Batterilader fra www.Louis.de, men hvilken~
Fra : Dk.Dude

Dato : 03-11-02 11:40

Hey!

Jeg har besluttet at bestille en lader hos Louis til at veligeholde mine MC
batterier her i vinter men hvilke af dem de har skal jeg bestille ? (gerne
en 6/12 Volt) og den skal kunne lade vedligeholdelsesfri batterier, og så må
den da gerne kunne købes for under 300,- med porto :0)

Mvh. Kim Hansen

Fra : Mads Stetter

Dato : 03-11-02 12:00

"Dk.Dude" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en 6/12 Volt) og den skal kunne lade vedligeholdelsesfri batterier, og så

> den da gerne kunne købes for under 300,- med porto :0)

Skal der en speciel lader til at lade et vedligeholdelsefrit batteri?

MVH Mads Stetter

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-11-02 12:32

> Skal der en speciel lader til at lade et vedligeholdelsefrit batteri?

Hej Mads

Ja. Vedligeholdelsesfri batterier er mere følsome overfor overladning end
alm. batterier.

Forresten:
ACCU-REFRESHER H-TRONIC AR Best nr. 60010003665 34.95Euro Kan alt pånær
lave kaffe:

Tekst:
H-TRONIC AUTOMATIC-REFRESHER 6/12 V: Aufgrund automatischer Be- und
Entladefunktion besonders geeignet zum schonenden Laden/Frischhalten von 6 V
und 12 V Batterien. Kann daher sowohl für Oldtimer-, nicht wartungsfreie-
als auch für moderne, wartungsfreie Microvlies und Gel-Batterien verwendet
werden. Das kurzschluss geschützte Gerät lädt alle Batterien mit 600 mA
Ladestrom und verfügt über drei LED- Anzeigefunktionen. Durch die Automatik
ist Überladen unmöglich.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Mads Stetter

Dato : 03-11-02 12:35

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:KO7x9.25$lX3.947@news.get2net.dk...

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt ½ Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Okay... jeg har en meget simpel en fra MC-nøglen der bare lader med 500mAh,
er det for meget?

Og virker den overhovedet?

MVH Mads Stetter
Som ikke håber at han har splittet sit nye Varta batt. af!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-11-02 13:37

> Okay... jeg har en meget simpel en fra MC-nøglen der bare lader med
500mAh,
> er det for meget?

Hej Mads

Hvis den giver 500mAh, som jeg formoder er langt under de 10% der er
tommelfingerreglen for dit batteri, ser jeg ingen problemer i at anvende
den.

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-11-02 16:41

On Sun, 3 Nov 2002 12:31:42 +0100, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote:

Jej Bager.

>Ja. Vedligeholdelsesfri batterier er mere følsome overfor overladning end
>alm. batterier.

Den diskussion om opladning af batterier har kørt tidligere, og ad
flere omgange - Derfor har jeg ikke den store lyst til at starte
forfra, jeg føler lidt det hele bliver en stor genudsendelse;
Så jeg henviser til tidligere indlæg.
Og dog lidt:
Hvis man anvender en lader der er stabiliseret og afgiver en spænding
på 14,2 volt som maksimum kan alle batterier lades med den, næsten
uanset størrelsen - ladetiden er med en sådan lader normalt 12-16
timer.
Hvis det er vedligeholdelsesladning vi vil opnå, skal der være "loft"
over spændingen ved 13,8 volt.
En 12 volt blyakku vil opladet til 13,8 volt trække meget lodt strøm -
typisk 20-50 mA og en bly/gele (vedligeholdelsesfri) akku vil ved den
spænding gå i en tilstand hvor strømtrækket også falder drastisk,
hvorfor man kan tillade sig at lade laderen stå på uden at skade
batteriet - Det er det trick man anvender i alarmsystemer.

Så hvis en lader skal være af den gode type, skal den være
spændingsstabiliseret.
Men ellers kan en hver smålader anvendes uden problemer, så længe man
kun "sjatlader" med mellemrum.

Hvad ingen akkui er begejstret for, er at blive totalt afladet.
Mange bly akkuer klarer den måske, men de færreste
vedligeholdelsesfrie akkuer overlever en total afladning.
Jeg har mistet flere bly/gel akkuer ved at glemme at
vedligeholdelseslade på dem

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Brian Luckow

Dato : 03-11-02 12:16

> [...]
> en 6/12 Volt) og den skal kunne lade vedligeholdelsesfri batterier, og så

> den da gerne kunne købes for under 300,- med porto :0)

Godt koster den lidt mere end det, men køb deres Optimate III, den er det
værd.
Den er fuldautomatisk, og den oplader/vedligeholder både alm. og
vedligeholdelsesfri batterier.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Biker Mike

Dato : 03-11-02 17:53

Ja , den er rigtig god jeg bruger den selv, sæt den til batteriet og glem
alt om det indtil næste forår.

Hilsen Michael

Fra : Jesper Kryger

Dato : 03-11-02 23:08

Hva' med at købe en i Biltema i Næstved, de har vedligeholdelsesladere til
under en hund !

Mvh Jesper

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 04-11-02 14:54

> Hva' med at købe en i Biltema i Næstved, de har vedligeholdelsesladere
til
> under en hund !

Og så lige et tændsluk uge ur - Det er ikke nogen grund til at den lader
hele tiden.

/A