Brugsen sælger hjerneskadede ænder!
Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-11-02 17:42

Har lige set at Brugsen i morgen sælger 'skrabe-ænder'. Uden at være
'andelog' er jeg ret overbevist om at en and, der skraber må være
adfærdsforstyrret i ret alvorlig grad

Hvorfor er det åbenbart en betingelse at markedsføringsfolk altid SKAL være
ignoranter om alt andet end det, de har lært på handels(høj)skolen!

De kunne jo kalde det en 'snadre-and', hvis de føler at de skal sælges på
lyrik (ihukommende tråden om hanekyllinger fra Mols).

vh
Jan

Fra : Krabsen

Dato : 03-11-02 18:01

Det er faktisk et EU-direktiv, der dekreterer, at det 'fritgående fjerkræ'
kaldes skrabe-xx. Uanset race og adfærd i øvrigt.

For nogle numre siden havde Samvirke den eksakte forklaring med paragraffer
og det hele.

Så i dette tilfælder er det ikke markedsføringen - de arbejder på bundet
mandat.

mvh
Krabsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-11-02 18:49

"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in message news:aq3ko0$blc$1@sunsite.dk...
> [...]
paragraffer
> og det hele.
>
> Så i dette tilfælder er det ikke markedsføringen - de arbejder på bundet

Jeg tvivler meget stærkt på at vrøvlet skulle være et krav - vel nærmere
noget man /må/ kalde varen. Og det er uanset EU noget tåbeligt ævl.

vh
Jan

Fra : Krabsen

Dato : 03-11-02 19:50

Det _er_ faktisk et krav.

Se evt. http://www.fdb.dk/ søg på skrabeæg.

Citat:

------------------------------
Juleand på indkøbssedlen (7/11-2001)
I år satser COOP Danmark på tre slags juleænder fra Danefrost. En fritgående
and og en skrabeand, som begge er opdrættet og slagtet i Danmark. Og en
fransk berberiand.

Man hvad er nu forskellen på ænderne?

Den fritgående and lever med fri adgang til udendørs beplantet gård. I
stalden er lovkravet, at belægningsgraden maksimalt må være 25 kg dyr pr.
kvadratmeter. Desuden skal den fritgående and have minimum 70 procent korn i
foderet i tiden inden, den slagtes. Fås i fire vægtklasser fra 2800 gram til
3400.

Adgangen til den udendørs gård er den væsentligste forskel på den fritgående
and og skrabeanden. "Skrabeand" er en lovteknisk betegnelse og egentlig lidt
misvisende, for ænder skraber ikke. Betegnelsen "skrabeand" betyder slet og
ret, at anden skal have lige så meget plads i stalden som den fritgående
and. Samme lovkrav gælder i øvrigt også for skrabekyllinger, og høns der
lægger "skrabeæg." Sælges også i fire vægtklasser fra 2800 til 3400 gram.
-----------------------------

Der er jo ikke noget specielt i, at der er regler for, hvad du må kalde
fødevarer.

Der er jo ikke nødvendigvis modsætninger mellem politisk fastsatte regler og
højt ævl-niveau

Fra : Gerner

Dato : 03-11-02 20:18

On Sun, 3 Nov 2002 19:49:46 +0100, "Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in
dk.kultur.mad+drikke:

> [...]

>-----------------------------
>
>Der er jo ikke noget specielt i, at der er regler for, hvad du må kalde

Jeg ville nu kalde ænder, høns og kyllinger der opfodres til slagtning i en stor
lade for ladeænder, ladehøns, og ladekyllinger, så forbrugeren ved hvilke
elendige forhold det er opfodret i. Det er noget med 30cm² til forskel på
burhøns.

Og jo der det er ret specielt at du ikke må kalde fødevarer for hvad det
indeholder og hvor det kommer fra.

Og det er ligesom at et citat fra en virksomhed forsvinder i den mening at
citatet skulle være fra folketingets samlinger af harmoniserede love fra EU.

>Der er jo ikke nødvendigvis modsætninger mellem politisk fastsatte regler og
>højt ævl-niveau

I lyset af loven om den krumme agurk, mangler vi blot en lov der siger at
agurgen skal være tynd nok til at komme ned i hullet til foodprosessoren.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-11-02 15:37

"Gerner" <gerner@teknik.dk> wrote in message

> [...]
> citatet skulle være fra folketingets samlinger af harmoniserede love fra

Jeg kan nu heller ikke finde belæg for at man /skal/ anvende dette tåbelige
udtryk - kun at man /må/. Og lur mig om ikke sprogspasseren opholder sig på
Christiansborg eller nærmeste omegn - det kunne jo udmærket være en dansk
tilpasningslov.

> I lyset af loven om den krumme agurk, mangler vi blot en lov der siger at
> agurgen skal være tynd nok til at komme ned i hullet til foodprosessoren.

Og bl.a. den meget berømte lov om krumme agurker havde så vidt jeg husker
sin oprindelse i moderlandet og ikke Brussel - selvom det var EU, der blev
hængt ud for dette.

vh
Jan

Fra : kautaq

Dato : 04-11-02 21:25

Jan Bøgh wrote:

> Har lige set at Brugsen i morgen sælger 'skrabe-ænder'. Uden at være
> 'andelog' er jeg ret overbevist om at en and, der skraber må være
> adfærdsforstyrret i ret alvorlig grad

For det første er ordet "skrabe" brugt om æg, kyllinger,
ænder m.m. helt almindelig dansk og har været det i snart
10 år. Det undrer mig at du ikke har set det før.
Det er gledet ind i sproget som betegnelse for dyr der
har haft et lidt bedre liv inden slagtningen = mere plads
i buret.

For det and-et har jeg lige købt en alm. 2600 grams fætter
i REMA 1000 for en 50'er, det er en pris der skraber bunden.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq