fedt fri spaghetti carbonara søges
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-11-02 16:59

Hejsa

Fedt fri opskrift søges på spaghetti carbonara?

En af mine ynglings retter er spaghetti carbonara, men idet man skal bruge
fløde, er det jo ikke ligefrem den sundeste ret. Nu er mit spørgsmål, kan
man lave det uden fløde, så den ikke bliver så usund, og hvordan laved det?

Håber på svar.

Bolette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-11-02 17:38

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> wrote in message

> [...]
> fløde, er det jo ikke ligefrem den sundeste ret. Nu er mit spørgsmål, kan
> man lave det uden fløde, så den ikke bliver så usund, og hvordan laved

Det er vel ikke kun fløden, det handler om. Carbonara indeholder ud over
fløde og/eller æggeblomme (personlig bruger jeg ikke fløde - men mht. fedt
er æggeblommer ikke bedre end fløde) bacon og parmesanøst - hvilke jo ikke
lader fløden noget efter.
Så svaret må være at en fedfri carbonare ikke har det mindste med carbonara
at gøre. Så ja, du kan undvære fløden - men den bliver ikke fedtfri af den
grund.

I øvrigt burde man overveje om ikke løsningen i stedet for at ødelæggen en
pragtfuld ret måtte være at spise noget mindre af den ægte vare, og så
sammensætte et måltid, så de andre retter bringer det samlede måltid på
plads rent fedtmæssigt.

vh
Jan

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 03-11-02 18:25

Hej Jan

Jan Bøgh <jan@boegh._X_net> skrev i en

> [...]
> er æggeblommer ikke bedre end fløde) bacon og parmesanøst - hvilke jo ikke

Personligt bruger jeg aldrig parmesanost i carbonara, så allerede der er der
mindre fedt i

Endvidre kan man jo bruge røget svinemørbrad ( er godt nok lidt dyrt )
istedet for bacon, smagen er næsten den samme.

Så jeg mener afgjort det er fløden der feder, i hvert fald her hos os.

Du skriver at du personligt ikke bruger fløde, hvad bruger du så?

mange hilsner fra

Bolette

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-11-02 18:55

> [...]
>
> Endvidre kan man jo bruge røget svinemørbrad ( er godt nok lidt dyrt )
> istedet for bacon, smagen er næsten den samme.

Sikkert en glimrende ide. Jeg substituerer også fede ting til den store
guldmedalje. Jeg vil bare fastholde at så er der ikke længere tale om
carbonara
Jeg ville dog være meget betænkelig ved at undlade parmesanosten - den er
IMHO sammen med den sorte peber og baconsmagen (bacon kan også erstattes med
røget skinke) der giver reten dens karakter.

> Du skriver at du personligt ikke bruger fløde, hvad bruger du så?

Æggeblommer - evt. med en smule fløde, men ikke altid. Men æggeblommer er jo
ren gift for folk, der gene vil undgå kolesterol (hvilket ikke er på
dagsordenen her i huset - jeg er bare for fed

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-11-02 19:09

Jan Bøgh skrev:

> Men æggeblommer er jo ren gift for folk, der gene vil undgå
> kolesterol

Men er der grund til at undgå kolesterol? Al praksis viser at der
ikke er nogen synderlig sammenhæng mellem indtag af kolesterol og
mængden af kolesterol i blodet.

Se fx <http://www.second-opinions.co.uk/cholesterol_myth_1.html>.

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-11-02 19:21

Jeg skrev:

> Se fx <http://www.second-opinions.co.uk/cholesterol_myth_1.html>

Og <http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm>.

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-11-02 18:05

[Bolette Nielsen | Sun, 3 Nov 2002 16:58:56 +0100]

>Fedt fri opskrift søges på spaghetti carbonara?

DET kan altså ikke lade sig gøre :)

Men en fedtfattig version kan da laves ved at bruge det forfærdelige
kalkunbacon, bruge mindre fløde (og ikke piskefløde) og så tilsvarende
mere æg.

Jeg har dog hørt et sted at almindelig god bacon der sprødsteges og
drypper helt af på køkkenrulle, ikke er mere fedtholding end f.eks.
kalkunbacon?

Men det var ikke noget jeg hæftede mig så meget ved, qua det at fedt
ikke er noget jeg er "bange" for :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Krabsen

Dato : 03-11-02 19:42

Tja.. Tag en pakke med 200 gram bacontern. Sprødsteg. Hæld ud på køkkenrulle
og fedtet i en kokosnød til fuglene.

Prøv så at veje de stegte bacontern og se, hvor meget der er tilbage...

Typisk i omegnen af 50 gram..

mvh

Krabsen

Fra : Eskil Grønbek

Dato : 04-11-02 22:56

"Krabsen" skrev :

> [...]
køkkenrulle
> og fedtet i en kokosnød til fuglene.
>
> Prøv så at veje de stegte bacontern og se, hvor meget der er tilbage...

Man skal også tage højde for vand. Min efaring siger mig at det meste
industri bacon er pumpet.

mvh

Eskil

Fra : Peter Westh

Dato : 03-11-02 18:36

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fløde, er det jo ikke ligefrem den sundeste ret. Nu er mit spørgsmål, kan
> man lave det uden fløde, så den ikke bliver så usund, og hvordan laved

Helle Brønnum Carlsen har en opskrift på Carbonara med ymer og champignons i
en af sine bøger. Hvilket jo viser, hvilken talentløs kogebogsforfatterinde
hun er. Og så skriver hun i den her mærkelige kacellistil.

Jeg laver selv Carbonara uden fløde. Jeg vil ikke anbefale kalkunbacon, men
man kan godt lave en okay ret med spegeskinke stegt i olivenolie med masser
af peber, æg ( i forholdet 1 helt æg + 1 blomme) og parmesanost. Skinken
skal ikke være skåret papirstyndt, så køb den ikke færdigskåret i Netto. Det
behøver ikke være parmaskinke. Engelsk bacon er også okay, og ikke så fedt
igen. Jeg kan ikke huske mængderne.

Det er ikke fedtfrit, men spist med salat til og evt brød skule procenten
være rimelig.

Hvis det er det cremede, du elsker, vil jeg anbefale pasta med Ricotta. Rør
ricotta med lidt olivenolie, hakket persille, sort peber, parmesan, salt og
et par spsk af vandet fra pastaen. En bøtte ricotta (250 gr) rækker til 400
gram pasta, cirka.

Fra : Anne-Christine Chris~

Dato : 04-11-02 09:10

Hej

Uhmm man bliver jo helt sulten af al den snak om spaghetti carbonara - er
der mon ikke en venlig sjæl, som vil dele sin opskrift med os andre??

Ha' en god dag
Stinne

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-11-02 18:25

Anne-Christine Christensen <ac@staalservice.dk> wrote:

> [...]
>
> Uhmm man bliver jo helt sulten af al den snak om spaghetti carbonara - er
> der mon ikke en venlig sjæl, som vil dele sin opskrift med os andre??

Steg en pakke bacontern på en pande med et par dråber olivenolie 0g
frisk kværnet peber efter smag. Det skal være sort peber og det skal
kunne ses i retten - deraf navnet. Når baconen er ved at være klar
tilsættes knust hvidløg efter smag.

De Cecco eller Barilla pastaen skal koges al dente i let saltet vand på
fuld skrue. 100 gr. pro persona

Når pastaen er klar hældes vandet fra og den hældes direkte på panden
med baconen på. Tilsæt et æg + fløde 13% indtil det har en passende
konsistens. Pyntes med frisk hakket basilikum og guffes med revet
parmasan på.

Husk at varme tallerkennerne ellers bliver retten hurtig kold og dér
smager den ikke godt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-11-02 17:54

Bolette Nielsen <Bobo@nospam.kimj.dk> wrote:

> Hejsa
>
> Fedt fri opskrift søges på spaghetti carbonara?

Kan ikke lade sig gøre.

> [...]
> man lave det uden fløde, så den ikke bliver så usund, og hvordan laved det?

Hvorfor skulle den være usundt fordi den indeholder fløde ?

Der er fra grunden: fedt fra baconen

fedt fra æggeblommen

fedt fra fløden

fedt fra parmasanen

Derudover er rødvinen sikkert også farlig og ekspressoen bagefter er
sikkert for stærk for din mave.

Grunden til at Spaghetti carabonara smager godt skyldes de ingredienser
der er i.

Lav noget andet hvis du ikke vil spise så meget fedt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jimmy

Dato : 04-11-02 22:04

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Kan ikke lade sig gøre.

Kan du uddybe dit postulat.

> Derudover er rødvinen sikkert også farlig og ekspressoen bagefter er
> sikkert for stærk for din mave.

Hvorfor angriber du manden fordi han stiller et reelt spørgsmål?

> Grunden til at Spaghetti carabonara smager godt skyldes de ingredienser
> der er i.

Ja - men det betyder da ikke, at nogle af ingredienserne ikke kan erstattes
med alternativer.

> Lav noget andet hvis du ikke vil spise så meget fedt.

Hvorfor skulle han dog det?
Manden har lyst til Carbonara og spørger om en fedtfri opskrift, så han kan
nyde den gode smag uden at få dårlig samvittighed.

Dit indlæg er usædvanligt destruktivt indlæg, og gavner bare ikke nogen.

Mvh
Jimmy

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-11-02 22:20

Jimmy <spoerg@efter.den> wrote:

> "[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Kan du uddybe dit postulat.

Ja, Spaghetti carbonara har følgende grundingredienser: bacon, pasta,
fløde, æg og peber.

> Hvorfor angriber du manden fordi han stiller et reelt spørgsmål?

Nu er Bolette forhåbentlig en kvinde. Det var ikke ment som et angreb,
men jeg synes bare at disse indlæg om "hvordan laver jeg en vanilieis
uden vanilie, fløde og æg ? Det er sgu ret svært !" er fjollede. Hvis
man vil spise spaghetti cabonara, så må man leve med at det feder.

> Ja - men det betyder da ikke, at nogle af ingredienserne ikke kan erstattes
> med alternativer.

Det kan det da sikkert, men så smager det da ikke rigtigt.

> Hvorfor skulle han dog det?
> Manden har lyst til Carbonara og spørger om en fedtfri opskrift, så han kan
> nyde den gode smag uden at få dårlig samvittighed.

Hvad ville du putte i ? Jeg har svært ved at se alternativer.

> Dit indlæg er usædvanligt destruktivt indlæg, og gavner bare ikke nogen.

Det var ikke ment sådan. Beklager.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-11-02 22:55

Jimmy <spoerg@efter.den> skrev i en news:OgBx9.1860$pU4.3257@news.get2net.dk

Hej Jimmy

> Hvorfor angriber du manden fordi han stiller et reelt spørgsmål?

Tak for dit indlæg, sad selv og tænkte på hvad jeg dog havde gjort Jesper
siden han fare sådanne i flint, men jeg vælger at svare ham, og derefter
glemme hans indlæg, sådanne svar kan jeg alligevel ikke bruge til noget.

Endvidre er jeg nu en hun *GG*

Mange venlige hilsner til dig

Bolette

Fra : Jimmy

Dato : 05-11-02 00:43

> [...]
> siden han fare sådanne i flint, men jeg vælger at svare ham, og derefter
> glemme hans indlæg, sådanne svar kan jeg alligevel ikke bruge til noget.

God ide!
Det er du tydeligvis bedre til end jeg er

> Endvidre er jeg nu en hun *GG*

Ja ok - sådan kan det jo gå
Beklager.

> Mange venlige hilsner til dig

I lige måde.

Jeg er i øvrigt 100% på din side - jeg mener uden problemer at man kan finde
alternativer til fede retter.
Blot at sætte sig på bagbenene med snuden i vejret og sige "Nej" uden bare
at overveje spørgsmålet, er decideret destruktivt og ikke konstruktivt.

Måske smager de ikke 100% som "originalen" men det er jo også komplet
ligegyldigt, hvis man går op i fedt-procenter.

Hvis man går op i fedt-procenter lærer man hurtigt at leve med at de ikke
smager helt som originalen, men til gengæld får man en helt anden
oplevelse - nemlig glæden ved, at man kan spise en større mængde uden at få
dårlig samvittighed.

Mvh
Jimmy

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-11-02 07:49

> [...]

> smager helt som originalen, men til gengæld får man en helt anden
> oplevelse - nemlig glæden ved, at man kan spise en større mængde uden at få

Så det er bedre at spise 1 liter fedtfattig elendig vanilieis fremfor en
lille anretning, som virkelig smager godt ?

Jeg kan slet ikke følge dig. 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jimmy

Dato : 05-11-02 11:00

> Så det er bedre at spise 1 liter fedtfattig elendig vanilieis fremfor en
> lille anretning, som virkelig smager godt ?

Du opstiller et tænkt eksempel, som ikke kan anvendes på denne situation.

> Jeg kan slet ikke følge dig. 8-D

Det behøver du heller ikke.

Jeg går op i min krop og ser ud derefter - det gør du ikke men får ganske
givet mere smag ud af din mad.

Vi har forskellige mål i livet, hvilket gør, at din sort/hvide
verdensopfattelse ikke kan anvendes på andre end dig selv, da den ganske
enkelt savner nuancer.

Mvh
Jimmy

Fra : Hanne Christensen

Dato : 05-11-02 08:42

"Jimmy" <spoerg@efter.den> skrev i en meddelelse

> [...]
anden
> oplevelse - nemlig glæden ved, at man kan spise en større

Enhver bliver vel salig i sin tro. Jeg tror på kvalitet istedet
kvantitet. Kan man ikke spise en lille portion af den ægte vare
og så evt. supplere op med et godt brød e.l.
venlig hilsen
Hanne

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 04-11-02 22:42

Hej Jesper

> Hvorfor skulle den være usundt fordi den indeholder fløde ?
Fløde feder hvis ikke du er klar over det

> Der er fra grunden: fedt fra baconen
ja, men her kan man bruge røget svinemørbrad ( som skrevet tidliger ), det
feder ikke så meget, og smager stort set af det samme

> fedt fra æggeblommen
ja, det har du ret i, men æg kan også være sundt, så en lille æggeblomme
skader ikke vil jeg mene.

> fedt fra fløden
meget enig, derfor håbede jeg på en anden løsning, men sådanne skulle det
ikke gå.

> fedt fra parmasanen
bruger ikke parmasan ost i spaghetti carbonara, det lugter og smager
forfærdelig ( bruger det aldrig nogensinde )

> Derudover er rødvinen sikkert også farlig og ekspressoen bagefter er
> sikkert for stærk for din mave.
uden tvivl, men så er det jo godt jeg ikke drikker hverken rødvin eller
ekspresso *G*

> Grunden til at Spaghetti carabonara smager godt skyldes de ingredienser
> der er i.
ja, men som sagt kunne man jo ha' håbet det kunne laves anderledes, og smage
lige så godt som med de rigtige ingredienser

mange hilsner fra

Bolette

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 04-11-02 23:10

Bolette Nielsen <Bobo@nospam.kimj.dk> wrote:

> Hej Jesper

> Fløde feder hvis ikke du er klar over det

Det ved jeg, men hvis du ikke spiser det i store portioner hverdag, så
er det slet ikke noget problem.

> ja, men her kan man bruge røget svinemørbrad ( som skrevet tidliger ), det
> feder ikke så meget, og smager stort set af det samme

Det har jeg ikke prøvet, men jeg har netop været på Sicilien og der fik
jeg carbonara 2 gange - den ene gang med noget a la svinemørbrad og den
anden med industri skinke. Ingen af delene var værd at skrive hjem om.

> ja, det har du ret i, men æg kan også være sundt, så en lille æggeblomme
> skader ikke vil jeg mene.

Enig.

> meget enig, derfor håbede jeg på en anden løsning, men sådanne skulle det
> ikke gå.

Jeg har engang prøvet en sødmælksløsning, da jeg havde glemt at købe
fløde - det bliver ikke godt.

> bruger ikke parmasan ost i spaghetti carbonara, det lugter og smager
> forfærdelig ( bruger det aldrig nogensinde )

Så er du gået glip af noget. Parmasan er en meget vigtig del af det
italienske køkken.

> uden tvivl, men så er det jo godt jeg ikke drikker hverken rødvin eller
> ekspresso *G*

Nu får jeg næsten lyst til at invitere dig på en gastronomisk italiensk
oplevelse.......... ?

> ja, men som sagt kunne man jo ha' håbet det kunne laves anderledes, og smage
> lige så godt som med de rigtige ingredienser

Jeg tror ikke du kan lave en velsmagende light udgave af klassikkeren
Spaghetti carbonara ?!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Casper Kvan Clausen

Dato : 05-11-02 10:22

Bolette Nielsen <Bobo@nospam.kimj.dk> wrote:
> Fløde feder hvis ikke du er klar over det

Nej, indtagelse af flere kalorier end man forbrænder feder. Fløde kan
sagtens indgå i en ganske normal kost uden at medføre vægtforøgelse, så
længe det foregår i passende mængder.

- Kvan.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-11-02 18:39

> Fløde feder hvis ikke du er klar over det

Er det principielt usundt? Det afhænger vel af om man er overvægtig.
Jeg er, derfor er det ikke hensigtsmæssigt at indtage for meget
fløde - når man er mig.
Er alm. mel usundt? Ikke for mig, men for min lille nevø, der er
overfølsom for gluten, er det.
Er kviksølv usundt? Ja, ubetinget.
Er hårdt stegt kød usundt? Ja, jeg har aldrig hørt om andet end
ubehageligheder fra nitrosaminer!
Jeg tror at du (Bolette) måske se lidt mere nuanceret på sagerne.

Især fordi du senere skriver:

> ja, det har du ret i, men æg kan også være sundt, så en lille æggeblomme
> skader ikke vil jeg mene.

Mig bekendt er der ikke meget pænt at sige om den type kolesteroler,
der optræder i æggeblomme.
I øvrigt er fedprocenten for æggeblomme i omegnen af flødens - bortset
fra det markant højere indhold af onde kolesteroler.
Hvorfor er det så lige du mener at fløde er usundt og æggeblomme er sundt?

> bruger ikke parmasan ost i spaghetti carbonara, det lugter og smager
> forfærdelig ( bruger det aldrig nogensinde )

Og dermed har du sådan set fortalt at det IKKE er spaghetti carbonara
du kan lide.

> ja, men som sagt kunne man jo ha' håbet det kunne laves anderledes, og
smage
> lige så godt som med de rigtige ingredienser

Det kan da godt være, at der kan laves noget, der smager lige så godt, men
med dine præmisser skal det åbenbart ikke smage /som/ - for som jeg ser det
kan du slet ikke lide spagetthi carbonara.
For bacon, æg, parmessan og peber er hvad der konstituerer retten med
navnet spagetthi carbonara.
Men du kunne prøve med en portion spagetthi med en morneysauce (ikke for
meget) og
rigeligt peber og røget svinemørbrad. Jeg vil tro at det kunne smage
nogenlunde
som du vil have det - men det har altså /intet/ med spagetthi carbonara at
gøre.

Man kunne også forestille sig at du laver en 'light' bechamelsauce og bruger
den i stedet for morneysaucen - så kommer fedtindholdet længere ned.

vh
Jan

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 05-11-02 20:50

Hej Jan

> Er det principielt usundt? Det afhænger vel af om man er overvægtig.
> Jeg er, derfor er det ikke hensigtsmæssigt at indtage for meget
> fløde - når man er mig.

heller ikke jeg, jeg er heller ikke nogen nips ting, derfor prøver jeg at
ændre min kost til det lidt bedre.

> [...]
> fra det markant højere indhold af onde kolesteroler.
> Hvorfor er det så lige du mener at fløde er usundt og æggeblomme er sundt?

Jeg har altid fået at vide at æg er sundt, blot man ikke indtager overdrevet
af det, men det er måske forkert, hvad andet kan jeg vide?

> Og dermed har du sådan set fortalt at det IKKE er spaghetti carbonara
> du kan lide.

Kald det hvad du vil, jeg kalder det spaghetti carbonara, bare fordi jeg
ikke putter parmasanost i, skulle det så være forbudt at klade det det?,
hvis jeg nu havde spurgt om der var nogen der kendte en fedt fattig opskrift
på spaghetti med bacon, fløde, peber og æg, tror du så ikke folk havde
spurgt om det var carbonara jeg mente?, det tror jeg.

Mvh

Bolette

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-11-02 23:04

[Bolette Nielsen | Mon, 4 Nov 2002 22:41:32 +0100]

>Fløde feder hvis ikke du er klar over det

Det er for "blindt" at sige at fløde feder. Jeg er f.eks. på en kur
hvor fedt er mindre vigtigt, og jeg har tabt en masse og stadig indtaget
min del af landets produktion af piskefløde :)

>bruger ikke parmasan ost i spaghetti carbonara, det lugter og smager
>forfærdelig ( bruger det aldrig nogensinde )

Nu fremfører jeg et postulat: Du har aldrig nogen sinde smagt parmesan;
det du har smagt er tørrede revet rester i små poser og bægrer - der
hverken smaget eller lugter godt.

En ægte parmesan er en fast lækker ost, der smags- og lugtmæssigt INTET
har til fælles med dette pulver... Jeg kan KUN anbefale den!

>ja, men som sagt kunne man jo ha' håbet det kunne laves anderledes, og smage
>lige så godt som med de rigtige ingredienser

Det kan aldrig smage lige så godt, men man kan prøve noget det ligner
lidt - selv er jo dog blandt samme holdning som Jesper: Hellere lidt af
den gode ægte vare.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-11-02 06:00

René Hjorth skrev:

> En ægte parmesan er en fast lækker ost, der smags- og lugtmæssigt
> INTET har til fælles med dette pulver... Jeg kan KUN anbefale den!

Enig! Indtil jeg for et år siden begyndte selv at rive at bruge enten
parmiggiano eller grana padano kunne jeg ikke fordrage parmesanost, da
jeg syntes det smagte af bræk eller surt opstød. Hjemmerevet parmesan
er en *helt* anden oplevelse.

// Klaus