Skrue op for adsl/kabel hastighed ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-11-02 18:15

Er det ulovligt at "hacke" sit kabelmodem, og dermed få
adgang til højere hastighed ?

Mit Stofanet kører vist nok 1Mbit, men jeg har papir på,
at det kører 3Mbit (jeg var tidlig kunde).

Stofanet har ikke ment at ændring af hastighed er en så
væsentlig del af ydelsen de leverer at forbrugerne skal
have besked.

Så kan jeg skrue op til lovede 3Mbit ? Eller risikerer jeg at
væbnet politi stormer min lejlighed som de gør det i USA ?

Se evt:
http://www.toledoblade.com/apps/pbcs.dll/artikkel?SearchID=73115533417343&Avis=TO&Dato=20021031&Kategori=NEWS03&Lopenr=110310051&Ref=AR

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-02 19:24

Povl H. Pedersen skrev:

>Er det ulovligt at "hacke" sit kabelmodem, og dermed få
>adgang til højere hastighed ?

Det er ulovligt at bryde en aftale.

>Mit Stofanet kører vist nok 1Mbit, men jeg har papir på,
>at det kører 3Mbit (jeg var tidlig kunde).

"Papir på" er alt for tyndt til at vi kan vurdere noget. Det er
din aftale med Stofanet der gælder.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-11-02 21:58

In article <0dqasusboflk6kci9qkmd84305t5bt2e8p@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er ulovligt at bryde en aftale.

Der er muligvis noget i aftalen om at gribe ind
i deres udstyr...

> "Papir på" er alt for tyndt til at vi kan vurdere noget. Det er
> din aftale med Stofanet der gælder.

Jeg har en aftale med Stofa hvor der intet står om
hastighed. Har dog den reklame de sendte ud hvor de
lovede 3Mbit, hvilket de også havde i starten.

Jvf. aftalen skal Stofa informere om væsentlige
ændringer af aftalen. De har ikke informeret om
hastighedsændringen.
Stofa mener altså ikke at en ændring af hastigheden
med en faktor 3 er væsentlig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-02 22:12

Povl H. Pedersen skrev:

>Der er muligvis noget i aftalen om at gribe ind
>i deres udstyr...

Hvis du kun fortæller hvad der muligvis står, er det lidt
urimeligt at forvnete at vi skal kunne sige noget fornuftigt
derom.

>Jeg har en aftale med Stofa hvor der intet står om
>hastighed.

Okay.

>Stofa mener altså ikke at en ændring af hastigheden
>med en faktor 3 er væsentlig.

Eller også mener de at det ikke er en del af aftalen og derfor
ikke underlagt nogen meddelelsespligt?

--
Bertel

Fra : Christian

Dato : 03-11-02 19:41

meddelelse news:slrnasamch.im.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Er det ulovligt at "hacke" sit kabelmodem, og dermed få
> adgang til højere hastighed ?

Ja det vil jeg da mene.... Det er jo et uautoriseret indgreb i Stofanets
udstyr

> Mit Stofanet kører vist nok 1Mbit, men jeg har papir på,
> at det kører 3Mbit (jeg var tidlig kunde).

Det papir vil jeg da gerne se - Stofa har i de knap 3 år jeg har haft det,
aldrig reklameret med over 1mbit

> [...]
>
> Så kan jeg skrue op til lovede 3Mbit ? Eller risikerer jeg at
> væbnet politi stormer min lejlighed som de gør det i USA ?

Der står i deres betingelser:
Hvis Telia Stofa skønner, at abonnenten anvender tilslutningen på en måde,
som er generende for andre kunder, f.eks. ved at abonnenten downloader
ekstremt meget, er Telia Stofa berettiget til at opsige abonnementet med
øjeblikkelig virkning.

Mvh
Christian

Fra : HT

Dato : 04-11-02 16:36

> [...]
> som er generende for andre kunder, f.eks. ved at abonnenten downloader
> ekstremt meget, er Telia Stofa berettiget til at opsige abonnementet med
Hvor meget er "ekstremt meget" - og det lyder ikke rart at de så kan lukke
abb. med det samme

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-02 17:07

HT skrev:

>Hvor meget er "ekstremt meget" -

Det er nogetTelia Stofa skønner.

>og det lyder ikke rart at de så kan lukke abb. med det samme

Hvad havde du forestillet dig? At ledningerne var limet fast med
superlim og beskyttet af højspænding så ingen nogensinde kunne
pille dem fra igen?

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-11-02 18:15

In article <ln6dsuk0t21ud6cnitslsbvi3u7g69qvvk@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er nogetTelia Stofa skønner.

> Hvad havde du forestillet dig? At ledningerne var limet fast med
> superlim og beskyttet af højspænding så ingen nogensinde kunne
> pille dem fra igen?

Mail er efterhånden ret væsentlig et kommunikationsmiddel for mange
danskere, og andre kommunikationsmidler kan man eksempelvis ikke
lukke for uden varsel.