Hakkebøf?
Fra : Ultimativos

Dato : 03-11-02 22:16

Med hvilket formål hakker man en hakkebøf?

m.v.h.

--
"prikke@mail.dk"

Fra : Mikkel Winther

Dato : 04-11-02 00:57

In <news:3dc59154$0$38114$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Ultimativos"
<"prikke@mail.dk babbled:
> Med hvilket formål hakker man en hakkebøf?

Fordi ellers ville det bare være en bøf.

m.
--
- "Dont tell me about democracy, we greeks invented democracy."
- "Yeah you also invented homos."

Fra : Jørgen L Sørensen

Dato : 04-11-02 01:55

Ultimativos skrev:

>Med hvilket formål hakker man en hakkebøf?
>
>m.v.h.

Mon ikke hakkebøf, karbonader (dem af rent svinekød uden tilsætning af
mel, rasp eller andet) og andet hakkemad kan skyldes at det giver
mulighed for at "gemme" mindre lødigt kød (sener mv.) i maden således
så meget som muligt udnyttes - der nok været hårdt brug for mange
steder tidligere i Danmark (og andre steder i verden stadigvæk).

En anden årsag kunne jo være at man kan mixe det tørre kød med noget
fedt for at gøre det mere delikat - hvis man flytter focus til grisen
så er f.eks. skinken jo ret tør og så kan man jo blande hakket skinke
med noget hakket fedt.

Ovenstående er kun mine teorier - det kan jo så være andre kan
dokumentere andre årsager

Jørgen Linde Sørensen
(min mailadresse er gyldig som anført
- i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Thïngmand

Dato : 04-11-02 09:04

> Med hvilket formål hakker man en hakkebøf?

Bla. for at sejt kød bliver spiseligt...

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-11-02 20:02

Ultimativos wrote:

> Med hvilket formål hakker man en hakkebøf?

Fik du ikke svar da du spurgte sidst.?

Man hakker hakkebøf fordi ellers er det jo bare et stykke oksekød...

Når man hakker det kan man sikkert også skjule diverse "affald"

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Ultimativos

Dato : 05-11-02 00:05

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3DC6C444.23FE8F2A@aa.sa.dk...

> Fik du ikke svar da du spurgte sidst.?

Nej, for jeg har IKKE spurgt før!

> Man hakker hakkebøf fordi ellers er det jo bare et stykke oksekød...
>

> Når man hakker det kan man sikkert også skjule diverse "affald"

Og jeg har åbenbart heller ikke udtrykt mig klart nok. Jeg mener: Hvorfor
former man det hakkede kød (når det drejer sig om dansk bøf) med en kniv og
bruger energi på at hakke (med kniven) både på kryds og tværs og på begge
sider inden man krydrer og steger den danske hakkebøf?

Fra : kautaq

Dato : 04-11-02 23:23

Ultimativos wrote:

> Nej, for jeg har IKKE spurgt før!
[4]

> [...]
> begge
> sider inden man krydrer og steger den danske hakkebøf?

1) Kødet bliver stampet længere ind mod midten?

2) Overfladen bliver flad, og ikke rund?

3) Bøffen må ikke koge på stegepanden, men stege -
derfor flad og rillet overflade på frisk varme?

4) For ikke så længe siden blev spørgsmålet stillet på
samme uklare måde, (undskyld) dengang var der også
tvivl om det var en klump kød der skulle hakkes i en
kødhakker, eller det var den færdigformet hakkebøf der
skulle ha' en tur med bagsiden af kniven før stegning.

De bedste ...

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : IT-Sektionen

Dato : 05-11-02 12:06

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kødhakker, eller det var den færdigformet hakkebøf der
> skulle ha' en tur med bagsiden af kniven før stegning.

Ja, tråden blev startet af "Jesper" den 11. maj 2002.
http://groups.google.com/ kan der søges på "Hvorfor hakker man
hakkebøffer?"

Mvh - Jørgen

Fra : Jørgen Hess

Dato : 04-11-02 22:51

"Ultimativos" <"prikke@mail.dk"> skrev i en meddelelse
> Med hvilket formål hakker man en hakkebøf?
>
> m.v.h.
>
> --
> "prikke@mail.dk"

Og der findes også mennesker med dårlige tænder, eller gebis. Så er det
meget rart at kødhakkeren har tygget på kødet.
Jørgen