Switch og AppletTalk
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 03-11-02 22:00

Hvordan er det nu det er med en switch - kan man bruge en switch til
maskiner der kun kommunikerer med AppleTalk?

Her tænker jeg på et netværk hvor ikke alle maskiner har ip numre og hvor
ikke alle maskiner kommunikerer med ip/tcp. Med en hub har jeg ingen
problemer, men jeg er ikke sikker på hvordan det foregår, når der er tale om
en switch.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-11-02 22:21

In article <B9EB4CC3.7C5%nospam@brakmark.dk>,
"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Hvordan er det nu det er med en switch - kan man bruge en switch til
> maskiner der kun kommunikerer med AppleTalk?

Ja, både en switch og en hub er ligeglad med hvilket sprog netværket
snakker - de er tilfredse bare du har en MAC-adresse.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Maciek Przybyszewski

Dato : 04-11-02 01:09

Martin Edlich wrote:

> Ja, både en switch og en hub er ligeglad med hvilket sprog netværket
> snakker - de er tilfredse bare du har en MAC-adresse.

En hub er ovenikøbet ligeglad med mac-adresser. Den spytter bare trafikken
ud på samtlige porte hvortil der er tilsluttet et kabel.
Det er nemlig forskellen på en switch og en hub.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-11-02 07:37

In article <NUix9.763$oC3.91105@news010.worldonline.dk>,
Maciek Przybyszewski <macfreak@worldonline.dk> wrote:

> En hub er ovenikøbet ligeglad med mac-adresser. Den spytter bare trafikken
> ud på samtlige porte hvortil der er tilsluttet et kabel.
> Det er nemlig forskellen på en switch og en hub.

Hvis man ikke har en MAC-adresse, har man ikke noget ethernet

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-11-02 18:09

In article <newsspam4-98F144.07371904112002@sunsite.dk>, Martin Edlich wrote:

> Hvis man ikke har en MAC-adresse, har man ikke noget ethernet

Jo da. Problemet med en HUB er, at den også sender støj ud på alle
porte.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-11-02 20:02

In article <slrnasdada.115.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Jo da.

Hvornår er du sidst stødt på et ethernetkort uden en MAC-adresse (og som
stadigvæk fungerede efter hensigten)?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-11-02 20:59

In article <newsspam4-6BEFA5.20021104112002@sunsite.dk>, Martin Edlich wrote:

> Hvornår er du sidst stødt på et ethernetkort uden en MAC-adresse (og som
> stadigvæk fungerede efter hensigten)?

Du kan godt have et ethernet uden MAC adresse. Det skal bare smides
i promiscous mode. Dvs det modtager al trafik det ser (det er
hvad der sker når man sniffer, så "eliminerer" man midlertidigt
sin MAC adresse), og så er det op til din protokolstack,
eksempelvis IP stack at se om den vil kendes ved pakkerne.

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-11-02 21:06

In article <slrnasdkbd.13p.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
> [...]

> sin MAC adresse), og så er det op til din protokolstack,
> eksempelvis IP stack at se om den vil kendes ved pakkerne.

Umiddelbart vil jeg sige at fluerne skal til at passe lidt på nu.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-11-02 21:11

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> [...]
> sin MAC adresse), og så er det op til din protokolstack,
> eksempelvis IP stack at se om den vil kendes ved pakkerne.

Det bliver rigtigt sjovt med mere end een maskine paa nettet. Jeg
tror du vil have temmeligt svaert ved at faa det til at fungere.
Isaer hvis du gerne vil have adgang til andre net.

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-11-02 23:44

In article <kkadkpumby.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det bliver rigtigt sjovt med mere end een maskine paa nettet. Jeg
> tror du vil have temmeligt svaert ved at faa det til at fungere.
> Isaer hvis du gerne vil have adgang til andre net.

Enig. Det virker på lokalnet, men kun såfremt den modtagende
maskine kan finde ud af at sende svar tilbage til en eller
anden MAC adresse, gerne broadcast.

Det vil nok ikke virke godt, men skulle nok kunne slæbe sig afsted.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-11-02 05:09

> [...]

> ud på samtlige porte hvortil der er tilsluttet et kabel.
> Det er nemlig forskellen på en switch og en hub.

Og så kan switchen klare at de forskellige maskiner har ethernetkort med
forskellige hastigheder. Min switch klarer således såvel 10BaseT som
100BaseT og min hub kun 10BaseT. Og da jeg kun har én maskine med
1000BaseT har jeg alligevel ikke brug for hastigheder over 100BaseT. Til
gengæld har jeg to maskiner [herunder en printer] med 100BaseT.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-02 07:30

In article <1fl5so7.sw3gtkokpedcN%per.ronne@invalid.dk>, Per Rønne wrote:

> [...]
> 1000BaseT har jeg alligevel ikke brug for hastigheder over 100BaseT. Til
> gengæld har jeg to maskiner [herunder en printer] med 100BaseT.

Der findes også switching hubs, som er hubs for enheder med
samme hastighed, men som kan oversætte hastighed når der skal
sendes fra 10 til 100 mbit og omvendt.

De er dog ikke værd at købe.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-11-02 18:08

In article <B9EB4CC3.7C5%nospam@brakmark.dk>, Henrik G. Jacobsen wrote:
> Hvordan er det nu det er med en switch - kan man bruge en switch til
> maskiner der kun kommunikerer med AppleTalk?

Nej. Men den kan bruges hvis du taler EtherTalk (AppleTalk på
ethernet). En switch ser kun på hvilket netkort data kommer fra,
og hvor de skal hen, ikke om det er EtherTalk, IPX, NetBEUI, IPX
eller noget helt tiende.

> [...]
> ikke alle maskiner kommunikerer med ip/tcp. Med en hub har jeg ingen
> problemer, men jeg er ikke sikker på hvordan det foregår, når der er tale om

Det vil virke.