vil diskutere kristendom og kristendomsrelaterede emner er jo velkomne
til at medvirke med eller uden citater. Det må du bare acceptere, ligesom
det f.eks skal accepteres at nogle debatører i gruppen ikke betragter
bibelen som autoritet, men baserer deres agumenter inden for den
kristendomsrelaterede diskution på et eller andet andet, at vi er nogle der
har det anderledes. F.eks siger fundsatsen jo: Undgå at håne folk på grund
af deres tro eller mangel på samme. Og det må jo gælde uanset hvorledes man
subjektivt betragter begreberne tro, bibel og citater.

> [...]
> er af personlig art, nemlig at overbevise andre - eller måske snarere sig
> selv - om at *de* er de rette kristne. Derfor!

Jeg bruger selv gerne bibel citater idet jeg er en af den der i denne
sammenhæng betragter bibelen som autoritet. Men jeg har ingen forestillinger
om at JEG skal "omvende" eller "overbevise" andre om min subjektive tro, men
er derimod glad for at kunne henvise til bibelen som jeg jo har en højre
agtelse for end du måske bryder dig om. Jeg mener at det er den der er sand
og den jeg selv prøver at forstå, og ville finde glæde ved andre også agtede
og søgte at forstå den. Til gengæld vil jeg imødekomme dig lidt med dit
sidste udsagn (om at overbevise sig selv), for det der virkeligt er
spændende for mig med denne gruppe er at jeg kan få afprøvet mine argumenter
og min forståelse, og således få den afprøvet og enten verificeret eller
afvist. Jeg er nemmelig overbevist om at der ikke er noget gyldig modsigelse
til hvad der ultimativt er sandhed, så ér der en overbevisende indsigelse
der ikke står at gendrive var den afprøvede forståelse jo nok ikke sand.

> [...]
> NG. Men mit motiv for at være her er blot at hyggesnakke og følge med i
> andres hyggesnak om det at tro. Bare ærgerligt at det er den slags snak

Plads ér og skal der også være være til dem. Personligt syntes jeg nu det er
mest spændende at følge debater med mere esoteriske bibelske emner og masser
af bibel citater.

TBC