Karakter ændring
Fra : ajdk

Dato : 03-11-02 18:26

Ved en fejl påførte universitetet en højere karakter på mit stamblad end den
jeg fik efter en mundtlig eksamen.
Nu 3 år senere bliver fejlen opdaget og karakteren rettet til den karakter
jeg fik dengang. Jeg er stadig studerende ved samme universitet og har nu to
stamblade med to forskellige karaktere for samme kursus.
Hvis man nu ser bort fra den moralske side, kan jeg så på mit endelige
stamblad få påført den karakter jeg synes ser bedst ud?

mvh
Andreas

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 03-11-02 18:50

"ajdk" skrev:

> Hvis man nu ser bort fra den moralske side, kan jeg så på mit endelige
> stamblad få påført den karakter jeg synes ser bedst ud?

Det kan jeg ikke forestille mig. Karakteren på det endelige eksamensbevis er
computergenereret, og karakteren må derfor tage udgangspunkt i det som er
registreret i computersystemet. Det må derfor antages at det er den rigtige
karakter som vil fremgå, eftersom fejlen nu er rettet.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Vægten er kun et udtryk for
hvor dybt vores fodspor bliver i

Fra : Peter G C

Dato : 03-11-02 19:26

ajdk skrev i news:aq3m11$iu7$1@sunsite.dk

> Hvis man nu ser bort fra den moralske side, kan jeg så
> på mit endelige stamblad få påført den karakter jeg synes ser bedst
> ud?

Utvivlsomt nej.

Dernæst kan det give store problemer senere f.eks.: erstatningsansvar og
måske strafansvar.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-11-02 14:34

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Dernæst kan det give store problemer senere f.eks.:
> erstatningsansvar og måske strafansvar.

På hvilket grundlag?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-11-02 15:18

[klip]

> På hvilket grundlag?

Svig (erstatningsspørgsmålet) og bedrageri eller falsk eller forfalskning af
dokumenter..... den sidste har jeg ikke tjekket.

I sidste uge så jeg en dom, hvor en ung gut blev dømt for at have forfalsket
sit eksamensbevis for at blive optaget på uni.

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-11-02 15:37

> Svig (erstatningsspørgsmålet) og bedrageri eller falsk eller
> forfalskning af dokumenter..... den sidste har jeg ikke tjekket.

Den pågældende har jo et bevis, der er ægte nok. Det er
uddannelsesstedet, der har begået en fejl. Derudover går spørgsmålet jo
reelt på, hvilken karakter der er gældende - den først oplyste eller
den senere rettede.

> I sidste uge så jeg en dom, hvor en ung gut blev dømt for at have
> forfalsket sit eksamensbevis for at blive optaget på uni.

Jeg synes ikke umiddelbart det er direkte sammenligneligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Thomas

Dato : 03-11-02 21:37

Jeg har altid hørt at hvis der bliver offentliggjort en højere karakter end
den censor er kommet frem til, så har du krav på denne. Altså pga. en
fejltagelse fra eksaminators eller adminsitrationens side.
Med det er måske en vandrehistore / drømmesituation :)

--
Thomas Hyldgaard
Dalslandsgade 8 E 702

Fra : ajdk

Dato : 04-11-02 00:05

Thomas wrote:

> [...]
> fejltagelse fra eksaminators eller adminsitrationens side.
> Med det er måske en vandrehistore / drømmesituation :)

Har hørt noget lignende:
En lærer havde et dårligt forhold til sin elev og efter en mundtlig eksamen
kom læreren ud med et smil og meddelte eleven at han/hun fik 9. Eleven
jublede, hvorefter læreren sagde at 9-tallet skulle vende om, altså et 6
tal. Efter lidt tovtrækkeri fik eleven sit 9 tal.

Andreas